Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien syyskuulumiset 2014  (Luettu 59969 kertaa)

Piiu

• Aloittelija
Vs: Raskaana olevien syyskuulumiset 2014
« Vastaus #30 : Syyskuu 11, 2014, 18:21:23 ip »

Mukava, että olet saanut nukuttua Snanna :)

Mie kävin tänään diabetes- ja äitipolilla. Miulle aloitettiin verenpainelääke, kun on muutamassa päivässä verenpaineet noussut ja turvotus lisääntynyt. Neuvolassa on myös kaksi kertaa tällä vkolla ollut kontrolli verenpaineen takia. Vauva oli jo melko isoksi kasvanut, painoarvio 2009g(rv.30+5) ja vatsanympärys on kaksi viikkoa edellä. Nyt tuleekin sitten tiheään käynnit äitipolille jatkossa. Toivottavasti ei vauva kiihdytä hirmuisesti kasvuaan, jotta saisi olla mahassa vielä jokusen viikon.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Syyskuu 11, 2014, 22:49:46 ip »

Mua ahdistaa. Luin lehdestä jutun eräästä julkkisnaisesta, jolla on laskettu aika samoihin aikoihin kuin mulla. Kaikki on kuulemma jo valmiina vauvaa varten. Mulla ei ole vielä mikään valmiina. Tänään psykoterapeutti ihmetteli, kun ei olla tehty mitään hankintoja vauvaa varten. Tuli sellainen olo, että olen huono äiti, kun en ole vielä edes yhtään potkupukua tai bodya hankkinut, suuremmista hankinnoista puhumattakaan. Soitin sitten äidille, että lähtisikö se jonakin päivänä katselemaan mun kanssa vauvatarvikkeita. Äiti oli sitä mieltä, että äitiyspakkauksella pärjää pitkälle, että turha on ostaa paljon vaatteita tai muutakaan. Sitten kun sanoin, että hoitopöytä, turvakaukalo ja vaunutkin pitäisi hankkia, niin äiti sanoi, että ei vaunuja kannata ostaa ennen vauvan syntymää. Ekat 3 - 4 viikkoa ollaan kuulemma vaan kotona eikä lähdetä vauvan kanssa minnekään, joten riittää, että vaunut ostaa vasta tammikuussa. Siis ihan oikeasti. Eikö vauvan kanssa liikuta minnekään ekaan kuukauteen? Olisi kai sitä ihan kiva edes vähän haukata happea välillä. Jos vauva syntyy joulukuussa, niin kyllä mä ajattelin, että vaunut on sitten jo valmiina eikä niitä osteta vasta tammikuussa.

Huomenna menen sitten yhdessä miehen kanssa katsomaan vauvalle vaatteita. Sitten pyydetään varmaan miehen vanhempia vaunuostoksille, kun mun äiti ei ilmeisesti tahdo lähteä.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #32 : Syyskuu 11, 2014, 23:22:37 ip »

Mitä minäkin täällä kirjoittelen?  ;D Yleensä ohje on, että vauvan saa viedä ulos,kun syntymäpaino on saavutettu. Joskus se tapahtuu nopeastikin,mutta mieluusti kahdessa viikossa. Talvivauvojen kanssa ulosmeno voi olla vähän kinkkistä jos uskoo kaikkia ohjeita. Etelä- Suomessa pakkasraja on -10 ja pohjoisessa -15  ::) ja kukin sitten uskoo tai on uskomatta rajoja. Synnytyksen kulkukin voi vaikuttaa siihen, miten nopeasti koet itse olevasi valmis pukkaamaan vaunuja esim. lumisohjossa jos sattuu tulemaan isompi repeämä tms. Pienen vauvan kanssa ei välttämättä halua toisaalta lähteä vaunuliikkeitä kiertämään... Itse kaksi vauvaa kotiin tuoneena ajattelisin,että jotain on hyvä olla enemmän kuin äitiyspakkaus. Hoitopöytä tai -alusta on ihan pienen kanssa näppärä ja saamistani harsoista olin iloinen,koska pakkauksessa on vaan neljä. Äitiyspakkauksen laatikostaan saa sängyn,mutta se riittää vaan ihan alkuun.
Kirjattu

Piiu

• Aloittelija
« Vastaus #33 : Syyskuu 12, 2014, 09:43:27 ap »

Mie oon saanu vinkin juurikin noista harsoista, että niitä kannattaa olla ihan useampia. Äitiyspakkauksessa minkä sain parisen viikkoa sitten oli vaan kaksi harsoa.
Itse olemme hommanneet kyllä kaiken mikä tuntuu tarpeelliselta. Siinä äitiyspakkauksessa oli mielestäni aika isoja ne vaatteet, varsinkin se toppahaalari, joten itse ainakin suosittelen ostamaan pienemmän vastasyntyneelle. Meillä meni useampi viikko ennen kuin saimme rattaat, koska ne piti tilata, se kannattaa ottaa huomioon niitä hommatessa.
Tuskinpa se vauvan tarvikkeiden hommaamattomuus tekee sinusta huonoa äitiä Kaisa81. Kukin toimii omalla tavallaan. :)
Kirjattu

marika81

• Matkailija
« Vastaus #34 : Syyskuu 12, 2014, 13:26:21 ip »

Minäkin päätin tulla tänne huutelemaan  :D.Harsoja kannattaa todellakin olla runsaasti.Ei ne paljoa maksakkaan.Oon koittanu niitä ripotella ympäri kämppää,mutta tuntuu,että puklut ja kuolat on kuitenkin aina harteilla.
Meillä on hoitopöytänä olohuoneessa vanha keittiönpöytä.Mahtuu hyvin vaipat,vaatteita jne.Sitten alustana vanhoja pyyhkeitä.Harva se kerta poika lirauttaa vaipanvaihdon yhteydessä.Kätevä heittää vaan päällimmäinen pesuun.

Vaatteista suosittelen kietasumallisia.Ainakin meillä nousee vieläkin äläkkä,jos pään yli koitetaan pujottaa paitaa päälle.Muutenkin vaatteita valitessa kannattaa miettiä helpoutta ja tietty vähän sitäkin minkämoista kangasta ovat.Tosi monet vaatteet on kyllä nättejä,mutta huonoa kangasta.Housu+paita yhdistelmät on epäkäytännöllisyyden huippu.Paita nousee kainaloihin ja housut laskee nilkkoihin...

Suosittelen lämpimästi unipussia.Pojalla taipumus potkia peitto pois välittömästi ja yöksi ei viitsis liikaa vaatteitakaan laittaa hautomaan ja hiertämään ihoa.Pussissa pysyy lämpösenä,mutta saa silti olla pelkällä bodylla.Tuntus rauhottuvankin paremmin ku laittaa pussiin.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #35 : Syyskuu 13, 2014, 12:48:23 ip »

Älä murehdi Kaisa! Eikö tällaisista asioista murehtiminen ylipäätänsä kerro, että sinusta tulee oivallinen äiti? Julkkikset nyt elää jossain omassa kuplassaan. ::) Musta tuntuu, että tuo kotona oleilu jakaa ihmiset aika vahvasti. Tuntuu, että nämä "vanhan liiton" äidit ovat sitä mieltä, että kodista ei astuta ulos ennen kuin lapsivuodeaika on virallisesti ohi äidin täyden toipumisen jälkeen. Kyllä mun ystävät ovat käyneet ulkona jo ihan viikon vanhojenkin kanssa. Hyväähän se jalottelu tekee äidillekin.

Mun loputon flunssa otti käänteen huonoon suuntaan. Taitaa tulla jälkitautina nielutulehdus kaikesta lepäämisestä ja hoidosta huolimatta. :( Nyt lämpöä päälle 37 ja nielu näyttää taistelutantereelta, yskä ottaa keuhkojen pohjasta asti. Tästä sitten soittelemaan tk-päivystykseen, huoli vauvan voinnista on kova, tätä tautia on kohta kestänyt jo kuukauden!
Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Syyskuu 13, 2014, 16:18:29 ip »

Komppaan Snannaa. Älä murehdi Kaisa! Toivottavasti miehesi vanhemmat haluaa osallistua.

En osaa arvioida paljonko vaatteita ja muuta tavaraa tarvitsee varata etukäteen. Äitiyspakkauksessa näkyy olevan 60-70 cm kokoisia vaatteita, joten ehkä itse ostaisin jonkun verran 50-60 cm kokoisia. Meillä on molempien siskoilla pieniä lapsia ja lisäksi kavereilla varsin pienet kaksoset, joten varmasti saadaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita muilta. En ole vielä miettinyt asiaa sen tarkemmin. Yläkerran huoneen remontointia suunniteltiin viimeksi eilen. Pitäisi vissiin piirrellä jotain paperille, koska kumpikaan ei ymmärtänyt mitä toinen tarkoitti  ::) Minä sanoin että yhden vanhan kaapin päälle voisi laittaa sallaisen reunuksellisen patjan niin olisi hoitopöytä valmiina ja vaipat voisi laittaa siihen alle kaappiin ja mies olisi heittämässä koko kaapin pois. No, onneksi tässä on reilusti aikaa.

Vaunut hankkisin etukäteen jo senkin vuoksi, koska eihän kukaan voi tietää etukäteen missä kunnossa on synnytyksen jälkeen tai miten väsyksissä pienen lapsen kanssa aluksi on. Toki kaikki voi mennä loistavasti, mutta minä ainakin hankkisin vaunut etukäteen. Ja talvisää voi olla vesisadetta tai -25, jota sitäkään ei voi etukäteen tietää.

Tsemppiä Snannalle flunssan taltutukseen!
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Syyskuu 13, 2014, 16:59:12 ip »

Vähän mummon näkökulmaa noihin vauvahankintoihin ym.:
Reilu 4 vuotta sitten miniä ei ollut hankkinut (taikauskoisena?) oikeastaan yhtään mitään vauvoja varten liian aikaisin. Niinpä sitten, kun ihanat, nyt 4,5-vuotiaat kaksostytöt syntyivät viikolla 27 alle kiloisina, vanhempien aika kului teho-osastolla vauvoja hoitaessa ja uupuessa. Mummo riensi avuksi ja hankki kaikki tarvikkeet: vaatteet, sängyt, petivaatteet, vaunut, turvaistuimet, tuttipullot, lämmittimet ym ja kaikki tuplana!

Hyvä oli, kun sai olla avuksi, mutta olin myös aika avuton, kun en sattuneesta syystä ollut aiheeseen kovin perehtynyt ja miniä oli ihan paniikissa ja tunsi itsensä huonoksi äidiksi. Tuhat, kaksi tuhatta euroa ainakin meni, kun pikkukeskosten varusteita ei niin vaan kaupoista löytynytkään ja tarvittiin erikoispatjoja jne. Lapsethan mahtuivat kotiutuessaan yhteen pinnasänkyyn!

Muistakaa myös hankkia sairausvakuutus ajoissa, jos sen aiotte ylipäätään hankkia. Se nimittäin auttoi meillä paljon, kun pikkukeskosten erityisruokavalio ja lääkkeet olisivat maksaneet ensimmäisen vuoden aikana noin 1500 euroa.

En tarkoita ollenkaan pelotella, mutta voisi ehkä olla mukavampi hankkia tarvikkeet omalla maulla, edullisesti ja ajoissa. ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2014, 17:01:34 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Larla

• Intoilija
« Vastaus #38 : Syyskuu 13, 2014, 21:33:43 ip »

Tuohon vauva pissaa vaipanvaihdon yhteydessä tuli mieleeni isosiskolta opittu niksi. Vauva usein pissaa, kun ilma tulvahtaa iholle. Vaippa avataan ja laitetaan heti takaisin suihkusuojaksi. Sillä saa yleensä kopattua suihkun ja säästää vähän pyykkiä. Tämä toimii siis siinä vaiheessa,kun lapsi vielä suostuu olemaan selällään tai edes suunnilleen paikallaan vaipanvaihdon ajan. ;D Myöhemmin ilmarefleksi kai vähän laantuu.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 13, 2014, 22:27:20 ip »

Kiitos teille kaikille! Onneksi olette olemassa. Mulla ei ole yhtään ystäviä, joiden kanssa voisin puhua näistä vauvajutuista tai mistään muustakaan.

Ehkä se kuuluu nyt tähän raskauden vaiheeseen, että rupeaa ahdistamaan. Pelottaa, että en osaa hankkia kaikkea tarpeellista vauvalle enkä osaa hoitaa vauvaa oikein. Tuntuu, etten saa mitään neuvoja tai tukea mistään muualta kuin täältä. Eniten toivoisin, että mun äiti olisi enemmän kiinnostunut tulevasta vauvasta. Muutenkin kuin vain muistutttamalla kuinka raskasta ja sitovaa vauvan kanssa eläminen on. Jos lapsien kanssa eläminen on niin kamalan raskasta ja työlästä, niin miksi ihmiset sitten hankkii ehkä toisenkin tai kolmannenkin tai enemmänkin.
Kirjattu

marika81

• Matkailija
« Vastaus #40 : Syyskuu 13, 2014, 23:41:01 ip »

Kiitos teille kaikille! Onneksi olette olemassa. Mulla ei ole yhtään ystäviä, joiden kanssa voisin puhua näistä vauvajutuista tai mistään muustakaan.

Ehkä se kuuluu nyt tähän raskauden vaiheeseen, että rupeaa ahdistamaan. Pelottaa, että en osaa hankkia kaikkea tarpeellista vauvalle enkä osaa hoitaa vauvaa oikein. Tuntuu, etten saa mitään neuvoja tai tukea mistään muualta kuin täältä. Eniten toivoisin, että mun äiti olisi enemmän kiinnostunut tulevasta vauvasta. Muutenkin kuin vain muistutttamalla kuinka raskasta ja sitovaa vauvan kanssa eläminen on. Jos lapsien kanssa eläminen on niin kamalan raskasta ja työlästä, niin miksi ihmiset sitten hankkii ehkä toisenkin tai kolmannenkin tai enemmänkin.

Voi kuinka tutulta kuulostaa.Mua vaivas raskausaikana ihan samat ajatukset.Mulla ei ollu oikeestaan minkäänmoista kokemusta vauvoista.Ihan tosissani pelkäsin,että vauva ei mun hoidossa pysy hengissä,mutta kyllä se sitte alko kuitenki sujumaan ja oli helpompaa mitä kuvittelin.Ei niitä vaatteita jne niin kauhiasti tarvi haalia.Pesukoneet on keksitty.Onhan tää sitovaa ja joskus vähän raskastakin hommaa,kun ei aina keksi mitä se pikkunen tahtoo,mutta enimmäkseen ihan jees.Varsinkin nyt,kun kaveri on alkanu hymyileen ja kommunikoimaan!
Alussa lähinnä vaan pötkötettiin ja syötiin ja torkuttiin yhessä.Mä linnottauduin sohvalle kera kaukosäätimen.Mukavaa oli sekin pitkän raskausajan ressin jälkeen vaan olla ja nauttia vauvan läheisyydestä.

Mä en ees voinu kuvitella kuinka paljon omasta lapsesta voikaan tykätä.Kyllä ne asiat Kaisa siitä suttaantuu <3
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #41 : Syyskuu 14, 2014, 10:15:59 ap »

Älä anna Kaisa äitisi lannistaa. Susta tulee varmasti hyvä äiti.

Nyt kun ollaan miehen kanssa kerrottu vanhemmille, niin ollaan nähty neljä erilaista reaktiota plus miehen mummo, jolle suurin ongelma on nyt se, että olin tietoinen raskaudesta silloin kun meidät vihittiin. :o Puhuttiin jälkeenpäin siitä, että isovanhemmuus on kuitenkin jonkin sortin shokki. Siinä pitäisi osata päästää irti vanhemman roolista ja omaksua uusi rooli, mitä ei välttämättä halua tai ole valmis siihen. Toki sun äiti on aina sun äiti, mutta hänen tulisi muistaa, että sinäkin olet tasavertainen äiti ja hän ei suinkaan ole sen sun lapsen äiti.

Oma napa -osuus, pitkän päivystysillan jälkeen viikko lisää saikkua ja maanantaina jatkotutkimuksiin. Samalta virukselta vaikuttaa verikokeen perusteella, mutta nyt pitää olla erityisen varuillaan kohonneen keuhkokuumeriskin takia. Pelottaa, että mitä jos vauvalle käy jotain tai tää tauti vaan pahenee. :'(
Kirjattu

Piiu

• Aloittelija
« Vastaus #42 : Syyskuu 14, 2014, 12:02:39 ip »

Laittelenpa taas vähän oma napa- kuulumisia. Jouduin perjantaina synnytyspäivystyksen kautta osastolle seurantaan, kun verenpaineet oli niin korkeat ja turvotus/päänsärky vaan lisääntyi. Sain kortisonipiikit, vauvan keuhkojen kypsytykseen, jos vointini olisi huonontunut ja tullut raskausmyrkytys. Onneksi levolla ja lisätyllä verenpainelääkkeellä saatiin laskettua verenpaine, sekä verikokeet olivat kunnossa. Pääsinkin eilen iltasella kotiin lepäilemään :)
Kortisoni aiheutti kuitenkin sen, että sokerit on melko korkeat lisäinsuliinista huolimatta ja osastolla eilen oli pissan sokerit 4+ ja ketoaineet ++. Eivät kuitenkaan olleet siitä huolissaan, kun tietää mistä johtuu ja ohjeeksi sain juoda runsaasti. Tietenkin on nyt sitten tosi tarkka seuranta ja verikokeita/pissaa otetaan joka viikko, jotta nähdään ettei tule sitä myrkytystä.
Osastolla olemisessa oli se hyvä asia, että huomasin miten mukavia hoitajat olivat ja jäi todella positiivinen kuva sieltä. Nyt ei enää silleen jännitä mennä synnyttämään, kun tietää millaista siellä on.
Tänään olisi ohjelmassa sitten rauhallista sairaalakassin pakkausta jos tuleekin taas yllättävä lähtö niin olisi tavarat valmiina.
Kirjattu

Satsuma

• Vieras
« Vastaus #43 : Syyskuu 14, 2014, 15:37:16 ip »

Kysymys: missä vaiheessa teillä on alkanut insuliinin tarve laskemaan? Multa neuvolantäti kysyi jo puhelimessa että eikö vielä ole, ja itekin sitä ihmettelin. Tänään rv5+2 tuntuu että yhtäkkiä normi annokset pikainsuliinia on ihan liikaa ja hypoo pukkaa. Onko nyt siis aika alkaa laskemaan inska-annoksia?
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #44 : Syyskuu 15, 2014, 12:09:35 ip »

Satsuma, mulla lähti inskan tarve laskuun vasta joskus viikolla 8. Lääkäri odotti ja oli kovin sitä mieltä, että lähtisi heti. Mutta kovin yksilöllistä tuntuu olevan. Samalla pienellä annoksella menee edelleen, poislukien nyt tämä sairasaika.

Täällä taas kökin päivystyksessä. Crp kolminkertastunut lauantaista ja nyt on selkeä keuhkoputkentulehdus. Antibioottikuurille siis... Aamulla oli myös yksi plussa ketoja pissassa ja nyt joudun odottelemaan verinäytteen valmistumista kun kotona on vaan vanhoja ketoliuskoja, kuten täällä päivystyspolillakin. Ei kai vähäiset ketot mitään meinaa? Sokeria ei kuitenkaan pissassa ollut. Laitoin jo basaalia isommaksi, sillä vs on ollut vähän hankalasti hallittava lauantaista asti ja haluaa jäädä korkealle.

Tsemppiä Piiu, toivottavasti kaikki menee hyvin. :)
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46