Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6875 jäsentä  •  416672 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marcov, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien syyskuulumiset 2014  (Luettu 59946 kertaa)

Snanna

• Vieras
Raskaana olevien syyskuulumiset 2014
« : Syyskuu 03, 2014, 08:34:02 ap »

Aloitan nyt uuden ketjun ja muutan vähän nimeämislogiikkaa, niin löytyvät tarvittaessa haustakin paremmin kun ei ole tsiljardia samannimistä ketjua. :)
Kirjattu

Snanna

• Vieras
Vs: Raskaana olevien syyskuulumiset 2014
« Vastaus #1 : Syyskuu 03, 2014, 08:39:05 ap »

Ugh. Flunssa ja lämpöä nostelee. Nenä ihan tukossa ja kurkku kipee... Että kiitosta vaan töissä sairaana olleelle työkaverille... Olen tämän päivän pötkötellyt kotona. Tänään piti olla diab.polikin, mutta peruin sen. Parin viikon  päästä uusi yritys. Huomisenkin olen kotona. Katellaan sitten taas... Kun vaan keksis, miten tuon nenän saa auki. Höyryhengityksestä ei toistaiseksi ole ollut apua...

Täällä myös flunssaa pukkaa, pitäisi saada aikaiseksi mentyä työterveyteen, mutta ei jotenkin ole muka aikaa tai "eihän tää vielä niin paha ole"... Oireita on kyllä ollut jo parisen viikkoa ja puristava tunne hiipii jo pitkin keuhkoputkea. :( Pakko varmaan tänään soitella, meillä ei nimittäin saa olla päivääkään pois ilman lääkärintodistusta.

Oletko Wappu kokeillun nenäkannua? Mulla toimii ja ohella käytän myös suolavesisuihketta, mikä toimii pienessä mittakaavassa samalla tavalla, eli kuljettaa tavaraa pois nenän ja poskionteloiden limakalvoilta.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2014, 09:54:37 ap »

Kiva, kun aloitit uuden ketjun, Snanna! Syksyhän nyt on. Tosin kelit on tällä hetkellä paremmat kuin elokuussa.

Työt alkoi 5 viikon loman jälkeen. Selkä on kestänyt yllättävän hyvin. Pahin kipu iskee vasta kotona ja siihen auttaa lepo makuuasennossa (hyvä syy ottaa päikkärit) ja hieronta.

Töissä mun ei sitten tarvinnutkaan kertoa kenellekään, että mulle tulee vauva. Kaikki jo tiesi sen, koska esimies oli sen ilmoittanut viime viikolla kokouksessa ja mun äitiyslomastakin on maininta sähköpostissa, joka tuli lähes kaikille.

Maha on jo sitä kokoluokkaa, ettei sitä niin vain peitelläkään. Sen samaisen neuvolasta saamani kirjasen mukaan sikiö painaa nyt reilun puoli kiloa, joten mietin minkä kokoinen vatsa on sitten kun sikiöllä on painoa vielä 3 kiloa lisää tai enemmänkin.

Viikkoja tänään 23+2. Kyllä nämä viikot menee niin nopeasti.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2014, 14:49:12 ip »

Mukava kuulla Kaisa, että pärjäät selän kanssa. Mulla juuri ystävä jäi saikulle reilu kuukausi ennen äippälomaa kun selkä ei vaan enää kestänyt töissä. :o Aika sinnittelyähän loppuaika varmasti on itse kullakin.

Ja mukava varmaan, että ei tarvitse miettiä miten muille kertoo töissä. Itse toivoisin, että omalla kohdalla asia vaan sitten joskus ilmaantuisi muiden tietoisuuteen ja siitä ei sitten tarvitsisi keskustella. Kammoan jo kaiken maailman vatsantaputtelijoita ja lässyttelijöitä. Meillä on työpaikalla oksettavan vahvat juuret tällaiseen toimintaan. Muut ovat tosin nauttineet tästä ja itse olen jättäytynyt ulkopuolelle. Olen ollut sitten se jurottavat "vauvojen inhoaja". :o Mua ei lähtökohtaisesti muiden lapset kiinnosta ja ei mun lisääntymisasiatkaan muille kuulu. Tokin pidän lapsista, mutta pidän heistä omina persooninaan. He eivät ole äidin egon pönkityksen väline.

Tulipa paasaus. :D Ehkä tää on jotain kuumehoureilua, passittivat työterveydestä vähintään loppuviikoksi kotiin. CRP oli vähän koholla ja huomenna lääkäri tsekkaa poskiontelot ja keuhkoputken. Vuodelepoa joka tapauksessa odotettavissa. Nootit sain kun en ole mennyt aiemmin. :-\

MUOKS. Tänään viikkoja tasan 15 <3
Kirjattu

Amanda

• Matkailija
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2014, 21:08:14 ip »

Muutaman viestin kirjoittelin aiemmin tuonne vauvakuumeisten puolelle. Tilanne oli meillä sellainen, että ehkäisykapselin poiston (10/2013, ei lisääntymissyistä poistettu) jälkeen menkkoja ei kuulunut. Koska lapsiasiat alkoi hissukseen olla ajankohtaisia, juttelin hoitopaikan kanssa ja meille varattiin aika hormonipolille. Aika oli tänään.

Viime maanantaina tein plussatestin, joten meidän lapsettomuushoitokäynti vaihtuikin nyt sitten ultraamiseksi. Olen viidennellä viikolla raskaana ja pelottaa ihan sikana. Mitä jos kaikki ei menekään hyvin. Lääkäri, niin ihana kuin olikin, sai mut hieman huolestuneeksi. Selitti, miten tuo mun kuukautiskierrottomuus jotenkin lisää keskenmenon riskiä vielä entisestään diabeteksen lisäksi. En oikein nyt tiedä, mitä ajatella. Toki toivon, että tyyppi on kunnossa ja pysyy matkassa, mutta...

Auttakee, tukekaa, jeesikää! Mä oon ihan hukassa. Koko testin tein lähinnä siksi, että mulla oli aiemmin virtsatietulehdus, jonka oireet ei tuntuneet menevän ohi. Viikkoa aiemmin testasin ihan varalta kans (kun pissatti ja oli kehno olo), oli nega. Nyt päätin katsoa vielä uudelleen ja yllätyksekseni se olikin plussa sitten tosiaan. Verikoekin nappastiin samantien maanantaina, kun menin sen virtsiksen vuoksi lekurille, joten täysi varmuus asiasta oli jo silloin. On ollut hyvin, hyvin hämmentävä viikko! Mulla on ollut minkäänlainen normaali kierto viimeeksi syksyllä 2012 ja viimeisimmät menkat oli Terolutin voimalla huhtikuussa.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2014, 22:28:24 ip »

Onnittelut, Amanda! Ihana uutinen! Mulla ainakin on peukut pystyssä, että kaikki menisi hyvin! Kiva saada tälle puolelle lisää porukkaa.

Mua vähän taas vaihteeksi huolestuttaa. Elokuussa d-lääkäri sanoi, että insuliinin tarve nousee n. rv 30 asti. Mulla on nyt menossa rv 24 ja insuliinin tarve onkin äkkiä pienentynyt paljon. Elokuussa pstin aamulla Levemiriä 12 ky, nyt enää 7 ky ja sekin on liikaa. Päivisin töiden jälkeen menee helposti alle 3:n. Nyt siis taas pelkään, että, jokin on vialla, kun insuliinin tarve laskee eikä nouse.
Kirjattu

Amanda

• Matkailija
« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2014, 05:33:03 ap »

Kiitos! Peukut itselläkin pystyssä koko ajan. Todella kummallista sinänsä, kun miettii kuinka paljon elämänmuutosta ts lapsen tuloa etukäteen jännittää ja miettii. Itsekin olen kuitenkin jo päälle 30v enkä aina ollut varma siitä, haluanko lapsia. Nyt, kun sellainen sitten olisi tilauksessa on kuitenkin pelko, että mitäpä jos se ei pysykään kyydissä. Kyllä tää elämä on vaikeaa!

16.9. olisi kontrolliultra ja koitan olla stressaamatta. Eihän se murehtimalla mihinkään muutu, korkeintaan stressi tekee tilanteesta entistäkin pahemman.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2014, 09:22:47 ap »

Kaisa81
Insuliinintarve vaihtelee ja itselläni on ollut aina ekan kolmanneksen suurempi tarve eikä hypoherkkyyttä niinkuin "kuuluisi". Milloin viimeksi kävit neuvolassa ja koska taas menet, jos saa näin henkilökohtaisia kysellä? Ajattelen vain,että jos et vieläkään tunne liikkeitä ja sokeritkin huolestuttaa niin voisit varmasti päästä ylimääräiselle sydänäänten kuuntelu-käynnille. Dopplerista voisit myös kuulla ja samalla kuunnella tuntemuksia, jos vauva potkaisee kohti anturia, että miltä potku tuntuu tai ei tunnu.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2014, 09:29:35 ap »

Neuvolaan pääsen jo ensi maanantaina 8.9. Toivottavasti kuunnellaan sydänäänet. Viimeksi neuvolalääkäri eikä hoitaja niitä kuunnellut. Muutenkin nuo neuvolakäynnit on yhtä tyhjän kanssa ja aina eri hoitaja paikalla. Viimeksi olin ultrassa 13.8. ja silloin sikiö oli ihan kunnossa. Vatsa kyllä kasvaa kovaa vauhtia, mutta silti on hirveä huoli. :(
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #9 : Syyskuu 05, 2014, 12:51:35 ip »

Onnea Amanda!

Toivotaan parasta näin alkumetreillä. :) Saanko kysyä, että miten se kuukautiskierrottomuus lisää keskenmenoriskiä?

Mulle ekan raskauden päättyessä lääkäri sanoi, että ekat raskaudet voi mennä kesken ihan vaan siksi, että "kroppa ei osaa". Eli raskaus on todella vieras juttu ja toisella kerralla kroppa muistaa mikä on homman nimi ja pystyy ylläpitämään raskautta. Liekö sitten samaa sarjaa riskinä?

Ja ei kai diabetes itsessään km-riskiä lisää, ellei hobis ole korkea? Pahoittelut kun en ole pysynyt kärillä keskusteluissa, jos olet siitä jo kertonut. :P
Kirjattu

Amanda

• Matkailija
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2014, 17:13:02 ip »

Onnea Amanda!

Toivotaan parasta näin alkumetreillä. :) Saanko kysyä, että miten se kuukautiskierrottomuus lisää keskenmenoriskiä?

Mulle ekan raskauden päättyessä lääkäri sanoi, että ekat raskaudet voi mennä kesken ihan vaan siksi, että "kroppa ei osaa". Eli raskaus on todella vieras juttu ja toisella kerralla kroppa muistaa mikä on homman nimi ja pystyy ylläpitämään raskautta. Liekö sitten samaa sarjaa riskinä?

Ja ei kai diabetes itsessään km-riskiä lisää, ellei hobis ole korkea? Pahoittelut kun en ole pysynyt kärillä keskusteluissa, jos olet siitä jo kertonut. :P

Mun täytyy sanoa, ettei mulla oo mitään hajua siitä, miten koko menkattomuus tähän vaikuttaa. Ehkä tosiaan jotenkin niin, että kroppa sitten on uudesta asiasta sekaisin ja kun menkatkin on hieman uusi asia pitkän tauon jälkeen.
Rehellisesti sanottuna mua alkoi ahdistaa niin paljon, että osa puheista meni varmaan ihan ohi eilisellä käynnillä. Oon voinut hieman kehnosti eilisestä alkaen, aloin vissiin stressata, eikä se oo yhtään hyvä juttu :/
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2014, 20:44:04 ip »

Kaisa81,
Sulla kyllä todella tuntuu olevan luokatonta tuo neuvolahenkilökunnan toiminta. Sanot vaan itse reippaasti,että onpa hyvä kun päästään kuuntelemaan ne äänet täällä neuvolassa. Ei sun tarvi suostua noin outoon meininkiin. Ne eivät ole vissiin sitä hemoglobiiniakaan ottaneet. Sanot vaan siitäkin,että tarttis vissiin katsoa se,että tietää missä mennään. Jos se täti on niin pihalla ettei tiedä tai muista.
Kirjattu

Piiu

• Aloittelija
« Vastaus #12 : Syyskuu 06, 2014, 13:29:59 ip »

Kiitos uudesta ketjusta :) ja onnea Amandalle. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Kaisa81: Pyydät vaan maanantaina, että kuuntelee sydänäänet ja ottaa hb:n. Miun piti kanssa itse pyytää se hb, kun eivät kuulemma ota sitä automaattisesti. Mulla kanssa neuvola maanantaina, saapi nähdä onko tällä kertaa oma hoitaja, kun ei ole ollut kertaakaan vielä. En kyllä ole käynytkään kuin kaksi kertaa koko raskauden aikana neuvolassa+ päivystysajalla kerran.
Insuliinin tarve miulla on vaan koko ajan nyt kasvanut ja ihan hurjia määriä pitää pistää. Aamun sokerit on lähes aina yli 7 vaikka mitä tekee. Ärsyttävää. Saan varmaan torstaina kuulla siitä diabetes ja äitipolilla.

Tänään tuli 30+0 täyteen :) Ei enää kauan vauvan tuloon.

Kirjattu

Amanda

• Matkailija
« Vastaus #13 : Syyskuu 06, 2014, 15:47:23 ip »

Keskenhän se meni, kuten arvata saattoi :( Paha mieli, mutta toisaalta oon iloinen. Kroppahan toimii, tulin raskaaksi.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2014, 12:32:54 ip »

Keskenhän se meni, kuten arvata saattoi :( Paha mieli, mutta toisaalta oon iloinen. Kroppahan toimii, tulin raskaaksi.

Pahoittelut Amanda. :(

Mutta ihan oikealla asenteella olet liikkeellä, kroppahan toimii kun kerran raskaaksikin tulit. Ensi kerralla sitten paremmalla "kokemuksella". :)
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46