Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416765 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Katkokävely ja liikunta  (Luettu 4161 kertaa)

Piirakka

• Vieras
Katkokävely ja liikunta
« : Lokakuu 15, 2014, 13:34:09 ip »

Olen ihmetellyt sitä, että miksi meille noin 50 vuotta diabetesta sairastaneille katkokävelyoireisille ei suositella kävelyn lisäämistä. Itse pääsin noin 300 m eteenpäin, jonka jälkeen pohkeisiin iski kova kipu. Tuntoraja jaloissa oli noin 15 cm. Aloin joka päivä kävelemään pitempiä ja pitempiä kävelymatkoja kivuista huolimatta. Vähitellen kivut hävisivät kokonaan, ja nyt kävelen 3 tuntia yhtämenoa ilman minkäänlaisia oireita. Kylmät jalat sekä suonenvedot että kouristukset ovat poissa. Kuten myös yölliset levottomat jalat. Jalkani ovat lämpimät ja veri kiertää hyvin, kuten Meilahden sairaalassa pari kuukautta sitten todettiin. Kävely on paras lääke diabeetikkojen katkokävely- ja verenkiertohäiriöihin, joten miksi sitä ei suositella aina, kun huomataan jaloissa ongelmia?
Kirjattu

Kide

• Veteraani
Vs: Katkokävely ja liikunta
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2014, 17:06:22 ip »

Tervetuloa mukaan, piirakka. :)

Eikö suositella? Itsestä tuntuu, että liikuntaa suositellaan "lääkkeeksi" lähes vaivaan kuin vaivaan?
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Tea

• Lentävä kynä
Vs: Katkokävely ja liikunta
« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2014, 10:54:53 ap »

Itsellä ei ole kokemusta ohjeista tai itse asiastakaan, mutta voisin kuvitella, että minäki tunto-ongelmista on kyse, olennaista on ettei riko itseään kävelemällä siksi, ettei tajunnut varoa jotain asiallisella tuntoaistilla varustetulle ilmeistä juttua?

Mutta aivan mahtava juttu, että apu löytyi - joskus kannattaa vaan pitää päänsä & tehdä se ylimääräinen kierros, kun palkintoakin on luvassa :)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Linkkejä