Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416780 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kuntosalitreeni & turvallinen määrä proteiineja  (Luettu 5162 kertaa)

Ilary

• Vieras
Kuntosalitreeni & turvallinen määrä proteiineja
« : Heinäkuu 27, 2014, 21:15:47 ip »

Moro!

Alotin hiljattain käymään kuntosalilla ja treenailemaan muutenkin ensisijaisena tarkotuksena pudottaa painoa ja samalla parantaa vähän lihaskuntoa. Mulla ja kaverillani on tietty treeni- ja ruokaohjelma, johon sisältyy paljon proteiineja (puhutaan n.250-270 grammaa per päivä). En usko että tuollainen määrä on kumminkaan kovin terveellinen mulle munuaisten kannalta, melkein 20 vuotta 1-tyypin diabetesta sairastaneena. Mulla ei ole mitään poikkeavuuksia munuaisissa todettu kuitenkaan.

Olisiko täällä jotain salimarkkuja tai muita tietäjiä, jotka osaisivat sanoa mikä olisi turvallinen määrä proteiinia diabeetikolle päivässä, kuitenkin niin että salireenistäkin olisi jotain hyötyä? Tällähetkellä reeniohjelman mukaan proteiinin määrä olisi jotakuinkin 2.5grammaa painokiloa kohden päivässä, mutta käykö raskaaksi elimille?
Olisi kiva saada vinkkejä asiasta tietäviltä myös yleisesti, että miten d1 - salilla käyvän potilaan kannattaisi syödä, että saisi turvallisesti tuloksia.

Kiitos etukäteen vastauksista :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2014, 21:33:35 ip kirjoittanut Ilary »
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
Vs: Kuntosalitreeni & turvallinen määrä proteiineja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2014, 00:33:31 ap »

Jos saliMirkku kelpaa  ;D niin mä itse olen tivannut lääkäriltä aiheesta faktoja niin pitkään, että se soitti Oysin munuaisspesialistille ja kysyi miten asia on. Vastaus oli että niin kauan kuin munuaisissa ei ole mitään vikaa, ei ole tarvetta rajoittaa proteiineja.

Mutta salitreenistä jos puhutaan ja lihasten kasvattamisesta, niin sellainen 2-2,5g proteiinia per (tavoite-)painokilo olis aika soppeli. Enemmän jos vetää, niin siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Tuo on se maksimi mikä vielä imeytyy ja menee hyötykäyttöön.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Toukka

• Jäsen
  • DM1 - 12/2005
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2014, 08:47:27 ap »

Moro!

Alotin hiljattain käymään kuntosalilla ja treenailemaan muutenkin ensisijaisena tarkotuksena pudottaa painoa ja samalla parantaa vähän lihaskuntoa. Mulla ja kaverillani on tietty treeni- ja ruokaohjelma, johon sisältyy paljon proteiineja...

Olisiko täällä jotain salimarkkuja tai muita tietäjiä, jotka osaisivat sanoa mikä olisi turvallinen määrä proteiinia diabeetikolle päivässä, kuitenkin niin että salireenistäkin olisi jotain hyötyä?

Kiitos etukäteen vastauksista :)

Olet mitä ilmeisimmin aloitteleva voimailija, joka haluaa ensisijaisesti pudottaa painoa ja vähän parantaa lihaskuntoa.
Voimailusalien isokokoisimmat bodarit syövät proteiinia nostaakseen painoaan, siis ollakseen isokokoisia lihaskimppuja sekä kyetäkseen kovaan 'penkkitulokseen'. Jotta lihakset kasvavat isoiksi, pitää myös harjoitella paljon, mielellään päivittäin ehkä kahdestikin. Mikäli lisäät proteiinia tai mitään muutakaan ruokavalioosi, alkaa painosi nousta.
Mitä siis tavoittelet? Painon pudotusta? Kovaa penkkitulosta? Sixbackiä?

Itse voimailen viikoittain ilman mitään proteiinitankkausta - syön normiruokaa, en ikinä salituotteita. En pyri tekemään 'penkki'- enkä muitakaan tuloksia. En siis taida olla salimarkku.
Lihaskuntooni olen kuitenkin tyytyväinen, ja 'sixback' näkyy vatsanahan alta. Sali- ja kaikki muukin harjoittelu on siis hyödyllistä ilman ruokavaliosäätöä.

Kehotan aloittamaan salitreenin ilman mitään erityistä ruokavaliomuutosta. Mikäli painosi laskee treenin takia liikaa tai 'penkkitulos' ei parane riittävästi, lisää silloin proteiinia ruokavalioosi.

Oletko menossa salille kaverisi kanssa?
Saleilla pyörii nykyään paljon ylipainoisia ja heikkokuntoisia ihmisiä proteiinipuuroa sisältävä sekoitepurkki kädessään. He käyttävät aikansa pääasiassa keskusteluun ja puuronsa lipittämiseen. Näin ei lihaskunto parane eikä paino laske - päinvastoin.
Salimarkut eivät juurikaan muiden kanssa keskustele, ja vaikuttavat jopa epäsosiaalisilta. He käyttävät aikansa harjoitteluun ja keskittyvät tekemään suorituksensa huolellisesti. Tämä on vammojen välttämisenkin kannalta tärkeää.

Muutoin olen sitä mieltä, että voimailemalla painon pudottaminen on erittäin vaikeaa. Helpommin se toteutuu aerobisella harjoittelulla; pyöräily, juoksu, hiihto, uinti jne.
Proteiinien grammamääriä en osaa kommentoida mitenkään. En edes tiedä kuinka paljon niitä itse syön - ilmeisesti kuitenkin riittävästi.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2014, 10:38:34 ap »

Minä olen aika monessa asiassa eri mieltä edellisen kanssa. :)

Proteiinipitoinen ruokavalio on oivallinen painonpudotukseen, kun proteiinin tieltä karsitaan hiilareita ja rasvoja. Proteiinissa on yhtä paljon kaloreita grammassa kuin hiilareissa, mutta protsku täyttää ihan eri tavalla ja sitä on vaikea syödä vahingossa liikaa. Hiilareita vetäsee helposti 100g kerralla, mutta vedäppä 100g protskua! Huh huh!
Ja ne isokokoisimmat bodarit, ne vetää ihan hitosti muutakin evästä kuin proteiinia. Ne syö Paljon!

Mielestäni salitreeni on nimenomaan erinomainen treenimuto painonpudotukseen. Treeneissä kuluu helposti 800-1000kcal yhdellä 1,5h käyntikerralla. Ja kun lihas kasvaa, energiankulutus nousee, ja kaloreita kuluu huomaamatta. Lisäksi itselläni ei tee salipäivinä mieli mitään herkkuja, koska ne ikäänkuin "pilaa" päivän ja tekee treenistä hyödyttömän.

Palkkareista:
Treenin vaurioittaa lihasta. Treenin jälkeen juodaan palautusjuoma (proteiinia ja hiilaria) joka saa tämän hajoamisen(katabolia) pysähtymään ja korjaantumisen(anabolia) alkamaan. Keho korjaa lihaksen mikrovauriot ja tekee lihaksesta aina pikkuisen vahvemman ja isomman, että se kestää tulevaa rasitusta.

Salille on mun mielestä hyvä ottaa alussa kaveri mukaan. Ensinnäkin se potkii liikkeelle jos ei halua lähteä ja toisekseen se voi katsoa vieressä että teet sarjat puhtaasti. Palautumisajat sarjojen välissä (1-2min) kannattaa katsoa kellosta. Ne meinaa kaverin kanssa venyä... :D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Robert

• Aloittelija
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2014, 16:22:21 ip »

Voin yhtyä Kivitattiin. Olen siis samaa mieltä.
Kirjattu

Ilary

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2014, 06:40:43 ap »

Kiitos vastauksista! :) ei muutakun reenailemaan siis
Kirjattu

VAK

• Matkailija
« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2014, 10:38:52 ap »

minäkin yhtyisin kivitattiin   :P

Lisäksi olen huomannut, että jos illalla popsii proteiinipitoista ruokaa, niin ei tule aamumatalia niin helposti. Verensokeri ei siis nouse niin paljoa, mutta pysyy aamuun siedettävällä tasolla. Joskus saattaa olla liikunnan jälkeen vs. korkeallakin, mutta tulee aamuöyllä ryminällä alas.

Jotain kinkkua reippaasti leivänpäälle ja rahkaa jne.
Kirjattu

Aa-si

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 29, 2014, 10:57:42 ap »

Salilla treenaaminen on siitäkin hyvä juttu, että läheppä tekemään lenkkiä semmosella intensiteetillä, että poltat kaloreita reippaasti jos on ylipainoa reilusti. Salilla on usein monipuoliset mahollisuudet myös aerobiseen treeniin. Itse uskon siihen, että kun on lihaksisto kunnossa on myös turvallisempaa liikkua joka suhteessa. Lenkkeillen on vaikea löytää ärsykkeitä joka lihasryhmälle. Paras on yhistää lihaskuntoharjoittelua ja aerobista. Itse olen ollut lenkkeilevä sählynpellaaja ja voi sitä hartioiden kapeutta ja älyttömiä niskahartiaseudun jumeja. Nyt saleilen, pellaan,uin, lenkkeilen ja teen kaikkea mahdollisimman monipuolisesti, eikä ennää oo tietookaan kipupiikeistä ja oksentelusta kun on niin jumissa. Ja tuohon ruokavalioon. Itse en osaa käyttää proteiinivalmisteita, koska ykä tulee niin helposti. Kiinnitän huomiota proteiinin saantiin muuten ja varsinkin salitreenin jälkeen. Hiilareita syön enemmän silloin kun reenit alkaa olemaan useemman tunnin aerobisia, eli lähinnä kevät/kesä menee niin. Mulla pysyy nälkä/sokerit/paino parhaiten kurissa kun kiinnitän huomiota proteiinin saantiin. Ymmärrän tuon toukan pointin siitä, että hölmöä on ylimääräsen tankkaus, mutta eiköhän ne salihöpöttelijät oo ihan oma marginaaliryhmänsä joita joka salilla on muutama. Parempi höpötellen viettää salilla aikaa kuin esim. telkkarin ääressä sipsipussi kourassa ;)
Kirjattu
D1

Linkkejä

Tule meille kurssi- ja koulutussihteeriksi

Julkaistu 22.07.2019 | 09:00