Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417371 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Chia-siemenet ja D1  (Luettu 4201 kertaa)

ruuti

  • Jäsen
  • Viestejä: 156
Chia-siemenet ja D1
« : Elokuu 17, 2014, 14:07:31 ip »

Onko kellään kokemuksia chia-siemenistä ja niiden käytöstä? Kuulisin mielelläni plussat ja miinukset. :)
Kirjattu
D1 1991 / pumppu & Novorapid

Snanna

  • Vieras
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2014, 21:10:17 ip »

Kokeilin lyhyesti. Liotin ennen käyttöä hyytelöksi, mutta mitä ilmeisimmin käytin liian pientä nestemäärää (1:4) kun hyytelö jumahti elimistöön pariksi päiväksi tehden olosta tukalan. Koitin kyllä juoda paljon, mutta ei auttanut. Myös verensokeri heitti häränpyllyä ja jätin kokeilun sikseen. Eräästä nettiartikkelista luin, että siemen voi liottaa jopa kymmenkertaiseen nestemäärään, joten varmaan kokeilen näin uudestaan jossakin vaiheessa.

Mua kiinnostaisi myös chian todellinen hiilarimäärä. Vaihtelee nimittäin erittäin paljon lähteestä riippuen muutamasta hiilarista muutamaan kymmeneen per sata grammaa.
Kirjattu

ruuti

  • Jäsen
  • Viestejä: 156
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2014, 22:36:06 ip »

Juuri tuota niitten hiilarimäärää jäin itse miettimään kun siihen en löytänyt yksiselitteistä vastausta. Ja myös siementen vaikutusta tasapainoon.

Vaikka niistä sanotaan olevan älyttömästi terveydellisiä etuja, eivät ne mun mielestä mene sen edelle että sen vuoksi menee verensokerit täysin sekaisin. Joten en uskaltanu ihan sokkona ruveta testaamaan. Pitää ottaa nuo kaikki huomioon ennen kuin vetää niitä huiviin.

Kiitti Snanna! :)
Kirjattu
D1 1991 / pumppu & Novorapid

D1-1978

  • Veteraani
  • Viestejä: 1762
  • Levemir, Humalog, D1
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2014, 23:33:12 ip »

Virallisesti 100g sisältää 42g HH eli 42%. Mutta koska on kuitu- (34%), rasva- (31%) ja proteiini (17%) -pitoista, niin imeytyy hitaasti = glykeeminen indeksi on matala. Eli ei kannata pistää hiilihydraattimäärän verran pikaa, vaan kokeilemalla tietää, miten nopeasti imeytyy (itse pistäisin vasta, kun vs alkaa nousta, paitsi smoothiessa tms. jotka nostavat nopeammin). Chia liuotetaan paljon syötynä isoon vesimäärään 1:6 tai yli, koska muuten se imee soluista vettä (imee 10x määrän) ja tosiaan voi jumittua suoleen ennenkuin suoli ehtii hajottaa pienemmäksi. Söin vain USA:ssa mysliin ja smoothieen sekoitettuna (kuitu pitää nälkää paremmin), mutta ruokana en ole syönyt.
Kirjattu

ruuti

  • Jäsen
  • Viestejä: 156
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2014, 23:53:43 ip »

Eli ei kannata pistää hiilihydraattimäärän verran pikaa, vaan kokeilemalla tietää, miten nopeasti imeytyy (itse pistäisin vasta, kun vs alkaa nousta, paitsi smoothiessa tms. jotka nostavat nopeammin).

Hyvä tietää, kiitos! Olin ajatellut juuri smoothieen tai jogurttiin sekoitettuna käyttää.
Kirjattu
D1 1991 / pumppu & Novorapid

Snanna

  • Vieras
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2014, 08:07:43 ap »

Kiitos tiedosta D1-1978!

Pitänee seuraava kokeilu ottaa maltillisemmin. ;D
Kirjattu

Ladalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 198
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2014, 09:51:09 ap »

Olen kokeillut chia-siemeniä muutaman vuoden. Sekoitan vesilasiin noin teelusikallisen, annan liota ja juon lounaan aikana. On sopinut minulle 45-kiloiselle 152-senttiselle.
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2148
Vs: Chia-siemenet ja D1
« Vastaus #7 : Elokuu 21, 2014, 07:58:59 ap »

               on  monenlaisia resepteja.       keitetaan  vetessa, syotaan  kuten  riisia.       lisataan   soppaan,      laatikkoon
Kirjattu
 

Linkkejä