Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417338 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitä ruokaa valmistatte helteellä?  (Luettu 11056 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Mitä ruokaa valmistatte helteellä?
« : Heinäkuu 30, 2014, 17:23:17 ip »

Jäätiin pojan kanssa loppuviikoksi kahden, kun ukkokulta lähti ralleihin. Tässä pähkäilen, mitä laittaisin ruoaksi meille, kun uunia ei viitsi käyttää, eikä hellaakaan kovin pitkään. Kana/juustosalaattiakaan ei viitsi koko ajan syödä. Grilliruoasta en tykkää.

Mitä teillä siis syödään näin helteillä?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Mitä ruokaa valmistatte helteellä?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2014, 17:54:55 ip »

Meillä syödään helteillä paljon ruokaisia salaatteja: jos on jäänyt keitettyjä uusia perunoita, niin sekoitetaan ne pilkottuina herneiden, suolakurkun, maissin, yrttien ja etikka-kermaviilin kanssa. Tai sitten fetajuustosalaattia, tonnikalasalaattia, jos on jäänyt grillattua lihaa, sitä sekaan tai kaupasta jotain kinkkua tai vastaavaa. Kylmä leikkele/tapas-lautanen on myös mieluisaa syötävää. Sekaan jotain suolaista, niin maistuu paremmin. Ja saaristolaisleipää tsatsikin kanssa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2014, 22:12:12 ip »

Perunasalaattia tähteistä, pastasalaattia, vihreää salaattia ja voileipää (kun olen yksin kotona), espanjalaista munakasta johon käy myös uuden perunan tähteet. Lisään sekaan sipulia, tomaattia, ruohosipulia ja joskus kinkkuakin.

Tortillat on myös hyvää helleruokaa mutta ne on vähän hankalia sokereitten kannalta...  ::)

Nämä nyt tuli ekana mieleen.  :)

Muoks: Ja nyt herkkua on myös silli-kananmunaleivät, rasvaton viili ja pensasmustikat-lounas.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2014, 01:31:49 ap »

Älä multa kysy, mä syön kylmiä nakkeja kun ei vaan pysty hellan ääreen :D
Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2014, 07:18:03 ap »

Kylmiä nakkeja mennyt täälläkin. Väliin pala kylmää lenkkiä. Pikaisesti aamusta paistettu jauheliha, sekaan pakaste juureksia ja sitä popsin pitkin päivää. Ilta myöhällä voin ehkä paistaa 3 munan munakkaan. Niin, ja turkkilaista jugurttia menee aika paljon.
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

Snanna

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2014, 09:50:55 ap »

Helteellä mulla menee hyvin pitkälti jääkaappikylmiä hedelmiä ja kasviksia. Hellaa ei tosiaan viitsi käyttää kun kämpässä on se 28 astetta plussaa muutenkin ja grilliruoka tökkii myös.

Aamuja varten teen edellisenä iltana tuorepuuron jääkaappiin tuorpoamaan (1 dl kaurahiutaleita ja 1,5 dl maitoa tai kaurajuomaa). Jos ei jaksa sitäkään, niin valmissmoothie on toinen vaihtoehto.

Ruoanlaitossa käytän mahdollisimman pitkälle mikroaaltouunia/vedenkeitintä, jotka eivät kämppää lämmitä.

Täysjyvätortillat ovat myös hyviä, kannattaa myös kokeilla maissista valmistettuja tacokuoria/tubseja, jotka ainakin mulla toimivat paremmin yhteen verensokerin kanssa.

Avokado on hyvää myös, vähän sitruunaa ja pippuria kylkeen, niin maistuu. :)

Aika köykäistä on kotona syöminen. Jos on iso nälkä yllättänyt, niin ollaan miehen kanssa otettu vähän luksusta arkeen ja ulkoistettu ruoanvalmistus ravintolalle. ;)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2014, 10:46:32 ap »

Täysjyvätortillat on herkkua! Täytteeksi vaikka kaupan grillibroileria tai tonnikalaa, salaattia ja tomaattia, juustoraastetta, kermaviiliä tai guacamole-kastiketta... Nam!  ;)

Laitan tuon kreikkalaisen pastasalaatin ohjeen tuonne ruokaohjeisiin jos joku haluaa kokeilla. Tein sitä nyt ekaa kertaa ja oli tosi hyvää ihan kylmänä ja menee ruuasta!  ;)

Snanna, luulen että meilläkin ulkoistetaan ruokailua viikonloppuna!  ;)
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2014, 10:46:58 ap »

Helteillä välillä tuntuu ettei mitään kiinteää haluaisi syödä. Vetäisi vain mehujäitä sun muuta sellaista. Marjamaitoa hedelmäsokerilla, se on on kova sana itselle. Tosin nythän se mansikka-aika alkaa olla jo finito ja mustikoitakin heikosti.... :(  se on siirryttävä taas etelän hetelmiä syömään. ;D
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2014, 10:57:27 ap »

Se joka tykkää HK:n sinisestä voi tehdä ruisleivät joihin päälle keitettyä kylmää uutta perunaa, HK:n kevyt-viipaleita, tomaattiviipaleita ja ruohosipulia.  ;)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2014, 13:22:18 ip »

Rahkaa ja marjoja. Voileipiä. Smoothieta. Hedelmiä. Leipäjuustoa. Tomaattikeittoa. (Knorr, valmis "pussikeitto". Ei kuitenkaan jauhe, vaan ihan oikea keitto)

Päivälliseksi ajattelin tänään tehdä puolivalmisteesta pulled porkkia, vaikka se uunia tarviikin. Ei se mun mielestä kämppää lämmitä. ???
Tosin meillä on aika iso kämppä ja uusi uuni. Pienessä kämpässä vanha lämpöä vuotava uuni voi tuoda aika tukalan tunnelman..

Mutta mun mielestä pääaterioiden ei ole pakko olla mitään "aterioita", vaan se voi ihan hyvin olla välipalatyyppistä ruokaa. Syö usein ja vähän.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

julia

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2014, 17:39:05 ip »

Valmisruokia mikrossa, ehdottomasti. Tai lämmitän mikrossa itse tehtyjä pakastimesta kaivettuja ruokia.

Ruoanlaitossa vältän uunin ja hellan lämmittämistä. Korkeintaan uudet perunat voi höyryttää kattilassa hellalla ja sen jälkeen laitan kuumalle levylle kattilan täynnä vettä, niin levy ei kuumenna jäähtyessään koko keittiötä, lopuksi kaadan kuuman veden varovasti viemäristä alas. Joku insinööri voisi laskea, minne se lämpöenergia oikein menee, sillä minusta tämä manööveri pitää keittiön viileämpänä.
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

minnaana

• Jäsen
  • Oman tien kulkija
« Vastaus #11 : Elokuu 01, 2014, 03:16:55 ap »

Valmisruokia mikrossa, ehdottomasti. Tai lämmitän mikrossa itse tehtyjä pakastimesta kaivettuja ruokia.

Ruoanlaitossa vältän uunin ja hellan lämmittämistä. Korkeintaan uudet perunat voi höyryttää kattilassa hellalla ja sen jälkeen laitan kuumalle levylle kattilan täynnä vettä, nii

noihan onkin terveellistä sapuskaa diabeetikolle :)
Kirjattu
Ykkönen vuodesta 1991. Vähät inskat ja vähät hiilarit toimii!

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Elokuu 01, 2014, 07:14:35 ap »

Ruis leipää ja pottuja, niin ja puuroa.
Niillä diabeetikko elää, kesät talvet. Väliin vähän banaania.
Käykö kukaan karppi foorumilla? Siellä hyviä ruoka ohjeita diabeetikoille, helteellä tai kylmällä.
Itkettää joskus nämä syömiset, sori nyt vaan  :(
Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Elokuu 01, 2014, 07:17:37 ap »

Se joka tykkää HK:n sinisestä voi tehdä ruisleivät joihin päälle keitettyä kylmää uutta perunaa, HK:n kevyt-viipaleita, tomaattiviipaleita ja ruohosipulia.  ;)
HK:n sinistä voi paistaa pannulla kunnon voissa ja heittää pari munaa sekaan. Valmistuu nopeesti ja on terveellisempää kuin ruisleipä. Niin ja nälkä pysyy loitolla kauemmin.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 01, 2014, 11:06:26 ap »

Katsokaa ketjun OTSIKKOA!  >:(

Hitsi, en viitsi kommentoida enää yhtään ketjua.  >:( Tiedätte kyllä miksi.
Kirjattu

Linkkejä