Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6899 jäsentä  •  416925 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Ailurus fulgens, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Energiajuomasta  (Luettu 6698 kertaa)

vivianv

• Veteraani
Vs: Energiajuomasta
« Vastaus #15 : Heinäkuu 22, 2014, 11:01:26 ap »

Minä olen käsityksesä, että energiajuomien tauriini olisi se pahis, jota epäillään milloin mistäkin. Ihan alkuun sitä ei saanut olla Suomessa myytävissä juomissa lainkaan mutta tuli myöhemmin sallituksi arvatenkin EU:n tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatteen takia. Tauriini on sinänsä luonnollinen elimistön aine, mutta suurempina määrinä se on lisännyt ainakin laboratoriohiirten kuolleisuutta, yhtenä syynä verensokerin raju lasku. Ja ilmeisesti alkoholi muuntaa tauriinia joksikin myrkylliseksi yhdisteeksi eli lantrinkina sitä ei kannattaisi käyttää. http://tampub.uta.fi/handle/10024/94495

Mutta joo, itse olen pariin otteeseen käyttänyt vailla diabetekseen liittyviä ongelmia. Mitä lasten/nuorten kasvavat aivot jatkuvasta altistuksesta tujakalle piristejuomalle tykkäävät, on toinen juttu eikä liity tähän keskusteluun. Yleensä on kyse määristä, kun puhutaan aineiden haitallisuudesta. Tippakin voi tappaa mutta se on pikemminkin poikkeus kuin sääntö.

Minusta olisi suotavaa, että kun anti-suosituksia jollekin asialle tai aineelle diabetekseen liittyen annetaan, kerrottaisiin myös syy. Esim. energiajuomissa voisi olla varoitus vs:n laskusta, jos tällainen piirre on tutkimuksisssa havaittu. Itse ainakin helposti halveksin näitä yleisrajoituksia, kun niitä on ihan joka maailman asiassa, säärivahasta alkaen. Sitten kun joskus varovaisuus olisi oikeasti paikallaan, ei tule varotuksi.

Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2014, 13:38:02 ip »

Juokoon jokainen mitä lystää, en minä siitä yöuniani aio menettää enkä myöskään saarnaa. Itsekin tykkäsin aikoinaan vihreästä EDistä, mutta kerran kävi niin, että juotuani tätä herkkua sain sattumalta vatsataudin. Tauti meni mutta inho EDiä kohtaan jäi. Ja ylipäätään energiajuomien hajua kohtaan! Tässä tapauksessa en voi edes puhua tuoksusta.  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Heinäkuu 22, 2014, 15:40:31 ip »

kerran kävi niin, että juotuani tätä herkkua [ energiajuomaa ] sain sattumalta vatsataudin. Tauti meni mutta inho EDiä kohtaan jäi. Ja ylipäätään energiajuomien hajua kohtaan! Tässä tapauksessa en voi edes puhua tuoksusta.  ;D

Mielestäni monien energiajuomien haju on suorastaan etova.  8)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Heinäkuu 23, 2014, 00:34:07 ap »

Vivian, mielenkiintoista tuo sokereita laskea vaikutus. Kerran nimittäin jouduin tyytymään 025l sokerilliseen juomaan. Ajattelin että menköön tämän kerran, onhan tuo 025 ihan kohtuullinen määrä, hiilareita 25g.  Bolustin, join, ja sain tunnin päästä ihan hirvittävän hypon.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 27, 2014, 02:07:54 ap »

Kaadoin juuri kurkusta alas jekkuredbullin, namnam...  8)
Kirjattu

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #20 : Heinäkuu 27, 2014, 14:48:47 ip »

Minusta olisi suotavaa, että kun anti-suosituksia jollekin asialle tai aineelle diabetekseen liittyen annetaan, kerrottaisiin myös syy. Esim. energiajuomissa voisi olla varoitus vs:n laskusta, jos tällainen piirre on tutkimuksisssa havaittu. Itse ainakin helposti halveksin näitä yleisrajoituksia, kun niitä on ihan joka maailman asiassa, säärivahasta alkaen. Sitten kun joskus varovaisuus olisi oikeasti paikallaan, ei tule varotuksi.

Samaa mieltä!
Olen heittänyt piutpaut kaikille rajoituksille jo aikaa sitten, kun ei syystä ole annettua tietoa. Ja olisihan se hyvä tietää koskeeko kielto ykköstyyppiläisiä lainkaan vai kenties kakkostyyppiä tai toisinpäin?

Juuri törmäsin jalkavoiteeseen, jonka käyttö oli diabeetikoilta kielletty  :o epilaattorin käyttökieltoa olen uhmannut vuosia  ;D
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Elokuu 05, 2014, 16:44:00 ip »

Uskottava se näköjään on, että lightia saa taas liiteristä, kuten tuossa aiemmin jo epäilinkin. Ja hintakin entinen 79 senttiä.  8) Parempaa kuitenkin kuin se kirkuvanpunainen rodeo.....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Elokuu 05, 2014, 22:50:46 ip »

Joo, on se ollut jo muutaman kuukauden taas valikoimissa.
Ilmeisesti joku muukin oli sitä mieltä että pelkkä sokeriliemen myyminen ei ole ok.
Samoin Karhu on tullut takaisin, ainakin meidän myymälään.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Elokuu 13, 2014, 23:43:20 ip »

Joo, takas on. No, on tainnut tulla palautetta asian tiimoilta. Maistoin paria vähän tyyriimpää energiajuomaa, Starbucksia ja jotain luomua, oikein hyviä, mutta hinta pikkupurkilla lähemmäs 3 euroa eli vähän liikaa jokapäiväiseen käyttöön.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Elokuu 15, 2014, 12:13:17 ip »

Ei tämä nyt varmaan ihan tuulesta temmattua ole, että energiajuomat voi aiheuttaa rasvamaksan  :( :

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/rasvamaksa_energiajuomista
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Elokuu 15, 2014, 14:49:55 ip »

Ei tämä nyt varmaan ihan tuulesta temmattua ole, että energiajuomat voi aiheuttaa rasvamaksan  :( :

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/rasvamaksa_energiajuomista

Jos juo sokerillisia versioita, mutta sama koskee ihan tavallista cokista.
Kirjattu

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #26 : Elokuu 15, 2014, 16:04:21 ip »

Jos haluaa satavarmasti rasvamaksan niin vetää jotain fruktoosilitkuja. Joku fruktoosisiideri vois olla ihanteellinen rasvamaksapommi  ;D
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Elokuu 15, 2014, 17:36:55 ip »

Jos haluaa satavarmasti rasvamaksan niin vetää jotain fruktoosilitkuja. Joku fruktoosisiideri vois olla ihanteellinen rasvamaksapommi  ;D

Vielä helpommin paljon fruktoosia saa syömällä päivittäin hedelmiä  ;)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Elokuu 15, 2014, 18:22:08 ip »

Vielä helpommin paljon fruktoosia saa syömällä päivittäin hedelmiä  ;)

Tsot tsot, nyt lähdetään kyllä vikaraiteille, sillä hedelmäsokeri on harhaanjohtava ilmaus, sillä hedelmien sisältämä sokeri on pääasiassa muuta kuin fruktoosia.

Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Marja-Riitta Taskinen:
Lainaus
Myös hedelmät sisältävät fruktoosia, mutta suurin osa hedelmien sokereista on yleensä muita sokereita, lähinnä sakkaroosia. Hedelmäsokerin nimi on siis hyvin harhaanjohtava.

Myös sokeritutkijat Yhdysvalloissa muistuttavat hedelmien terveellisyydestä. Niissä on vitamiineja, kivennäisiä ja flavonoideja. Hedelmien sokerit myös imeytyvät hitaasti kuitujen ansiosta. Siksi niiden syömistä ei kannata rajoittaa minkään sokerikohun takia.

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Elokuu 15, 2014, 18:30:17 ip »

Elekee syyä tahi juua mittään, henki lähtöö kuitennii...... ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä