Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liian harvoin lääkäriin  (Luettu 2961 kertaa)

Marke

• Jäsen
Liian harvoin lääkäriin
« : Kesäkuu 11, 2014, 09:33:38 ap »

18- ja 17-vuotiaat diabeetikkopoikani siirtyivät aikuispuolelle viime syksynä kun lastenpolin lääkärin kanssa tuli erimielisyyksiä ajokorttiin liittyen. Nyt aikuispuolella nuoremmalle sanottiin, että jatkossa sitten kontrollit siten, että vuodessa yksi käynti lääkärillä ja kaksi hoitajalla. WTF? Poika tietenkin onnessaan kontrollin vähentymisestä, mutta minä olen pöyristynyt. Tuon ikäisetkin pojat tarvitsisivat vielä hoitohenkilöstön kautta ryhtiä omahoitoon ja kipeästi. Edelleenkin mittaillaan miten sattuu.  >:(
Onkohan jotain peräti sairaalaa sitovaa ohjetta kontrollikäyntien vuotuisesta määrästä vai voidaanko asiakas jättää näin oman onnensa nojaan?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Liian harvoin lääkäriin
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2014, 10:19:11 ap »

Ja varsinkin tuossa tärkeässä siirtymävaiheessa! Säästöt puree -meillä oli ennen 2 kertaa vuodessa, nyt 8kk välein.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2014, 11:59:41 ap »

...siirtyivät aikuispuolelle viime syksynä kun lastenpolin lääkärin kanssa tuli erimielisyyksiä ajokorttiin liittyen. Nyt aikuispuolella nuoremmalle sanottiin, että jatkossa sitten kontrollit siten, että vuodessa yksi käynti lääkärillä ja kaksi hoitajalla...

Aikuispolilla perusoletus "aikuismaisesta" omahoidosta? :(

Ei minuakaan kukaan aikuispolilla holhoa, jos en menisi, ei taitaisi kukaan kysyä perään huudella?Valitettavasti meidänkin keskussairaalan D-polilla on ihan viime aikoina ollut selvää siirtymistä d-hoitajavetoiseen suuntaan eli lääkärin vastaanotolle ei välttämättä pääse enää kahta kertaa vuodessa. Joitakin vuosia sitten pääsi 3-4krt/v.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2014, 12:02:39 ip »

Nyt aikuispuolella nuoremmalle [ 17-vuotiaalle ] sanottiin, että jatkossa sitten kontrollit siten, että vuodessa yksi käynti lääkärillä ja kaksi hoitajalla.

Tästähän näkyy selvästi, että Suomessa pyyhkii poikkeuksellisen hyvin  8)

- ainakin päättäjien mielestä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2014, 16:03:32 ip »

Tästä ei taida olla suositusta, jollakin faktatietoa?  :(

Itse pääsen onneksi 4kk välein lääkäriin, täälläkin väliä pidennetään kokoajan.. Aiemmin 2,5 kk väli ja tarvittaessa useammin, pikkuhiljaa väliä pidennetty...
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2014, 23:56:22 ip »

Olen sairastanut ykköstyypiä neljä vuotta.
 Ensimmäisen vuoden jälkeen lääkärissä on käyty kerran vuodessa ja nyt hoito siirtyi polilta terveyskeskukseen josta ei saa aikoja kesällä ollenkaan.

Alkuun menikin ihan hyvin mutta nyt remissiot on ohi ja tarttisin paremman hoitosuhteen.
Onneksi sairastuin näinkin vanhana, aika vanhaksi ehtii ennen kuin lisäsairaudet tulee ja tappaa.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2014, 18:11:13 ip »

Nuorena ei haitannut, vaikkei lääkärillä käynyt ollenkaan, mutta nykyään sitä osaa arvostaa. Toki kaipasin väliin HbA1c mittausta, kun kaksi kertaa vuodessa on musta vähän, pysyi enemmän kartalla, missä sokerit seilaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Tarutski

• Jäsen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2014, 20:53:09 ip »

Varasin vähän aikaa sitten aikaa lääkärille, olin käynyt viimeksi viime elokuussa. Hoitaja kysyi, että onko mulla jokin erityinen ongelma tai lääkäri erityisesti käskenyt varata aikaa.. Menin hiljaiseksi, kun en koskaan aiemmin ollut saanut tuollaista kommenttia! Olin elänyt luulossa, että suositus olisi edelleen käydä se 3 kuukauden välein lääkärissä ja mittaamassa hobis. Olin enemmänkin ajatellut, että tulee varmaan noottia, kun en ollut ehtinyt töitten takia aiemmin aikaa varata. Little did I know.
Kirjattu
Diabeetikko vuodesta 1986.
Humalog ja Levemir.

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2014, 21:14:04 ip »

HbA1c:n voi käydä mittauttamassa 3-6kk välein (Käypä hoito -suositus). Tosin vastaus tulee yleensä puhelinsoitolla, nettiin tai D-hoitajan kautta eli sen takia ei pääse lääkärille. Käypä hoito -suositus on täällä (v.2013 päivitetty) ja sitä pitäisi sairaanhoitopiirien noudattaa:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50056
"Arviokäynti (lääkäri tai diabeteksen hoitoon perehtynyt hoitaja):
*Hoitoa tulee arvioida 3–6 kuukauden välein yksilöllisesti taulukossa 3 kuvatulla tavalla.
Jos todetaan merkkejä elinkomplikaatioista tai ongelmista, käyntien välejä tulee tihentää yksilöllisesti.
Taulukko 3. Diabeetikon arviokäynnin sisältö"

Onkohan kukaan nostanut potilasvahinkosyytettä "Käypä hoito" noudattamatta jättämisestä??? Tosin luulisi, että jos valittaa, niin kyllä aika sitten löytyy.  Finlex:stä löytyy Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2014, 22:20:34 ip »

Onpa hyvä kun nostit tuon Käypä hoidon! Eipä tuo meidän 8kk kontrolliväli tuota täytä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 13, 2014, 06:26:03 ap »

Just laskin, Etelä-Pohjanmaalla täyttyi, kun hoitajavastaanotollekin joka kerta otettiin hoba, Keski-Pohjanmaalla ei. Olen toki tehnyt tässä kesän aikana paljonkin hoitajan kanssa yhteistyötä, mutta hobaa ei ole koskaan näillä kerroilla otettu. Seuraava lääkäri aika on syyskuussa ja edellinen helmikuussa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

KatiK

• Jäsen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2014, 15:40:22 ip »

Mä oon yksinkertasesti päättänyt, että kun sairauskin on omahoitonen niin sit on lääkärikäynnitkin mun oma asia. Meen kun katson soveliaaksi eli noin kerran vuodessa. Ollu sen verran kauan D:nä että en todellakaan jaksa sitä et lääkäri ei o perehtynyt mun asioihin YHTÄÄN eikä kysy mitään. Istutaan sit molemmat +- tuppisuina kakskyt minaa. Ei kiitos!
Kirjattu
Kiertäjäkalvosimen oireyhtymä 2015
Jäätynyt olkapää vasemmalla ja oikealla puolella samanaikaisesti 2014
Insuliinipumppu 2013
Kilpirauhasen vajaatoiminta 2011
Hypoglykeeminen aivovamma 1991
Diabetes (tyyppi 1) 1978

"Asenne ratkaisee ja se et jaksaa vetää, auttaa "

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2014, 17:38:32 ip »

Katklee, peesaan kybällä!

Näin mä toimin myös, olen toiminut jo niin kauan etten kehtaa kertoa.

Jos joskus tarviin asiantuntijaa, käyn sitten sellaisella yksityisesti, mutta missään tk:n tai keskussairaalan vuosikontrolleissa en käy. Muoks: labrat kyllä teetän vuosittain työterveydessä, tulkitsen lähinnä itse. Ja tätä EN suosittele kenellekään nuorelle tai äsken sairastuneelle!  Mulla kun on takana viidettäkymmentä dee-vuotta.
Lisäksi sanottakoon, että arvostan suuresti julkista terveydenhuoltoa, mutta ihan aina meikäläisten spesifit asiat eivät toimi siellä. Eivätkä automaattisesti yksityiselläkään, on vain löydettävä Se Oikea.

Vaikkapa verensokerin liikkeet näen paljon todenmukaisemmin omilla päivittäisillä mittauksilla, en itse tee hoban mittauksilla yhtikäs mitään. Se ei kuvaa minun tilannettani, se kuvaa vain ääriarvot sisältävää keskiarvoa jolla ei ole arkeni todellisuuden  kanssa suoraa tekemistä.

Hoba on minusta lähinnä rivilääkäreitä auttava dokumenttiapu, jolla asiasta mitään ymmärtämätönkin voi päteä vastaanottotilanteessa : luonnehtia hobaa hyvän tai huonon asteikolla ja neuvoa ykköstä tästä arvioinnista käsin.

En minä mitään osaa, oikeesti en, mutta mentyhän tässä on.  Ja kun vaikkapa taannoin (pakotettuna) tapasin tk:n diabeteslääkärin, joka väitti ettei proteiini vaikuta verensokereihin vaan minä olen väärässä, olen taas kerran ihan omin päin puuhailun kannalla. Voi vielä kostautua, mutta lääkäriin en lähde (ellen ole kipeä).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 17:57:57 ip kirjoittanut Bebe »
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2014, 19:31:01 ip »

Niin, en minäkään sinne lekuriin niin tahdo, mutta nytkin meinaan syksyllä taas kiusata lääkäriltä, että saisin extramäärän liuskoja, vaikka tarvikehaku miten narisis, niin ja kun tahtosin sensoreita, ne on mulla toimineet ja antaa sen turvallisuuden tunteen elämiseen. Ajattelin vinkua niitä aina tarpeen tullen, en ole mitenkään ilkeä ihminen  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2014, 21:10:58 ip »

Vaikka mulla ei olisi nykyisentasoista hoitosuhdetta, luulen että liki veemäisyyttäni kävisin kontrolleissa "kouluttamassa" lekuria vaikkapa tuon proteiinin nousun suhteen. Siinä tapauksessa en kysyisi vaan kertoisin. Tarvin ehdottomasti hoitosuhdetta ääneenajattelun kanavaksi ja tueksi ja kaveriksi hoidossa jaksamiseen.

Ite aattelen kyllä niinkin että voi olla jotain, ja aika todennäköisesti onkin mitä en tiedä ja lekuri tietää, vaikkapa viime käynnin jälkeen oppinut jotain toista potilasta hoitaessaan, tai jostain mulle ja mun sokereiden arjelle vieraammasta. Ja varsinkin kun tässä vuosia karttuu ja uusia asioita taudin kanssa tulee eteen. Lääkärin "hölmötkin" kysymykset voisi ravistaa välillä omaa ajattelua ja vaikka vahvistaa sitä kokemukseen perustuvaa omaa tietoa omasta kropasta.
Kirjattu

Linkkejä