Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia aamupalasta  (Luettu 7202 kertaa)

Mr Machine

• Vieras
Ajatuksia aamupalasta
« : Kesäkuu 09, 2014, 13:04:16 ip »

Aamusokeri on ollut jo pitkään 5.5-6.9. Olen opetellut pikkuhiljaa tuota aamupalan syöntiä jälleen koska se on ollut minulle tosi tuskallista aamuisin syödä, pari kuppia kahvia. On tänä aamu vs oli 6.9 ennen lääkkeitä ja söin kaurapuuron. Kahden tunnin päästä vs oli 9.0, puurossa oli vähän voita ei muuta. Eikä tämä ollut ainoa kerta.
Kirjattu

lääkkeetön

• Matkailija
Vs: Ajatuksia aamupalasta
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2014, 13:18:29 ip »

Olisi parempi syödä jotain vähähiilarisempaa, jos verensokeri nousee noin paljon..jos minä syön jostain syystä aamulla tipan puuroa, yritän aina syödä myös jotain proteiinipitoista, esim.kananmunaa
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2014, 13:27:42 ip »

Puuro nostaa mulla sokerit taivaisiin, etenkin pikapuurot. Ja kellä olis aikaa aamulla haudutella uunipuuroja ellei sitten illalla laita puuroa uuniin muhimaan...?

Ruisleipäviipale runsailla kasviksilla toimii itselläni parhaiten, lisäksi on saatava mustaa kahvia. Olen ykkönen.  ;)

Tykkäisin syödä aamulla viiliä, jukurttia, hedelmäsalaattia ym. mutta en syö. Tiedätte kyllä miksi.  ::)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2014, 13:40:13 ip »

Kun löytäis sellaisen aamupalan, mikä maistuis. Se kaks kuppia kahvia ja ysin kahvilla leipäpala, ei oikein riitä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2014, 16:28:42 ip »

aamupäivällä vs saattaa joillain nousta ihan omia aikojaankin

esim mulla vs on sama kuin kellon aika, noin hieman karkeasti ottaen

siis ilman mitään syömisiä tai insuliineja.

Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

lomalle

• Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2014, 20:04:25 ip »

Pekoni ja munat on oikea aamiainen eikä varmasti nosta sokereta. Voi siihen lisätä myös papuja.

Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2014, 20:52:32 ip »

Puuro on ihan "killeri" sokereille. Niin minulle (1-tyyppi) kuin miehelleni, joka on kakkonen. Ei siis sovi kummallekaan mitenkään aamuisin - valitettavasti.

Syömme kumpikin aamuisin ruisleipää (siis täysjyvää) pienen palan ja siihen kasviksia ja leikkeleitä kasa. Itse saatan syödä niitä jopa kaksi palaa. Lisäksi kahvia kummallekin. Näin saadaan aamusokerit pysymään maltillisella tasolla.
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2014, 21:19:25 ip »

Mun aamupala on 1 pala leipää, tummaa tai vaaleaa, yritän kuitenkin vältellä tumman leivän syöntiä fosfori rajoituksen takia. Päälle juustoa ja vihanneksia. Juomaksi kahvia.
Puolentoista tunnin kuluttua syön töissä puolikkaan leipäpalan, siellä on silloin aamupala tarjoilut menossa  :)
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 09, 2014, 22:08:48 ip »

santsu; siinä juustossa taitaa olla enemmän fosforia kuin tummassa leivässä..?  ;)
Kirjattu

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2014, 17:05:38 ip »

Mun aamiainen sisältää: Ei mitään. Yrjöttää ajatuskin syödä jotain alle 4h heräämisestä  :-X
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2014, 18:13:10 ip »

Olisi parempi syödä jotain vähähiilarisempaa, jos verensokeri nousee noin paljon..

Mun mielestä ei nouse kovinkaan paljon, jos vain ysiin nousee, tunnin päästähän se voi silloin olla ja alle sen, mistä lähdettiin. Mutta kaikille vain ei aamupala sovi, mitä sitä sitten väkisin syömään, ehtii myöhemminkin, varsinkin jos syö aikaisen lounaan ennen puolta päivää. Itse syön kyllä yleensä juuri kaurapuuron joka aamu, nam, mutta lounasta ei tarvitse.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2014, 19:04:54 ip »

Jep mullekin on puuro aamulla killeri, nimenomaan aamulla siedän hiilareita huonommin (ja lounaalla) - menee enemmän inskaa/hhg ja se vaikuttaa hitaammin, edes heti aamupalan jälkeen tehty työmatka ei romauta sokereita, toisin kuin iltapäivällä!

Mullekaan ei aamulla edes oikein ruoka maistu, mustikka-jugurttismuuthien ja pähkinöitä syön. Se yhdistettynä työmatkakävelyyn saa aikaan ok-sokerit lounaalle. Viikonloppuisin maistuu joskus pidempään haudutettu herkkupuuro, kun silloin syödään myöhemmin ja inska jo tuntuu tepsivän.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

lomalle

• Vieras
« Vastaus #12 : Kesäkuu 10, 2014, 21:47:10 ip »

Täytyykö niitä huonoja hiilareita syödä ollenkaan aamiaisella, lounaalle, päivllisella tai välipaloina
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2014, 21:03:59 ip »

Olen D1. Syön aamupalaa vain silloin, kun olen töissä. Ihan sen takia, ettei vatsa normisti vedä aamulla mitään, "nälkä" tulee vasta lounaalla. Töissäkin monesti juon vain sitä kahvia (cappuchino tai maitokahvi eli vähän maitoa mukana), joskus mandariinin tai omenan tms hedelmää. Hypoilla tietysti otan leipää myös. Mutta kahvia on aivan pakko saada :)

Lapsena ja nuorena söin kunnon aamupalan, mutta silloin kasvoin vielä. Opiskeluaikana ap jäi pois. Energian suhteen aamupalan poisjätöstä ei ole tullut ongelmia, sillä energiaa riittää yllin kyllin muutenkin, kuten minut tuntevat tietävät ;)

Tuli muuten mieleen, että ehkä tuo ap poisjättö on luonnon reaktio aamunkoittoilmiöön. Eli pikaa tarvitsee aamulla yli 2x enemmän, ehkä siksi mikään ei maistu??? Niin joo, tajusin juuri, että nuorena ei ollut tätä aamunkoittoilmiöä lainkaan (tuli vasta ketoasidoosin jälkeen, kuten muukin labiilisuus) eli ap jäi pois muusta syystä. No, illan energia riittää hyvin aamuksikin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 21:11:12 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2014, 21:18:32 ip »

Jokin koulukunta oli joskus sitä mieltä, että kroppa on aamulla täynnä energiaa edellisen päivän suömisistäm eikä aamupalaa tarvisi. Kakkosilla on paljon kokemusta, että oma inskantuotanto tai aineenvaihdunta ylipäätään ei lähde ilman mahan täytettä käyntiin (Konrad tästä on paljon asiantuntevasti kertonut). Meidän ykköstenhän kropat ei tässäkään toimi normaalisti...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä