Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417398 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja sairaalaruoka  (Luettu 8253 kertaa)

Tomaatti

• Jäsen
Vs: Diabetes ja sairaalaruoka
« Vastaus #30 : Kesäkuu 10, 2014, 03:25:37 ap »

Aika huikeaa jos näin olisi muttei mikään ihme... Se vaan miten liian vähän juominen "edistää" terveyttä niin...
Kirjattu

KorKo

• Vieras
« Vastaus #31 : Kesäkuu 10, 2014, 12:18:21 ip »

Hei!

Lämmin kiitos kaikille keskusteilijoille. Toitte esiin arvokasta tietoa siitä, mikä sairaalaruokailussa tällä hetkellä toimii diabeetikon kannalta ja mitä taas pitäisi ehdottomasti kehittää. Kooste keskusteluissa esiin tulleista asioista on mukana sairaalaruokajutussa, joka ilmestyy syksyllä Diabetes-lehdessä.

Kiitoksin & terveisin

Krista Korpela-Kosonen
ravitsemus- ja terveystoimittaja
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #32 : Kesäkuu 10, 2014, 13:49:53 ip »

Mulla on kanssa liuta kokemuksia peruna-, kiisseli- ja tuoremehupainottaisesta ruokavaliosta sairaalassa. Olenpa kerran hiippaillut illalla Manskun Alepaan ruokaostoksille, ja sairaalatakissani varmasti näyttänyt Niuvanniemestä karanneelta. Pänni vaan niin kauheasti, ettei sitä silloin ajatellut.

Se, ettei henkilökunta osaa kysyttäessäkään vastata ruoan makeuttamistapaan saati hiilihydraattipitoisuuteen, on looginen seuraus viime vuosikymmenien harhasta, että "diabeetikot voivat syödä ihan tavallista ruokaa". No, jotkut voivat ja jotkut eivät, mutta kaikki tarvitsevat silti tiedon ravintoarvoista, että insuliiniannostelu osuu edes suunnilleen kartalle. [sarkasimi] Mut joo, kaikenlaiset salamyhkäisessokeroidut sotkut ovat selvästi osa sitä suurta salaliittoa, jolla pyritään varmistamaan, ettei kerran laitostunut d1:nen pääse sieltä koskaan pois ja poistuu lopullisesti myös sairaalan muonavahvuudesta. Samaan toimintapolitiikkaan kuuluu hypoeväiden panttaus ja saannin rajoittaminen, sekä maksimissaan noin kahdesti päivässä tehdyt vs-mittaukset jollei diabeetikko siihen itse kykene.[/sarkasmi] Itse en todellakaan enää lähde sariraalaan ilman repullista sälilyvää hypoevästä ja muutakin ruokaa ja niin suurta määrää light-limua ja vissyä kuin jaksan kantaa.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Kesäkuu 10, 2014, 21:44:41 ip »

Oon varmaan sata kertaa kertonut, vaan kerronpa taas, että multa on kerran sairaalassa takavarikoitu hypoeväät isolla huudolla, että "täällä on diabeetikolla sokeria". Ja sitten kun yritin selvitellä asiaa, hoitsu sanoi, että hän ei voi ottaa vastuuta siitä, että hänen osastollaan diabeetikko söisi sokeria.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #34 : Kesäkuu 10, 2014, 22:08:17 ip »

:o  ;D  :-X
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #35 : Kesäkuu 10, 2014, 22:48:50 ip »

Joo, eihän alkoholistikaan pääse sairaalaan pullon kanssa nih!  ;D :-\
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Kesäkuu 11, 2014, 08:39:56 ap »

Sen jälkeen olenkin jemmannut siripirit piiloon  ;D (siis kyllähän ihmisille sairaalaan tuodaan pulloja ja muita aineita, niin olisihan se nyt kamalaa, jos diabeetikolle joku salakuljettaisi siripirejä  :-X)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #37 : Kesäkuu 11, 2014, 10:21:10 ap »

Uuh olinkin unohtanut tuon...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Kesäkuu 11, 2014, 10:33:48 ap »

Ja minä olin kerran jalka ylhäälle sidottuna, kun se oli monesta kohtaa poikki. En siis päässyt liikkumaan. Hypo iski ja painoin kutsua. Piiiiiitkän ajan kuluttua hoitaja tuli ja tiuskaisi, mikä hätänä. Ilmoitin, että pitää saada nopeasti jotain tuoremehua tms. kun sokerit matalalla. Johon hoitaja; "No höh, etkö voi odottaa ruokaan asti, se tulee ihan 10-15 minuutin kuluttua?!". Ilmoitin vaan, että voin toki odottaa, mutta taju saattaa mennä ennen sitä. Jonkin ajan päästä hän kävi heittämässä minulla pillimehun kuin koiralle närkästyneen ilmeen saattelemana.

Sairaanhoitajien peruskoulutukseen pitäisi kuulua, että diabeetikko tarvitsee hypoon HETI hiilaria, eikä vasta 15-pv.   ::)
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #39 : Kesäkuu 11, 2014, 11:29:37 ap »

Mä kävin kanssa lähikaupassa ostoksilla (salaattia jne.) kun ei niitä vihanneksia ollut. Säästin aamupalalta piiloon mehuja (hypoja varten). Sai miettiä pitkälle mitä kannattaa siis syödä ja mitä säästää..

Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Linkkejä