Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417332 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja sairaalaruoka  (Luettu 8216 kertaa)

Jape

• Lentävä kynä
Vs: Diabetes ja sairaalaruoka
« Vastaus #15 : Kesäkuu 04, 2014, 08:31:23 ap »

Itseäni kun ei ne hiilarit niin kauheasti kiinnosta.... ;)
Ja sokerit pysyy kunnossa...?  ;)

Itse asiassa kyllä, koska aika hyvin osaa arvioida mitä mikin sisältää, ja sairaalassa ei tule loppujen lopuksi hirveästi syötyä. Aamupalalla ja iltapalalla eniten, varsinaisilla ruuilla sitten vähän fiiliksen mukaan. Ja toki omat namivarastot on aina mukana jos on monen päivän reissu tiedossa. ;D  Monet nimenomaan valittaa ettei erkkikään jaksa syödä kaikkea mitä sairaalassa on tarjolla, kun siellä ei kulukaan mitään sängyssä maatessa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 04, 2014, 10:39:27 ap »

Itseäni kun ei ne hiilarit niin kauheasti kiinnosta.... ;)
Ja sokerit pysyy kunnossa...?  ;)

Itse asiassa kyllä, koska aika hyvin osaa arvioida mitä mikin sisältää, ja sairaalassa ei tule loppujen lopuksi hirveästi syötyä. Aamupalalla ja iltapalalla eniten, varsinaisilla ruuilla sitten vähän fiiliksen mukaan.

Ja itse asiassa juuri tuo on sitä hiilareiden laskemista.  ;) En minäkään niitä varsinaisesti "laske" päässäni, vaan arvioin.

Mutta jos lautasella on epämääräinen kasa mössöä tai kiisseliä, jonka sokerimäärästä ei tiedä, en kyllä ole sellainen fakiiri joka osaa hatusta heittää, paljonko niihin laittaisin inskaa. Syön sitten vähän tai vähän enemmän.  ::)
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Kesäkuu 04, 2014, 10:59:56 ap »

Mä syön yleensäkin aika paljon hiilareita, mutta sairaalaruuassa niitä on kyllä vähän liikaa. Syön paljon kasviksia, mutta sairaalassa niitä ei juurikaan saa. Edellisestä sairaalakäynnistä on kyllä jo muutama vuosi, joten en tiedä onko muuttunut jotenkin parempaan suuntaan nykyisin. Silloin aamupalalla oli lautasellinen ylisuolaista puuroa ja kaksi viipaletta täysin valkoista leipää. Leivän päälle oli muutama kurkkusiivu. Lounaalla ja päivällisellä oli ihan minimaalisen pieni kulho salaattia. Suurimmaksi osaksi ruoka oli pelkkiä hiilareita, perunoita, sitä samaa valkoista leipää ja makeaa kiisseliä. Iltapalalla on sitten tarjolla makeita jugurtteja ja leipää. Onneksi kaikkea tarjottavaa ei kuitenkaan tarvi syödä. 

Mutta mun mielestä sairaaloissa on myös aika tavalla eroja ruuassa. TYKS:ssä on aika huono ruoka, mutta OYS:sta olen saanut tosi hyvääkin ruokaa.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Kesäkuu 04, 2014, 11:24:58 ap »

Tässä yksi hyvä esimerkki HUS:n lounaasta. Ei kasviksia ja sokerillista jälkiruokaa en halunnut. Tuon mössön sisällöstä en ole aivan varma, mutta olisiko jotain perunalaatikon tyylistä...?  ::)
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Kesäkuu 04, 2014, 12:00:27 ip »

Leivän osalta ainakin kysissä saa itse valita ottaako tummaa vaiko vaaleaa leipää. Rehuja on minulle ihan tarpeeksi.....eli liikaa. :)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 04, 2014, 12:22:08 ip »

Niin saakin varmaan valita, ottaako ruisleipää vai vaaleaa leipää, jos syö tavallista leipää. Mutta gluteeniton leipä onkin sitä täysin valkoista. Nykyisin gluteenittomissakin leivissä on vähän tummempia ja runsaskuituisempia vaihtoehtoja, mutta niitä en ole kyllä sairaalassa koskaan saanut. Olen sitten mieluummin syömättä leipää.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 04, 2014, 15:01:27 ip »

Leivän osalta ainakin kysissä saa itse valita ottaako tummaa vaiko vaaleaa leipää.

Se tuntuu olevankin se tärkein kysymys potilaalta. Mieleen on jäänyt, kun umpisuolituskissani odottelin leikkausta ja listan kanssa hyökättiin ja tivattiin monta kertaa "Tummaa vai vaaleaa leipää", ja sanoin, etten oikein osaa sanoa, nyt en pysty kumpaakaan syömään, niin monta kertaa "TUMMAA VAI VAALEAA LEIPÄÄ" ja kysyin, että voinko ilmoittaa huomenna tai saanko vaihtaa, jos tumma ei sovikaan leikkauksen jälkeen, niin taas "TUMMAA VAI VAALEAA LEIPÄÄ" no sanoin sitten, että tummaa ja leikkauksen jälkeen sitten sanottiin, ettei tummaa leipää saisi syödä leikkauksen jälkeen, mutta siinä vaiheessa ei voinut enää vaihtaa vaaleaan, kun kerran oli alussa ilmoittanut, että tummaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 04, 2014, 15:04:48 ip »

Ja toisella osastolla ei tajuttu, että en voi juoda tuoremehua aamulla, kun se nostaa sokereita niin kauheasti. Ja aina se oli valmiiksi laitettu tarjottimelle.  ::) Siellä siis syötiin huoneissa, ja tarjottimella tuotiin ruoka. Tuolla elinsiirto-osastolla sai hakea itse ja ainakin aamupalalla sai valita, mitä ottaa. Kuten myös juomat.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 04, 2014, 15:32:18 ip »

Ja toisella osastolla ei tajuttu, että en voi juoda tuoremehua aamulla, kun se nostaa sokereita niin kauheasti. Ja aina se oli valmiiksi laitettu tarjottimelle.  ::) Siellä siis syötiin huoneissa, ja tarjottimella tuotiin ruoka. Tuolla elinsiirto-osastolla sai hakea itse ja ainakin aamupalalla sai valita, mitä ottaa. Kuten myös juomat.

Kysissäkin se riippuu vähän osastosta. Vanhan puolen osastoilla syödään yleensä isommassa tilassa, jossa saa sitten ne juomat ja leivät mättää itse. Toki jos ei pääse liikkumaan niin sitten huoneisiin. Lasitkinhan on siitä jännät, että ei ne koskaan kaada niitä täyteen, ainoastaan jos olet itse kaatamassa, saat täysiä laseja juomaa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

LPetteri

• Matkailija
  • 1 tyypin diabetes 2007. Levemir ja NovoRapid
« Vastaus #24 : Kesäkuu 07, 2014, 12:43:02 ip »

Ykköstyyppinä käyn sairaalassa pari kertaa vuodessa diabeteslääkärillä. Silloin yleensä juon vain teetä kahvilan puolella ja katson onko ruokapaikassa ruokaa mikä minulle maistuisi.  Maitotuotteita, makkaraa ja kastikeruokia en syö.

Muutama vuosi sitten olin tapaturman vuoksi pitempään  kahdessakin sairaalassa. Koskaan en enää halua sairaalan. Ruoka oli suolaista, tyhjänpäiväisiä kastikkeita ja jopa makkararuokia.  Iltapalaksi tyrkytettiin jugurttia. Meni aikansa , että maitorajoitteeni ymmärrettiin.  Jos olisikin vain laktoosi, mutta en vaan voi syödä maitotuotteita.  Rajallista maidonkäyttöä ei meillä ymmärretä. Kahvin juon maidon kanssa ja joskus syön jäätelöä ja siihen maidon käyttö minulle riittää.

Kalsiumia saa purkista ja se on parempi vaihtoehto niille joiden elimistö ei maitoa kestä. Tiedän rajoitteeni minkä kanssa olen koko ikäni elänyt. Näköjään pitää hankkia maitoallergiatodistus, että sairaalamaailma tai ylipäätänsä jonkinlaisen keittiön ja ruokapuolen ihmiset maassamme ymmärtävät. Allergia on helpompi ymmärtää kuin aineenvaihdunta.

Keittiön ihmiset näkevät nykyään diabeetikot insuliinin käyttäjinä jotka syövät kuten muutkin. Vaikken ole vähähiilihydraattisella ruokavaliolla niin diabeetikolla on edes jonkinlainen ruokavalio ja seuranta.  Ateria/pikainsuliini vaatii arviontitaitoa. Jos itse on huonossa kunnossa niin apua ei kaikilla osastoilla ole.

Sairastuin ykköstyyppiin aikuisiässä. Opettelin insuliinin käytön. Silloin ongelma ei varsinaisesti ollut. Annostelussa osasi silloin neuvoa ainoastaan yksi hoitaja. Häntä häiritsinkin. Silloin olin kuitenkin sisätautiosastolla minkä potilaisiin diabeetikot kuuluvat.

Aikuisiässä sairastuneena jätin tyhjänpäiväset sokerit. Sokerimehuja en juo, lapsenakin join niitä vain kuumana pakkaskauden flunssajuomina.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
Diabetes ja sairaalaruoka
« Vastaus #25 : Kesäkuu 08, 2014, 18:26:53 ip »

Maitoallergian ja muut ruokavaliorajoitukset voi ilmoittaa myös hoitajille, eli tähän mennessä ei ole tarvinnut olla paperia; samoin kaikki uskonnolliset jutut vain ilmoitetaan. Mutta jos jotain merkitään potilasruokaohjeeseen, siitä ei voi lipsua. Eli kahviinkaan ei sitä maitoa sitten tipu. Jos kahviin ottaa maitoa, katsotaan, että "turha ohje, ei tarvitse noudattaa, koska ei noudata itsekään", jolloin muukin ruoka voi sen jälkeen tulla vääränlaista. Maitoallergikoistahan osa voi ottaa maitoa vähän, osa ei yhtään, mutta ei tuollaisista asioista hoitajilla tai keittiöllä ole tietoa. Vain nk. perusjutut tiedetään (=oppikirjatieto).

Vuodepotilaat ovat hankalimmassa asemassa, koska itse ei voi ruokaansa vaikuttaa, mutta kuin antamalla ruokaohjeen. Osastoilla ei välttämättä ole keittiöä, jossa olisi esim. leipää tai mehua; osalle osastoista kaikki tulee keittiöstä, riippuu, mille osastolle joutuu. Siksi D1 olisi hyvä olla hypoeväät mukana ja saatavilla yöpöydän laatikossa sekä oma vs-mittari. Hätätilassa saa kyllä aina apua, jos pystyy huutamaan eli saamaan reaktion aikaiseksi - en kyllä suosittele yöllä, sillä sänky saatetaan siirtää "häiriökäyttäytyvien huoneeseen". Itsellä oli mahtava hoito sekä Ekenäsissä että Helsingissä, mutta kauhukokemuksiakin olen kuullut.
Kirjattu

Heiji

• Intoilija
« Vastaus #26 : Kesäkuu 08, 2014, 20:01:26 ip »

Mulla ei se ruokakortin täyttö mennyt lainkaan putkeen kun viime vuonna sairaalassa olin muutaman päivän. Sanoin, että juon kahvini maidolla ilman sokeria ja makeutusainetta ja ruuan kanssa tummaa leipää. Ekalla kahvitarjoilulla sain mustaa kahvia kahden makeutusainenapin kanssa, ja kun sitten nätisti sanoin, että ottaisin kahvin maidon kanssa enkä tarvitse makeutusainetta niin sairaala-apulainen tokaisi, että et sinä kyllä sokeriakaan saa :o Totesin takaisin, etten ole koskaan laittanut kahvin sekaan kumpaakaan.. Sitä makeaa kiisseliä kyllä olisin sitten saanut syödä ;D Rehuja oli kans aika nihkeesti tarjolla.. Mut muuten oli ihan syötävää ruokaa.
Kirjattu
-D1 5/2013
-Levemir + NovoRapid
Kun itse tekee, saa mitä tulee..

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #27 : Kesäkuu 08, 2014, 22:03:16 ip »

;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #28 : Kesäkuu 09, 2014, 03:20:35 ap »

Omista sairaala-ajoista muistan vain sen, ettei juomaa saanut riittävästi. Vettä ei saanut ikinä ruualla, aamulla ja illalla erittäin vahvaa mehua jota en juo kuin pakon edessä, ruualla maitoa jota en myöskään juo kuin kahvin kanssa.

Kiisselistä ja mehusta ei koskaan tiennyt, onko sokerillista vai makeitudaineellista.

Lähinnä leivällä elellen menee ja läheiset pitää nestetasapainosta huolta kun vettä ei riitä potilaille asti
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

Mila

• Matkailija
« Vastaus #29 : Kesäkuu 09, 2014, 11:39:52 ap »

Oliskohan se niin että sairaaloissa pyritään pitämään suolen ja rakon toiminta mahdollisimman vähäisenä jotta ei tule hoitajille lisätyötä. Eli ei kasviksia eikä muutakaan kuitupitoista mitkä lisäisi suolen toimintaa eikä vettä niin että olisi koko ajan pissahätä. Se olisi aika painajaismaista jos osastollinen huonokuntoisia potilaita ei pääsisi/ehtisi vessaan. Tuli vaan mieleen. 😄
Kirjattu
D1 vuodesta 1997
Levemir + Humalog

Linkkejä