Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja sairaalaruoka  (Luettu 8255 kertaa)

KorKo

• Vieras
Diabetes ja sairaalaruoka
« : Kesäkuu 03, 2014, 12:48:09 ip »

Hei!

Teen syksyn Diabetes-lehteen artikkelia diabeteksestä ja sairaalaruuasta. Kaipaan juttuun mukaan myös teidän diabeetikoiden omia kokemuksia: miten diabeteksen ruokavaliohoidon toteutus onnistuu sairaalaoloissa, huomioiko sairaalaruoka riittävästi diabeetikoiden tarpeita, miten onnistuu hiilihydraattimäärien arviointi jne?

Voit kertoa kokemuksistasi vastaamalla tähän viestiketjuun. Palstalle kertyneistä vastauksista tehdään lyhyt kooste artikkelin yhteyteen siten, että kommentoijien nimet/nimimerkit eivät käy tekstistä ilmi.

Kerrothan rohkeasti sekä hyvistä että huonoista kokemuksistasi!
Vastausaikaa on tiistaihin 10.6. saakka.

Ystävällisin terveisin
Krista Korpela-Kosonen
ravitsemus- ja terveystoimittaja
Kirjattu

Neelia

• Aktiivinen
Vs: Diabetes ja sairaalaruoka
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2014, 12:55:52 ip »

Mä oon aina joutunut pistää mun ruoka-annokset bumerangina takaisin keittiöön.
En syö leipää, en juo maitoa enkä varsinkaan syö mitään makeita jälkiruokia... Ja sitte pitäis aterian hiilarit (tai vatsa!) saada "täyteen" sillä yhdellä perunalla ja lusikallisella kastiketta. :o

Tosin mun viimeisestä sairaalakeikasta on onneks jo vuosia aikaa, voi olla että sielläkin jo kuullun ja luetun ymmärtäminen onnistuu paremmin nykyään... ;)
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2014, 14:28:45 ip »

Kyllä itselle suurin haaste on ollut hiilareitten arviointi. Edes makeutusainetta ei ole jälkiruuista kerrottu. Pääruokana olevat keitot saattavat sisältää 0 - 40 g hh:ta. Tämä tuli koettua ikävällä tavalla pumpun aloitusviikolla, kun romahdin aterian jälkeen varsin rajusti mataliin, kun keitto ei sisältänytkään juuri lainkaan hiilareita. Myöhemmin töihin tullut hoitaja muisti, että saman keiton kanssa on ennenkin ollut ongelmia. Mutta tietoa asiasta ei ollut missään muualla kuin tuon hoitajan päässä.

Sekaruuan syöjänä en muita ongelmia ruokien suhteen muista kuin tuon hiilareitten arpomisen. Nyt kyllä keskussairaala on siirtynyt uudenlaisiin ruokatoimituksiin ja ne ovat tuoneet mukanaan monenlaisia ongelmia. Näistä ei kuitenkaan minulla onneksi vielä ole henkilökohtaisia kokemuksia.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2014, 14:30:00 ip »

Annosten tai niiden osien Hiilarien määrästä eivät tunnu tietävän mitään

Olis pitänyt olla oma vaaka ja tabletti (fineli.fi) mukana ;)

hengissä selvittiin ilman kummenpia kompliikaatioita
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2014, 17:03:21 ip »

Vain hyvää sanottavaa HUS:n lastenklinikasta.

Diabeteshoitajat tuntevat annosten hiilarimäärät ja pyytämällä saa myös vähähiilihydraattisia annoksia, jopa voita on mahdollista saada. Eihän se sairaalaruoka mitään gourmet'ia ole, mutta oikein hyvin onnistuu ruokavalion ja hoidon yhdistäminen.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2014, 17:09:34 ip »

Olin vast' ikään osastolla ja kokemus oli huono.

- hiilihydraattimäärät vaihtelivat niin aterioiden kuin päivienkin välillä.
Esim: Yhtenä päivänä tuli päivän hiilareiksi n. 80 g, kun seuraavana päivänä 220 g, joista 160 g päivällisellä. Eräänä iltana päivälliskeitossa oli hiilareita 0 g. Muutaman palan leipää saisi mussuttaa (joita keittiölläkään ei ole antaa) jos haluaisi enemmän hiilareita.  ::)

- osasto oli erikoistunut myös diabeteksen hoitoon. Hiilareita laskettiin Novon hh-taulukon avulla.    ???
Esim: Sosekeitto. "Onko tässä perunaa?" En tiedä. "Mitä tässä sitten on?" En tiedä. "Onko tässä vaikkapa juustoa seassa?" En tiedä. "Kysy keittiöstä sitten!" -Pitkähkö väittely- Tulos: Ei keittiökään tiennyt hiilareita, rasvoja tai muita. Perunaa ei ollut keitossa. Jouduin ihan vääntämään hoitajillekin, että on hiukan eri arvioida hiilareita 15 g /dl kuin 5 g /dl. Pöyristyttävää on, että keittiökään ei osaa vastata.

Kerran kysyin paljonko hoitaja laskisi n. 6 maissinjyväselle (salaatissa) hiilareita, lautasella taas pari palaa tomaattia ja paprikaa, kastikkeessa pohjana mehu (muttei tietoa mikä) jne. Pienistä hipuista tulee suurempi kokonaisuus ja mulla se 5-10g hh (tai tällaisen määrän heitto) näkyy ja todellakin tuntuu. Kiisseleihin yms. en koskenut, koska hh-pitoisuus ei ollut vakio eikä sitä saanut tietää kysyessäkään. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että osa ruoista ja ravitsemuksesta jää vajaaksi. Ei ole helppo hoitaa itseään osastolla hyvin!

- ruoanlaitossa laskettaneen enemmän kaloreita, kuin hiilareita. Toisaalta, tämäkin fiilis väistyi kun ruoan (olettamani) ravintosisällöllinen taso varioi reilusti päivästä päivään.

- Aamunkoittoilmiön kanssa sairaalassa on vaikea aterioida, koska todellakin haluat syödä sen aamupuuron kun muu loppupäivän safka on lirua etkä tiedä mitä sieltä tulee ja paljonko tulee päivän "saaliiksi".

- Matalahiilihydraattisempia välipaloja ei oikeastaan ollut (esim. viili) koska tarjolla oli ns. sokeripommeja (lohkeavat jogurtit 12-13 g HH / 100g).

- osastolla ei saanut ennaltaehkäisevästi edes hypoevästä! Kävin kansliasta pyytämässä mehua, kun sokerit rajuhkossa laskussa. "Soita sitten sitä kelloa kun sulla on se hypo". ...

- Omaan hoitooni liittyvät läheisesti myös proteiinien ja rasvan määrän arviointi (sekä niiden vaikutus sitten sokereihin). Vaikka osastolla arvioitiinkin Novon oppaan mukaan hiilareita, niin rasvasta ja protskuista ei tietoakaan. On outoa joutua perustelemaan osastolla, miksi tarvitsee näitä tietoja. (Kokemukseni lienee vielä olleen helpompi, olinhan "d-osastolla".)

- Kasvisruoka ja diabetes eivät tunnu soveltuvan keittiön mielestä yhteen. Tai siis, keittiö ei osaa soveltaa niitä yhteen. Olisi mukava että esim. ruoassa jossa on käytössä jo tärkkelyspitoisia aineksia kuten peruna, ei olisi proteiinilähteenä pavut, kun taas tomaattikeiton joukossa oli tofu. Proteiinimäärät jäivät muutenkin aina vajaiksi.

Edit: Keiju kirjoittaa monipuolisesta aamupalasta ja kasviksista. Oma käsitykseni poikkeaa tuosta kasvissyöjänä, koska jossei syö juustoa/kinkkua jne. niin sitä ei korvattu kyllä millään kasviksellakaan. Viisi kourallista kasviksia päivään ei kyllä täyttynyt, hyvä jos 2 dl  ::)
Puuroissa/velleissä ei ollut myöskään valinnanvaraa. Välillä lankesin vaaleaan sämpylään koska aamupalalla sai yhden leivän ja sämpylä oli n. 5x kooltaan verrattuna tummaan leipäpalaan  :-X
Lisäksi minun käskettiin liikkumaan päivisin ulkona, jotta basaalien säätö sujuisi samalla ja oli kyllä nälkä! Klo 11.30-17 välillä tarjoiltiin yksi kuppi kahvia ja 2 marie -keksiä (aina) ja niillä ei kyllä jaksanut liikkua tuota väliä. Tuoreita hedelmiä ei ollut saatavilla, viikon aikana söin 1 omenan.

Summa summarum: Eivät huomioi tarpeeksi ja kysymälläkään ei viisastu.

Yksi ratkaisu ongelmaan olisi niin laskennallisten ravintosisältöjen kuin ainesosien (eniten käytetty ensin) ilmoittaminen vaikka ruokalistassa. Näin tehdään esim. Helsingin Yliopiston Unicafe:issa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2014, 19:10:35 ip kirjoittanut Cane »
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2014, 17:39:51 ip »

HUS:n elisiirto-osastolla ei voinut kuin ihmetellä, mihin on unohtunut hiilarilaskenta, jota ainakin vielä 90-luvulla sairaaloissa oli? Makeiden jälkiruokien sokerimäärää, saati sitten hiilareita ei tiedetty. Aina kysyttäessä vastauksena oli, että diabeetikot voivat syödä jonkin verran sokeria. No juu, voi syödä, mutta jos ei ole tietoa, onko jälkkärissä 2dl vai 5dl sokeria, inskan arviointi meni aina pieleen. Toisinaan oli onneksi saatavana hedelmiä, mutta nekin nahistuneita omenia.

Lounaan ja päivällisen riisi- ja pastamätöt jaksoivat aina ihmettää. Käytännössä lautaselle lätkäistiin kauhatolkulla pasta/kana/liha tms mättöä, jonka hiilihydraatteja oli todellakin vaikea arvioida. Sen lisäksi sai usein sen kaksi ruokalusikallista porkkanaraastetta (vihanneksissa pihtailtiin todella paljon) ja sen jälkkärin, jonka sisällöstä ei tiennyt.

Aamiainen oli tuolla osastolla monipuolinen; montaa eri lajia leipää, margariini tai voi, leikkeleenä juutoa, kinkkua ja makkaraa, erilaisia jogurtteja, myös soijajogurrttia, vihanneksissa tomaattia, paprikaa, kurkkua ja tomaattia, juomana maitoa, kahvia, teetä, mehukeittoa ja tuoremehua, velliä tai puuroa. Jos olisi karpannut, olisi ehkä voinut olla vaikeaa saada mieleistään.

Kala-allergikkona ja paprikajauhe-allergisena sanoisin, että joskus olisi kaivannut muutakin, kun samaa keittoa kolme kertaa peräkkäin silloin, kun minulle tarjottiin eri ruokaa. Voisi siis päätellä, että ilmeisesti paprikajauhetta käytettiin runsaasti ruoan maustamisessa. Tuo (jauheliiha)keitto oli jatkettu toisinaan oliiviviipateilla (?!) ja toisinaan herkkusieniviipaleilla (?!). Muuten sama keitto.  ::)

Kanan rintafileet, jotka olivat muhineet kauan uunissa, olivat erittäin hyviä ja hyvin maustettuja. Ne olivat varsinaista herkkua.

Varsinaisena ongelmana katson juuri sen, että laitoshoitajat/hoitajat eivät tienneet ruoan sisällöstä tuon taivaallista. HH oli turhaa kysellä ja niitä oli vaikea laskea juuri jostain epämääräisestä "mössöstä" kuin jälkiruoastakin, joka jäi syömättä.

Sekä ruoan jakajilla ja myös keittiössä ei tuntunut olevan käsitystä diabeetikon ruokavaliosta tai sitä ei ilmeisesti enää ole käytössä, koska: "DIABEETIKKO SAA SYÖDÄ SAMAA RUOKAA KUIN MUUTKIN JA JONKIN VERRAN SOKERIA!". Juu, saa, mutta HH:t olisi ollut kiva tietää.

Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2014, 19:07:40 ip »

Minä varmaan kuolisin sairaalassa,  :'(  kun ateriani ovat niin omituisia.
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2014, 19:13:01 ip »

Olen D1 ja v.2008 olin käsi poikki sairaalassa. Ruoka oli hyvää, keittoja onneksi paljon. Maustetun sokeripommiviilin (13g HH/100g eli 26g HH; huono aamunkoittoilmiöstä kärsiville) tilalle sain aamuisin maustamattoman (=laktoosittoman) perusviilin, kun pyysin, tosin joka aamu piti pyytää erikseen; vain erikoisruokavaliot merkitään potilasruokalistaan.

Ruoasta HH:t joutui arpomaan, kuten muutkin täällä eli hoitohenkilökunta tai "keittiö" ei tiennyt HH-määriä (varsinainen keittiö on kaiketi muualla ja ruoat tulivat valmiina, joten "keittiöhenkilön" arvaus oli yhtä hyvä kuin minunkin). Onneksi en ole allerginen millekään ja HH/insuliiniarvailu parani  pistämällä lisäpikaa tai syömällä SiriPiriä, jos HH:t menivät täysin pieleen - näinhän teen normielämässä muutenkin. Insuliini- ja HH-herkkänä olen onneksi oppinut arvaamaan suht oikein. Itse sain sopivan määrän ruokaa (olen hoikka ja vähäruokainen), mutta koska sairaalaruoassa otetaan huomioon potilaan liikkumattomuus (=pienentynyt energian tarve), ruoan määrä on joillekin ehkä pieni. Leikkauksesta paranemiseen tarvitaan kuitenkin energiaa.

Hyporuokaa (=mehua) ei todella saa kuin hätätilassa, joten pyysin tuomaan SiriPiriä, jota otin tarvittaessa. Yöllä hypo tulee kovan lääkityksen takia rajuna, jos on tullakseen, joten nopea hyporuoka pitää saada äkkiä (=hypoa ei tunne ennen kuin se on paha). Kellon soittamisesta voi kestää yli 30min, ennenkuin hoitaja tulee, jolloin D1 voi olla jo shokissa. Tiesin tuon kavereiden kokemuksesta, siksi pyysin SiriPirit varmuuden vuoksi. Hyvin toimi. Hätätilassa (potilaskaveri tippui sängystä ja vuosi verta) hoitaja tuli huutamalla nopeasti.

HH-laskeminen ei kuulune enää hoitajien koulutukseen, se lopetettiin 90-luvun alussa ja osaajat ovat lähinnä lasten puolella, missä on D1-lapsia (=opettavat samalla lapselle, kuinka HH lasketaan). Keittiöhenkilönkunnan osaaminen keskittyy enemmän erilaisten erikoisruokavalioiden noudattamiseen kuin HH-laskentaan (erikoisuuksia on nykyisin mielettömästi). Matalaenergistä ruokaa saa pyytämällä, samoin erikoisruokavalioita, mutta tosiaan pitää osata pyytää. Itse olen todella tyytyväinen hoitooni, eikä ruoassa ole moittimista, koska itsehän ne HH:t pitää arvoida muulloinkin ties mistä ulkomaisesta ruoastakin ;)
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 03, 2014, 19:35:33 ip »

Syön sairaalassa aina sitä mitä muutkin, jos ei jokin maistu niin sitten en sitä syö, haen hedelmiä tms. lisäksi. Itseäni kun ei ne hiilarit niin kauheasti kiinnosta.... ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 03, 2014, 19:54:23 ip »

Itseäni kun ei ne hiilarit niin kauheasti kiinnosta.... ;)
Ja sokerit pysyy kunnossa...?  ;)
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 03, 2014, 19:57:14 ip »

Tässä ketjussa aikaisemmat kokemukset, myös muiden:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1874493.msg1916430.html#msg1916430

Vielä haluan tähdentää, että en kaipaa mitään gourme-annoksia.. edelleenkään.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 03, 2014, 22:24:42 ip »

Omat kokemukset myös huonoja sairaalaruosta: enimmäkseen hiilaria (jota syön vain vähän), ei juurikaan kasviksia (joita syön paljon), ei saa suolaa eikä voita (joita käytän paljon, mutta minulla on sairaalassa oma suolapurkki ja voipaketti mukana). Lisäksi ruoka-ajat ovat huonoja, iltapala on ihan liian aikaisin, se saisi olla klo 21-22, niin ei tarvitsisi olla yötä nälässä. Mutta päääasia olisi, että saisi niitä kasviksia, siis vihanneksia esim. lautasmallin mukaiset puolet lautasesta.

Juuri missään muualla ei verensokerit mene yhtä sekaisin kuin sairaalassa sopimattoman ruoan ja ruoka-aikojen takia.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2014, 22:51:25 ip »

Itselle hiilariherkkänä sairaalaruuan suuret hiilaripitoisuudet olivat ongelma, varsinkin leikkauksesta toipuessa kun olisi pitänyt pitää sokerit hyvinä. Ja joka ruuan jälkeen nousi yli viidentoista, eikä liikkumallakaan voinut inskaherkkyyttään koittaa parantaa. Raskausmyrkytyksessä osastolla makaaminen oli myös sokereiden ja tulevan vauvan voinnin kannalta painajaismaista, sillä ruualla ei olisi mun sokereita pidetty alle kympin.

Täällä ainakin tarjoiltu ruoka oli lautasmallista kaukana, itselle edes se virallinen lautasmalli varsinkaan lautasen ulkopuolisine lisukkeineen ei sovi jos sokerit haluaa pitää hyvinä, mutta täkäläisessä keskussairaalassa ollessa edes lautasmalli oli tosiaan kaukainen haave. Kasvisten määrä oli päivän mittaan surkean niukka, nakkikeittolautasessa vaikkapa 4-5 nakkipalaa ja loppulautanen täynnä perunaa, perunaa, perunaa. Olisi ollut edes lientä enemmän. Kaveriksi leipää, maitoa ja sokerinen jälkkäri. Aamiainen puuroineen kyllä maistui hyvin, laitospuuro isoine haudutuskattiloineen on aina maistunut, mutta aamuisin siedän hiilareita vielä tavallistakin huonommin ja inska vaikuttaa hitaammin. Ruuan mausta tai rakenteesta en käy kummemmin valittamaan, laitosruoka mikä laitosruoka.

Perusruuasta kyllä hiilareiden arviointi onnistui suht ok, sosekeitot täälläkin ongelma, kiisselit tms. jälkkärit ei koska en niitä syö. Mutta tosiaan tuo hiilareiden määrän tärkeys on kyllä koulutuksissa päässyt unohtumaan, 90-luvulla vielä sisätautiosastolla osasivat ja tiesivät, nykyään on tuo "kyllä diabeetikko voi syödä, etkö tiennyt?" - mantra.

Omat hypoeväät on mulle sairaalassa nykyisin selviö, ei aikoinaan 90-luvulla sairastuessani ollut edes sisätautiosastolla antaa hypoilevalle nuorelle muuta kuin näkkileipää yöllä!!! Samoin olen itse ostanut/pyytänyt tuomaan mm. babyporkkanoita ja minitomaatteja.

Luku erikseen on sitten kun sokereitani koitettiin tasapainottaa osastoruualla tilanteessa, kun olin itse kyvytön huolehtimaan hiilarilaskennasta tai insuliiniannostelusta, mutta se on vähän toinen tarina...huolettava kokemus sinänsä vaikkapa oman vanhuuden varalta :( Mutta onhan tilanteita jolloin sokerit EIVÄT ole pääasia, raskaanaollessa ja leikkauksesta toipuessa siellä top tenissä nyt ykköselle ehkä kumminkin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2014, 23:36:51 ip »

Sairaalassa töissä jo kauan olleena täytyy todeta, että erikoisruokavalioiden määrä on nykyisin ihan käsittämättömän suuri. Allergiat ovat yleisiä ja lisäksi tulee kaikki ei-sitä-tai tätä uskonnollisesta tai muusta syystä ruokavaliot. Pahimmillaan faksataan keskuskeittiöön lista sallituista ruoka-aineista...
Vähähiilarinen ei meidän valikolla suoraan ole, mm runsasenerginen, runsasproteiininen jne kyllä löytyy.
Perusruokakin on kehittynyt mutta kesto-ongelma on ainakin tuo kasvisten vähäisyys.
Kaikissa työpaikoissani laitoskeittiöistäkin on kuitenkin kyetty hyvinkin vastaamaan erikoistarpeisiin, on esimerkiksi tilattu iso salaatti tietylle potilaalle 3 x päivässä perusruuan lisäksi (hoitoaika venyi keskimääräisestä alle 4 vrk:sta yli 2 kk:n ja mikään ei maistunut...). Tekivät hyvin vaihtelevia monipuolisia salaatteja ja huomioivat niissä vielä maistuu/ei maistu listan. Käyttivät hedelmiä, juustoja, pähkinöitä yms että tuli makua ja energiaa.

Annoskoko ei muuten aina ole vakio - ainakin nykyisessä työpaikassamme tilaamme joka potilaalle suoraan 1,5 kertaisen ruuan. Vaihtoehdot ovat 1, 1,5 ja 2.

Mutta kuka saisi aikaan sen että perusruokakin sisältää suositusten mukaisen määrän kasviksia? Osa jättäisi syömättä mutta moni niitä kaipaakin.

Laatu onkin luku sinänsä - on nähty keittiöitä joissa ruoka on suorastaan luksusta, mutta yleensä ei ole...

Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä