Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417371 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilareita liikunnan aikana  (Luettu 12262 kertaa)

pokasaha

  • Jäsen
  • Viestejä: 167
Hiilareita liikunnan aikana
« : Kesäkuu 02, 2014, 15:57:32 ip »

Hei,

Jonkinmoinen ongelma käsissä kun eräs M-kirjaimella alkava urheilugeelien valmistaja on ilmeisesti muuttanut energiageelien koostumusta niin, että hiilareiden määrä on suorastaan romahtanut pakkauksissa. Aikaisemmin n. 75 hh joista sokereita reilusti yli 50. Nyt sekaan on tungettu maltodekstriiniä ym. jolloin verensokeria ei saa nopeasti nostettua.

Kysymys siis kuuluukin, mitä ihmettä tilalle pitkiin urheilusuorituksiin? Onko sellaisia energiageelejä, joilla saa nostettua vs:n todella nopeasti vai pitääkö palata perinteisiin siripireihin ym. aineisiin, jotka liikkuessa eivät todellakaan ole sieltä kätevimmästä päästä. Ostaisin mielelläni pieniin pakkauksiin pakattua hunajaa, mutta normimarketista sellaistakaan ei tahdo löytää. Jotenkin tämä hiilariongelma lenkkien aikana pitäisi ratkaista. Palasokeripakkausko reppuun?  :o
Kirjattu

Taitsa

  • Veteraani
  • Viestejä: 1405
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2014, 16:23:55 ip »

Hunajatikku? 8g annoskoko http://www.erimenu.fi > tuotteet>hunajatikku hakukenttään
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2014, 17:54:04 ip »

Pehmeä laku  8) ainoa mikä menee alas "pitkässä juoksussa".
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Miika

  • Intoilija
  • Viestejä: 228
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #3 : Kesäkuu 02, 2014, 22:08:36 ip »

Sokerinpaloja pidän itse mukana. Hiilarisisältö 100% ja sulaa suussa riittävän nopeasti.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

Ruiskaunokki

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 558
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #4 : Kesäkuu 02, 2014, 22:26:06 ip »

Pitkänmatkanjuoksijoiden suosimat pehmeät hedelmäkarkit (täällä päin maailmaa "jelly babies",en tiedä onko tarkkaa vastinetta Suomessa?) toimii mulla hyvin, geelien mausta ja koostumuksesta kun en tykkää muutenkaan. Karkit on helppo pitää juoksupaidan taskussa,ja noissa mun käyttämissä on 2,5g hh per karkki,Eli esim puolimaratonilla nappasin 2 suuhuni 5 kilsan välein,yht. 20 g hh. Jos on tarpeeksi pehmeä karkki niin sitä ei paljon tarvitse pureskella. Mulla nuo toimii - tietty Jos tarvii isompaa hiilaritankkausta kerralla,noi voi olla liian pieniä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

VAK

  • Matkailija
  • Viestejä: 83
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2014, 11:01:14 ap »

mulla on hankala ongelma pitää verensokeri kurissa liikunnan aikana. Tänä aamuna aloitin klo 6:00 lähtiessä vs. oli 8.0. Reippaan tunnin päästä 19 siitä parin kierroksen jälkeen reilu 20 ja lopulta 27,8. Lyhyttä laitoin muutaman yksikön tuossa mitattailun yhteydessä. Kovin paljoa en uskalla korjata, kun joskus tulee rytinällä alas. Ennen lähtöä söin puuroa ~20hhg ja pari ruispalaa. Lääkäriltäkin kysyin asiasta. Räväkkä liikunta kuulemma nostaa verensokeria. Adrenaliini myös nostaa verensokeria, saattaa vähän johtua siitäkin.

Tosin useimmiten saa syödä melko reippaasti pidemmillä seteillä.

Enduroajossa syke on suunnilleen 160 - 190 kiemuroissa koko ajan.
Kirjattu

Mika Haulo

  • Intoilija
  • Viestejä: 296
    • Sokeriseuranta
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2014, 23:59:44 ip »

Jonkinmoinen ongelma käsissä kun eräs M-kirjaimella alkava urheilugeelien valmistaja on ilmeisesti muuttanut energiageelien koostumusta niin, että hiilareiden määrä on suorastaan romahtanut pakkauksissa. Aikaisemmin n. 75 hh joista sokereita reilusti yli 50. Nyt sekaan on tungettu maltodekstriiniä ym. jolloin verensokeria ei saa nopeasti nostettua.

Kysymys siis kuuluukin, mitä ihmettä tilalle pitkiin urheilusuorituksiin? Onko sellaisia energiageelejä, joilla saa nostettua vs:n todella nopeasti vai pitääkö palata perinteisiin siripireihin ym. aineisiin, jotka liikkuessa eivät todellakaan ole sieltä kätevimmästä päästä. Ostaisin mielelläni pieniin pakkauksiin pakattua hunajaa, mutta normimarketista sellaistakaan ei tahdo löytää. Jotenkin tämä hiilariongelma lenkkien aikana pitäisi ratkaista. Palasokeripakkausko reppuun?  :o

Viittaat kaiketi Maxim-geeleihin.

Ethän vain sekoita tuota tavallista geeliä Maximin geelijuomaan, jossa geeli on valmiiksi sekoitettu veteen? Siksi siinä on huomattavasti vähemmän hiilihydraattia (36 g / 100 g).

Maximim perusgeeleissä on tuotesivun mukaan edelleen 75 grammaa hiilihydraatteja sadassa grammassa geeliä.

Toisaalta en nyt aivan ymmärrä, miksi maltodekstriini olisi jotenkin huono juttu. Se nimittäin on glykeemisen indeksinsä perusteella oikeastaan nopeinta mahdollista hiilihydraattia (ks. http://www.sugar-and-sweetener-guide.com/glycemic-index-for-sweeteners.html).

Nopeutensa lisäksi urheiluravinteissa tyypillisesti käytettävät maltodekstriini ja dekstroosi pieksevät pöytäsokerin myös vatsaystävällisyydessään ja maussaan - ne eivät ole ällömakeita eivätkä aiheuta helposti vatsanväänteitä suurillakaan annoksilla.

Disclaimer: Minulla ei ole taloudellisia kytköksiä Maximiin. Mainitsin tuotteet, ettei viestini jäisi liian epämääräiseksi. 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2014, 00:05:52 ap kirjoittanut Mika Haulo »
Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

pokasaha

  • Jäsen
  • Viestejä: 167
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2014, 00:06:27 ap »

Tänään tuli testattua kuuden tunnin tunturijuoksussa kaikkea mahdollista syömistä. Kiitoksia erittäin hyvistä vinkeistä. Testin perusteella:

- uusi Maximin geeli toimi ihan hyvin
- laku upposi aivan loistavasti ja nosti sokruja sopivasti
- rusina-pähkinä sekoitus ihan jees, mutta en syönyt niitä kovin paljon
- pari rieskaleipää piti vs:n melko tasaisena
- perinteinen siripirikään ei ollut mikään huono, söin vajaan pötkylän kun vs alkoi reippaamin laskemaan

Tein aika radikaalin kokeilun kun pistin pitkävaikutteisen inskan ennen starttia ja nappasin lyhyttä 4 yksikköä siinä vaiheessa kun maali jo häämötti. Perillä sokerti 3,7 ja nyt pitää vaan huolehtia ettei tule mitään jälkihypoja. Sitä on torjuttu jo reippaan kokoisella hampurilaisella  :)
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2014, 07:44:07 ap »

- laku upposi aivan loistavasti ja nosti sokruja sopivasti

Hyvä homma ja hieno kokeilu muutenkin  :) Lakussa on sekin etu, että jos verenpaineet meinaa laskea liikaa juoksussa, kuten ainakin itselläni tekee, lakusta voisi olla hyötyä siihenkin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

mjarkko

  • Intoilija
  • Viestejä: 283
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2014, 10:31:21 ap »

Jotain geeliä olen joskus lenkillä ottanut, mutta muuten mennään ilman mitään.

Juhannuksena juoksin 2x23km eli mökille  ja takaisin. Ilman mitään ja sokerit laskivat 3.x- tasolle. Tämä ehkä selittää miksi veto oli lopussa.
Kirjattu

pokasaha

  • Jäsen
  • Viestejä: 167
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2014, 15:52:28 ip »

Jotain geeliä olen joskus lenkillä ottanut, mutta muuten mennään ilman mitään.

Juhannuksena juoksin 2x23km eli mökille  ja takaisin. Ilman mitään ja sokerit laskivat 3.x- tasolle. Tämä ehkä selittää miksi veto oli lopussa.

En kyllä uskalla lähteä kuin ihan lyhyelle lenkille ilman sokeria tai muuta evästä. Taas meinasi käydä tiistain iltarasteilla köpelösti kun sokerit laski niin alas että juuri ja juuri erotin kumpi puoli kartasta on kuvapuoli. Suunnista siinä sitten. Onneksi oli rypälesokeria pari pötköä ja niillä selvittiin pitkästä radasta. Kaikki rastitkin löytyi  ;D
Kirjattu

Maj

  • Vieras
  • Viestejä: 16
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #11 : Heinäkuu 29, 2014, 14:33:48 ip »

Mä tykkään Gu chomps nimisistä energiakarkeista - ei maistu niin pahalta kun geelit. Ulkomaisista nettikaupoista olen tilannu aina ison laatikon, niin hetkeksi riittää.  :)
Kirjattu

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8852
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #12 : Heinäkuu 30, 2014, 00:00:04 ap »

Juhannuksena juoksin 2x23km eli mökille  ja takaisin. Ilman mitään ja sokerit laskivat 3.x- tasolle. Tämä ehkä selittää miksi veto oli lopussa.
En kyllä uskalla lähteä kuin ihan lyhyelle lenkille ilman sokeria tai muuta evästä.
Mä en uskalla lähteä lyhyellekään lenkille ilman evästä. Käyn usein aamulla 30min kävelyllä, ja silloinkin mulla on siripirit mukana.
Aina mukaan hiilareita, mittari ja puhelin. Aivan sama minne menee, niin aina.
Pidemmällä lenkillä (esim 2h pyöräily) mulla on mukana vähintään 50ghh, usein jopa 100ghh.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8852
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2014, 00:03:52 ap »

Mä tykkään Gu chomps nimisistä energiakarkeista - ei maistu niin pahalta kun geelit. Ulkomaisista nettikaupoista olen tilannu aina ison laatikon, niin hetkeksi riittää.  :)
Mun siskolla oli vissiin jotain vastaavia. Vois olla hyvä hypoeväs. Ja menis reenikassissa pitkän aikaa, toisin kuin pillimehut, jotka vie tilaa, painaa paljon ja hajoaa ajan myötä.
Mistä oot tilannut ja mihin hintaan?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

rasvis

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3631
Vs: Hiilareita liikunnan aikana
« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2014, 10:14:36 ap »

Ei liity tähän mitenkään, mutta söin  jokatapauksessa eilen ison pussin (oliko jopa 440g) Estrella suolapähkinöitä. Nää on kyllä hyviä, Taffelin skeidat vois lailla poistaa markkinoilta. Pirkat on myös Ok.
Kirjattu
 

Linkkejä