Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun  (Luettu 9887 kertaa)

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #30 : Kesäkuu 12, 2015, 22:45:45 ip »

Vieläkin jankkaan sitä, että mitä aiheutti se, että elimistöön tuli kerralla enemmän insuliinia kuin normaali vuorokausiannos? Hyvin vakava hypohan siitä pitäsi jo tulla? Puhuttiinko siitä ollenkaan vai vain kadonneesta insuliinista? En onnistunut löytämään kertomusta tuolta Facebookista, vaikka kuulunkin samaan ryhmään...
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #31 : Kesäkuu 12, 2015, 23:11:40 ip »

Vieläkin jankkaan sitä, että mitä aiheutti se, että elimistöön tuli kerralla enemmän insuliinia kuin normaali vuorokausiannos? Hyvin vakava hypohan siitä pitäsi jo tulla? Puhuttiinko siitä ollenkaan vai vain kadonneesta insuliinista? En onnistunut löytämään kertomusta tuolta Facebookista, vaikka kuulunkin samaan ryhmään...
Ei kerrottu mitä ylimääräinen inska aiheutti.
Siinä kerottiin että oli harkinnut säiliön täyttöä ennen lentoa mutta jättänyt kuitenkin
tekemättä ja onneksi oli vain 20U säiliössä.

Tarina on ko. henkilön omalla Fb-sivulla (aikajana, 21.4.2015)
https://www.facebook.com/oili.trygg?fref=ts

Tähän oli viitattu sen Fb-ryhmän ketjusta jossa ihmeteltiin mitä asioita huomioida kun lennetään pumpun kanssa.

Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #32 : Kesäkuu 14, 2015, 11:38:45 ap »

Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Tapsa, onko Vibessä jokin sensori jolla se pumppu tunnistaa että mäntä on irti tapista ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3228
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #33 : Kesäkuu 14, 2015, 12:30:39 ip »

Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Tapsa, onko Vibessä jokin sensori jolla se pumppu tunnistaa että mäntä on irti tapista ?

Ei ole näkö- eikä muutakaan dokumenttihavaintoa. Mutta pumpun täyttö on nelivaiheinen pumpun ohjelmalla. Ensin pitää tosin manuaalisesti täyttää säiliö ampullista ja kiinnittää letku siihen, ja poistaa ilmat säiliön suulta. Loput vaiheet pumpun ohjelmalla ovat.
-palauta mäntä
-aseta säiliö (pumppu ajaa työntötapin kiinni säiliön mäntään)
-täytä katedri
-täytä kanyyli

Säiliö siis asetetaan käsin mäntäelin edellä pumppuun ja pumppu sitten ajaa sen työntävän "tapin" kiinni mäntään, ja tunnistaa, kun on osunut mäntään. Sitä ei pääse mistään näkemään, pitää vain luottaa. Ja tuntuu tomivan.
Pumppu ei siis osaa imeä, siis vetää mäntää takaisin päin, ainoastaan työntää insuliinia letkuun.

Insuliinimäärä säiliössä voi olla mikä vain maksimin (200 yks.) alapuolella, itse käytän noin 130 yks./täyttö. Silloin penfill-ampullista tulee sopivasti kaksi täyttökertaa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

hogan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 747
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #34 : Kesäkuu 15, 2015, 13:19:25 ip »

Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Kun säiliön poistaa, se ei ole kiinni muussa kuin kitkalla pumpun pesän seinämässä. Asennusvaiheessa pumppu ajaa tuon työntötapin kiinni pumpun säiliön mäntään, mutta mitään kierrettä tai muutakaan lukitusta ei ole.
Eli siinä ei männän "karkaamista" estele mikään muu kuin tuo kitka. Voisiko laskuvaiheessa syntyä paine-eroista tilaane (jos venttiilit ei ihan kunnossa) jossa säiliöön syntyy alipainetta ja mäntä työntyisi eteenpäin ?

Tuo männän kiinnittymättömyys varteen selittänee paineenvaihtelun ajaman inskan, jos paineentasausreiät ovat tukossa. Sellaisissa pumpuissa, joissa mäntä ja varsi ovat kierteellä toisissaan kiinni, ei tuollaisia annoksia voi vahingossa tulla. Ja teoriassa sitä insuliinia voi tulla vaikka 75IU, jos männän takana oleva ilmatilavuus on esim 3ml ja paine muuttuu tuon 80kPa --> 100kPa (eli sieltä n.2000m:stä maanpinnalle).

Sitten tuosta mahdollisesta happinaamareiden esilleputkahtamisesta hiukan OT-asiaa. Jos käy niin, että tulee dramaattinen paineenlasku koneessa, on henkilöillä tehokasta peliaikaa naamarien saamiseksi paikalleen alle 10s. Se mitä lentoemot siellä esittelevät ja sanovat, että välittömästi naamari omille kasvoille, tarkoittaa todella sitä. Jos naamarin laitossa epäonnistuu tuon n.10s kuluessa, ei sitä enää hypoksiahumalan seurauksena pysty laittamaan itselleen tai muille. Ja ne kaikki muut jotka ovat siellä tolkuissaan, ovat sidottuja omille istumapaikoilleen omine naamareineen, eivätkä voi tulla auttamaan muita. Ensin itselle, sitten vieressä istuvalle lapselle ja jos hyvin käy, kerkeää auttamaan vielä toisella puolella olevaa lasta ja toivomaan, että lentäjät ovat saaneet naamarit itselleen (ohjaamossa ei ole katosta putkahtavia maskeja, vaan jokaisella on oma pullo/naamari) ja että pystyvät tuomaan hallitusti koneen alas alle 10000 jalkaan.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #35 : Kesäkuu 15, 2015, 13:33:58 ip »

Joo, toivottavasti ne 40 ... 50 tapausta vuosittain ei ole kaikki niin dramaattisen nopeita paineenlaskuja että yli 10s reagointi merkitsee epäonnistumista  ???
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

hogan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 747
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #36 : Kesäkuu 15, 2015, 21:23:24 ip »

Joo, toivottavasti ne 40 ... 50 tapausta vuosittain ei ole kaikki niin dramaattisen nopeita paineenlaskuja että yli 10s reagointi merkitsee epäonnistumista  ???

Niin noi normaalit nousujen paineenlaskuthan tapahtuu varsin hitaasti... tai siis minuuttien kuluessa. Itselläni isona ja insuliiniresistenttinä miehenä muutamat kuplien aiheuttamat lisäannokset eivät ole koskaan vaikuttaneet merittävästi. Insuliinille herkät t. lapset kärsivät näistä ilmiöistä varmasti enemmän.Ja jJoo... sen naamarin kanssa on kiire, inskakatedrin kerkee sitten repimään irti tosiaan seuraavana toimenpiteenä, jos paniikilta muistaa. Mielestäni tämä on tärkeä keskustelu, vaikka erittäin harvinaisia tapahtumiahan nuo ovatkin. Ja pieni mentaaliharjoittelu voi olla tarpeen.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #37 : Kesäkuu 16, 2015, 10:17:53 ap »

Ihan noita normaalien lentojen nousujen ja laskujen yhteydessä tehtyjä katetrin irroittamisia on tietysti vähän jokaisen tarkkaan harkita koska jo 0,5h irroitus pitäisi korvata lisäboluksella. Jos sen katetrin unohtaa laittaa takaisin pidemmäksi aikaa niin sitten tulee jo paljon haittaa.

Melkeimpä itse irroittaisin vain nousun yhteydessä ja niin ajoitettuna että katkosta tulee korkeintaan 15 min eli irti vasta siinä vaiheessa kun kone kiihdyttää nousuun ja takaisin jossain sopivassa ajassa kun lento tasaantunut, kait siihen 15 min riittää.

Laskussa kun jättää kiinni niin sitten laskun jälkeen vain tarkistaa katetrin ja puskee mahdollisen tyhjän pois katetrista (irroitus ja kanyylin täyttö). Näin basaalin katkoksen kesto minimoituu eikä ole unohduksenkaan vaaraa.

Hankalalta kuullostaa tuo mahdollinen kuplien muodostuminen nousun jälkeen. Itse en hevillä lähde lennon aikana mihinkään kuplanpoisto operaatioihin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

E O J

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8014
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #38 : Kesäkuu 16, 2015, 11:03:27 ap »

    Mielestäni tämä on tärkeä keskustelu, vaikka erittäin harvinaisia tapahtumiahan nuo ovatkin.

Kyllä, sitä tärkeämmäksi tämä(kin) keskustelu voi käytännössä jollekin (epäonniselle) osoittautua  ;)    Tietohan on valtaa  ;D

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Toukokuu1965

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 17459
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #39 : Kesäkuu 17, 2015, 15:10:19 ip »

Kysyin tänään Medtronicin pumppuedustajalta kuinka on mahdollista, että laskeutumisen aikana mun pumpun katetriin tuli ilmaa? Ei sen pitäisikään olla mahdolista, sillä Veon pumppuampullissa on kiinteä paineentasaaja jonka pitäisi taata turvalliset olosuhteet pumpun kanssa myös lentokoneessa.

Ilmeisesti tässä mun tapauksessa ampullissa on ollut vikaa koska paineentasaus ei onnistunut.

Edustaja lupasi selvitellä asiaa...
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #40 : Kesäkuu 17, 2015, 16:40:20 ip »

Kysyin tänään Medtronicin pumppuedustajalta kuinka on mahdollista, että laskeutumisen aikana mun pumpun katetriin tuli ilmaa? Ei sen pitäisikään olla mahdolista, sillä Veon pumppuampullissa on kiinteä paineentasaaja jonka pitäisi taata turvalliset olosuhteet pumpun kanssa myös lentokoneessa.
Olen ymmärtänyt tämän "nesteiden fysiikan" niin että kun pumppu ja paineentasaus on kunnossa niin
siitä huolimatta se noin 1U tulee ulos nousussa ja vastaava määrä imetään sisään laskussa (varmaankin yleensä ilmaa).

Tämä siis silloin kun säiliössä noin 150U inskaa eli iso säiliö noin puolillaan.
Määrä on siis suorassa suhteessa säiliössä olevan inskan määrään.
1U vastaa katerissa noin 5 ..6 cm.

Jos se paineentasausreiät ei ole kunnossa niin silloin voi tapahtua jotain vielä oudompaa mutta
siitä ei ole oikein selkeitä kuvauksia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

hogan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 747
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #41 : Kesäkuu 18, 2015, 01:23:33 ap »

Kysyin tänään Medtronicin pumppuedustajalta kuinka on mahdollista, että laskeutumisen aikana mun pumpun katetriin tuli ilmaa? Ei sen pitäisikään olla mahdolista, sillä Veon pumppuampullissa on kiinteä paineentasaaja jonka pitäisi taata turvalliset olosuhteet pumpun kanssa myös lentokoneessa.

Ilmeisesti tässä mun tapauksessa ampullissa on ollut vikaa koska paineentasaus ei onnistunut.

Edustaja lupasi selvitellä asiaa...

Reiska mainitsi tuossa tuosta 1U vaikutuksesta. Epäilisin sen olevan syynä tuohon katedriin ilmenneeseen ilmaan. Ilmiö varmaan on verrattavissa vaikka vissypulloon. Kun pullon avaa, niin paine pullon sisällä pienenee ja silloin nesteeseen liuennut kaasu muodostaa kuplia. Vissyn kanssa toi ilmiö on suurempi, koska hiilidioksidi 'liukenee' huomattavasti enemmän veteen kuin ilma (jossa typpeä ja happea pääasiassa). Pumpussa olevaan insuliini-nesteeseen on liennut ilmaa, joka sitten muodostaa enemmän tilaa vieviä kuplia ulkoisen paineen laskiessa ja insuliinia annostuu.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Toukokuu1965

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 17459
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #42 : Kesäkuu 18, 2015, 08:21:54 ap »

Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #43 : Kesäkuu 18, 2015, 08:26:22 ap »

Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.

Kokonainen katetrillinenhan on monta yksikköä!?
Mulla ei oo koskaan ollut mitään tollasta, vaikka saattaa olla kolmekin lentoa putkeen. Joskus minimaalisen pieniä kuplia ja nekin yleensä säiliössä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #44 : Kesäkuu 18, 2015, 09:22:12 ap »

Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.
Viittaa tosiaan poikkeukselliseen ongelmaan, ei normaaliin 1U:n ilmiöön.
60 cm katetri on noin 10U.

Veossa ne paineentasausreiät on kait säiliön päässä, siinä johon kierretään katetri kiinni.
Siitä kohdasta on ollut aiemmin kait varoituksia ja jonkin toimituserän takaisinveto.
Niitä aukkoja ei saisi päästää kostumaan inskasta kun säiliötä täytetään.
Ne voivat tukkeutua inskasta ja paineen tasaus ei toimi kunnolla.
Jos se tekee noin laskussa niin yhtä hyvin se tekee sen toisinpäin nousussa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.
 

Linkkejä








Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59