Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun  (Luettu 9893 kertaa)

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2015, 09:59:24 ap »

Tuntuupa tuo aika erikoiselta tapaukselta. Onko tuo lasketumisvaihe=tieto vai jotain muuta...
Ei ole vielä tarkenpaa tietoa mitä saatu selville tapauksesta (20U ylimääräistä lennon laskuvaiheessa).
Voi tietysti arvailla kaikenlaista
- se tulikin nousuvaiheessa (mutta miksi niin paljon)
- pumpussa vika (no menee varmasti valmistajalle tutkittavaksi)
- käyttäjä erehtyi havainnossa ja säiliö menikin ihan normaalikäytössä tyhjäksi

Jos ulkoinenpaine pienenee tuon 20%, tarttee tuon ampulliosaston tilavuuden kasvaa 1,25 kertaiseksi (työntämällä mäntää ja insuliinia ulos) ollakseen samassa paineessa kuin ulkoinen paine, joten helposti sieltä kymmeniä yksikköjä turahtaa. Tosin tuo taitaa ainakin Medtronic-pumpuissa olla estetty sillä, että pumpun moottorin varsi on kierteellä kiinni siinä säiliön männässä, eikä pumpusta tule mitään ulos ellei moottori pyöri ja työnnä mäntää.
Se alussa linkkaamani tutkimus selvitti tätä männän mahdollista liikkumista ja havaitsi että ....
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Catastrophic depressurization from 760 to 260 mmHg over 1 min.
All the pumps delivered insulin due to plunger movement ( >8 units delivered).
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Eli jos koneen paineistus katoaa ja ne happinaamarit putoaa alas niin silloin on kiiruusti tehtävä nämä toimenpiteet
- laitettava happinaamari naamalle heti
- otettava heti katetri irti kanyylistä

Raportin mukaan maailmalla tapahtuu vuosittain 40 ... 50 kpl tälläisia nopeita paineen pudotuksia.

Tutkimuksessä käytettiin seuraavia pumppuja
- 5 kpl Animas 2020 (IR1200/2020)
- 5 kpl Medtronic Paradigm
- 1.8mL cartridge with 60-cm infusion system

Se männän liikkuminen tapahtui käsittääkseni kaikilla noilla testatuilla pumpuilla.
Se mäntä on tosiaa lukittu kierteellä tappiin mutta jos se säiliön mäntä on pehmeää kumia niin ....

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2015, 12:18:36 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #16 : Kesäkuu 12, 2015, 10:58:00 ap »

Tässä liitetiedosto tuohon alussa linkkaamani tutkimukseen:
http://care.diabetesjournals.org/content/suppl/2011/08/01/dc11-0139.DC1/DC110139SupplementaryData.pdf

Siinä sanotaan hätätilanteesta (ilmanpaine) ja männän liikkumisesta näin:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
All pumps approved by the FDA have been engineered to prevent plunger movement during
“changes in ambient pressure which would reasonably be expected to be encountered according
to the intended use of the device” [6].

However, the pumps are usually not tested to the pressure changes that may occur during flight emergencies.
Design features of insulin pumps to prevent plunger movement

Insulin pump companies use four common methods to prevent cartridge plunger movement during pressure change:
1. Venting of the cartridge space to stop the pressure difference occurring.
2. Resistance of the cartridge plunger to movement.
3. Fixation of the cartridge plunger to the push rod (which stops the plunger coming away from the push rod).
4. An alarm that sounds when the plunger separates from the push rod to alert the user.

All insulin pumps and patches currently available utilize at least two of these features to
prevent plunger movement with pressure changes. Companies and the FDA have assumed
that the pumps will not be exposed to ambient pressures less than 520 mmHg because
below this pressure, the oxygen partial pressure is too low for efficient oxygen carriage
by hemoglobin and hypoxia occurs.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No, testissä ne männät kuitenkin liikkui huolimatta noista FDA:n säännöksistä ?
Jos oikein ymmärsin niin FDA:n testeissä ei mennä kuitenkaan niin alas paineessa mitä voi
todellisessa koneen paineistukseen liittyvässä hätätilanteessa sattua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #17 : Kesäkuu 12, 2015, 10:59:47 ap »

Nyt kun tuossa lentelin kolmekin kertaa peräkkäin lyhyessä ajassa, huomasin, että kyllä jotain vaikutusta on juuri noin, että nousussa tulee vähän inskaa ja laskussa se imee takaisin. En silti jaksanut joka kerta pumppua irrotella, vaan otin asian huomioon muulla tavalla. Myös vesipullo, joka oli koneessa mukanani, muuttui laskun aikana ihan lituskaiseksi, niin että kyllähän se paine muihinkin nestesäiliöihin vaikuttaa, shampoopulloista tursuaa shampoota jne.
Huomasitko että säiliöön olisi tullut nousun jälkeen kovasti lisää kuplia ?
Ja hävisivätkö kuplat taas laskun jälkeen ?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2015, 12:16:04 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #18 : Kesäkuu 12, 2015, 11:55:02 ap »

Minä olen kyllä huomannut pieniä kuplia Veon säiliössä nousun jälkeen, mutta en kyllä mitään normaalia suurempia. Joskus ajan ne pois letkun kautta. Täytyypä seuraavalla lennolla oikein ottaa katetri irti ja testata, tapahtuuko mitään dramaattista. Vesipullojen littaantuminen on ihan normaali ilmiö. Kynien kanssa on kyllä käynyt joskus, kun on neula unohtunut kiinni, että siellä on ollut ensin nousun jälkeen vajetta ja laskun jälkeen insuliinia tursunnut ulos useamman yksikön verran. Pumpun kanssa ei mitään noin dramaattista kuitenkaan. Useamman kilometrin korkeudessa vuoristossa nuo muutokset kynien kanssa ovat olleet huomattavasti suurempia kuin lentokoneen matkustamossa.

Tuo 20 yksikköä kuulostaa kyllä oudolta pumpun yhteydessä! Onko tarinan todenperäisyydestä ja jatkotutkinnasta olemassa mitään tietoa?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #19 : Kesäkuu 12, 2015, 12:14:04 ip »

Tuo 20 yksikköä kuulostaa kyllä oudolta pumpun yhteydessä! Onko tarinan todenperäisyydestä ja jatkotutkinnasta olemassa mitään tietoa?
Kertomus tapahtumasta on ko. diabeetikon omalla Fb aikajanalla joka oli jaettu D1:n Fb-ryhmän sivulle. Siinä on kerrottu että asia on raportoitu Valviralle (ilmeisesti hoitopaikka raportoinut) ja Valvira tutkii asiaa. Pumppu on ilmeisesti Animas Vibe.

En pääse kommentoimaan ko. henkilön omalle sivulle vaikka haluaisin kyllä kysellä lisää. Uskon kyllä että ko. diabeetikko on itse tuon kokenut mutta mitä siinä todellisuudessa on tapahtunut niin jääköön odottamaan loppuraporttia. Lennolla voi itse kukin sählätä kaikenlaista joten voi tietysti olla väärinkäsityskin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3228
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2015, 12:37:31 ip »

Animaksen oppaassa kyllä korostetaan tuon paineentasausaukon tarkkailua ja auki pitämistä.
Pumpun päädyssä on bolusnäppäin. Jos on ottanut sen käyttöön (asetuksista) ja huomaamattaan tökkii sitä joko itse tai jollakin sylissä olevalla, inskaa voi mennä kehoon.
Aika hölmöä, jos itse sohii huolimattomuuttaan. Mutta meitä on moneen junaan (tai lentokoneeseen).

Hyvä kun tuli esille, lisätieto olisi tärkeää.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #21 : Kesäkuu 12, 2015, 12:56:56 ip »

Tuolla se juttu on diabeetikon omalla Fb-aikajanalla (21.4.2015), tässä linkki jos teillä on Fb-tunnus:
https://www.facebook.com/oili.trygg?fref=ts
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa linkkiä tänne koska hän nimenomaan kehottaa jakamaan tietoa eteenpäin.
Hän oli muutens saanut juuri sen pumpun. Ei ilmeisesti ollut aiemmin käyttänyt mitään pumppua.
Mahtoi olla järkytys  :o
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

lobo

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 818
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #22 : Kesäkuu 12, 2015, 15:03:09 ip »

Epäilen, että ongelma on ollut jossain muualla, kuin lennon aikaisissa paineenvaihteluissa, sillä teoreettisestikaan sen ei pitäisi noin suurta häiriötä aiheuttaa. Missä vika on, niin sitä en osaa sanoa. Ikävimmässä (pumpun valmistajien kannalta) tapauksessa kyse voi olla vain perusliioittelusta "joo koko 20 yksikköä meni!" vaikka oikeasti ei tiedä kuin summittaisesti, että jotain ylimääräistä on pumpusta irronnut.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

E O J

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8014
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2015, 16:11:58 ip »

Olisikohan tämä artikkeli niinsanotusti uusi?   ::)


    Bubble formation in insulin...


Artikkelin päätelmissä todetaan testeissä havaitun, että insuliinipumppujen säiliöissä ja katetrissa oleva insuliini käyttäytyy lentomatkojen nousu- ja laskuvaiheessa eritysesti paineenvaihteluiden johdosta jonkin verran ongelmallisesti. Ensisijainen syy tähän on se, että tavanomaisesta insuliinista löytyy käytännössä aina kaasuja (s.o, ilmaa) nesteeseen liuenneena. Nämä nesteeseen (s.o, insuliiniin) liuenneet kaasut käyttäytyvät jokseenkin ennakoitavasti luonnonlakien sanelemalla tavalla, mikä käytännössä tarkoittaa (insuliipumppujen käyttäjille) seuraavaa:

Kun nesteen ympäristön paine alenee riittävästi (kuten käy lentokoneen noustessa riittävän korkealle), niin ainakin osa nesteeseen liuenneista kaasuista vapautuu. Tästä seuraa, että vapautuneet kaasut ("kuplat") voivat aiheuttaa sekä insuliinisäiliössä että katetrissa lisääntyvää painetta. Silloin on mahdollista, että esimerkiksi insuliinipumppu pyrkii annostelemaan ylimääräistä insuliinia käyttäjäänsä. Tietenkin myös ihmisen omissa kudosnesteissä voi tapahtua "kuplintaa" (kuten esimerkiksi ns. sukeltajantaudissa tapahtuu), mutta onko sillä jonkinlaista kompensoivaa vaikutusta, sitä on vaikea arvioida.

Kun nesteen ympäristön paine (vaikkapa lentokoneen jälleen laskeutuessa) kasvaa riittävästi, niin osa ympäristön kaasuista liukenee nesteeseen. Tästä seuraa, että insuliinisäiliössä tai katetrissa mahdollisesti aiemmin esiintyneet kuplat voivat jopa kadota jäljettömiin. Silloin on luonnollisesti mahdollista, että esimerkiksi insuliinipumppu pyrkii imemään käyttäjästään takaisin osan aiemmin annostellusta insuliinista tai muusta käyttäjästä löytyvästä nesteestä (verestä tai kudosnesteestä). Miten paljon käytännön merkitystä tällä on, sitä en osaa lainkaan arvioida.

Kaikesta tästä on helppo päätellä, että

1) Insuliinipumpusta mahdollisesti löytyvät paineentasausreiät tai vastaavat viritykset ovat tärkeitä, ja niiden esteettömästä toiminnasta on etenkin lentomatkoilla hyvä huolehtia.

2) Lyhyt katetri tuottaa lentomatkoilla arvattavasti vähemmän huolia kuin pitkä.


Samat toteamukset pitävät tietysti paikkansa myös pumppaileville vuorikiipeilijöille, vaikka kenties hieman vähäisemmässä määrin  ::)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2015, 16:16:17 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #24 : Kesäkuu 12, 2015, 16:38:20 ip »

Tarina ei kerro, miten se ylimääräinen 20 yksikköä sitten vaikutti tämän pumppailijan elimistössä, jos normaali vuorokausiannos oli 18 yksikköä?

Toisaalta onni oli, että säiliössä ei ollut kuin se 20 yksikköä, jos se elimistöön meni. Itse en koskaan lähtisi ulkomaille/lennolle niin, että säiliössä olisi vain 20 yksikköä, vaikka se minullakin on lähes vuorokauden kokonaismäärä. Vältän nimittäin koko setin vaihtoa kiireessä/poikkeavissa olosuhteissa.

Jos ko. henkilö oli vasta aloittanut pumppaajana, on tietysti joku käyttövirhekin mahdollinen? Itselleni esim kävi niin ihan ekalla (Spirit-)pumppailuviikolla ajaessani moottoritiellä Helsingistä Lahteen. Olin kiinnittänyt luer-liittimen huonosti ja kun letku tarttui vaihdekeppiin, aukesi säiliön suu ja kaikki insuliinit valuivat syliini. Sen jälkeen muistin kyllä kiristää katetrin kunnolla säiliöön.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #25 : Kesäkuu 12, 2015, 16:45:54 ip »

Olisikohan tämä artikkeli niinsanotusti uusi?   ::)
Suurinpiirtein sama porukka kuin aiemmin linkatussa jutussa eli King ja kumppanit, Australiasta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #26 : Kesäkuu 12, 2015, 16:49:31 ip »

2) Lyhyt katetri tuottaa lentomatkoilla arvattavasti vähemmän huolia kuin pitkä.
... ja erityisesti sopivan pieni määrä insuliinia säiliössä koska "laajeneminen" on suhteessa nesteen tilavuuteen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #27 : Kesäkuu 12, 2015, 19:18:42 ip »

Jos ko. henkilö oli vasta aloittanut pumppaajana, on tietysti joku käyttövirhekin mahdollinen?
Tätä minäkin pidän hyvinkin mahdollisena mutta toivottavasti ko. henkilö ei nyt näitä lueskele ja
pahoita mieltänsä kun hänen pumpputaitojaan epäillään  :)

Voisi hyvinkin kuvitella että kun sen pumpun menut ei ole vielä ihan selvillä niin hän on katsonut ja arvioinut
sen inskan määrän väärin ennen matkaa. Todennut että "hyvä juttu, 20U vielä jäljellä, sillä pääsee hyvin perille"
eikä ole osannut laskea mitä kaikkea kuluu ennenkuin Espanjassa on perillä (basaalit, bolukset, korjaukset yms.).
Tai jopa erehtynyt katsoessaan kuinka paljon inskaa säiliössä on,
jos se pumpun laskuri ei ollut synkassa säiliön todelliseen määrään ?

Kun valmistaja tutkii sitä pumppua niin ne todennäköisesti kyllä pystyvät pumpun logista näkemään ja
laskemaan miten inskaa normaalisti kuluisi ja miten sitä on viimeisenä vuorokautena käytetty.

Tuo männän liike myös askarruttaa. Sehän on kait myös Vibessä mahdollista että mäntää työntävää tankoa ei ole oikein
asennettu täyttövaiheessa niin että se ei ole kiertynyt mannän sisään kierteelle. Voisiko silloin, jo lennon nousuvaiheessa, päästä mäntä niin pahasti liikkumaan että 20U hulahtaisi siinä menemään ?

Tarina ei kerro miten hän huomasi että "nyt pumppu hulautti kaikki 20U". Jos siinä jotain itsestään
pumpulle tapahtui ja hän sen jotenkin huomasi niin sitten on jo vakavasti otettava juttu.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3228
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #28 : Kesäkuu 12, 2015, 20:51:02 ip »

Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Kun säiliön poistaa, se ei ole kiinni muussa kuin kitkalla pumpun pesän seinämässä. Asennusvaiheessa pumppu ajaa tuon työntötapin kiinni pumpun säiliön mäntään, mutta mitään kierrettä tai muutakaan lukitusta ei ole.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #29 : Kesäkuu 12, 2015, 21:43:24 ip »

Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Kun säiliön poistaa, se ei ole kiinni muussa kuin kitkalla pumpun pesän seinämässä. Asennusvaiheessa pumppu ajaa tuon työntötapin kiinni pumpun säiliön mäntään, mutta mitään kierrettä tai muutakaan lukitusta ei ole.
Eli siinä ei männän "karkaamista" estele mikään muu kuin tuo kitka. Voisiko laskuvaiheessa syntyä paine-eroista tilaane (jos venttiilit ei ihan kunnossa) jossa säiliöön syntyy alipainetta ja mäntä työntyisi eteenpäin ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.
 

Linkkejä








Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59