Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun  (Luettu 9800 kertaa)

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« : Toukokuu 30, 2014, 11:05:14 ap »

KP:llä on joskus keskusteltu voisiko painevaihtelut lennon aikana häiritä inskan annostelua. Lopputulokseksi on aiemmin jäänyt (ainakin minulle) että ei ole syytä huoleen. Nyt huomasin kuitenkin aika uuden tutkimuksen (elokuu 2011) jossa on raportoitu merkittäviä annostuspoikkeamia ilmanpaineen laskussa ja nousussa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3161261/
Results:
During a flight (200 mmHg pressure decrease), excess insulin delivery of 0.623% of the cartridge volume occurred (P < 0.001, Student t test). In hypobaric chamber studies, bubbles developed in the insulin when the pressure decreased and displaced the insulin out of the cartridge. Pre-existing bubbles changed in size consistent with Boyle law. Cartridge plunger movement did not occur in normal flight conditions but did occur when catastrophic plane depressurization was mimicked.

Recommendations:
1.The cartridge should only contain 1.5 mL of insulin.
2.Disconnect the pump before takeoff.
3.At cruising altitude, take the cartridge out of the pump and remove any air bubbles before reconnecting.
4.After the airplane lands, disconnect the pump and prime the line with 2 units. Then reconnect the pump.
5.During flight emergencies involving cabin decompression, disconnect the insulin pump.

Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

E O J

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8014
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2014, 11:30:13 ap »

    During a flight (200 mmHg pressure decrease), excess insulin delivery of 0.623% of the cartridge volume occurred (P < 0.001, Student t test).

Toisin sanoen:

Jos insuliinia on säiliössä 1,5 mL elikkä 450 yksikköä, niin:

- 1%         tarkoittaa noin 4,5 yksikköä
- 0,623%          "         "   2,8 yksikköä.

Lisäksi jutussa mainitut "pre-existing bubbles" (säiliöstä jo ennen lennon alkua löytyvät kuplat) sekoittavat muutenkin annostelutarkkuutta, koska ne ovat "joustavia" eli painuvat helposti kasaan, jos insuliinin kulussa (huom. erityisesti pitkissä infuusioletkuissa, joihin tietysti mahtuu "paljon" insuliinia ja näinollen myös kuplia) ilmenee pieniäkin häiriöitä...   Muistan joskus maininneeni, että myös tästä syystä luvassa olevat "nanotekniset" pumput olisivat toivottava parannus, koska niissä infuusioletku on lyhyt tai täysin olematon...

Sopii siis pumppailijoiden olla varovaisia, jos matkustavat lentäen pitkiä matkoja...

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2014, 11:38:32 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2014, 11:58:11 ap »

Jos insuliinia on säiliössä 1,5 mL elikkä 450 yksikköä, niin:
Tarkoitat varmaankin 150 U.
Joissain pumpuissa on tuo 1,5 ml säiliö ja joissain 3 ml säiliö.
Esim. A-C Spirit/Combossa on 3 ml säiliö mutta tuo ohje kehottaa
täyttämään puolilleen ennen lentomatlkaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

E O J

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8014
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2014, 12:29:28 ip »

Jos insuliinia on säiliössä 1,5 mL elikkä 450 yksikköä, niin:
Tarkoitat varmaankin 150 U.
Joissain pumpuissa on tuo 1,5 ml säiliö ja joissain 3 ml säiliö.
Esim. A-C Spirit/Combossa on 3 ml säiliö mutta tuo ohje kehottaa
täyttämään puolilleen ennen lentomatlkaa.

Kröhöm, niinhän se tietysti oli tarkoitus olla  :(     Eli 150 yksikköä => noin 1,5 yksikköä => 0,93 yksikköä. Ei siltikään aivan mitätön virhe  ::)

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2014, 12:33:21 ip »

A-C Spirit/Combon manuaali määrittelee paineen jossa toiminta taataan: 500 to 1060 mbar

Tuossa tutkimuksessa testattiin Animas ja Medtronics pumppuja painevaihtelulla
Lennon nousu: 760 to 560 mmHg -> noin 1.0 ...1.3U ylimääräistä inskaa
Lennon lasku:  560 to 760 mmHg -> noin 0,8 ... 0.6U liian vähän inskaa

.. ja ilmeisesti tekevät aina noin ? 1,7ml ampulli oli käytössä.

Kävisiköhän siinä sitten niin että tuohon ei juurikaan kiinnitetä huomiota koska lyhyemmillä lennoilla
nuo virheet kumoavat toisensa. Onko kukaan havainnut samaa ilmiötä, erityisesti pidemmillä lennoilla ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2014, 13:31:56 ip »

Minä en pahemmin muutoksia havaitse, en pitkillä tai lyhyillä lennoilla, joita minulla tulee vähintään 10 vuodessa. Minun kohdallani se johtuu lähinnä siitä, että innostus ( olen matkoilla aina innostunut) nostaa aina verensokeriani.

Täytän ennen lentoa säiliön täyteen ja pitkien lentojen aikana/jälkeen yritän ajaa mahdolliset kuplat pois katetrista. Lisäksi minulla on tuo jatkuva sensorointi myös lentojen aikana käytössä ja se helpottaa huomattavasti säätöä.

Kynäaikoina olin Andeilla, jossa mentiin useamman kerran 0-2500 metriin ja 2500 metristä 4500 metriin ja takaisin + välilentoja oli myös useampia. Silloin huomasi selvästi, jos neula oli unohtunut kynään, että ylöspäin mennessä kynässä oli ilmakuplia ja laskussa insuliinia oli tursunut suojukseen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8014
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2014, 14:42:33 ip »

   Kynäaikoina olin Andeilla, jossa mentiin useamman kerran 0-2500 metriin ja 2500 metristä 4500 metriin ja takaisin + välilentoja oli myös useampia. Silloin huomasi selvästi, jos neula oli unohtunut kynään, että ylöspäin mennessä kynässä oli ilmakuplia ja laskussa insuliinia oli tursunut suojukseen.

Insuliinikynät on paras säilyttää lennon aikana sellaisessa asennossa, että tuollaisten tursuamisten mahdollisuus on pieni. Tarkoittaa käytännössä pystyasennossa, neula ylöspäin. Tietysti neulan voi myös irroittaa täysin kynästä, jos kynäneuloja on reissussa riittävästi  ::)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2014, 14:19:08 ip »

Kun nyt olen tätä insuliinipumpun ilmanpaineongelmaa netistä kaivellut niin en ole löytänyt yhtään vastaväitettä etteikö tuo ilmiö koneen nousussa ja laskussa tapahtuisi (noin 1U ylimääräistä nousussa ja vastaava määrä vähennystä laskussa jos ampullissa inskaa noin 1,5 ml). Olen hieman yllättynyt, oletin että tähän löytyy yhtä paljon vastaväitteitä ja jotain selityksiä että ei tapahtuisi aina.

Puolustelu mitä olen havainnut
- 1U tuskin merkitsee paljonkaan kun tyypillen päiväannos on noin 60U"
- vs tasot on muutenkin niin korkealla kun lentäminen ja matkustaminen jännittää

En ole itse lentomatkoilla tuota ilmiötä huomannut, päiväannokset olivat varmaankin noin 40U ja varmaankin varoin muutenkin matalia joten peitti tuon ilmiön.

Ilmiö on kuitenkin vaarallinen jos
- insuliini annokset pieniä, selvästi alle 40U/vrk
- insuliiniherkkyys suuri (esim. 1U -> 5 mmol/l)
- lentomatka selvästi pidempi kuin 1h
- ei jännitä lentämistä eikä nosta vs tasoa tarkoituksella ennen lentoa

Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut kuten
http://www.reuters.com/article/2011/08/19/us-flight-diabetics-idUSTRE77I6EU20110819
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2014, 14:38:04 ip »

Tässä ohjeita joilla välttää nuo paineongelmat
- riski on lentokoneen nousun ja laskun lisäksi korkeille paikoille nousevat hissit (esim. Mont Blanc)
- irrottaa kanyylin katetrista nousun ja laskun ajaksi (käyttää pakkauksessa olevia suojuksia)
- laskun jälkeen työntää katetrin täytöllä 2U inskaa ulos ennenkuin laittaa katetrin kiinni
 
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2014, 14:40:48 ip »

Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut...

Nainen57, joka asuu Australiassa, on aiemmin jossakin ketjussa kertonut saaneensa Medtronicilta hyvinkin tarkat ohjeet lentomatkoja varten pumpun pysäyttämisestä(?) ja katetrin tarkkailusta. En nyt löytänyt tuota keskusteluketjua...
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2014, 16:44:18 ip »

Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut...

Nainen57, joka asuu Australiassa, on aiemmin jossakin ketjussa kertonut saaneensa Medtronicilta hyvinkin tarkat ohjeet lentomatkoja varten pumpun pysäyttämisestä(?) ja katetrin tarkkailusta. En nyt löytänyt tuota keskusteluketjua...
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1874773.msg1926348.html#msg1926348
Ongelmat on ilmeisesti aluksi huomattu Australiassa.

Tuo pumpun "disconnect" on mielestäni syytä tehdä ihan konkreettisesti eikä vain pysäyttää pumppua. Jos katetri kiinni kanyylissä niin nousuvaiheessa pursuaa +1U kudokseen vaikka pumppu olisi stop-tilassa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2015, 19:15:56 ip »

Tuolla Facebookin ykköstyyppien ryhmässä kertoivat että hiljattain oli joltain naiselta pumppu tyhjentänyt Espanjan lennon aikana (laskeutumisvaihe ?) koko ampullin kehoon  :-X Onneksi ampullissa oli ollut vain 20 yksikköä mutta vuorokauden annos oli 18 yksikköä joten aikamoinen super-Bolus se on ollut. Asiasta on tehty valitus Valviraan ja asia on tutkittavana.

Tämä ei kuullosta ihan tuolta tiedossa olevalta pieneltä purskeelta (1 U) mistä aiemmin keskusteltiin. Olisikohan pumpussa ollut vika siinä ampullin korkin paineentasausaukoissa. Onko niiden reikien toiminnasta aiempaa keskustelua ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3180
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2015, 10:03:50 ap »

Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut kuten
A-C Combo pumpun manuaalista (Osa 3: Pumppu päivittäisessä käytössä) löytyi sittenkin maininta paineen vaihtelusta lennolla.
Siinä varoitetaan noususta ja laskusta ja vaikutuksesta pumpun annosteluun. Erityisesti kehotetaan poistamaan ilmakuplat.
Siinä ei kehoteta kuitenkaan irroittamaan katetria kanyylistä, vain tarkkailemaan vs tasoa normaalia tiheämmin.

Näyttäisi siltä että basaalin virhe (+ suntan nousussa) johtuu kahdesta asiasta
- jo ennen lentoa ampullissa olevien kuplien laajenemisesta
- paineen laskun synnyttämien uusien kuplien laajenemisesta

Eli siis nousun jälkeen pitäisi katsella minkä verran kuplia on sntynyt ampulliin ja pohtia pitäisikö poistaa.
Kuullostaa aika epämiellyttävältä jutulta tehtäväksi lennolla  :-\
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

hogan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 747
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2015, 00:02:58 ap »

Tuolla Facebookin ykköstyyppien ryhmässä kertoivat että hiljattain oli joltain naiselta pumppu tyhjentänyt Espanjan lennon aikana (laskeutumisvaihe ?) koko ampullin kehoon  :-X Onneksi ampullissa oli ollut vain 20 yksikköä mutta vuorokauden annos oli 18 yksikköä joten aikamoinen super-Bolus se on ollut. Asiasta on tehty valitus Valviraan ja asia on tutkittavana.

Tämä ei kuullosta ihan tuolta tiedossa olevalta pieneltä purskeelta (1 U) mistä aiemmin keskusteltiin. Olisikohan pumpussa ollut vika siinä ampullin korkin paineentasausaukoissa. Onko niiden reikien toiminnasta aiempaa keskustelua ?

Tuntuupa tuo aika erikoiselta tapaukselta. Onko tuo lasketumisvaihe=tieto vai jotain muuta... Käsittääkseni matkustajalennoilla matkustamon ilmanpaine vastaa suurinpiirtein 2000m korkeuden painetta. Taulukon (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmakeh%C3%A4#/media/File:Atmospheric_Pressure_vs._Altitude.png) mukaan tuossa korkeudessa paine on n. 80kPa (vs. normaali 101,3 kPa). Tässä tarkastelussa voidaan varmaan olettaa ilma ideaalikaasuksi, ja käytetään Boylen lakia: p1V1 = p2V2, eli paineen pienentyessä, suurenee tilavuus vastaavasti... Eli jos ajatellaan pumpun säiliön olleen 80kPa paineessa ja sitten tullaan n.100kPa paineeseen ja paineen tasausreiät olisivat tukossa, tulisi ulkoisen paineen työntää mäntää ulospäin (=siis poispäin annostelusta). Nousun yhteydessä tuo säiliön ylimääräinen tyhjentyminen voisi olla mahdollista (ja on niin tapahtunutkin joskus aikoja sitten ja ehkä tässäkin tapauksessa). Tuo 20 yks. on vajaat 7% koko ampullin tilavuudesta ja vielä pienempi osa koko säiliötilavuudesta (=siis siitä osasta pumppua jossa säiliö sijaitsee). Jos ulkoinenpaine pienenee tuon 20%, tarttee tuon ampulliosaston tilavuuden kasvaa 1,25 kertaiseksi (työntämällä mäntää ja insuliinia ulos) ollakseen samassa paineessa kuin ulkoinen paine, joten helposti sieltä kymmeniä yksikköjä turahtaa. Tosin tuo taitaa ainakin Medtronic-pumpuissa olla estetty sillä, että pumpun moottorin varsi on kierteellä kiinni siinä säiliön männässä, eikä pumpusta tule mitään ulos ellei moottori pyöri ja työnnä mäntää.

Korjatkaa jos olette eri mieltä.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2015, 00:15:57 ap »

Nyt kun tuossa lentelin kolmekin kertaa peräkkäin lyhyessä ajassa, huomasin, että kyllä jotain vaikutusta on juuri noin, että nousussa tulee vähän inskaa ja laskussa se imee takaisin. En silti jaksanut joka kerta pumppua irrotella, vaan otin asian huomioon muulla tavalla. Myös vesipullo, joka oli koneessa mukanani, muuttui laskun aikana ihan lituskaiseksi, niin että kyllähän se paine muihinkin nestesäiliöihin vaikuttaa, shampoopulloista tursuaa shampoota jne.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)
 

Linkkejä