Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miten Lada-tyypin diabetes on teillä kehittynyt  (Luettu 103943 kertaa)

Lada

• Vieras
Miten Lada-tyypin diabetes on teillä kehittynyt
« : Toukokuu 16, 2014, 15:22:58 ip »

Moi, kaksi vuotta sitten terveystarkastuksessa ilmeni, että paastosokerini on koholla. Melko nopeasti sain tietää, että minulla on prediabetes ja että minulla on nimenomaisesti kehittymässä lada-tyypin diabetes. Kaksi vuotta pärjäsin ruokavaliolla ja liikunnalla - sain itse asiassa hba1c:n laskemaan 6,5 % 5,9%. Viimeisimmässä mittauksessa se oli taas noussut 6,5 % ja niinpä sain diagnoosin ja Metmorfin-lääkityksen. Sokerini ovat olleet omamittauksissa paastoja lukuun ottamatta normaaleja, mutta aivan viime aikoina olen saanut muutaman normaalista poikkeavan ruoan jälkeisen arvon (9,6). Kiinnostaisi tietää, miten teillä muilla ladalaisilla sairaus on edennyt. Onko tämä ladalle tyypillistä, että paastojen lisäksi nimenomaan ruoan jälkeiset arvot alkavat nousta? Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka nopeasti sairastumisestanne olette päätyneet insuliinille.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Miten Lada-tyypin diabetes on teillä kehittynyt
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2014, 21:09:30 ip »

Tervetuloa mukaan, vaikka mulla ei lada olekaan! Eikös täällä ole muutama muukin ladalainenkin ollut?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

lomalle

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2014, 19:11:37 ip »

Mikä normaalista poikkeava ruoka nosti sokeriarvojasi?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2014, 23:13:44 ip »

Pointti taisi olla että aiemmin sokereita nistamattomalla ruualla sokerit nyt nousi, eli oma insuliinintuotanto on hiipunut?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Lada

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2014, 10:09:53 ap »

Hei vain kummallekin tasapuolisesti. Kummallakin kerralla olin syönyt itse asiassa hyvin kevyesti, joskin toisella kerralla takana oli viikon pääsiäisreissu maalla, jossa söin sitä ruokaa, jota eteen tarjottiin ja joka ei aina ollut sitä optimaalisinta minulle. Diabeteksen myötä olen kyllä vähentänyt hiilareita, erityisesti makean syömistä (valkoinen sokeri, karkit kokonaan pois, valkoinen pasta ja riisi melkein kokonaan pois). Toisaalta en ole viitsinyt skitsoilla, koska lada-tyypin diabeteksessä haima hyytyy pikku hiljaa, eikä sitä pysäytetä edes hyperterveellisellä ruoalla.
Kirjattu

LilliK

• Vieras
  • Novorapid, Lantus, Thyroxin, Ditformin
« Vastaus #5 : Toukokuu 19, 2014, 14:56:34 ip »

Hei,

Olen itsekkin uusi täällä foorumissa ja nimenomaan sairastan LADA mallia, vaikka nykyisin lääkärinkin jo puhuu 1. tyyppinä kun eipä juuri oma haima enää toimi.
Minä sain myös ihan sattumalta tietää sairastavani diabetestä, sokerirasitustestiin mennessä oli sokeriarvot koholla. Aluksi minulle kerrottiin että olen 2. diabetikko mutta verikokeet kertoi vasta-aineista veressä ja kuulin olevani ns. LADA. Tästä on nyt n. 5 vuotta aikaa.

Kysymykseesi että miten sairaus kehittyi... itselläni sokerit pysyi metformiinillä (jota syön vieläkin) ok luvuissa n. vuoden. Tänä aikana lisättiin myös Januvia joukkoon ja sen lopetin vasta nyt tänä vuonna. Muistelen että sokerit pysyi koko tuon vuoden 7-11 paikkeilla (paasto- ja ruoanjälkeiset sokerit nousi hiljalleen) sit yhtenä aamuna aamupalan jälkeen (paljon hiilareita) olikin sit 30 ja seuraavana päivänä sain insuliinit. Eli aika nopeasti sit loppujen lopuksi tuli inskat käyttöön.
Nyt kun haimani ei enää tuota insuliinia niin on joutunut uusien ongelmien eteen. Mutta metformiinia syön siis edelleen painonhallinnan vuoksi.

Ruokavaliosta kommentoin sen verran että itsekkin olin aluksi muokkasin ruokavaliota mutta insuliinien myötä aloin syömään ihan normaalisti. Taudin kanssa kuitenkin pitää elää koko loppuelämä. Nyt olen päästänyt liikaa herkkuja elämään ja se näkyy vyötäröllä joten pitää alkaa taas vähän seuraileen.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua  :)
Kirjattu

Lada

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2014, 15:39:09 ip »

Kiitos Lilli K vastauksesta. En ole itse ollut ikinä mikään herkkujen ahmija, mutta en toisaalta ole niistä täysin kieltäytynytkään. Juhlapäivänä annan itselleni luvan herkutella, mutta muuten arjessa yritän pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta (sitä paitsi minusta tumma pasta on valkoista parempaa ja tumma riisikin on alkanut maistua paremmalta ja paremmalta). Se, että yritän tehdä itse edes jotain, on minulle psykologisesti tärkeää, vaikka tiedostan sen, että ladan etenemistä se tuskin radikaalisti hidastaa. Lääkärikin sanoi, että jos haimasi päättää hyytyä, se hyytyy. Minulla sokerit ovat olleet vajaan kahden vuoden ajan 4,4 - 9,6 välillä ja 9,6 on tosiaan ollut vain kaksi. Välillä aina mietin, että tähän sokereiden kyttäämiseen saattaa myös sairastua. Aina kun poikkeuksellisen korkea arvo ilmaantuu, mittaaminen on koko ajan mielessä. Nyt olen pitänyt 2 viikon tauon mittaamisista ihan sen takia, että niiden ajatteleminen alkoi hallita elämääni liikaa.
Kirjattu

LilliK

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2014, 17:10:46 ip »

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla psykologialla, itse ajattelin samanlailla.
Hienoa että olet saanut pysymää sokerit jo pari vuottakin aisoissa!
Hyvä myös että annat itsellesi taukoa mittailuista, sitä saat tehdä sit insuliinin kanssa todellakin tarpeeksi. :)
Kirjattu

Lada

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2014, 09:51:11 ap »

Niinpä, insuliinin kanssa se onkin ihan toinen juttu. Saa nähdä, miten siitä selviän, kun se aika koittaa. Tsemppiä vaan sinne sairauden kanssa elämiseen!
Kirjattu

Fiat124

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2014, 13:35:41 ip »

Olen jo vajaan vuoden verran käynyt lukemassa tätä foorumia mutta nyt oli pakko rekisteröityä ja osallistua keskusteluun sillä minulla on moneen otteeseen ja monen lääkärin toimesta todettu "määrittelemätön diabetes", kuitenkin todennäköisesti juuri LADA tai MODY. Olen 31v mies ja painoa tällä hetkellä 69kg, pituus 178cm.

Minulla todettiin pari vuotta sitten rutiinitarkastuksessa kohonnut paastosokeri ~7 mmol/l jonka jälkeen minulle tehtiin sokerirasitetesti jossa 2h arvo oli 11,8. Monen labrakokeen ja lääkärikäynnin jälkeen minulle ilmoitettiin että minulla on todennäköisesti LADA sillä GAD-vasta-aineet olivat lievästi koholla ja olin vain lievästi ylipainoinen (78kg). En kuitenkaan siinä vaiheessa saanut mitään lääkitystä sillä olin itse saanut sokerit hyvälle tasolle elintapamuutosten avulla enkä oikein halunnut hyväksyä että minulla olisi diabetes ja että joutuisin ehkä piikittämään insuliinia ja aktiivisesti seuraamaan sokeriarvojani joten en edes halunnut mitään lääkitystä. Kuten jo arvata saattaa niin eihän siinä sitten hyvin käynyt sillä elintapamuutokseni eivät muodostuneet pysyviksi vaan lipsuin pikkuhiljaa taas epäterveellisempään suuntaan ja viime lokakuussa hakeuduin taas lääkäriin kun näkö oli alkanut sumentumaan ja olin jo jonkin aikaa kärsinyt voimakkaasta väsymyksestä ja sekavasta olosta. Paastosokerini olivatkin silloin lähes 20mmol/l ja oli tietenkin aivan omasta tyhmyydestäni kiinni että olin antanut itseni mennä niin huonoon kuntoon. HbA1c arvoni oli tällöin tosin "vain" 7,2% eli tilanteeni oli mennyt suht nopeasti huonoksi.

Minulle ei kuitenkaan vieläkään annettu insuliinia vaan sain metformiini-reseptin ja sitä olen sitten tässä napostellut 2x500mg päivässä ja lääkityksen ja elintapamuutosten avulla (taas) olen saanut arvot lähes terveen ihmisen tasolle. HbA1c arvoni oli 5,5% 3kk metformiinin aloittamisen jälkeen.

Toivon edelleen että en koskaan tule tarvitsemaan insuliinihoitoa mutta jos minulla on nimenomaan LADA-tyypin diabetes niin faktahan on että silloin joudun todennäköisesti turvautumaan piikittämiseen muutaman vuoden sisällä vaikka olenkin nyt fyysisesti hyvässä kunnossa ja syön metformiinia. Minun painoni muuten tippui muutamassa kuukaudessa lähes 10kg metformiinin aloittamisen jälkeen, onko muilla LADAlaisilla paino tippunut yhtä merkittävästi?
Kirjattu

Lada

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2014, 13:59:16 ip »

Vau Fiat 124, hienosti olet saanut hba1c:n putoamaan. Tuo antaa tosiaan toivoa siitä, että elämäntapamuutos kannattaa meille ladalaisillekin. Minä olen syönyt Metmorfiinia nyt 4 kk ja kohta pitäisi taas käydä tsekkauttamassa sokerihemoglobiini. Vähän pelottaa. Oma tuntuma on, että se olisi hieman noussut, mutta tiedä häntä. Metmorfin on kyllä laskenut paastoja, mutta aterian jälkeiset ja ehkä myös ateriaa edeltävät arvot ovat pikku hiljaa hilautuneet ylöspäin, vaikka pysyttelevätkin vielä pääasiassa viitearvojen sisäpuolella. Pieni mahdollisuushan meillä ladalaisilla on, ettemme ikinä tarvitsisi insuliinia. Oman lääkärini mukaan sellaisia tapauksia olisi 4 % sairastuneista. Jostain englanninkielisestä julkaisusta olen lukenut, että 80 % ladalaisista päätyvät ennemmin tai myöhemmin insuliinille. Mutta itse en tähän oljenkorteen ole uskaltanut kauhean vahvasti tarttua.
Kirjattu

Ladalainen

• Jäsen
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2014, 14:41:30 ip »

Vuoden 1999 jouluherkkujenkin jälkeen paino laski ja janotti. Kun paastoveri oli yli 11, sain heti Amaryl-pillereitä. Verikokeissa näkyi, että diabetes oli ollut kauan oireettomana. Minut luokiteltiin kakkoseksi, mutta olinkin sekatyyppiä ja heinäkuun alussa 2000 alkoi pistäminen. Painoni oli enää 45 kiloa. Sekoiteinsuliini ei sopinut ollenkaan. Selvisi, että olin nuoruustyyppiä. Tammikuussa 2001 alkoi monipistoshoito (Protaphan, Novo Rapid). Elokuussa 2003 alkoi Lantus, kerran vuorokaudessa. Liian hidas, vaihtui 2005 Levemiriin. Koska tautini on labiili, oikean annostuksen löytäminen on ollut hankalaa. Riideltyäni Kela vaihtoi tautiluokituksen, en ollut kakkonen. Olin D1. Kohtauspaikalta sain paljon tietoja. KIITOS! Nimimerkki jäi Ladalaiseksi.
Kirjattu

LilliK

• Vieras
« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2014, 16:13:04 ip »

Hei Fiat124,
En ole todellakaan mikään lääkäri mutta ei kyllä kuulosta että olisit 2. tyypin diabeetikkokaan joten LADA on yksi vaihtoehto. Onko sinulla todettu vasta-aineita veressä? Siten ainakin oma diabeteslääkäri aikoinaan tämän taudin minulle diagnotisoi. Olinkin kyllä todella onnekas lääkärini suhteen koska kyseessä sattui olemaan Suomen johtava diabetestutkija.

Minulla paino tippui n. 10 kiloa metformiinin aloitettuani, sitä kuulemma käytetään myös laihdutuslääkkeenä. Tällä hetkellä syön vielä 5*500mg kun olen insuliinien aloitettua lihonut takaisin kaikki plus lisää.

Jos elämäntavat on suht säännölliset ja elää ns. normaalia elämää olen todennut että pärjää ihan ok. Lääkärit saa aina minut huolestumaan mutta onneksi hoitajani on kosketuksissa todellisuuden kanssa, kun lääkäri tuijottaa vaan tutkimuksia.

Tsemppiä vaan kaikille asioiden kanssa kamppaileville
Kirjattu

Ladalainen

• Jäsen
« Vastaus #13 : Toukokuu 20, 2014, 16:55:10 ip »

GAD-vasta-aineet olivat koholla, joten Ladana aloitin. Kauankohan olin sairastanut piilevänä? Ihana anoppi oli aloittanut vanhan iän diabeetikkona, kakkonen, ja ruokavaliomme oli siksi diabeetikolle ihanteellinen. Äidillä todettiin D vaikean sydäninfarktin yhteydessä, oli yli 70-vuotias. Enolla myös D vanhalla iällä. Ajattelin, että miksei se tulisi minullekin.
Kirjattu

Fiat124

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 20, 2014, 18:41:10 ip »

Hei Fiat124,
En ole todellakaan mikään lääkäri mutta ei kyllä kuulosta että olisit 2. tyypin diabeetikkokaan joten LADA on yksi vaihtoehto. Onko sinulla todettu vasta-aineita veressä? Siten ainakin oma diabeteslääkäri aikoinaan tämän taudin minulle diagnotisoi. Olinkin kyllä todella onnekas lääkärini suhteen koska kyseessä sattui olemaan Suomen johtava diabetestutkija.

Minulla paino tippui n. 10 kiloa metformiinin aloitettuani, sitä kuulemma käytetään myös laihdutuslääkkeenä. Tällä hetkellä syön vielä 5*500mg kun olen insuliinien aloitettua lihonut takaisin kaikki plus lisää.

Jos elämäntavat on suht säännölliset ja elää ns. normaalia elämää olen todennut että pärjää ihan ok. Lääkärit saa aina minut huolestumaan mutta onneksi hoitajani on kosketuksissa todellisuuden kanssa, kun lääkäri tuijottaa vaan tutkimuksia.

Tsemppiä vaan kaikille asioiden kanssa kamppaileville

Hei!

GAD vasta-aineet ovat olleet hieman koholla, normaaliarvo oli muistaakseni alle 10 IU/ml ja lievästi kohonnut 10-25 ja sitten selvästi kohonnut yli 25 IU/ml. Meikäläisen vasta-aineet on mitattu kahdesti, ensimmäisellä kerralla oli 22 ja toisella 12 eli lievästi kohollahan nuo ovat viitearvoihin nähden mutta tietääkseni D1:llä ja selvillä LADA-tapauksilla GAD-vasta-aineita voi taudin puhjetessa olla monta sataa, jopa 1000+ IU/ml joten meikäläisen tapauksessa tulokset eivät kuitenkaan ole aivan päivänselviä. Itseäni ja myös lääkäriäni ihmetytti se, että kuinka nopeasti verensokeriarvoni normalisoituivat metformiinin aloittamisen jälkeen joten jonkinasteista insuliiniresistanssia minulla on melkein pakko olla ollut.

Itseäni kiinnostaisi se, että oletteko joskus lukeneet tutkimuksista/kuulleet mahdollisista toimenpiteistä betasolujen tuhon estämiseksi? Jotkin lääkärit ovat olleet sitä mieltä että insuliinihoidon aloittaminen mahdollisimman pian suojelisi jäljellä olevia insuliinia tuottavia betasoluja vähentämällä niiden rasitusta....
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2014, 18:43:38 ip kirjoittanut Fiat124 »
Kirjattu

Linkkejä