Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Tajunnan hämärtävä hypo  (Luettu 9996 kertaa)

emonen

• Lentävä kynä
Tajunnan hämärtävä hypo
« : Toukokuu 16, 2014, 04:50:43 ap »

Nyt ehkä pahin ohi.
Anteeksi jos viesti on sekavaa tekstiä, oma olokin on sitä!
Pelottavaa takana täällä.

Tilanne vähän vajaa tunti sitten:

-tyttö nukkui vieressäni. Ynisi unissaan - kysyin mikä hätänä, näkeekö pahaa unta. Vastasi että ei mutta jotenkin tajusin että ei tässä siitä ole kyse, ei lopeta yninäänsä -> otanpa verensokerin.
4,1  -> no ei paha, lähdetään syömään. Hypoeväät unohtui ottaa illalla ylös (tuli minun viereen nukkumaan kun iskä on reissussa)
Mutta kun lähdimme rappuja alaspäin, meinasi kaatua -> puoliksi kantaen rapputasanteelle. Kiskoi pumppua, meinasi irrottaa sen.
Herätin isoveljen joka haki pillimehua, siripiriä, lakuja - kaikkea mitä oli helppo ohjeistaa tuomaan.
Mitään ei halunnut, jonnekin "kauas" meni senverran perille että kun sanoin että pakko tai joudun pistämään (glukagenin) tai soittamaan (ambulansiin) - tuli painokas EI ja joi/söi vähän...
Pumpun sain jossain välissä laitettua 5%:n (ei pysäytykselle että jos en muista käynnistää, käynnistyy itsestään kun se 2 tuntia mennyt jonka laitoin)

Melkein tunnin aikana vs kävi alimpana mitattuna arvona 3,5  - ei se NIIN matala mittarista katsoen ole!

Hypokoirakoulutuksessa oleva koiramme pyöri ympärillä, ilmaisi toistuvasti, oli levoton ja huolissaan, tiellä... Ei suostunut toisen ihmisen kanssakaan pysymään poissa.

Äsken vs 5,9
Taistelu ei ole ohi - tyttö oksensi äsken

Ajoittain tajunta oli tosi sumeaa, ei saanut sanottua edes ei. Suurimmanosan aikaa kaikkeen tuli vain painokas EI

Pelottavinta oli kyllä tuo tajunnantason selvä hämärtyminen.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2014, 05:25:24 ap kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

emonen

• Lentävä kynä
Vs: Tajunnan hämärtävä hypo
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2014, 06:31:44 ap »

Nyt on oksentanut n 10 kertaa. Juuri nyt nukkuu. Jospa tämä tästä
Minuakin väsyttää tajuttomasti, päätä särkee. Vaan en vielä uskalla.
Vs viimeksi oli reilu 10.
Seuraavalla kerralla katson ketot. Kun herää muutenvaan tai oksentaa...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2014, 07:19:45 ap »

Onpa teillä ollut kauhea yö.  :'(

Toivottavasti tyttö toipuu nopeasti ja toivottavasti löytyy jotakin selitystä sille, miksi tajunnan taso alkoi laskea jo noinkin ns. korkeilla arvoilla. Poikkeuksellisen nopea lasku?

Voimia tähän päivään. Ja ihana koira teillä!
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2014, 07:31:27 ap »

Joo kun tietäisikin! Kun en tosiaan saanut kiinni alempaa vs:a kuin tuon 3,5. Ja nopea laskukaan se ei ilmeisesti ollut, oli 4,1 kello 1. Laitoin basaalin pienemmälle aamuun, tytön vointi oli hyvä mutta sanoi ettei jaksaisi syödä...
Ajattelin että mittaan uusiksi parin-kolmen tunnin kuluttua mutta unohdin laittaa herätyskellon soimaan...

Äsken verensokeri 15,0
Ketot 0,9 eli nousussa kun ei ole mennyt inskaa pariin tuntiin.
Bolustin sitten vs:a laskemaan kun muuten nuo ketot vaan nousee. Ja pumpun basaali on myös käytössä.
Seuraavaksi tulee varmaan usi hypo.

Vointi tytöllä on yleissurkea. Valittaa että koskee, ei osaa sanoa minne.

Ei suostu juomaan.

Alan valmistautua lähtemään päivystykseen, huoh, ei kai tässä muukaan auta.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2014, 07:37:15 ap »

Syytä oksenteluun en tiedä enkä käsitä. Tuohon vastaanhangoitteluun ja EI on itselläni kokemusta lähes 50 vuoden takaa. Minulla oli huone yläkerrassa ja vanhempani olivat heränneet siihen että heittelehdin sängyssäni. Ääni kantautui alakertaan. Kun he tulivat ylös tajusivat mitä oli tapahtunut. Olin sokissa. Olin taistellut isää vastaan kuulemma valtavalla voimalla kun minua lähdettiin viemään alakertaan syömään. (Miksi ruokaa ei tuotu yläkertaan?) Aamulla kun heräsin olin äidin sängyssä ja käsivarret mustelmilla ja tapahtumasta en muista yhtään mitään.
Tämä vastaanhangoittelu on ilmeisesti melko yleistä. Ollessani D-keskuksessa kurssilla joskus niin sama ilmiö tapahtui eräälle kunssilaiselle myös. Lentopallonpeluu  katkesi hetkeksi mutta miesvoimin kaveri saatiin syömään ja peli jatkui taas.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2014, 10:33:59 ap »

Tämä vastaanhangoittelu on ilmeisesti melko yleistä.

Niinhän tuo näkyy olevan.    Tai ainakin on houkuttelevaa ajatella sen olevan yleistä. Jotta ei tuntisi itseään miksikään poikkeukseksi  8)

Pahimmillaan hypoglykeemisen diabetikon vastaanhangoittelu ehtii jopa niin pahaksi, että diabeetikko aiheuttaa vahinkoa joko itselleen tai ympäristölleen :(    Kauhein tuntemani esimerkki tästä oli muuan varakas mies, joka runttasi upouuden autonsa ajaessaan sitä hypoglykemian alkaessa... Vieressä istunut kanssamatkustaja ei edes onnistunut pysäyttämään ajoa, niin kauhuissaan hän oli.    - Auto (Mersu) menikin sitten täysin romuksi  >:(

Selitykseksi kelvannee adrenaliinierityksen kasvu hypoglykemiakohtauksen alkaessa?

Vielä tuota vastaanhangoitteluakin kurjempaa itse hypoglykemian kokeneelle diaabeetikolle taitaa kuitenkin olla hoitotoimenpiteiden tehotessa ilmenevä "heräämisen kauhu" - se voi todellakin olla sanoinkuvaamattoman epämiellyttävä (ja valitettavan usein myös pysyvästi mieleenpainuva) kokemus.

Kun olen silmäillyt "Lapset ja diabetes"-osiossa käytyjä keskusteluita, niin olen toisinaan hämmästellyt joidenkin diabeetikkolasten vanhempien taipumusta vähätellä lasten kokemia hypoglykemioita. Toisinaan on tuntunut hieman siltä, että tällaiset hypojen vähättelyä harjoittavat vanhemmat ovat itse "täysin pihalla asioista", koska heillä ei ole omaa kokemusta rajusta hypoglykemiasta (s.o, eivät itse ole diabeetikoita).    Mielestäni diabeetikkolapsen tai vähän vanhemmankin kokemaa raju hypoglykemiaa tai sen riskiä ei koskaan saa vähätellä (esim. "Jospa hänelle [ s.o, lapselle ] selittäisi että ei hypoa tarvi pelätä", " Itse en ole koskaan oikein osannut pelätä näitä [ lapsen kokemia ] yöllisiä matalia.", "... minä jotenkin luotan aamunkoittoilmiöön ja elimistön omaan korjaukseen ja matalan vs. herätykseen" jne.), siinä määrin pysyvät, rumat jäljet tuollainen kokemus helposti jättää pikku diabeetikon mieleen.

Nimimerkki "Kokemusta valitettavasti piisaa vaikka toisille jakaa..."  :(
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2014, 10:36:03 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2014, 10:47:49 ap »

Yöaika on kuitenkin sikäli hankalaa arvioida tilannetta kun silloin lähes kaikki ovat tokkuraisia ja vähän sekavan oloisia jos syvästä unesta herätetään. Vielä pahempaa jos on kertynyt univelkaa siitä että on viime aikoina joutunut joka yö nousemaan mittailemaan vs tasoja, olo voi olla juuri sen kaltainen että ei pysy pystyssä ja toinen luulee että hypoon on menossa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

VAK

• Matkailija
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2014, 12:23:13 ip »

Lapsella saattaa olla normaali oksennustauti, kun noin paljon oksentelee.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 16, 2014, 19:34:37 ip »

Vietettiin muutama tunti päivystyksessä. Tilanne laukesi itsestään kuitenkin. Ketot nyt jo laskussa.
Lääkärillä ei ollut arvausta mistä johtui tms.

Huonosti nukuttuja öitä tiedossa - minä en uskalla mittaamatta hetkeen mennä! Liikaa jo muutenkin yöhypoja pelkäsin ja tämä ei helpota sitä yhtään.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #9 : Toukokuu 16, 2014, 21:15:50 ip »

:(

Olisiko käynyt jo matalammalla ja ollut asian huomatessasi jo jo nousussa ja siksi todellisuudessa sokerit olleet matalammat kuin mitatut ja sensori näytti - selittäisikö se tajunnan tasoa. Ja tuo yöaika varmaan myös?

Mutta oliko siis ihan oksennustauti?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 16, 2014, 21:59:16 ip »

Sensorointi ei ollut käytössä eli mittaamalla mentiin.
Voi olla että oli käynyt alempana, sitähän ei mistään voi tietää...

Mahatautia yhä, ehkä, ma-ti se oli meillä jo...

Väsyneitä ollaan molemmat, toivottavasti ensiyö parempi  :)
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Toukokuu 16, 2014, 22:37:36 ip »

Olisko ollut sitten jälki-imeytymishäiriö.

Aattelin lohdutukseksi sen että oli käynyt alempana ja oli jo nousussa, että selittäisi lievän sekavuuden sinänsä ok sokereilla, ettei ollut mitään poikkeavaa.

Parempaa ensi yötä!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 16, 2014, 23:34:05 ip »

Joo kiitos lohdutuksesta!
Sitä täältä oikeastaan eniten nytkin varmaan hain. Kun ei selitystä näihin kaikkiin vaan ole. Eikä ihan varmaa selitystä ainakaan.

Kysyin lääkäriltä miten tästä eteenpäin - vastasi että ihan samoin, hoitomuutoksia vain jos toistuu... Ei muuta osannut sanoa.

Onneksi tyttö ei muista suurinta osaa mitä tapahtui, uskoakseni pääsee niin helpommalla.

Pelkää hypoja, niin minäkin - mutta tytön luottamus minuun on yhä vahva - ehkä jopa vahvempi kuin vielä eilen oli. Äiti kyllä osaa ja pitää musta huolta... Ja isoveli auttaa myös! Se oli noiden lasten keskinäiselle suhteelle tärkeää - molemmille! Vaikka eihän veli toki olisi sitä osannut mitä minä - olisi joutunut soittamaan 112 aika äkkiä mutta olisi sen tehnyt...

Itselläni on kyllä epävarmempi olo. Joo selvisin mutta en pystynyt hypoa estämään enkä tajunnut ajoisa toimia oikein - olisinko edes voinut?

Ja joo, nyt lapsi juuri nukahti. Vielä oma iltapala ja nukkumaan - yöherätyksiä tule, en mä tämän jälken läpi yön muutamaan yöhön uskalla nukkua!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #13 : Toukokuu 17, 2014, 07:54:46 ap »

Toivottavasti menee äkkiä ohi! Pelottavia nuo yöhypot ovat, itsekin olen vasta nyt sen tajunnut. D1 ollut yli 30v, mutta oikea paha hypo tuli vasta äskettäin. Eli en meinannut "herätä" ja vaikka tiesin, että on hypo, uni vain jatkui. Piti pinnistellä, että sai silmät pysymään auki ja elimistön tottelemaan. Ja hypomehutetra on sängyn vieressä pöydällä (en ole pahemmin tähän mennessä tarvinnut), mutta silti oli vaistomaisesti pakko mennä hitaasti jääkaapille (=appelsiinimehu). Mehu onneksi nostaa nopeimmin = imeytyy osin jo suussa.

Hypo voi aiheuttaa vatsataudin, eli voi mennä niinkin päin. Kroppa ei tykkää rajusta vs-vaihtelusta ja reagoi oksentamalla. Luulen, että teillä kävi niin. Minulla oli tuollaisia kohtauksia hypon jälkeen lapsena ja olin pari kertaa sairaalassakin (=tiputus). 8-9v korvilla meni ohi eli noita oli vain ihan lapsena = muutama vuosi sairastumisen jälkeen. Toivottavasti teilläkin menee samalla tavalla ohi jonkin ajan kuluttua! Niin, ja itse muistan vain pahan olon ja sairaalareissut, nyt kun alan muistella, mutta hypopelkoa ei lapsena tullut. Vanhempiin vain luotti, että kyllä he hoitavat, tuli mikä tuli. Eikä oikein ole vieläkään muutaman vkon takaisesta yöhyposta huolimatta, mutta hypoeväs on aina käden ulottuvilla varmuuden vuoksi.

Se sängyn viereinen mehutetra on hyvä, sillä lapsikin oppii juomaan mehun, kun tuntuu pahalle.  Vaikka mehu huonelämmintä onkin. Lapsena tuli hypossa enemmän jano kuin nyt, ehkä juuri sen takia, että elimistö tietää nesteen imeytyvät kaikkein nopeimmin. Ja sairauden aikana voi pitää vs vähän korkeammalla (eli basaali yöllä vähän pienemmällä), ei muutama päivä haittaa. Lääkäri varmaan tarkoitti, että katsotaan toistuuko tapaus vai oliko vain yksittäinen tapahtuma. Jos toistuu ja varsinkin jos toistuu usein, niin laitetaan basaali vielä pienemmälle öiksi ja normaalimäärät vain päivällä. Yritä jaksaa miehesi kotiintuloon asti! Sitten teitä on onneksi 2 vahtimassa ja voitte laittaa vaikka puhelinherätyksen pari kertaa yössä, jotta varmasti herää mittaamaan. Ja toivottavasti oli yksittäistapaus  :).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2014, 08:00:14 ap kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 18, 2014, 18:58:06 ip »

Nyt on mennyt paremmin. Ehkä tämä tästä.
Ja joo, yölliset verensokerit ovat olleet korkeammalla ja esim viimeyönä en 8:n vs:a kyllä korjannut.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä