Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppumerkin vaihto jännittää!!  (Luettu 29204 kertaa)

reijoahola

• Vieras
Vs: Pumppumerkin vaihto jännittää!!
« Vastaus #15 : Toukokuu 12, 2014, 13:53:39 ip »

Sori Reiska, minen jaksa miettiä noin.
Kerroit että et aina tyydy siihen mitä wizard tarjoaa bolukseksi vaan korjaat tulosta aktiivisen inskan näytön mukaisesti.
Kun näin teet niin silloin sinun pitää tietää onko se wizard jättänyt vähentämättä aktiivisen inskan boluksesta, muuten saatat tehdä sen saman vähennyksen jonka wizard jo teki  :o

Kyllä Dadda näistä on kiinnostunut sitten kun on saanut pumpun perusasetukset kuntoon,
näitä samoja asioita käytiin moneen kertaan läpi Combon yhteydessä.
Kirjattu

reijoahola

• Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 12, 2014, 15:08:48 ip »

Silmäilin vähän sitä Veon manuaalia tämän aktiivisen inskan osalta.

Sen perusteella näyttäisi siltä että aktiiviseksi inskaksi lasketaan aina sekä ateria- että korjausboluksesta peräisin oleva inska joka on vielä jäljellä.

Manuaalin esimerkkien perusteella tämä aktiivinen inska vähennetään aina paitsi silloin kun vs taso on tavoitetason alapuolella.
Koska ateria- ja korjausbolusta ei aktiivisessa eritellä niin tulkitsin että tuo on sitten noin molemmille aktiivisen tyypeille.
Minusta näissä tilanteissa (vs tavoitetason alapuolella, aktiivista jäljellä) tuo aktiivinen kannatta huomioida vähentämällä se itse manuaalisesti.

Walshin esitys ei kyllä tätä tilannetta kovin selkeästi esitä ja siitä saa kuvan että aktiivinen jaetaan kahteen tyyppiin, myös Medronicsin pumpuissa. Olisiko sitten olemassa erilaisia versioita ?
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #17 : Toukokuu 12, 2014, 17:22:00 ip »

Kiitos kommenteista! Riippuen tosiaan siitä, kuinka kattavasti sensorointia saan, voi olla että koko ajattelu vähän muuttuu annosoppaan suhteen kun voi mennä sen suhteen miten sokerit todella käyttäytyy eikä annosoppaan arvion kuten tähän asti. Pitää varoa ettei sitten ala säätämään ja korjailemaan liikaa.

Kyllä mua kiinnostaa vertailu comboonkin koska tunnen sen aika hyvin niin voin ajatella miten tuleva poikkeaa vanhasta ja siten mitä kohtia mun pitää ajattelussani/säädöissä muuttaa, MUTTA eniten innostaa nuo jo käyttävien positiiviset kokemukset ja tuo että hyvät puolet peittoaa huonot! Varsinkin tuo monipuolinen graafiohjelma hiilarimäärineen kuulostaa hyvältä. Mutta seuraillaan josko combolle tulisi sensoripumppu ja alkaisiko sitä saada täältä...tällä hetkellä odotan jännityksellä ja innolla uutta veoani :)
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 12, 2014, 17:40:44 ip »

Se asia, joka minulle aiheutti aluksi eniten kulmien kurtistusta A-C:stä Medtroniciin siirtyessäni, oli "nurinkurinen" systeemi hiilari-insuliinisuhteessa. Veon annosoppaaseen merkitään, kuinka monta grammaa hiilareita tarvitaan yhtä insuliiniyksikköä varten. Minulla esim. lukema on aamulla 9(gr) ja illalla 12(gr).
Kirjattu

reijoahola

• Vieras
« Vastaus #19 : Toukokuu 12, 2014, 18:33:36 ip »

Se asia, joka minulle aiheutti aluksi eniten kulmien kurtistusta A-C:stä Medtroniciin siirtyessäni, oli "nurinkurinen" systeemi hiilari-insuliinisuhteessa. Veon annosoppaaseen merkitään, kuinka monta grammaa hiilareita tarvitaan yhtä insuliiniyksikköä varten. Minulla esim. lukema on aamulla 9(gr) ja illalla 12(gr).
Tarkoitatko että Veossa suhdeluvussa 1U=12 gHH tuo1U on aina fixattu ja vain HH-määrä voi muutella ?
Combossahan noita molemman puolen lukuja voi muutella, itse olen laittanut muotoon 10 UI = 125 gHH ja sillä konstilla saan HH-suhteen grammat 0.1 g tarkkuudella, todella tarkkaa viilausta  :)
Kirjattu

reijoahola

• Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 12, 2014, 18:41:16 ip »

Muistaakseni se Veo korjaa tavoitealueen reunoihin ja siitä syystä monessa paikassa on annettu ohje että kuristaa tavoitealueen hyvin kapeaksi tai peräti yhdeksi arvoksi.

Mitä tästä muuta seuraa ? Onko annosoppaassa jotain tilastoja tyyliin "tavoitealeella" xx % ? Jos se on yksi luku niin ei kovin usein osu tavoitealueelle  :)
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #21 : Toukokuu 12, 2014, 18:54:48 ip »

Äskoo, tuo muakin risoo jo etukäteen ihan sillä että ei ole kovin potilaslähtöistä - ihan kuin pistäisimme tietyn määrän inskaa joka kerta ja eri vrk-aikoina sitten söisimme 10hhg tai 11 hhg tai 15 hhg sisältävän leivän - sen sijaan että todelliset ihmiset syövät aina sen saman leivän ja pistävät sille eri määrän eri vrk-aikoina...

Tuo on kurjaa jos korjaa rajoille. Mutta eiköjän siitäkin selvitä.
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #22 : Toukokuu 12, 2014, 19:54:04 ip »

Muistaakseni se Veo korjaa tavoitealueen reunoihin ja siitä syystä monessa paikassa on annettu ohje että kuristaa tavoitealueen hyvin kapeaksi tai peräti yhdeksi arvoksi.

Joo, sain pumppuedustajalta kysyttäessä ohjeen laittaa tavoitteeksi kapean alueen tai vain yhden arvon. Mulla juuri nyt 6,3.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2014, 20:53:07 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu

reijoahola

• Vieras
« Vastaus #23 : Toukokuu 12, 2014, 21:48:13 ip »

Combon TBA säädön porras on 10% ja on minua välillä harmittanut. Jos tekee tilapäistä säätöä liikunnan takia niin tuo 10% on ihan sopiva askel mutta välillä on tehnyt mieli tilapäisesti säätää tai kokeilla pientä basaalin muutosta ihan normaali päivärytmiin ja ne kokeilut on minulla usein 1 % luokkaa. Ne on ollut pakko tehdä ihan editoimalla toinen basaali profiili sitä varten mikä on paljon hankalampaa. Mikä on TBA askel siinä Veossa ?

Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #24 : Toukokuu 12, 2014, 22:14:13 ip »

Äskoo, korjaako se sitten kaikkia tavoitteen ylittäviä arvoja vai miten se menee, jos ei ole myöskään aterianjälkeistä vs-nousutoimintoa?

Tiheämpi TBa- porrastus oliskin kiva.
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #25 : Toukokuu 12, 2014, 22:56:39 ip »

Veon TBA-porrastus on 1%.

Veon annosopas korjaa tavoitearvon yli menevät, mutta huomioi aktiivisena olevan korjausboluksen.
Kirjattu

emonen

• Vieras
« Vastaus #26 : Toukokuu 12, 2014, 23:01:30 ip »

Dadda, Veo korjaa sekä ylöspäin että alaspäin olevaa sokeria tavoitearvoon.
Meillä on yksi luku, yöllä korkeampi kuin päivällä, nyt just en niitä ulkoa muista ja tyttö on jo vaakatasossa...

TBA-porrastus on 1% välein.
Voi laittaa esim 101, 122 tai jne  :)  Mitä vaan 200 ja 0 % välillä
aikaa voi säätää 0,30 tunnin portaittain ad 24 tuntia.

Kun tuon toisinpäin olevan hiilarisuhdeluvun kanssa oppii toimimaan, ei se hankala ole.

Yksi Veon hyvä puoli on että siinä pystyy säätämään kuinka pieniä boluksia pienimmillään haluaa laittaa. Jos on kovin herkkä, muistaakseni pienin oli 0,05 ky portaat... JA taas jos ei niin pientä tarvii, voi laittaa portaaksi jotain muuta...

Helppo lisäannos on kätevä, en tiedä onko sitä combossa?
Kirjattu

reijoahola

• Vieras
« Vastaus #27 : Toukokuu 12, 2014, 23:08:02 ip »

Veon annosopas korjaa tavoitearvon yli menevät, mutta huomioi aktiivisena olevan korjausboluksen.
Oletko varma että huomioi VAIN korjausboluksesta syntyvän aktiivisen eikä ateriaboluksesta ?
Siinä manuaalissa ei tunnuttu millään tavalla erittelevän ateria- ja korjausboluksesta johtuvaa aktiivista ?
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2014, 23:08:45 ip »

Joo, uskon että opin pelaamaan sen käänteisen hiilari-bolussuhteen kanssa, musta se on vaan "loukkaava", jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mahtava kuulla tuo 1% tba-askel! Ja säädettävä bolusaskelkin on jees. Kiva kuulla positiivisia yksityiskohtia :)

Millainen on helppo lisäannos? Ainakin nykyisellä on tuntunut olevan helppoa ottaa pelkkää bolusta kun tuntuu tarvivan.

Tuo tavoitealue on sellainen jota täytyy makustella ja oikein tentata sitten edustajaa. Mulla kun on nyt tavoitealue noin 4-10,5, eli ei korjaa ruuan jälkeen tuon alle olevia, ja aterian jälkeinen sallittu vs-nousu-toiminnolla jättää korjaamatta korkeampiakin, jos lähtösokerit on olleet korkeat ja on vähän aikaa ruuasta. Seuraavaan ruokaan on kuitenkin sitten aina laskenut ok. Olen juuri ylikorjailun saanut tällä pois ja nyt huolettaa!! Selitättekö kiltit vielä?
Kirjattu

emonen

• Vieras
« Vastaus #29 : Toukokuu 12, 2014, 23:14:55 ip »

Joo, uskon että opin pelaamaan sen käänteisen hiilari-bolussuhteen kanssa, musta se on vaan "loukkaava", jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mahtava kuulla tuo 1% tba-askel! Ja säädettävä bolusaskelkin on jees. Kiva kuulla positiivisia yksityiskohtia :)

Millainen on helppo lisäannos? Ainakin nykyisellä on tuntunut olevan helppoa ottaa pelkkää bolusta kun tuntuu tarvivan.

Tuo tavoitealue on sellainen jota täytyy makustella ja oikein tentata sitten edustajaa. Mulla kun on nyt tavoitealue noin 4-10,5, eli ei korjaa ruuan jälkeen tuon alle olevia, ja aterian jälkeinen sallittu vs-nousu-toiminnolla jättää korjaamatta korkeampiakin, jos lähtösokerit on olleet korkeat ja on vähän aikaa ruuasta. Seuraavaan ruokaan on kuitenkin sitten aina laskenut ok. Olen juuri ylikorjailun saanut tällä pois ja nyt huolettaa!! Selitättekö kiltit vielä?

Helppo lisäannos on sellainen että säätöihin laitetaan etukäteen mitä haluaa helpon lisäannoksen olevan (meillä 0,5 ky). Ja jos sen haluaa laittaa menemään, menee parilla napin painalluksella - nopeammin kuin annosoppaan kautta tapahtuu.
Kirjattu

Linkkejä