Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417086 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D1, liikunta ja adrenaliini  (Luettu 4982 kertaa)

sansu

  • Intoilija
  • Viestejä: 262
D1, liikunta ja adrenaliini
« : Huhtikuu 28, 2014, 22:10:09 ip »

Viime vuonna lisäsin lajikokoelmaani koskimelonnan ja pääsin paneutumaan pitkästä aikaa mahdottomien verensokerien ja liikunnan yhdistelmään  :o

Normaalisti liikunta laskee mulla sokereita hitusen, tai sitten ne pysyy samana. Jos inskaa pistää juuri ennen liikuntaa, voivat verensokerit ihan hyvin romahtaa, tai sitten inska vaikuttaa normaalisti. Varsin harvoin jaksan suunnitella liikuntaa etukäteen, ja lenkillä tai jumpassa käynti ei tätä erityisemmin vaadikaan.

Kun kevyeen liikuntaan lisää adrenaliinin, koko homma menee sekaisin. Vs parin tunnin jälkeen 10-20. Ihan hirveän matalilla sokereilla en ole uskaltanut lähteä liikkelle, varsinkin kun jännitys tuo mukanaan hypon kaltaisia tuntemuksia, ja liikunnan kokonaismääästä tai kestosta ei ole tarkkaa suunnitelmaa. Pääosin tuntuu siltä, että mitä matalimmilla sokereilla aloittaa, sitä maltillisempaa nousu on. Tämä ei tosin päde aina.

Onko täällä muilla D1:llä kokemuksia liikunnan ja jännityksen yhdistämisestä? Ja ennen kaikkea vinkkejä siihen, mitä pitäisi tehdä, ettei vs olisi aina kosken alla 20?
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2107
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2014, 22:18:48 ip »

Tämä on jännä! Toivottavasti saadaan kokemuksen tuomia arvokkaita ratkaisuja tähän kysymykseen.  :)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13360
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2014, 22:28:19 ip »

Mulla on samantyylisiä kokemuksia ajoilta, jolloin pelasin sulkapalloa: jos vastustaja oli minun kanssani samaa (kurasarja-) tasoa eli taisteltiin kiivaasti jokaisesta pisteestä pitkin erin, sokerit oli adrenaliinin takia pelin jälkeen pilvissä. Jos taas pelasin mieheni kanssa, joka on minua paljon taitavampi pelaaja, vs. laski kuten muussa liikunnassakin. Yhtä paljon jouduin juoksemaan, mutta säälipisteet eivät nostaneet adrenaliini- ja vs-tasoja.  ;D

Meillä oli vakiaika hallilla aika myöhään illalla ja  vs laski nopeasti, kun jännitys meni ohi ja liikunnallinen puoli vaikutti pitkälle yöhön.

Adrenaliinihan on stressihormoni = insuliinin vastavaikuttajahormoni.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2014, 22:31:45 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2014, 23:24:31 ip »

Vaikea yhtälö. Mun mielestä on kuitenkin pienempi paha, että sokerit käväisee 20:ssä koskessa kuin menee matalille kosken kuohuissa, jolloin olisi varmasti vähän vaikea mittailla ja tankkailla, jos mittarit ja siripirit on jossain taskuissa aukkopeitteen alla. Eli en ainakaan ylimääräistä insuliinia alkaisi ottamaan ennen koitosta, koska eihän ne sokerit kuitenkaan välttis joka kerta nouse samalla tavalla. Ja meloessa voi tulla aina yllättävästi energiaa vieviä tilanteita, jos vaikka itse tai joku muu kaatuu ja tulee kajakintyhjennyshommia, niin ei ole hyvä, jos mennään kovasti laskevilla sokereilla siinä kohtaa.

Eli en ole ratkaisua tuohon keksinyt, vaan jännittävissä tilanteissa mennään korkeilla, kunnes tullaan alas. Mulla noihin adrenaliinin aiheuttamiin korkeisiin riittää tosi pieni korjaus, kun tilanne on ohi.

Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2107
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2014, 00:11:32 ap »

Mulla noihin adrenaliinin aiheuttamiin korkeisiin riittää tosi pieni korjaus, kun tilanne on ohi.

Ahaa. Ei siis sulla jämähdä samalla tavalla kuin muista syistä noussut sokeri saattaa jämähtää ylös? Aina vain jännempää!

Tuo adrenaliinin aiheuttama sokerin nousu on tosiaan varmaankin juuri niitä, että ei aina välttämättä tapahdu?
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

ellinoora

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 1127
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2014, 09:42:44 ap »

Mulla nosti ratsastus samalla tavalla sokerit helposti yli kahdenkymmenen.

Otin tavaksi mitata tunnin jälkeen ja pistää muutaman yksikön. Olin kuullut, että joku D1-jääkiekkoilija pistää aina pelin jälkeen, koska sokerit nousivat korkealle. Toimi mulle hyvin.

Mullakin adrenaliinikorkea on "kevyt" korkea, koska se lähtee aika hyvin alaspäin hiukka insuliinia pistämällä. Saa olla tarkkana, ettei korjaa kuten muista syistä tullutta korkeaa. Muuten tullaan sitten alaspäin kivasti.

Toistaiseksi ratsastus on ainoa, missä adrenaliinit olivat noin tehokkaat. Tennispelit ja muut menevät mulla ihan normiliikuntaan adrenaliinien suhteen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

sansu

  • Intoilija
  • Viestejä: 262
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2014, 22:16:21 ip »

Nyt kun asiaa tarkemmin mietin, niin ei tää oo uutta :D Sama tilanne oli lapsena laskettelurinteessä. Ihan sama oikeastan, kuinka paljon ne laskettelusukset jalassa hiihti tai kiipes, sokerit oli aina taivaissa. Liikuntaa tuli ihan varmasti paljon enemmän kun koulupäivänä, mutta se ei tunnu vaikuttavan mihinkään (edelleenkään).

Vaikka se kajakin tyhjentäminen on tosi rankkaa, ja välillä tulee melottua toista tuntia kovaa, on sokerit silti korkeella. Itestään ne ei tuu alas, joten pakko kai sitä on vaan ruveta korjailemaan jälkikäteen. Onneks sokerit sentään laskee melko helposti inskalla, mutta siihen saattaa se alla oleva liikuntakin vaikuttaa.
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

Tea

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 5191
Vs: D1, liikunta ja adrenaliini
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2014, 18:21:54 ip »

Olen tuosta joskus avautunutkin, mutta joo, jopa sama laji eri setupilla voi vaikuttaa ihan eri tavalla kuten äskoo mainitsi myöski. Sama hiihtolenkki 4 lapsen kanssa nosti sokerit pilviin ja miehen kanssa sitten kaksin niin avot, oltiinkin rankasti hypoilla. Vauhdissa oli toki eroa, muttei ihan älyttömän isoa kuitenkaan (kun lasten kanssa siis hiihti sekä edessä että perässä eli teki paljon edestakaista hiihtoa sen mukaan missä oli kärki ja peränpitäjä).

Mutta, nykyinen lempparilaji capoeira on sellainen, että treenit on sellaista 2.5-3h pitkiä, jolloin siis pitää olla syönyt kunnolla ihan vaan keston vuoksi, muuten ei jaksa, mutta sitten taas sokerit nousee pelitilanteiden vuoksi reippaasti vaikka hiki valuukin treenien rankkuuden vuoksi, joten se on sopivan tankkauksen miettiminen ennen treenejä (myös siitä vinkkelistä ettei ole ähkytäynnä kun ryhdytään seisomaan käsillä tai tekemään kärrynpyöriä/puolivoltteja) ja sitten vaan pistellään lisää pikaa session jälkeen & vähennetään pitkävaikutteista yöksi & seuraavaksi päiväksi, jottei taas tiputa suorilta jaloilta turhan takia.

D1-naisen kanssa samaa mieltä siitä, ettei hetkelliset korkeat suorituksen aikana haittaa (jollei sitten mene niin korkealle, että alkaa siksi haitata). Ennemminkin vaan fiilikset irti hienoista harrastuksista & sokerien kanssa sitten tuunaten sitä mukaa kuin vain oma fiilis/mittari kertoo olevan hyvän.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)
 

Linkkejä