Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6973 jäsentä  •  418235 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hanttapoika, uusin jäsenemme.

Äänestys

Kohtauspaikan säännöt:

ovat ihan hyvät ja riittävän toimivat
- 27 (69.2%)
vaativat tiukentamista
- 7 (17.9%)
vaativat höllentämistä
- 5 (12.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 39

Kirjoittaja Aihe: Tarvitseeko Kohtauspaikan moderointi uudistusta?  (Luettu 65010 kertaa)

ezmel

• Jäsen
Vs: Tarvitseeko Kohtauspaikan moderointi uudistusta?
« Vastaus #45 : Kesäkuu 13, 2014, 00:40:59 ap »

Salliva moderointi takaa vilkkaan ja elävän keskustelun.

Kohtauspaikka on suhteellisen kuollut (ja kohta kuopattu?), kun vertaa viestien lukijamääriä kommenttien määriin, on helppo havaita, että kynnys kommentoida ON LIIAN KORKEA.

Olen itsekin saanut huomautuksia kommentoidessani ohi aiheen, ja kyllähän sellainen vähentää kommentointia kokonaisuudessaan. Valitettavasti diabetes on hyvin kokonaisvaltainen sairaus, kuten me kaikki tiedämme, kaikki vaikuttaa kaikkeen. On järjen vastaista yrittää pilkkoa diabetestä osiin, jotta saamme siitä keskustella.

Käytän aktiivisti erästä harrastusfoorumia, jossa moderointia ei ole juuri lainkaan. Keskustelu on hyvin vilkasta ja apua saa aiheeseen kuin aiheeseen, kellään ei tunnu olevan kynnystä kirjoittaa itseään askarruttavasta asiasta.

Jos keskustelua halutaan pitää yllä pienen kultapossukerhon voimin, voidaan toki poistaa muiden keskustelijoiden kommentit, tai savustaa muutoin ulos vähänkään yritteliäämmät kommentoijat, mutta onko KP silloin "koko suomen diabeetikoita" edustava foorumi?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 00:49:36 ap kirjoittanut ezmel »
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #46 : Kesäkuu 13, 2014, 07:00:24 ap »

Kohtauspaikan moderointi on mielestäni toiminut hyvin! Käyn toki sen verran harvakseltaan täällä, että ne moderoimisen kohteet jäävät huomiotta (ellei jokin keskustelu ole asiasta avattu).

Kannatan Diabetes ja ravinto -osion uudistamista tuomalla uuden osion mukaan (taisi olla Vivianv:n ideointia, kiitokset hänelle). Toukkaa kompatakseni, Diabetestyyppien vastakkainasettelu ja syrjintä on asia, johon toivon huomiota kiinnitettävän ja nollatoleranssia.

KP on ollut ja on edelleen erittäin tärkeä informaatiokanava, siitä vertaistuesta puhumattakaan. Itse olen ollut onnekas ja saanut neuvoja yksityisviestillä myös henkilöiltä, ketkä eivät ketjuissa kommentoi. Aloittaessani pidin taukoja, sillä keskustelu oli aggressiivista ja koin sen myös syyllistäväksi, sitten lisäsin useita kommentoijia kieltolistalle. Luen ketjuja edelleen, mutta kommentointi jäänee ihan siitä syystä, että mulla ei ole uutta sanottavaa asiasta :)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Kesäkuu 17, 2014, 11:28:26 ap »

"vastakkainasettelu ja vastakkainasettelu". Veikkaan, että kun me ykköset olemme tarpeeksi paasanneet d-tyyppien eroista/epäkohdista täällä ja muualla, niin nyt vihdoin noin 1-2 viime vuoden aikana siinä asiassa on alkanut vihdoin tapahtua:
On todennäköistä, että tulee näitä diabeteskeskuksia vastaanottojen muodossa ja ykkösille sinne automaattisesti oikeus päästä hoitoon ja on lehdissä ym.tullut nimenomaan ykkösten hoidosta ym.juttua enemmän.
Tietynasteinen vastakkainasettelu ilman mitään rasismia on ihan paikallaan. Kakkostyypin kulut ovat valtavat yhteiskunnalle (ja helposti jostain muualta pois, en itse todella hyvällä katsele, jos tässä pitää alkaa maksaa jotain 40 e vuosikorvausta insuliinista, jota tarvitaan pelkkään hengissäpysymiseen ykkösillä) ja muutoksilla ruokavalioissa ja lääkehoitojen suhteen etenkin 2.tyypissä on mahdollista saada hyvinkin suurta muutosta sekä potilaitten hyvinvoinnissa ja kuluissa yhteiskunnalle.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2014, 13:09:35 ip kirjoittanut rasvis »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #48 : Kesäkuu 17, 2014, 22:01:47 ip »

Mulle riittäisi erilläänpuhuminen, ei tarvita vastakkainasettelua.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #49 : Heinäkuu 10, 2014, 15:46:37 ip »

on helppo havaita, että kynnys kommentoida ON LIIAN KORKEA.

En mä ainakaan uskalla kommentoida enää juuri mitään. Vain siten voi välttää mielensäpahoittamisen ja täysin asiattomat yksityisviestit. Ja sitten kun puhutaan mielenkiintoista asiaa ylläpito moderoi keskustelun kuoliaaksi. FB:ssä voi puhua paljon vapautuneemmin kuin täällä.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #50 : Heinäkuu 11, 2014, 17:40:38 ip »

Joo, ei ole KP entisensä.  :(
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Heinäkuu 11, 2014, 21:58:44 ip »

Maailma muuttuu nopeatempoisempaan suuntaan, sillä Facebookin D-ryhmissä on hyvin vilkasta ja keskustelu nopeatempoista chatia. Monet täällä ennen olleista on siellä + suuri joukko nuoria aikuisia, joita täällä ei ole näkynyt. Ja, kun siellä ykköset ja kakkoset on eri ryhmissä, ei tule niin kovaa vänkäämistäkään asioista. Huonoa on se, että aiheet vaihtuvat, eikä vanhoja keskusteluja tahdo löytää...
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Heinäkuu 11, 2014, 23:59:55 ip »

Kohtauspaikan tulisi olla diabeetikkojen paikka. Kovin vähän
tavoittaa nykyisellään.

Facebook on vanhuksille. Suomen 40 tuhannesta ykkösestä varmaan alle 10K:lla on Face-tili.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Heinäkuu 16, 2014, 11:44:57 ap »

Juu, iso EI kiitos Diabetes asioitten siirtymiselle F-bookkiin. Itse en edes käytä moista ollenkaan, korkeintaan joitakin julkkisten f-bookkeja, joita voi lukea itse kirjautumatta käyn lukemassa joskus.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Heinäkuu 16, 2014, 12:02:12 ip »

Joo, ei ole KP entisensä.  :(

Merkillisen tiukkapipoisiksihan nämä keskustelut pakkaavat täällä käymään.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Kide

• Veteraani
« Vastaus #55 : Heinäkuu 16, 2014, 13:29:08 ip »

Ainakaan itse en viitsi ottaa uudelleen ja uudelleen kantaa aiheisiin, joista jo on kirjoitettu ja johon jo olen oman kokemukseni kertonut. Esim. inskatarve ja helle.

Miten samasta sairaudesta voisi riittää loputtomiin uutta pureskeltavaa? Uudet hoitokeinot ym. ovat asia erikseen. Niissäkään jankuttaminen ei lisää tiedon arvoa mitenkään.

Kuten tuolla toisaalla kirjoitin, niin pari kokemusta "uuden" ihmisen turhasta auttamisyrityksestä on nostanut omaa kirjoittamiskynnystäni entisestään. Tällä kokemuksella ei tietenkään ole mitään tekemistä moderoinnin kanssa.

Täällä on tällä hetkellä yli 350 tuhatta viestiä. Melkoinen "tieto"pankki siis tämä KP on jo tältäänkin. Ainakin itselläni juuri tiedon hakeminen on KP:n tärkein käyttötarkoitus. Mielestäni pelkästään uusien viestien määrällä ei tämän palstan tarpeellisuutta tai hyvyyttä kannata mitata.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Vanhoja keskusteluja tietopaketeiksi
« Vastaus #56 : Heinäkuu 16, 2014, 14:26:48 ip »

Noita jo käytyjä keskusteluja voisi kasata tietopaketeiksi. Jos jollakin on aikaa ja tarmoa. Sitä tekstiä voi muokata tiiviimpään muotoon. Minun mielestä tällaiset olisivat hieno asia.

Edelleen on sitten näin, että aina jollekin tulee sen hetken polttava kysymys. On helpompaa kysyä se sosiaalisessa mediassa kuin lähteä hakukoneilla etsimään tietoa. Vuosia sitten totesin, että tällainen tapa sopii minulle (ihan eri asiassa kuin diabetes). Vastaaja voi viitata sitten tuollaiseen tietopakettiin tai muuhun vastaavaan.

Tässä on minun ajatus.

Toinen ajatus on, että ikinä ei vapaa sosiaalinen keskustelu mene minkään idealismin mukaan 100 %:sesti. Ne totalitarismit ovat sitten erikseen ja niissä suuria ongelmia.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #57 : Heinäkuu 16, 2014, 21:13:10 ip »

Ainakaan itse en viitsi ottaa uudelleen ja uudelleen kantaa aiheisiin, joista jo on kirjoitettu ja johon jo olen oman kokemukseni kertonut. Esim. inskatarve ja helle.

Tämä asenne koituu helposti KP:n tuhoksi. Onneksi täällä on ahkerampia palstalaisia, jota uudelleen ja uudelleen jaksavat vastailla uusien kysymyksiin.  :-*
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Heinäkuu 16, 2014, 21:50:50 ip »

Minusta jo aiempien keskustelujen jatkaminen on ihan OK jos tuntuu siltä että on epäselvää. Monastihan niihin on tullut viime vuosina lisää tietoa ja selvyyttä, tämä alahan ei ole vielä loppuun kehitetty ja tuskin koskaan valmiiksi tuleekaan.

Sensijaan toivoisin että ei aloiteta uusia ketjuja vanhoista aiheista vaan jatketaan vanhaa ketjua (toivottavasti niitä löytyy vain yksi). On vielä mahdollista katsoa onko johonkin ongelmaan jo vastaus olemassa jos on vain yksi ketju mutta jos useampi niin yleensä vain yksi tulee käytyä läpi. Tuolla oikeassa yläkulmassa olevalla työkalulla kyllä löytää aika hyvin vanhat jutut.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Heinäkuu 16, 2014, 23:43:22 ip »

Ihan uusina palstalle tulevat eivät välttämättä osaa sitä Haku-toimintoa käyttää ja heillä on kiire saada vastauksia just askarruttaviin kysymyksiin. Minä olen pyrkinyt heille vastaamaan, vaikka se onkin vanhan toistoa. Muistan, että joskus jotkut loukkaantuivat, kun neuvoin etsimään Haku-toiminnolla vanhoja keskusteluja. Niinpä nykyään usein etsin itse ja laitan linkit. Aina ei jaksa...  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14