Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416777 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kivut, säryt ja kolotukset.  (Luettu 92394 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Vs: Kivut, säryt ja kolotukset.
« Vastaus #30 : Syyskuu 08, 2014, 17:53:18 ip »

Tunnettu diabetologi MS sanoi aikoinaan, että uiminen ja vedessä oleminen on juuri paineen takia erittäin hyvä liikuntamuoto diabeetikolle.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Syyskuu 08, 2014, 20:58:53 ip »

Diabetes asiantuntija lääkärin sanomiset pitää ymmärtää.

Ei hän mitään ole uimisesta ja vedessä olemisesta ole sanonut että kylmässä vedessä ollaan pitkiä aikoja ja rasittavaa uintia suoritetaan kilometrin pituisen matkan.

Jo vuosia sitten olen saanut häneltä ohjeen liikkumiseen ja sen pitää olla  rauhallista ja säännöllistä. Ulko ilmassa vähintään kaksi kertaa viikossa rauhallista liikkumista kunnon mukaan.

Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 09, 2014, 07:53:07 ap »

Liikunnan laadussa ja annostelussa tulee ottaa huomioon liikkujan ikä ja fyysinen kuntotaso. Lisäksi on tosi tärkeää liikunnan antama henkinen tunne.
Ei lääkäri aina tiedä potilaan tilannetta riittävän hyvin, joten hän varmuuden vuoksi painottaa varovaisuutta. Ja usein sekin riittää fyysisen harjoituksen kannalta, mutta se henkinen nautinto voi kaivata enemmän. Lisäksi on aika houkuttelevaa etsiä omia rajojaan myös liikunnasta.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Syyskuu 09, 2014, 09:07:32 ap »

Näin se voi olla, että henkilöstä riippuen annetaan suosituksia myös liikuntaan. Tärkeää on myös ihmisen itsensä arvioida oma kyvykkyytensä. Minun arvioni on se, että tunnin uiminen on minulle hyväksi, normaalia liikuntaa ja vaikka alkuun saattaa tulla lihakset pikkuisen kipeäksi, niin mitään riskejä ei ole. Jos muilla on tilanne eri, heidän pitää asiaa arvioida oman tilanteensa kautta ja keskustella vaikka hoitopaikan kanssa.

Itselläni ei ole mitään liikuntaan liittyviä rajoituksia, sokerit hyvässä tasapainossa, jne. Täysin terve aikuinen ihminen, joka on hyvässä kunnossa. Miksi ei saisi uida? Salilla käydessä tulee samalla tavalla välillä joku lihas kipeäksi - se on normaalia. Käsivarret olivat sunnuntai-illan kipeinä, sen jälkeen normaalit. Viikoittain harrastamani tennis on rankempaa kuin tuo uiminen. Mutta mitäpä sitä tähän yrittää perustella, jos on jo päätetty uimisen olevan vahingollista...

Uimahallin vesi ei mielestäni ole kylmää. Monet diabeetikot uivat. Kilometri uiden ei ole pitkä matka.

Mutta paree olla tänne siis kommentoimatta kipujaan ja kolotuksiaan :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 09, 2014, 09:16:53 ap »

Älä nyt Viljoa pelästy, äläkä muitakaan.
Kaikki kommentit saavat sekä kiitosta että kritiikkiä, ei siitä pidä herneitä nenään vetää.

Liikuntasuorituksista ja sen seurauksista vastaa asianomainen itse, ei kohtauspaikan kommentoijat.

On kyllä ilmeistä, että missään sosiaalisen median foorumissa ei kannata ihan kaikkia fiiliksiään kuvata, jos ei siedä vastahankaisia kommentteja.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2014, 09:46:48 ap kirjoittanut tapsa »
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Syyskuu 09, 2014, 09:33:54 ap »

Joo niinhän se on, että kun aloittaa sellaisen lajin, mitä ei normisti tee niin eihän se siinä tehdessä välttämättä vielä missään tunnu. Mutta jälkikäteen kyllä :)

Itsekin tuossa aloittelin taas pesäpalloa & sain kylkeni kipeäksi (sekä mailalla lyöminen että pallon heittäminen osuivat samaan kylkeen). Mutta törkeän hauskaa oli & jatkoon vaan,  kyllä ne lihakset sitten tottuu & petraantuu tuohon tarkoitukseen. :)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Syyskuu 09, 2014, 09:45:35 ap »

Älä nyt Viljoa pelästy, äläkä muitakaan.
Kaikki kommentit saavat sekä kiitosta että kritiikkiä, ei siitä pidä herneitä nenään vetää.

Ei ole pelästymisestä pelkoa. Kiitos sulle kannustavasta kommentista :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Syyskuu 09, 2014, 18:43:20 ip »

ellinoora, palatakseni sun aiempaan kmysykseen ;) :sama talli ja samat maastot kuin sun kanssa aikoinaan, muttei sentään sama heppa joka sut tiputti (Stjärna) vaan uudempi ruuna Fafnir (joka kyllä on todella kiltti ja kiva, mutta ku itse vaan pitää hölmöillä  ::) ). Kylki on muuten täänään ekaa päivää tuntunut jo huomattavasti "helpommalta" ja sängystäkin nousin aamulla ihan virkeenä ilman sen suurempia kipuja. Kllä mä tästä pian jo pääsen takasin issikan selkään. Olen tosin tehnyt mieheni ja siskojeni kanssa sopimuksen, etten enää ratsasta täysin "nakun" hepan selässä ihan turvallisuussistä  ;)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 10, 2014, 19:02:18 ip »

Uimahallin 28-asteinen vesi on ainakin meikäläisen liikuntaa varten liian lämmintä, mutta varsin sopivaa lillumiseen  :) eikä se ole liikunta eikä mikään, jos ei vähän tule paikat kipeiksi.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

sansu

• Intoilija
« Vastaus #39 : Syyskuu 10, 2014, 20:45:28 ip »

Jalat hajalla edelleen, eikä tunnu paranevan millään  >:( >:( >:( Kolme kuukautta oltu juoksematta, oikeestaan tekemättä mitään, ja edelleen akillesjänteet tykkää kyttyrää kaikesta. Kokeilin juosta perjantaina 15 min ja sen jälkeen jokainen askel on sattunu. Ei urheilla ei…. Pää tässä hajoaa  :o

Eli etsinnässä urheilulaji, joka ei rasita pohkeita tai akillesjänteitä laisinkaan, ja jossa pääsee niin kovaa, että hengästyy kunnolla!  :-*
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Syyskuu 10, 2014, 22:49:35 ip »

Soutu tulee ensimmäisenä mieleen. Mutta kyllä sekin vähän pohkeissa tuntuu. Ooko kokeillut pyöräilyä?
Ja yks missä saa tehdä niin kovaa kuin haluaa, eikä tarvi pohkeita, on punttis! :D

Mikä sun pohkeita/akilleksia vaivaa?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Syyskuu 11, 2014, 09:05:46 ap »

ellinoora, palatakseni sun aiempaan kmysykseen ;) :sama talli ja samat maastot kuin sun kanssa aikoinaan, muttei sentään sama heppa joka sut tiputti (Stjärna) vaan uudempi ruuna Fafnir (joka kyllä on todella kiltti ja kiva, mutta ku itse vaan pitää hölmöillä  ::) ).

Ja niinkuin mulle sanottiin yhdellä toisella tallilla, että kukaan ei issikoiden kyydistä putoa :)

Tsemppiä kyljen paranemiseen!
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 11, 2014, 18:37:29 ip »

Ja niinkuin mulle sanottiin yhdellä toisella tallilla, että kukaan ei issikoiden kyydistä putoa :)

Tsemppiä kyljen paranemiseen!

Täällä on kyllä toinen issikan selästä kiitolaukassa ketoon pudonnut. About samoin lopputuloksin (meni tosin aurinkolasit kulmakarvasta läpi & verta oli yltä päältä joka paikassa). Mutta, parantelua ahkeraa!

Olen itse muuten kokeillut nyt magnesiumia tiukkojen treenien jälkeen - tuntuu auttavan jonkin verran erinäisiin aloittelijan probleemeihin (treenikausi siis alkoi taas & kun alkaa toden teolla veivaamaan, tuntuu sitten lihaksissa & reippaasti).
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Juniperus

• Vieras
« Vastaus #43 : Marraskuu 01, 2014, 21:35:29 ip »

Eilen oli lonkkasärkyä joka ilmeni pihatöiden jälkeen , lonkassa on kuluma , mutta se ei ole vaivannut aikoihin. Migreeni myös on seuranani varsin usein.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Marraskuu 01, 2014, 23:14:39 ip »

Mulla tuli vasen lonkka kipeäksi kun kävin aamulla sauvakävelemässä. Tullut usein aiemminkin kävelemisestä kipeäksi. Ja nimenomaan lenkillä-käymis-kävelystä. Ei se mistään shoppailusta tms löntystelystä tule kipeäksi.
Pitäis ehkä muistaa mainita asiasta kun käy ens kerran lääkärissä.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä

Tule meille kurssi- ja koulutussihteeriksi

Julkaistu 22.07.2019 | 09:00