Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6719 jäsentä  •  414732 viestiä  •  19732 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marjatta, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kivut, säryt ja kolotukset.  (Luettu 70769 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Kivut, säryt ja kolotukset.
« : Maaliskuu 24, 2014, 10:45:59 ap »

Otsikon mukaista tavaraa tänne. :)

Mä olen nyt tehnyt muutamat hyppynarutreenit ja heti alkoi oikean jalan penikka kiukuttelemaan! Siis kipua ja särkyä säären puolivälin alapuolella säären sisäsivulla. Levossa ei häiritse, mutta hyppiessä ja välillä kävellessäkin sattuu.
Sama vaiva iskee myös aina, kun innostun juoksemaan. Vaikka juoksisin kuinka lyhyitä matkoja(alk.15min) ja vaikka vain pari kertaa viikossa, niin silti tulee heti kipeäksi.
Mitä tehdä?
Kylmä-kuuma-käsittely, kevyt hieronta ja voltareni auttaa kyllä, jos lopetan juoksun/hyppimisen, mutta heti kun aloitan taas, se palaa.
Tänä aamuna en voinut hyppiä yhdellä jalalla lainkaan, kun sattui niin kovaa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

ellinoora

• Vanha tekijä
Vs: Kivut, säryt ja kolotukset.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2014, 11:02:52 ap »

Mulle kelpaisi myös hyvät neuvot tähän samaan asiaan
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2014, 14:32:44 ip »

Venytys, venytys ja vielä kerran venytys.  ;)

Säären etuosa (”penikat”): aseta matto tai pyyhe varpaiden alle. Mene lattialle toinen jalka taitettuna säären etuosa lattiaa vasten ja toinen jalka kanta maassa. Istu kunnolla jalkaterän päälle ja anna säären etuosan lihasten venyä rauhassa. Toinen vaihtoehto: istu lattialle tai tuolille, nosta venytettävän jalan nilkka toisen polven päälle ja venytä jalkaterää käsin auttamalla. Nilkka ojentuu.

Ja se tärkein eli MIKSI penikat kipeytyy? Mulla auttoi yksilölliset tukipohjalliset jalkojen virheasentoihin. Myös penikkakipu rauhoittui ilman särkylääkkeitä ja (kallista) fysioterapeuttia.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2014, 18:50:02 ip »

Komppaan toukkista.

Mun mielestä paras penikkaveänytys, nouse toisen jalan varassa pöydälle, siis lajkapohja pöytää vasten, jalka ihan koukussa, sitten ole koko painolla sen jalan varassa, niin että pohje venyy. Fyssari opetti penikoita varten ja on toiminut, tietty jääpussi kyytipoikana aina, kun vähänkään meinaa tulehtua.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2014, 08:51:00 ap »

Otsikon mukaista tavaraa tänne. :)

Mä olen nyt tehnyt muutamat hyppynarutreenit ja heti alkoi oikean jalan penikka kiukuttelemaan! Siis kipua ja särkyä säären puolivälin alapuolella säären sisäsivulla. Levossa ei häiritse, mutta hyppiessä ja välillä kävellessäkin sattuu.
Sama vaiva iskee myös aina, kun innostun juoksemaan. Vaikka juoksisin kuinka lyhyitä matkoja(alk.15min) ja vaikka vain pari kertaa viikossa, niin silti tulee heti kipeäksi.
Mitä tehdä?
Kylmä-kuuma-käsittely, kevyt hieronta ja voltareni auttaa kyllä, jos lopetan juoksun/hyppimisen, mutta heti kun aloitan taas, se palaa.
Tänä aamuna en voinut hyppiä yhdellä jalalla lainkaan, kun sattui niin kovaa.

Hanki sellainen "lentävän lautasen" mallinen tasapainolauta ja seiso sillä vaikka puolituntia-tunti päivässä tai joka toinen päivä. On tylsää, tiedän, mutta parinkymmenen minuutin kuluessa viimeistään huomaa että vaikka "ei tee mitään" alkaa hikikarpalo valahtamaan otsalta. Kaikki pienet lihakset nilkoissa, polviean alla ja lantiolla tekee työtä. Ja kehittyy.
Kirjattu

sansu

• Intoilija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2014, 17:17:46 ip »

Venyttele pohkeet kunnolla!
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2014, 23:29:55 ip »

Miten tuo tasapainolauta nyt tähän liittyi? ;D

Joo, nyt oonkin petrannut pohkeiden venyttelyssä. Ja jääpalasivelyä ja kylmä-kuuma-suihkua oon harrastanut. Kylmä-kuuma tuntuu auttavan välittömästi!
Kirjattu

emilie

• Matkailija
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2014, 18:27:10 ip »

En tiedä oisko pitänyt aloittaa tälle oma ketju, mutta menkööt. Mun ongelmana on krampit. Siis todella kivuliaat krampit vähintään parin viikon välein. Normaalilla viikolla treenaan 3 x spinningiä, 2 x bodypumpia ja 1 x kahvakuulaa. Tähän päälle joka päivä lenkit koirien kanssa. Eli liikun melko paljon. Syön jatkuvasti ZMA-kapseleita (2 kpl iltaisin), joissa siis magnesiumia, sinkkiä ja B6-vitamiinia. Aluksi ZMA auttoikin vaivaan ja meni pitkään, ennen kun krampit tekivät taas paluun. Annostus kapseleissa kattaa kepeästi vuorokausitarpeen, joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni. Verikokeissa natrium ja kaliumarvot ovat aina olleet viitearvon alarajoilla tai jopa sen alle, mutta lääkärin mukaan sillä ei pitäisi olla vaikutusta mihinkään eikä asiaan ole sen kummemmin otettu kantaa. Yritän venytellä kotona muutaman kerran viikossa (tiedetään, liian vähän...) ja rentouttaa lihaksia foam rollerilla. Krampit iskevät useimmiten öisin joko reiteen tai jalkapöytään, jonka takia ne on vaikea saada aisoihin, esim. pohjetta olisi paljon helpompi venyttää. Reisilihas saattaa olla kolmekin päivää krampin jälkeen tosi kipeä ja tuntuu siltä että voi krampata koska tahansa uudestaan. Vakava vaivahan tämä ei ole, mutta tosi kivulias ja kiusallinen  :( Olisi kiva kuulla jos jollain olisi antaa jotain uutta vinkkiä näiden ennaltaehkäisyyn.     
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2014, 19:35:11 ip »

En minäkään ihan varma, meneekö ohi otsikon, mutta siivotkoon ylläpito, jos on tarvetta. Ainakin kramppeihin tämä liittyy.  ::)

Tuossa ZMA:ssa näyttää magnesium olevan oksidimuodossa.

Väsymysoireyhtymäsivustolta lukemani tiedon mukaan oksidimuotoinen magnesium imeytyy kaikkein huonoimmin. Paremmin imeytyviä olisivat kelaatti-, sitraatti- ja malaattimuotoinen magnesium sekä magnesiumglukonaatti. Toisaalta sitraattimuotoinen on tuon sivuston mukaan se, mikä aiheuttaa eniten vatsavaivoja.

Olisko tässä syy, ettei auta tai auttaa huonosti kramppeihin? Se, että ensin auttoi, ei tietty selity tällä...  :-\

Noin paljon treenaavalla riittävän nesteytyksen merkitys lienee itsestäänselvä?  ::)

Kun aikanaan sain treenattua itseni kipeäksi, niin runsaan veden juominen oli parhaita neuvoja valmentajalta lihaskivuista toipumiseen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2014, 19:39:27 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

emilie

• Matkailija
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2014, 20:59:26 ip »

Mulla on tällä hetkellä My Proteinin ZMA:ta, siinä on magnesiumin osuus sekoitus sitraatista ja oksidista. Aiemmat kaksi purkkia oli Leaderin ZMA Prota, jossa oli pelkkää oksidia  :D Mulla taitaa toimia tuo(kin) taas käänteisesti, heh...Vedenjuonti on ollut mulle kyllä aina vähän haasteellista, treenin aikana yritän väkisin sen pullollisen hörppiä, vaikka ei tekisi mielikään. Täytyy myöntää, että vuorokaudessa ei kyllä tule juotua sitä 2-3 litraa. Toisaalta oon ajatellut myös että se liiallinen veden litkiminen laimentaa vielä ne vähätkin suolat, mitä mulla on elimistössä  :-\ Ja tuo suolattomuus ei tosiaan selity ruokavaliolla, syön sitä reippaasti yli suositusten, mutta veriarvoissa eikä verenpaineessa se näy. Enkä mielestäni hikoile juurikaan, paitsi tietysti treenatessa.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 12, 2014, 00:06:37 ap »

Mulla on kans Tosi kovia ja kauan kestäviä kramppeja. Siinä vaiheessa kun istuu kuuman suihkun alla ja venyttää ja hieroo jalkaa ja itkee ja huutaa, niin kyllä tuntuu että olis parempi kun pyörtyisi kivusta, niin helpottais hetkeksi.. Se saattaa kestää vaikka neljä tuntia. Ja se on tosi kivaa kun se alkaa just silloin kun on nukahtamaisillaan. Ei muuta kuin salamana sängystä ylös. Kerran kävelin ympyrää puoli yötä ja nukahtelin pystyyn, kun en voinut pysähtyä kun heti alkoi kramppaamaan.

Pahimmat paikat on jalkapohja (vääntää varpaat solmuun) ja nilkan etuosa.
Toisinaan myös pohkeet ja takareisi, mikä vetäsee jalat alta. Mutta nämä harvemmin muuten kuin muutaman sekunnin kestävinä.

Crampitonta oon joskus reseptillä saanut, mutta se auttaa tasan sen kuurin ajan, eikä yhtään pidempään.

Vinkkejä otetaan vastaan.
Kirjattu

emilie

• Matkailija
« Vastaus #11 : Toukokuu 12, 2014, 15:38:07 ip »

Crampitonta oon joskus reseptillä saanut, mutta se auttaa tasan sen kuurin ajan, eikä yhtään pidempään.

Joo tuo Crampiton oli hyvää kamaa, oikeastaan ainoa asia joka takuuvarmasti auttoi ja sai nukkua loppuyön rauhassa. Nyt koko lääkettä ei valitettavasti enää saa, ei edes reseptillä  :-\ Menetti myyntiluvan ainakin Euroopassa, koska "voi aiheuttaa riippuvuutta" ja sillä oli yliannostusriski  ???. Siis haloo, ei kai noita nyt kukaan kuukausitolkulla syönyt! Ja kyllähän joku yskänlääkekin voi aiheuttaa riippuvuutta, jos sitä joka päivä naukkailee... >:( Toi suihkussa istuminen on muuten tuttua...Varmaan tossa alkuvuodesta naapurit meinas että meillä on meneillään jotain perheväkivaltaa, kun huusin suoraa huutoa illalla kun koko reisi oli karmeessa krampissa enkä päässyt sinne suihkuunkaan enää kun ryömimällä, sattu niin että silmissä sumeni...45 minsaa meni, että uskalsin edes yrittää ylös nousemista. Just muuten äsken tuli (mun mittapuulla lievä) kramppi jalkapohjaan, kun oon kävellyt täällä töissä koko päivän korkkarit jalassa. Nice.
Kirjattu

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #12 : Heinäkuu 04, 2014, 09:34:25 ap »

Joku s..t.n..n noidanuoli tms iski juhannuksen jälkeen. Pahimmillaan ei meinaa päästä ylös ja ensimmäiset askeleet ovat kuin hidastetusta filmistä.

Voin kyllä käydä vaikka lenkillä, kun keho lämpenee niin kipukin lievenee. Kokeilin kerran ja seuraava yö oli liskojen yö.

Kipu on vasemmalla puolella.

Ja tämä tuli ihan yhtäkkiä itsestään, eli on ollut soraa lapioimassa tms.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 23, 2014, 21:27:10 ip »

Aijaijai!! Sattuu!
Valitin pt-kaverille että en saa salilla pohkeita kipeeksi. No nyt ne on kipeet!
Eikä oo enää yhtään hauskaa! Ei satu enää hyvällä tavalla. On ihan niin kipeet että ei meinaa pystyä kävelemään. Venyttää ei pysty ihan yhtään. Ja koskea ei kärsi ollenkaan. Jos ojentaa jalan polvesta suoraksi, niin jalkaterää ei voi koukistaa yhtään, vaan se on pidettävä ojennettuna. Polvitaipeetkin on järkyttävän kipeät. Kun istuu, niin jalkojen koukistaminen sattuu.

Laitoin Voltaren Fortea paksulti ja nappasin buranaa 600 (tulehduskipulääkettä).

En mä mun mielestä Niin kovaa niitä treenannut! Tein kahta liikettä. Normaalistikin treenaan niitä kovaa, ja ikinä ne ei tule kipeeksi, niin nyt sitten kävi näin... :-\
Kirjattu

Odd

• Jäsen
« Vastaus #14 : Syyskuu 02, 2014, 01:37:26 ap »

Mun polvet... Etenkin vasen, odotan tutkimuksiin pääsyä, tod.näk. Kierrukan mennyt. Toistaiseksi en voi hyppiä, juostavaan ei saisi, mutta pakko on ja jalkatreeneillä vain pienin painoin, plaah! Toi polvi hermokipuilee välillä Ihan itsestään, välillä meinaa pettää alta ja oikeen koukkuasennossa vihlaisee maailman eniten! Ja sit kesällä oikea kyynärpää on temppuillut siitä asti, kun leikkasin äidin ylipitkän ja märän nurmikon. Sellainen tenniskyynerpää-oireet. Pahimmillaan en pystynyt tyhjää kahvimukiakaan nostamaan/pitämään. Nyt se aina ilmoittelee olemassa olostaan. Joitakin liikkeitä isoilla painoilla ei voi tehä ollenkaan :/ tarvittaessa laitan voltarenia ja otan lääkkeitä suunkautta (parasetamolia useimmiten , joskus Buranaa lisäksi...)
Kirjattu
D2, BMI= 23,3 januvia

Linkkejä