Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6934 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Veppe, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vähensinpä lisää hiilareita  (Luettu 4410 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Vähensinpä lisää hiilareita
« : Maaliskuu 20, 2014, 15:21:39 ip »

Ajattelin itse yrittää pudottaa hieman painoani. Dialyysinesteet ovat siis sokerinesteitä, joten sen aiheuttamalle lisäkiloille en voi mitään. Tosin minun painoni on pysynyt aika vakiona viimeisen vuoden. Dialyysi kestänyt 2 vuotta. Mutta aion nyt kokeilla, mitä vaikuttaa, jos vielä nipistän lisää hiilareiden suhteen.

En siinä muutenkaan kovin paljon syö hiilihydraatteja, mutta jätin nyt pois sen yhden perunan, reilu ruokalusikallisen riisiä jne. Pullaa, karkkia, suklaata, sipsejä yms. en ole muutenkaan syönyt, joten niissä ei ongelmaa.

Reilun viikon olen nyt kokeillut. Hankaluudet alkoivat aika pian. Olen ollut päivittäin hypoilla. No ymmärrettävää, mutta erittäin työlästä tämä säätäminen. Perusannosprofiileja on neljä, joten en oikein tiedä, pitäisikö aloittaa kaikkien profiilien alennusta, vai yksi kerrallaan?

Lisäksi viikonloppuna olen menossa Tallinnaan ja siellä liikutaan varmasti aika paljon. Joten pitääkö nyt sitten heittää kokeilu romukoppaan siksi aikaa, vaan säätää vaikka TBA:ta pienemmälle?

Eilen käytiin isännän ja koirien kanssa parin-kolmen kilsan reipas kävelylenkki. Olin syönyt vhh-aterian, pistänyt sille pienen boluksen. Lähtiessä sokerit 7,3. Laitoin varmuudeksi pumpun kokonaan pois päältä. Ja niin kuitenkin kävi, että tullessa kotiin sokerit 2,9.  :o Ja ei kun tankkaamaan.. arggghhh...

Joten tässä nyt mennään ojasta allikkoon koko ajan. Miten minun pitäisi pistää/syödä ennen allasjumppaa, kävelylenkkiä tai muuta liikuntaa?

Voi olla, että menee usko tätä menoa.  ::)

Kirjattu

vivianv

• Veteraani
Vs: Vähensinpä lisää hiilareita
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2014, 15:30:59 ip »

Itse jouduin pienentämään perusinsuliinia uskomattoman paljon, kun karppasin tarkasti. Mutos ei tullut päivässä tai kahdessa vaan viikkojen ajan. Yön tarve väheni enemmän ja nopeammin kuin päivän tarve, mutta tosi vähillä hiilareilla perusinsuliini riitti aterioille ja pikaa tarvitsin vain harvoin.

Tallinnaan menet varman päälle ottaen ja lisäät hiilarit siksi päiväksi totutulle tasolle. Varmaan syöt ja juot siellä muutenkin eri tavoin kuin kotosalla.  ;)
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2014, 20:34:14 ip »

Lisäksi viikonloppuna olen menossa Tallinnaan ja siellä liikutaan varmasti aika paljon. Joten pitääkö nyt sitten heittää kokeilu romukoppaan siksi aikaa, vaan säätää vaikka TBA:ta pienemmälle?

Matkakumppanit ei varmaankaan halua kantaa hypoilevaa Keijua, joten kannattaa matkan ajan tankata hiilareita normaalisti!  ;)

Muuten olen vivianin linjoilla. Jos hiilareita vähentää pysyvästi, voi joutua koskemaan myös basaaleihin, vaikka basaalitestien mukaan sokerit pysyisivät syömättä tasaisina.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vokaali

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2014, 11:00:15 ap »

Ja pienikin bolus ennen liikuntaa vetää kyllä nollille, oli perusinsuliini mitä hyvänsä. Eli pitäisi syödä tarpeeksi aikaisin ennen liikkeelle lähtöä.
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2014, 22:07:03 ip »

En tiedä onko kysymys enää ajankohtainen, mutta itse olen tehnyt tuollaiset kokeilut TBA:n avulla. Sillä näkee sopivan tason, ennen kuin siirtää muutokset varsinaisiin basaaleihin. Jos yön ja päivän taso muuttuu eri tahtia, voi olla eri TBA päivällä ja yöllä, ja nopea muuttaa jos tuntuu taso liian korkealta tai matalalta. Mutta voi siis kokeilla niin että laittaa 90% tai 80% TBa: 24 tunniksi, niin basaalinvaikutuskäyrä pysyy samanlaisena mutta kokonaismäärä tippuu.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Emma86

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 13, 2014, 06:29:37 ap »

Miten meni Keiju hiilareiden vähentäminen?

Itse olen nyt kesän aikana vähentänyt hh:ta ja muuttanut inskahoitoni sen mukaan. Mulle toiminut hyvin etten pistä vhh-aterioille lainkaan basalia, (paitsi aamulla kun pistän 1.5yks). Ajattelin että tämä olisi hyvä mainita muillekin kun ainakin itselläni on ollut aiemmin "huono" tapa ottaa AINA bolukset aterioiden yhteydessä, myös kun annoksen hh-määrä on ollut 5-10 gramman tienoilla tai kun olen liikkunut entistä enemmän tai ollut lähdössä liikkuman, verensokerin lähtötaso ollut matala jne. Seurauksena  tietysti matalat ja vuoristoradat mutta tyhmänä en oikein uskaltanut/halunnut jättää pistämättä kun ajattelin että monta pistosta päivässä on se mikä johtaa tiukkaan verensokeriseurantaan :-\ ;)

Isona yllätyksenä minulle oli myös se että illalla on riittänyt 0-4 yks pitkävaikutteista (liikunnan ja vs-tason mukaan), aamulla pistän sitten 20 yks levemiria. (Aiemmin minulla oli jopa pienempi annos (8yks) aamulla ja isompi (12) illalla). En itse ymmärrä miten toi aamulla pistetty inska riittää seuraavalle aamulle tai miten yön inska-tarve voi olla noin pieni. Toisaalta tiedän toinenkin karppaavan ykköstyypiläinen jolla toimii samalla tavalla. Sinullahan on Keiju se pumppu ja en väitä tietäväni miten sen kanssa pitäisit toimia. Olemmehan yksilöllisiä joten ehkä tämä voi olla jollain tavalla suunta-antava, tai sitten ei :P. Joka tapauksessa olisi kiva saada pieni päivistys tänne miten meni kokeilun?
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2014, 10:15:45 ap »

Siis paljonko sä aamulla pistät? Entä illalla, pitkävaikutteista?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 13, 2014, 13:56:55 ip »

Sinullahan on Keiju se pumppu ja en väitä tietäväni miten sen kanssa pitäisit toimia. Olemmehan yksilöllisiä joten ehkä tämä voi olla jollain tavalla suunta-antava, tai sitten ei :P. Joka tapauksessa olisi kiva saada pieni päivistys tänne miten meni kokeilun?

Minulta loppui hiilareiden vähennys kuin kanan lento 15.04. kun sain uuden munuaisen.  :)

Kortisoni aiheuttaa nykyisin kovan nälän jatkuvasti, joten niin menee hiilarit kuin kaikki muukin alas suurella ruokahalulla.  ;) Leipää en niinkään syö kovin paljon, mutta uusia perunoita on mennyt sitäkin enemmän tänä kesänä. Paino on kyllä pudonnut mukavasti ja johtuu varmaan siitä, että syön useammin ja säännöllisesti. Ennen elin lähinnä säästöliekillä kahdenkin ravitsemusterapeutin mukaan. Mutta nyt se on uskottava että kun syö enemmän eli tarvittavan määrän, laihtuu.  8)
Kirjattu

Odd

• Jäsen
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2014, 08:25:29 ap »

Oho Keiju! Uusi munuainen! Huomasin Asian vasta NYT, kun lueskelin kaikennäköisiä ketjuja täällä. Ja myös sinun todella vanhoja juttuja! Hienoa, että elämäsi on ruuan osalta helpottanut!  :)
Kirjattu
D2, BMI= 23,3 januvia

Linkkejä