Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Sensori käsivarressa?  (Luettu 12032 kertaa)

Miika

• Intoilija
Vs: Sensori käsivarressa?
« Vastaus #30 : Kesäkuu 21, 2014, 20:30:28 ip »

Nyt on vasta ensimmäinen sensori käsivarressa kokeiltu mutta kokemus on kyllä positiivinen. 6vrk toimi hyvin, uutena sensorina kytkin taas käyttöön katsotaan nyt montako lisäpäivää vielä toimii. Vatsan seutuvilla ei ole yleensä (ainakaan uusilla sensoreilla) päässyt edes tuohon kuuteen päivään. Liikuntaa harjoittaessa muunmuassa lähtee sensorin anturiliuska helposti hivuttautumaan sieltä vattannahkasta ylös. Kannattaa tuota käsivartta ainakin kokeilla sensorin sijoituspaikkana. Aion jatkaa kokeilua niin saan vertailupohjaa useamman sensorin osalta ja toiminnasta. Toivottavasti seuraavatkin toimivat yhtä hyvin.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #31 : Kesäkuu 22, 2014, 06:16:52 ap »

Kolme on nyt ollut olkavarsien pehmeällä puolella, ja se on näköjään sekä minun että sensorien suosikkipaikka  :) . Sensorit nimittäin näyttävät tarkasti loppuun asti, eivät ole tiellä eivätkä tunnukaan, kun laittaa alle kerroksen Cavilonia.

Joskus aiemmin, kun sensorointi osui kesäksi, laitoin käsivarren ympärille sensorin-lähettimen peitteeksi joustavaa, hengittävää putkisidosta (Tubifast), jota olin alunperin hankkinut pitämään kantapään sidokset paikoillaan. Nykyään en välitä, vaikka näkyy - saa luulla vaikka jättiläispunkiksi veriaterialla, jos haluaa.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Kesäkuu 22, 2014, 09:54:09 ap »

Jättipunkki, uuh!  ;D ;D ;D

Cane, mä oon saanut kutinat (lähinnä teipit kutiaa iholla sensoroinnin loppuvaiheessa sietämättömästi) kuriin Aloe Vera-geelillä. Kerran vahingossa kokeilin sitä kun olin äidin luona käymässä ja hän suositteli kyseistä geeliä. Ihon punotus ja kutina hävisi noin viidessä minuutissa!  ;)

Kerran tein niinkin, että kesken sensoroinnin raotin suojakalvoa varovasti ja ujutin geeliä kalvon alle. Huh mikä helpotus kutinaan!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #33 : Kesäkuu 24, 2014, 09:38:56 ap »

Täytyykin ostaa, oon joskus kokeillut auringonpolttamaan ja jes, mikä helpotus!

Mun täytyy ilmeisesti lyhentää sensorin käyttöaikaa (mikä tragedia, oikeasti!) sillä nyt sensori oli niin kauan että se alkoi kutisemaan ja lisäteippauksista huolimatta se eräänä yönä vain irtosi. Jäljelle jäi pieni paukama sen langan sisäänvientikohtaan (kutisi, oli kipeä, siis oikeasti kipeä) ja nyt siinäkin ihan arpi. Lisäksi teippi oli irrotessaan vienyt ihoa eli mulla on sellainen mukava ihonsiirre-tyylinen (mistä siis otettu, ei laitettu) alue käsivarressa.  >:( (Toki tää nyt on tullut muillekin alueille osana arpeutumista). Tohon olis auttanut se Limisan-suihke tjmv. ennaltaehkäisevästi teipin irrotukseen.

Nyt on taas vatsassa sensori ja on se vaan helpompi (Dexcomin sensori on se sokeripala-mallia oleva mötikkä)! Eikä pätki yhteyttä. Ehkä mulla on vaan liian iso haba  ::)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #34 : Kesäkuu 25, 2014, 23:24:18 ip »

Riippuisiko sitten sensorimerkistä?

Ekan sensorini ammuin eilen itse alliin pumppuohjauksessa ja hiensoti pelittää! Tytär alkoi itkeä kun näki sen ja mies oudoksuu mutta ite en ees muista...tosi tarkkaan näyttää samaa kuin mittari; aamussa jyrkkä nousu ylösnoustessa, pitää huomenna mitata maaten että onko todellista vai kudosnesteiden liikkeellelähtöä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Miika

• Intoilija
« Vastaus #35 : Heinäkuu 24, 2014, 07:57:25 ap »

Jatkan sensorointia käsivarressa edelleen nyt ja tulevaisuudessa.
Sensori pysyy tolkuissaan aina sen 6vrk ja 3-5vrk sen jälkeenkin jokseenkin järkevästi.
Ilmeisesti se vatsamakkaroissa pääsee se sensorin liuska nuljumaan pihalle sieltä kudoksesta. Harvoin pääsi edes siihen 6 vrk:een järkevästi.
Kyse siis Enlite sensorista.

Itsellä onneksi tuo sensorin teippi ei juurikaan iholla vaivaa. Kanyylin teippi(liima) taas pistää ihon punoittamaan ja kutisemaan useimmiten, vaikka se viipyy paikallaan paljon vähemmän aikaa. Vissiin eri liimat?
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #36 : Elokuu 23, 2014, 08:33:22 ap »

Mä jouduin (taas) lopettamaan käsivarsisensoroinnin, koska teipit eivät pysy.

Syksymmällä uudestaan, kun pitkähihainen päällä niin se suojaa.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Syyskuu 12, 2014, 12:38:40 ip »

Joo, kesällä meinas lyhythihaisilla tarttua mm. turvavyöhön! Pitkähihaisen kanssa ei ongelmia. Mulla on iso koko höskän peittävä suojateippi. Silti en oo kokeillut muita paikkoja kuin käsivartta, hyvin toimii.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 15, 2014, 00:14:30 ap »

Meillä on jälleen ongelmia käsivarren kanssa. Pistää, tuntuu, sattuu.
No jospa se taas asettuisi mutta jos alkaa olla joka kerta semmoista että vaivaa, niin kai on pakko luopua käsivarsista.
Toimivat paremmin kuin muualla mutta tuo sattuminen!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 15, 2014, 12:07:32 ip »

:(
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Syyskuu 15, 2014, 23:15:56 ip »

:(

Niinpä!
Alkoi toimia heti kun käynnisti (tavan mukaan käynnistys vasta joidenkin tuntien asettumisajan jälkeen) ja on piirtänyt aivan virheettä samaa kuin mittari (ero alle 0,5 mmol mikä meillä ei läheskään aina toteudu).
Mutta se kipu, jos kättä liikuttaa tms, sensori pistää. Tytöllä on nyt lupa ottaa se pois kun ei enää jaksa pitää mutta aikoi yrittää saada ainakin pari sensorointipäivää.

Seuraavaksi aion yrittää käsivarren takareunaa. Nyt on etupuolella, tyttö pelkää laittamiskipua puudutuksesta huolimatta niin paljon että haluaa napsauttaa sensorin itse paikalleen... Kun laittaa itse ja keskittyy tekemään sen oikein, ei ehdi pelätä kipua niin paljon...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #41 : Syyskuu 16, 2014, 15:10:52 ip »

Ehottomasti takapuolelle käsivartta, siellähän on enemmän lihaa (=läskiä) missä sensorin oleskelle. Meillä pojalla kans "allissa" toiminu tosi hyvin myös yöt. Toki välillä on "huonompia" sensoreita, jotka näyttää vähän miten sattuu mutta silloinkin kutakuinkin tolkuissaan koko 6 pvää.
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 16, 2014, 16:04:45 ip »

Aa etupuolelle =lihakseen en ole koskaan yrittänytkään, ajatuskin sattuu! Mulla on koko ajan ollut tuolla takana "alleissa", onneksi tähän ikään sellaiset on kertyneet :)
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 16, 2014, 22:38:52 ip »

Meillä tytöllä ei alleja ole... Etupuoli jopa pehmeämpi kuin takana, mutta jospa se silti...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #44 : Syyskuu 17, 2014, 08:47:57 ap »

Jaa, näin me ollaan jokainen tallustaja sitten erilaisia  :) ku eilen tuota kirjoittaessa omaa kättäni tunnustelin että ei kait tähän etu puolelle ny millään voi yrittää ku toinen puoli on paljon läskimpi
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Linkkejä