Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Sensori käsivarressa?  (Luettu 12085 kertaa)

vokaali

• Vanha tekijä
Vs: Sensori käsivarressa?
« Vastaus #15 : Toukokuu 09, 2014, 09:19:10 ap »

Minä taas olen käyttänyt sensoria pelkästään käsivarressa. Toimii moitteettomasti sen 6 vuorokautta minkä pitääkin, en tiedä voisiko muualle laittamalla saada lisäaikaa. Tosin yhteensä vasta taitaa olla kolme sensorointia takana, kaksi hajanaisesti aikaisemmin ja nyt yksi omilla vehkeillä. Sensoreita saan haettua "aina kun tarvitsen", alkuun sain 4 kpl. Sensoroin vastedes varmaan maksimissaan kerran kuussa tai kahdessa, lähinnä pahimpina ongelma-aikoina.

Rasvaa ei kamalasti löydy kun aika hoikka olen, mutta tuohon olkapään pyöreimmän kohdan alaosaan laitan sen. Siinä tuntuu kyllä lähinnä olevan lihasta, mutta eihän se sensori kovin syvälle uppoakaan. Pituuttahan sillä ei ole paljon mitään (uudet Enlitet).
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2014, 12:27:01 ip »

Mä olen kokeillut kanssa ja hyvin toimi.

Ensimmäinen sensori toisessa käsivarressa lorotti kunnolla verta asettaessa, mutta kyllä se siitä sitten (soitin jo MiniMi:llekin, kiitos tuesta!) ja toimi lähes kaksi viikkoa (normiaika mulla).

Aino ongelma on lyhythihaisten paitojen ja esim. takkien kanssa, meinaa jäädä sensori matkalle pujottaessa kättä. Pidän käsivarresta enemmän kuin muista paikoista ja koetan säästää muita paikkoja insuliinille.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #17 : Kesäkuu 09, 2014, 14:25:32 ip »

Tää on kyllä ollut otollisin paikka sensorille, kiitos  vinkkaajille!

Meloessa tosin ei toimi (kun tää jäpikkä hiertyy irti), mutta muuten kyllä (ja jää muut paikat katetreille!).

Hiukan OT, mutta: Kun sensori on toista viikkoa kiinni, ärtyykö ihonne? Mulla alkaa kutiamaan ja aivan järkyttäväksi se yltyykin. Ei teipeistä, vaan itse sensorista (siitä mitä-lie-platinaa - olevasta). Ensin tulee kutina, sitten tietää et sensorilla enää pari päivää elinaikaa, kunnes se vain lakkaa toimimasta. Poistaessa se ihon läpiviennin kohta on ärtynyt ja mulla on niistä jääneetkin arvet.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Kesäkuu 09, 2014, 16:10:55 ip »

Näillä helteillä mulla riittää se 7 vuorokauttakin, jonka Enlite kestää. Itse sensori ei sinänsä hirveästi ärsytä, mutta hikoileminen ja teipit/kalvot on huono yhdistelmä, alkaa loppuvaiheessa kutitella. Samasta asiasta huomaan, jos kanyyli on ollut liian kauan, kova kutina ja teipin alla pyöreä kohouma.  :-\

Onko Dexcomin elektrodi todellakin platinaa, kuten nimi (Platinum) viittaa? Sehän harvoin aiheuttaa allergiaa. Enlitessä oli ainakin aikaisemmin selvästi kaksi kupari"johtoa". Uudessa ei ole kuin yksi, mutta en edes muista minkävärinen se nykyään on...
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #19 : Kesäkuu 09, 2014, 16:37:56 ip »

Rasvaa ei kamalasti löydy kun aika hoikka olen, mutta tuohon olkapään pyöreimmän kohdan alaosaan laitan sen. Siinä tuntuu kyllä lähinnä olevan lihasta, mutta eihän se sensori kovin syvälle uppoakaan.

Tuo olisi minunkin mielipaikkani, mutta minulla olkavarren päälipuolen vähärasvaisuus näyttää haittaavan. Ei varmaan itse sensorin toimintaa haittaisi, mutta asettaminen ei tahdo onnistua, koska tiukasta lihasta asetin ei tahdo irrota ja haluaa vetää mukanaan neulan ja neulakotelon, jolloin sensorin kärsäkin ruttaantuu. Tällä lailla tuhosin yhden sensorin, ja kokeneelle diabeteshoitajalle oli käydä samoin. Sensori näytti vähän mitä sattui, ja pois otettaessa näkyi että kärsä oli kahdella mutkalla. Seuraavan ammuin pehmeään paikkaan alliin, ja se on toiminut aivan mainiosti.

Olen muuten ollut huomaavinani, että kun asettimen irrotusvaiheessa painaa asettimen napista kahdella sormella (etu- ja keskisormi rinnakkain), ei pysty vahingossa painamaan nappia vinosti ja asetin irrottaa otteensa neulakotelosta paremmin. Tiedä sitten.

Kutinasta en osaa sanoa muuta kuin että minulla kutinaa aiheuttaa nimenomaan teippi, jos jokin. Läpivientikohta ihossa ei ärry, tosin eipä minulla ole Enlite kertaakaan yli viikkoa kestänytkään (huhtikuun alusta sensorointeja).
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 09, 2014, 20:01:05 ip »

Välihuomautus vielä tuosta Enliten ampumisesta asettimella:

Mies kun asentaa, asetin lähtee takertelematta pois. Ilmeisesti hän painaa sitä asettimen nappulaa jotenkin tasaisen voimakkaasti, ettei neulansuojus jumitu. Tärkeätä on myös se, ettei paina asetinta liian voimakkaasti ihoa vasten = iho ei saa mennä yhtään kuopalle. Mitä hellemmin painaa, sen paremmin irtoaa. Itse en oikein millään saa sensoria ammutuksi käsivarteen, joten siinä tarvitsen miehen apua.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #21 : Kesäkuu 09, 2014, 20:32:58 ip »

Ok, kiitos! Olen tehnyt juuri tuon virheen, että painan asetinta oikein lujasti ihoa vasten, jotta tarra kiinnittyisi hyvin, jotta mikään ei lipeäisi irti jne.

En edes yritä laittaa sensoria yksin käsivarteen, peilin lisäksi tarvitsen ehdottomasti apurin, joka käykin kerta kerralta taitavammaksi.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #22 : Kesäkuu 09, 2014, 21:22:57 ip »

Mä ammun itseäni (käteen) ja Dexcom on varma peli asettimen kanssa, ei tarvii miettiä painallusvoimaa. Platinaa se mun käsittääksein on (kärki ainakin)..
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 09, 2014, 22:32:54 ip »

Se toinen sensori käsivarressa oli sittenkin vielä kiinni pari päivää, kesti sittenkin...

Nyt jo kolmaskin ollut käsivarressa, tämä kerta onnistui parhaiten! Ja meillä vielä niitä vanhoja Enlitejä, saa nähdä miten käy uusilla.

Laittamisen kivuliaisuus kyllä sai meidät kummatkin vähän käsivartta pelkäämään - Emlasta huolimatta siis niin kävi tokalla.

Onneksi tämä kolmas sattui vain vähän.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #24 : Kesäkuu 10, 2014, 19:12:17 ip »

Oo kösivartta sitten meinaan kokeilla, kun tuntuu että kanyylien siirto jo rasvaa kasvattaneesta alamahasta ylämahaan on saanut aikaan ylämakkaran, jota mulla ei ole koskaan ollut  :o niin jos noi mahat jättäis rauhaan...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #25 : Kesäkuu 11, 2014, 02:56:06 ap »

Mitä hellemmin painaa, sen paremmin irtoaa.

Näin tein ja hyvin meni.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Miika

• Intoilija
« Vastaus #26 : Kesäkuu 17, 2014, 12:36:27 ip »

Ensimmäinen sensori kiinni kädessä.
Pelkotilat ja epäluulot olivat voimakkaat mutta hyvältähän tuo tuolla vaikuttaa.

Huonoina puolina on esim. että yksin on fyysisesti mahdotonta saada sitä käsivarren taakse teippailtua kunnolla (no puoliso on sitä varten). Toinen huono puoli on se, kun yöllä tottunut pitämään pumppua oik. boksereiden resorin alla, ei se signaali kuljekkaan vasemmal käsivarren takaa sinne pumpulle asti (tämäkin hoituu, kun vaihtaa pumpun säilöpaikkaa toiselle puolen).
Yksi negatiivinen juttu on myös se, ettei kesäkelillä välttämättä tahtoisi t-paidan tms hihasta näkyvän tuota sensoria (tämän asian korjaa se, että asuu suomessa ja t-paita kelejä on näemmä hyvin harvoin).

Ihan positiivinen kokemus toistaiseksi tuo käsivarresta sensorointi.
Liikunnan ja hikoilun vuoksi vatsaan asetettu sensori irtoaa vähän turhan helposti.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 17, 2014, 16:36:13 ip »

Tänään meilläkin jatketaan kokeilemista. Raportoin kun ehdin.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2014, 22:00:32 ip »

Miika, tuo t-paitakeli  ;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2014, 21:15:21 ip »

Asennus eilen lähes kivutta. Toki siis 2 tunnin puudutus Emlalla  :D
Vaikka käyttäjä on teini, häntä ei haittaa että näkyy käsivarresta  :)
Sokerit ihan priimoja. Missä hypot nyt luuraa? Ja hyperitkin ? ?
Ei tästä näin ole hyötyä säätämiseen!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59