Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: krooniset hypot  (Luettu 2388 kertaa)

--TarZa--

• Vieras
krooniset hypot
« : Maaliskuu 09, 2014, 01:37:00 ap »

Heippa,

Tapahtui viime viikolla: kävin tekemässä suhteellisen rankan, crosfit -tyyppisen treenin. Olin hyvin tyytyväinen treeniin jälkeen, sillä kerrankin onnistuin saamaan verensokerit alle kympin treenin aikana sekä sen jälkeen. Kunnes.. Illalla söin tavallista enemmän hiilareita iltapalalla, mutta laitoin normaalia vähemmän inskaa, kuten yleensä liikunnan jälkeen teen. Yleensä vähennys liikunnan jälkeen on noin. 20% aterialle riippuen liikunnasta..

kävi sitten niin, että arvioin inskamäärät persilleen... Söin n. 1h ruokailun jälkeen lisähiilareita 20g, koska verensokeri ei isosta hiilarimäärästä noussut mihinkään (yleensä tämä ennakoi hypoa). Verensokeri ei liikahtanut lisähiilareista puolen tunnin aikana mihinkään vaan jatkoi laskemistaan. Lisäsin hiilarimäärää: söin 30g hiilaria ja mittasin verensokerin n. 15 minuutin päästä. Edelleen verensokeri vain laski!! Noin 1h 45 minuuttia ruokainsuliinista olin jo hypoilla, vaikka olin syönyt 50g nopeasti vaikuttavaa lisähiilaria! Kun vs oli alle neljän, söin tietty lisää hiilareita, koska verenskori ei noussut.. vs laski lopulta lukemaan 2,8, vaikka olin syönyt n. 100g hiilaria.. Paniikissa sitte tuijottelin puhelinta, että soitanko ambulanssin hätiin.. No, eipä ole vaikea arvata, mitä tuollaisen hiilarimäärän jälkeen tapahtui verensokereille ja mikä oli olo aamulla..

Onko kenellekään muulle käynyt vastaavaa: verensokerit laskee niin rajusti, että ihan sama mitä syö tai juo niin verensokeri ei nouse? Muutaman kerran on käynyt myös niin, että verensokeri jumittaa korkealla ja vasta n. 2 päästä korjausinsuliinista romahtaa dramaattisesti alas - 20:sta alle kymppiin - usein sillä seurauksella, että lisähiilarit ei tehoa millään. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? En ymmärrä, mikä tuollaisia yhtäkkisiä romahduksia aiheuttaa.. Joka kerta ovat yhtä pelottavia eikä asiaa auta yhtään se, että olen juuri tuosta syystä aikoinaan pyörtyillyt..   :-[ Pumpussa menee tällä hetkellä novorapid, pikainsuliineista se vähemmän tykimpi (ainakin minulla)..
Kirjattu

pake10

• Jäsen
Vs: krooniset hypot
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2014, 01:55:18 ap »

Mulle tulee heti mieleen NovoRapidin häntävaikutus. Mutta nuo tilanteet on kyllä hirveitä :( , itsellenikin kävi kerran noin kun pistelin paljon boluksia lyhyen ajan sisällä ja hännät yhdistyi ::)
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Accu-Chek Spirit Combo 12/2012
Medtronic MiniMed 670G 6/2019 →
Fiasp

DamDam

• Matkailija
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2014, 08:42:06 ap »

Joskus nuorempana on tullut tuollaisia paniikkihypoja, kun vatsa on ollut niin täynnä ettei meinaa jaksaa syödä enää, mutta sokerit vaan laskee. Ne tosin taisi yleensä olla siitä, että olin erehdyksessä pistänyt ateriainsuliinin kahteen kertaan. Nykyisinkin joskus tulee ylläreitä, jos tulee harrastettua poikkeavan pitkäkestoista liikuntaa. Mehua vaan riittävästi kaapissa niin ei tarvii jaksaa syödä niin paljon :D
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2014, 09:12:14 ap »

Novorapid täälläkin pumpussa. Liiankin usein on käynyt niin että illalla korjaus inska ei laske sokereita mihinkään, kunnes yöllä ollaankin matalilla ja bolustamisesta on kulunut aikaa jo useita tunteja.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2014, 09:54:26 ap »

Novorapid täälläkin pumpussa. Liiankin usein on käynyt niin että illalla korjaus inska ei laske sokereita mihinkään, kunnes yöllä ollaankin matalilla ja bolustamisesta on kulunut aikaa jo useita tunteja.

Tuttu ilmiö. NovoRapidin imeytyminen (tai vaikutuksen alku) viivästyy usein, ja sitten parin tunnin jälkeen vaikutus tehostuu voimakkaasti. Korjauksissa pitää muistaa maltti, useimmiten aika hoitaa. Joutuu vaan sietämään turhan korkeita parin tunnin ajan.
Onko syy imeytymisen häiriöt vai sitoutuminen vasta-aineisiin, vai kokonaan jokin muu, on epäselvää. Ja kun aina ei mene samalla tavalla, niin korjailu on aika summittaista ja turhauttavaa.

Sama ilmiö esiintyy myös Humalogilla pumpussa, ehkä hiukan lievempänä kuitenkin.
Vaikeuttaa hyvän hoitotason saavuttamista, liikunnan harjoittamista ja hyvän olon ylläpitoa yleensäkin.

Tiheä mittaaminen, maltillinen korjausten käyttö, nopeat (nestemäiset) hiilarit hypoa torjuttaessa ja kenties hieman väljemmän vs-tason ylläpito auttaa pahimman yli.
Lienee taas kerran yksi niistä yksilöllisistä ongelmista.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

--TarZa--

• Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2014, 10:06:17 ap »

Joskus nuorempana on tullut tuollaisia paniikkihypoja, kun vatsa on ollut niin täynnä ettei meinaa jaksaa syödä enää, mutta sokerit vaan laskee. Ne tosin taisi yleensä olla siitä, että olin erehdyksessä pistänyt ateriainsuliinin kahteen kertaan. Nykyisinkin joskus tulee ylläreitä, jos tulee harrastettua poikkeavan pitkäkestoista liikuntaa. Mehua vaan riittävästi kaapissa niin ei tarvii jaksaa syödä niin paljon :D

Joo ei hirveästi naurata, kun täpötäydellä mahalla joutuu syömään lisää (ainakaan siinä hetkessä :) ).. Yleensä mun hypot aiheutuu nimenomaan liikunnasta, jonka vuoksi yritän syödä vähän hiilareita liikunnan jälkeen, jotta ei mene annostukset kovin paljoa pieleen. Ite käytän  yleensä hypoihin energiageelia, hunajaa/siirappia tai nallekarkkeja (Lidlin isoista nallekarkeista pystyy helposti arvioimaan hiilarimäärän ja normaalisti tykittää verensokerin niin nopsaa ylös, ettei inska ehdi mukaan). Tykeintä verensokerin nostatukseen on ollut Fastin Dextro -jauhe (100%rypälesokeria), joka on helppo sekoittaa esim. mehuun.

Kirjattu

--TarZa--

• Vieras
« Vastaus #6 : Maaliskuu 09, 2014, 10:23:12 ap »

Tuttu ilmiö. NovoRapidin imeytyminen (tai vaikutuksen alku) viivästyy usein, ja sitten parin tunnin jälkeen vaikutus tehostuu voimakkaasti. Korjauksissa pitää muistaa maltti, useimmiten aika hoitaa. Joutuu vaan sietämään turhan korkeita parin tunnin ajan.
Onko syy imeytymisen häiriöt vai sitoutuminen vasta-aineisiin, vai kokonaan jokin muu, on epäselvää. Ja kun aina ei mene samalla tavalla, niin korjailu on aika summittaista ja turhauttavaa.

Voikohan vasta-aineita mittauttaa? Muistaakseni jossain vaiheessa lukenut keskustelupalstalta asiasta.. Vaikka toisaalta, onko tieto niistä sen väärti  ??? Mystistä joka tapauksessa, mikä aiheuttaa tämän ilmiön. Yleisintä tämä on kuitenkin illalla, kuten Santsulla. Onko kellään tietoa, voiko stressihormonit aiheuttaa kyseisen reaktion (insuliini ei imeydy kunnolla ja kun stressi helpottaa, insuliini vaikuttaa paremmin/tehokkaammin?)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2014, 11:26:13 ap »

Oliko sulla Tarza ollut edeltävinä päivinä hypoja tai rankkaa liikuntaa? Jos maksan sokerivarastot on päässeet tyhjenemään niin sekin voi selittää ilmiötä.

Mulla maksan "toimimattomuus" on johtanut vakavaan, sairaalahoitoa vaatineeseen hypoon. Taustalla runsaasti liikuntaa, joitakin hypoja enkä ollut vähentänyt insuliineja, käytin tuolloin Humalogia ja Protaphanea. Taju meni yöllä...
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 09, 2014, 11:57:32 ap »

Tuo Toukkiksen mainitsema useiden peräkkäisten hypojen tyhjentämästä maksan sokerivarastosta on tärkeä muistutus itsellenikin. Mua hypottaa herkästi, mutta käyn ja kukun ihan täysillä vielä 2:lla alkavilla arvoillakin. Kiireessä niitä hypoja voi joku päivä tulla liian monta, enkä voikaan luottaa siihen, että reippaat reaktiiviset korkeat aina pelastaisivat.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #9 : Maaliskuu 09, 2014, 12:46:46 ip »

Voikohan vasta-aineita mittauttaa? Muistaakseni jossain vaiheessa lukenut keskustelupalstalta asiasta.. Vaikka toisaalta, onko tieto niistä sen väärti  ???

Verikokeen nimi on S -Insu-Ab. On varmaan luonnekysymys, onko mittauksen väärti. Itseä helpotti tieto siitä, että palapelissäni on mukana muuttuva tekijä, jolle itse ei voi mitään ja jota ei voi ennakoida. On siis muitakin syitä esim. yllärimatalliin, kuin oma "huonous".  :-\
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2014, 14:01:12 ip »

Onko kellään tietoa, voiko stressihormonit aiheuttaa kyseisen reaktion (insuliini ei imeydy kunnolla ja kun stressi helpottaa, insuliini vaikuttaa paremmin/tehokkaammin?)

Korkea verensokeri yksinäänkin voi aiheuttaa sen, että insuliini tehoaa huonosti. Korjauksia voi pistää ilman että ne näyttävät vaikuttavan mitään. Kun verensokeri alkaa laskea, kaikki kropassa tehottomana kiertänyt korjausinsuliini alkaa purra ja sokerit tulevat ryminällä alas. Toki hormonitkin voivat vaikuttaa (esimerkiksi juuri niin, että stressihormoni saa alun alkaen aikaan vs:n nousun), mutta tutkitusti pelkkä glukoosikin estää insuliinia toimimasta. On yksilöllistä, millä vs-arvoilla ilmiö alkaa vai alkaako ollenkaan.

Itselläni tämä insuliiniresistenssi iskee aamu- tai puolilta päivin, ei oikeastaan koskaan iltaisin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

--TarZa--

• Vieras
« Vastaus #11 : Maaliskuu 09, 2014, 15:23:04 ip »

Oliko sulla Tarza ollut edeltävinä päivinä hypoja tai rankkaa liikuntaa? Jos maksan sokerivarastot on päässeet tyhjenemään niin sekin voi selittää ilmiötä.

Rankkaa liikuntaa tuli harrastettua ko. iltapäivällä, mutta ei edellisinä päivinä. Hypoja ei muistaakseni ollut edeltävinä päivinä, en ole ihan varma..  Olen kuitenkin tällä hetkellä suhteellisen hyvässä fyysisessä kunnossa, mikä aiheuttaa sen, että aineenvaihdunta kiihtyy reippaasti aerobisesta voimakestävyysliikunnasta, jonka seurauksena puolestaan verensokerit saattaa tipahtaa melko vauhdikkaasti.

Kiitos tosiaan kaikeille vastanneille! Tuli paljon hyvää tietoa! :)

Kysäisen seuraavan kerran d-hoitajalta, että voiko tuon vasta-aineen ottaa. Ehkä siitä saisi itselleen jonkinlaista vahvistusta siitä, että kuvioon vaikuttaa moni muukin asia...
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 09, 2014, 21:11:35 ip »

On kiva tietää mistä kaikesta ongelmat voivat johtua, mutta miten paljon, mihin aikaan ja millä keinolla ne torjutaan jää arvoitukseksi.
Harmiksi jää, että vaikka syyllinen tai kaikki syylliset vs-ongelmiin osattaisiin nimetä, niin tilanteen korjaamiseen ei oikein ole muuta keinoa kuin kokeilu erilaisilla vaihtoehdoilla.
Ja tässä tulee kuvaan ne yksilölliset erot, riittävän tarkkoja yleisiä ohjeita ei ole.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07