Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaus, D1 ja kilpirauhasen vajaatoiminta  (Luettu 3003 kertaa)

Ronja81

• Vieras
Raskaus, D1 ja kilpirauhasen vajaatoiminta
« : Maaliskuu 04, 2014, 13:37:55 ip »

Hei!

Onko kellään kokemuksia kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidosta raskausaikana? Olen nyt raskausaikanani keskittynyt täysin pelkän diabeteksen hoitoon ja kuvitellut, että kilpirauhasarvojani seurataan siinä sivussa, sillä sairastan vajaatoimintaa ja olenkin käynyt labrassa nyt raskausaikana kahdesti (nyt rv 24) ja aina sanottu, että labrat ok. Nyt rupesin itse tutkimaan viimeksi otettuja labrojani, jotka ovat kyllä virallisten viitearvojen sisäpuolella, mutta silti todellisuudessa koholla. Tsh arvoni on 3,0 ja T4 arvo 14, kun suositus raskausaikana tuntuu olevan, että Tsh olisi mielellään alle 2 ja T4 yli 15. Turhauttaa tämä asia todella paljon, sillä asia olisi helppo korjata, jos siihen olisi joku puuttunut ja vajaatoiminnalla voi olla todella ikäviä seurauksia lapsen aivojen kehitykseen ym. ja harmittaa, ettei kukaan näihin arvoihin ole puuttunut. Muutenkin menee todella hermo tähän tilanteeseen, jossa naistenklinikan ja neuvolan välillä ei järjestelmät keskustele keskenään ja nyt labra-arvojani ei ole katottu lainkaan naistenklinikalla, koska ne on määrätty neuvolasta käsin tarkistettavaksi eikä silloin naistenklinikka niihin puutu! Ihan käsittämätöntä! Ja kuitenkin raskauden aikainen hoitoni on keskitetty naistenklinikalle, vaikka tietysti myös neuvolassa käyn normaalisti. En ole vieläkään päässyt tapaamaan kertaakaan sisätautilääkäriä ja raskaus on siis jo reippaasti yli puolen välin ja siis taustalla kaksi autoimmuunisairautta eli D1 ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Että näin Helsingissä.Tulipas nyt avautumista, mutta pakko purkaa jonnekin näitä turhaumia ja olisi kiva kuulla, jos täältä löytyy kohtalotovereita.     
Kirjattu

jaaksa

• Vieras
Vs: Raskaus, D1 ja kilpirauhasen vajaatoiminta
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2014, 14:33:27 ip »

Mulla homma meni niin, että kun ilmoitin d-polille että nyt tärppäs (rv4+) lääkäri käski heti nostaa kilpparilääkitystä. Normaaliannos mulla on 0,1mg/päivä, niin lääkäri määräsi lisäksi 0,25µg tabletin. Tuolla annoksella menin koko raskausajan. Mulla raskausaikana tapahtui oikeastaan kaikki labraseurannat äitipolin kautta, myös kilppariarvot.
Kovasti tuntuu olevan eroja paikkakunnittain noissa hoitomuodoista diabeetikon raskausaikana. Täällä oulussa mä pääsin äitipolin asiakkaaksi jo rv5 (sanoivat että kun sulla on vähä kaikkea :) (diabetes, astma, kilpirauhasenvajaatoiminta,retinopatia ym ym )) Jo siitä kerrasta lähtien joka viides viikko tapasin diabeteshoitaja/kätilön, sisätautilääkärin (joka oli kyllä paras sisätautilääkäri jonka olen tämän 25vuotisen d-uraniaikana tavannut) ja synnytyslääkärin. Ja loppuraskaudesta näin koko porukkaa joka toinen viikko ;) Oli kyllä sellainen olo että olen HYVÄSSÄ seurannassa ja kiitollinen kyllä siitä olinkin!  On se diabeetikon odotusaika sen verran stressaavaa aikaa!
Kirjattu

LHR

• Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2014, 16:22:48 ip »

Mulle sisätautilääkäri sanoi, että heti kun tiedän olevani raskaana, niin pitää nostaa thyroksiinin määrää 25%. Eli käytännössä kai sama setti menisi kuin mitä Santtu kirjoitti. Reseptiä en ole saanut, mutta kait sen puhelimitse saisi, jos ja kun joskus tärppää. Tälläinen ohje Päijät-Hämeessä.
Kirjattu

Ronja81

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2014, 20:27:43 ip »

Kiitos Santtu79 ja Leppis vastauksista! Ja täytyy sanoa, että olen kyllä melkoisen kateellinen tuosta Oulussa saamastasi hoidosta, joka kuullostaa ihan mahtavalta. Nostin kyllä heti raskaaksi tultuani tyroksiinia tuolla 0,25:llä, mutta nyt näköjään sekään ei tunnu riittävän ja luinkin jostain, että tyroksiinin tarve voi jopa tuplaantua raskausaikana. Ja täytyy tosiaankin nyt jatkossa pitää huolta, ettei neuvolasta tehdä yhen yhtä labralähetettä, vaan kaikki menevät naistenklinikan kautta, niin joku toivon mukaan katselee ehkä siinä tapauksessa vähän niiden perään. Ja olen Santtu niin samaa mieltä, että diabeetikon raskausaika on NIIN stressaavaa aikaa, että toivoisi siihen saavan jotain tukea, mutta hyvin heikoksi olen kyllä kokenut tuen saannin ja aika omillaan sitä on saanut pärjäillä. Mutta onneksi asiat ovat edes muualla paremmin kuin täällä Helsingissä!
Kirjattu

Linkkejä