Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miksi paikallisyhdistyksiin kuuluminen ja aktiviteetit ei kiinnosta?  (Luettu 105673 kertaa)

vivianv

• Veteraani
Vs: Miksi paikallisyhdistyksiin kuuluminen ja aktiviteetit ei kiinnosta?
« Vastaus #75 : Kesäkuu 03, 2014, 00:43:26 ap »

Vastikään hyväksytyssä tavoiteohjelmassamme todetaan:
Tavoiteohjelmakaudella (2015-2019) työskentelemme diabeteksen hoidon laadun ja erityisesti insuliinipuutosdiabeteksen hoidon laadun kehittämiseksi.

Ihan kiva joo, mutta minä olen sairastanut d1:stä vuodesta -77. Onhan se toki hienoa, että vuosiksi 2015-2019 riittää mielenkiintoa myös meikäläisen asialle.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Kesäkuu 03, 2014, 03:12:11 ap »

vivanv,  mä en oikein ymmärrä mitä tarkoitat  :-\ . Mikä on asian ydin?
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Mila

• Matkailija
« Vastaus #77 : Kesäkuu 03, 2014, 06:16:32 ap »

Hyvä tavoiteohjelma ja varmaan siitä on paljon hyötyä uusille ja nuorille diabeetikoille, mutta väkisinkin tulee mieleen että kauan sairastaneille tämä voi olla liian vähän ja liian myöhään. Toivottavasti olen väärässä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1997
Levemir + Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #78 : Kesäkuu 03, 2014, 06:49:57 ap »

vivanv,  mä en oikein ymmärrä mitä tarkoitat  :-\ . Mikä on asian ydin?

Olisi ehkä pitänyt lainata tiedotuksen lauselma kokonaisuudessaan.

"Tavoiteohjelmakaudella (2015-2019) työskentelemme diabeteksen hoidon laadun ja erityisesti insuliinipuutosdiabeteksen hoidon laadun kehittämiseksi. Insuliinipuutosdiabetes on välittömästi elämää uhkaava sairaus, jonka erityispiirteet ovat jääneet voimakkaasti yleistyneen tyypin 2 diabeteksen varjoon. Tämä kehitys on pahimmillaan vaarantanut ammattitaitoisen hoidon saatavuuden."

Kuvattuun kehityskulkuun on mielestäni merkittävä osasyyllinen diabetesliitto itse. Kun kaikki panokset, julkisuustyö ja tiedotus alkoivat pyöriä dehkon ympärillä noin vuodesta 2000 alkaen, ei ole mitenkään ihme, että ykkönen on jäänyt paitsioon joka sarallla. Ja kun lisäksi annettiin ymmärtää, että yhtä ja samaa diabetekseksi kutsuttua sairautta tässä sairastetaan, on ollut enemmään kuin luontevaa myös hoitaa ne yhdessä ja samassa paikassa eli terveyskeskuksessa yleislääkärin valvonnassa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2014, 06:57:18 ap kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Kesäkuu 03, 2014, 11:42:52 ap »

Olen vivianin kanssa jotensakin samaa mieltä. Mutta tuleville sukupolville sitten....  ::)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #80 : Kesäkuu 03, 2014, 23:11:45 ip »

Varmaan on luultu, että d1 "on itsestäänselvyys" ja se "perusdiabetes", jonka rinnalla kakkosen vakavuuskin on kaivannut huomiota varsinkin sen runsaasti yleistyessä. "Sama sairaus" -mantra on sitten perustunut siihen, että haloo, kakkonenKIN on vakava sairaus, seKIN on diabetes. Nyt sitten on havahduttu siihen, ettei ykköstyypin "brändi" ollutkaan tarpeeksi vahva kestämään tätä. Tiedottaminen ja vaikuttaminen on riskialtista hommaa - välillä tuntuu ettei mikään mene läpi, ja kun menee, niin menee kunnolla ja vähän yli ja vielä väärin.. ::) Hyvä että kelkkaa nyt käännetään.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #81 : Heinäkuu 04, 2014, 01:05:39 ap »

Kaipaisin toimintaa johon osallistua, oma "osaaminen" ja aika ei kylläkään riitä mitään meille ykkösille väsäämään, joten olen yrittänyt soluttautua paikallisyhdistyksen toimintaan aina kun jotain järkevää järjestetään.  Ostosmatkat bussilla taidepajaan ei taida edistää mun deen hoitoa, joten ne saa jäädä väliin.

Viimeksi hihkuin riemusta, kun paikallisyhdistys järjesti luennon hiilarien laskennasta, JES vihdoin jotain järkevää ohjelmaa! Ja mitä vielä, olin arviolta ainoa ykkönen paikalla, ainakin ainoa työikäinen.. "Hiilarien laskenta" oli lähinnä rasvoista puhumista. Tämänkin tapahtuman olisi voinut suoraan markkinoida kakkosille suunnatuksi, olisi säästänyt rahat ja aikaa.
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

Odd

• Jäsen
« Vastaus #82 : Syyskuu 20, 2014, 02:28:42 ap »

Täällä on kuulkaa Semmonen d2, joka saa kaikista eniten,irti d1:n keskusteluista ja asioista. Olen hiljakkoin sairastunut epätyypillinen d2, enkä koe yhteneväisyyttä ikäihmisten ja yleensä obeesien kanssa. Anteeksi, jos loukkasin tällä jota kuta. Lääkäritkin ovat kohdallani ihmeissään ja oireilenkin niin paljon herkemmin kuin d2: set ja pienenä pelkona puserossani on, että jossain vaiheessa, ehkä nopeastikin olen kohta ykkönen. Jotta kai mä voisin vaikka erityislupamenettelyllä saada olla teidän ykkösten kanssa? Ei muokaan pullakahvittelut kiinnosta. Tosin tuntuu, etten hirveesti ennättäis muuallekaan, mutta minua kiinnostais vertaistukilaisten kanssa oleminen samassa ikähaarukassa kanssani (olen 36v.) lähteä vaikka sieniretkelle, kokata yhdessä jossain jotain terveellistä,, lähteä seinäkiipeilemään, keilaamaan, pitää nyyttärit vaikka luennon ohessa (vaikka siitä hiilarilaskennasta). Mua kiinnostaa muutenkin hoitoalan ihmisenä paljon,laajemmalti koko diabetes! Mustahan voi tulla isona vaikka diabeteshoitaja tms. Mun paras ystäväni on D1 ja hänen neuvot mulle ovat olleen kaikista parhaimpia! Mua ei voi, eikä saa niputtaa jompaan kumpaan! Mua kiinnostaa molempien asiat! Eikös jäsenet tee Tän yhdistyksen? Eikö voisi ennemmin laittaa ikärajoja tapaamisiin?
Kirjattu
D2, BMI= 23,3 januvia

dn85

• Vieras
« Vastaus #83 : Syyskuu 20, 2014, 08:35:09 ap »

En ole lukenut kaikkia aikaisempia viestejä,

ei ainakaan houkuttele yhdistyksen toimintaan se että kakkostyyppiläiset pitää siellä jöötä. toisaalta, porukka on tärkein ja onneks on näitä epävirallisia juttuja missä saa ykkösenä ykkösten kanssa melskata... ;)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #84 : Syyskuu 20, 2014, 11:51:57 ap »

Odd,
ikä ei minusta ole ollut se kynnyskysymys, vaan yhteiset sairaus-/hoitokokemukset. Toissapäivänä istuttiin kahvilla porukalla, joista nuorin olisi voinut olla oma tyttäreni. Silti me vertailtiin ihan samalta viivalta hypo-, pumppu- ja sensorointikokemuksua. Samanikäisen kakkostyyppiläisen kanssa minulla ei olisi ollut hoitokokemusten kannalta mitään yhteistä keskusteltavaa, vaikka sairastuessani 39-vuotiaana minut luokiteltiinkin erheellisesti D2:ksi.

Ikävää olisi myös jättää kaikki tutut D-kaverit, jos alettaisiin jakaa kahteen ryhmään pelkän iän perusteella!  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

rane58

• Aktiivinen
« Vastaus #85 : Syyskuu 20, 2014, 16:11:04 ip »

Odd,
ikä ei minusta ole ollut se kynnyskysymys, vaan yhteiset sairaus-/hoitokokemukset. Toissapäivänä istuttiin kahvilla porukalla, joista nuorin olisi voinut olla oma tyttäreni. Silti me vertailtiin ihan samalta viivalta hypo-, pumppu- ja sensorointikokemuksua. Samanikäisen kakkostyyppiläisen kanssa minulla ei olisi ollut hoitokokemusten kannalta mitään yhteistä keskusteltavaa, vaikka sairastuessani 39-vuotiaana minut luokiteltiinkin erheellisesti D2:ksi.

Ikävää olisi myös jättää kaikki tutut D-kaverit, jos alettaisiin jakaa kahteen ryhmään pelkän iän perusteella!  :-\
-Ikä rasismia/syrjintää tapaa yllättävissäkin paikoissa... :-\
Kirjattu
-Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

dn85

• Vieras
« Vastaus #86 : Syyskuu 20, 2014, 17:56:51 ip »

Ei se ikä niinkään, vaan dg...  :)
Kirjattu

Odd

• Jäsen
« Vastaus #87 : Syyskuu 20, 2014, 21:40:44 ip »

OK, ymmärrän ja Perun tuon ikäjuttuni! Oma mieleni pyöri yhteisen tekemisen ympärillä ja kiinnostuksen kohteissa ja heittäen erilaisia ajatuksia ilmaan. Enää ne ei tunnu hyviltä ilmaan heitoilta nekään, Pahoitteluni, hävettää sen verran nyt että haluaisin poistaa koko lauseen..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2014, 21:47:28 ip kirjoittanut Odd »
Kirjattu
D2, BMI= 23,3 januvia

dn85

• Vieras
« Vastaus #88 : Syyskuu 20, 2014, 21:51:07 ip »

dont worry, mielipiteitä saa kaikki esittää :)
Kirjattu

Odd

• Jäsen
« Vastaus #89 : Syyskuu 20, 2014, 22:06:54 ip »

dont worry, mielipiteitä saa kaikki esittää :)
Joo mutta kuulostaa niin tökeröltä nyt kun lueskelen mitä viime yövuorossa kirjoitin. Ymmärrän kyllä teitä ykkösiäkin. Sille vaan en voi mitään, että itse hyödyn eniten teidän kanssa keskustelusta, mm. Hypo-oireideni vuoksi. Tokikaan minä en hyödyttäisi ykkösiä, korkeintaan hoitotyössä saaduilla kokemuksilla ja kertomuksilla. Ja näen edelleen hyötynä tiedonsaamisen kaikinpuolin. Mikä siinä nyt sitten,on, että kakkoset jyrää teidät? Aktiivisuuden puuteko?
Kirjattu
D2, BMI= 23,3 januvia

Linkkejä