Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miksi paikallisyhdistyksiin kuuluminen ja aktiviteetit ei kiinnosta?  (Luettu 99113 kertaa)

MiniMi

• Lentävä kynä

Hello!
Yritin tätä jo hieman penätä tuossa  alottamassani Pk-seudun kokousketjussa, mutta ymmärrän että koska todella moni KPlainen ei asu pääkaupunkiseudulla ei tuollaista viestiketjua edes välttämättä avata saati kommentoida  :-\ .
Jotenkin mua kuitenkin kummastuttaa itselleni muodostunut oma käsitykseni siitä, että KP-laiset eivät tunnu olevan lainkaan kiinnostuneita omista paikallisyhdistyksistään.
Ymärrän toki monien "teekosyyn": ei riitä aika, kun on työkiireitä, harrastustoimintaa, lasten harrastustoimintaa ja aktiviteetteja, terveysongelmia jne. , mutta voisihan jokainen kuitenkin käydä vuosikokouksissa ja pyrkiä edistämään yhteisen tautimme hoitoa ja hyvinvointia. Vaai oonko ihan väärässä, kun en usko että peli ois menetetty ??? ?
Kommentoikaa joku nyt ees tätä viestiä ;D
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

akansieni

• Matkailija
Vs: Miksi paikallisyhdistyksiin kuuluminen ja aktiviteetit ei kiinnosta?
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2014, 13:03:49 ip »

Liityin yhdistykseen diagnoosin saatuani, mutta en ole vielä osallistunut kummemmin toimintaan. Yleisöluentoja olen pälyillyt alueellani ja pari olenkin merkinnyt kalenteriin, ne on järjestetty muiden liittojen (esim. Muistiliitto) kanssa yhteisesti.
Aika (tai pikemminkin sen rajallisuus) asettaa omat rajansa. Minun arkipäiväni kuluvat niin, että olen kotona yleensä aikaisintaan joskus 18 jälkeen ja sitten alkaa kotihommat. Viikonloppuisin on töitä vaihtelevassa määrin. Jos olisi taloudellisesti mahdollista, harrastaisin vain vapaaehtoistyötä ja erilaisiin tapahtumiin osallistumista  :D
Kirjattu
Tyyppi 2 11/2013->
Diformin retard 1 g, tällä hetkellä 1 + 2, lisäksi Januvia 100 mg aamulla (25.2.->)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2014, 15:10:27 ip »

MiniMi, kyllä kiinnostaa ja osallistutaan (kokouksiin ja toimintaan)!

Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2014, 16:10:52 ip »

Minä en ole kiinnostunut tuhlaamaan aikaani juomalla kakkosmummojen kanssa kahvia ja syömällä pullaa. Enkä usko että minun läsnäoloni muuttaisi käytäntöä elinaikani puitteissa. Jos toiminta ja tapaamiset olisivat pelkästään ykkösille ja ykkösten kaltaisille suunnattuja, tilanne voisi olla toinen. Tosin luulen, ettei pullalta vältyttäisi näissäkään tilaisuuksissa. Kerran kävin karppipalstan pikkujouluissa ja siellä oli aivan hulvattoman hauskaa, vaikka olin ainoa ykköstyyppi paikalla. Ykkösiä tapaan jatkuvasti paljon, mutta en virallisjärjestöpuitteissa.

Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2014, 16:21:03 ip »

Mulla on samanlaisia kokemuksia kuin vivianilla. D-uran alussa kävin muutaman kerran paikallisen diabetesyhdistyksen tilaisuuksissa ja paikalla pääosin kakkostyyppejä. Kun keski-ikä vielä oli päälle 65 vuoden, ei silloin oikein napannut. Kun kaikki luottamushenkilöt olivat em. tyyppiä, olivat tapahtumat ja luentotilaisuudetkin samaa sarjaa: "arkipäiväretki Hyrsylänmutkaan Aira Samulinin vieraaksi, metabolinen oireyhtymä" jne. Ei kiitos! Tunnen kyllä nykyisen varapuheenjohtajan, joka pyörii samoissa harrastuksissa minun kanssani, mutta ei hänkään ole koskaan houkutellut mukaansa. Tunnen myös itseni, otan hanakasti kantaa ja olisin alle aikayksikön jossain hallituksessa ja taas liemessä lukuisten luottamustoimieni kanssa.  ;D :-[

Jotenkin yhdistysmuotoinen toiminta ei tänä päivänä oikein nappaa (muissakaan piireissä) ja tilalle on tullut facebook-ryhmiä ym. nopeamman toiminnan tapoja?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2014, 16:55:51 ip »

Niinpä, minkähän kiven alta löytyisi lisää noita kiinostuneita jäseniä? Meillä käy jäsenilloissa todella vähän, suhteutettuna jäsenmäärään.

On todella vaikeaa keksiä ohjelmaa jäseniltoihin, jäsenet eivät anna minkäänlaisia toivomuksia, että mitä he haluaisivat jäsenilloilta ym. toiminnalta ( kolmea poikkeusta lukuun ottamatta,ISO KIITOS HEILLE ;)).

Välillä tosiaan tuntuu, että lyö päätään peruskallioon ja lujaa :P. Usein tulee tunne, että antaa olla ja lyödä hanskat tiskiin, siirtyisi sinne "harmaaseen massaan", missä muutkin on. Jostain se kipinä vielä on löytynyt, vaan kuinka kauan?

Kannattaa tavalla tai toisella ilmaista jäsenyhdistyksien hallituksenjäsenille kantansa ja toiveensa, tulla mukaan vaikuttamaan, vaikka tulemalla jäseniltaan. On nimittäin hemmetin vaikeaa keksiä mitään ohjelmaa jollei saa ehdotuksia ja palautetta jäseniltä.

Meilläkin käy kakkoset etupäässä jäsenilloissa ja päiväkerhossa, nämä ikiteinit, +65 vee. Sen takia haluaisinkin, että nuorta verta kehiin, että saataisiin muutakin ohjelmaa, kun kaffetta ja pullaa. Kaikki ikäryhmät pitäisi siis huomioida tasapuolisesti.

Toki paljon saa voimaa KP:n tapaamisista ja " enkeleiden" kanssa kahvittelusta :).
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 26, 2014, 17:22:43 ip »

Sama ennakkokäsitys kuin Vivianilla ja äskoolla. Yhdistyksen aktiivit olivat aikoinaan niissä tiistaitapaamisissa, missä yritin pari kertaa käydä. Pullaa tosiaan pöydässä ja näin pois päin..   ::)
Tosin mikään ei muutu, jos ei ole mukana vaikuttamassa.

Ja kuten äskoollakin, ei vain "nappaa" mikään yhdistystoiminta. Ei riitä puhti tai kiinnostus siihen. Hyvä kun riittää näihin omiin toimiin, eli vesijumppaan ja taideterapiaan.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka ilmestyisin paikalle. ;)
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #7 : Helmikuu 26, 2014, 17:26:42 ip »

Perusvirhe on se, että ykköset ja kakkoset ovat samassa yhdistyksessä. Tulisiko kellekään mieleen laittaa esim MS-tautia sairastavat ja keuhkoahtaumapotilaat samaan kerhoon ja yrittää keksiä näille ryhmille yhteisiä tavotteita ja yhteistä ohjelmaa.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

Kide

• Veteraani
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2014, 17:54:08 ip »

Perusvirhe on se, että ykköset ja kakkoset ovat samassa yhdistyksessä. Tulisiko kellekään mieleen laittaa esim MS-tautia sairastavat ja keuhkoahtaumapotilaat samaan kerhoon ja yrittää keksiä näille ryhmille yhteisiä tavotteita ja yhteistä ohjelmaa.

Näin.  :-\ Ja vielä väitettäisiin, että samaa tautia te sairastatte ja samat hoidot tepsivät, te ette vaan tajua!  :o

Vuosikokoukseen en minä(kään) uskalla siitä syystä, että löytäisin kuitenkin itseni jostain pakkotehtävästä.  :P
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #9 : Helmikuu 26, 2014, 18:29:22 ip »

Toisaalta jos yhdistys on jo iso ja sillä on resursseja, kannattaa niitä yrittää käyttää myös ykkösille. Ykkösille on myös omia vertaistukitapaamisia esim Helsingissä ja Porvoossa yritetään saada toimintaa käyntiin. NDY:kin on olemassa mutta ikäraja, ikäraja... On liikuntaa, kahvittelua, keskustelua.

Mikäli palautetta ja toiveita ei saada, on yksittäistenkin hallitusjäsenten vaikea yrittää laivan suuntaa muuttaa (resurssien käyttö).
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #10 : Helmikuu 26, 2014, 19:07:16 ip »

Se on just tuo että kuka haluaa olla se eka ykkönen joukossa. Kerran innostuin menemään "d ja liikunta" -jäseniltaan; oli eläkeläistilassa, minä ainoa alle 50v, pullakahvit, ja luennon taso "muistakaahan sitten että se liikunta vaikuttaa siihen verensokeriin"!! Pari kertaa kävin ykkösvertaisryhmässä ja kivaa oli, ryhmä loppui enkä ole niin kaivannutkaan, kun palsta löytyi...jäsen olen kuitenkin sitkeästi ja pidän liittoa tärkeänä. Onko yhdistysperusteisen jäsenyyden aika ohi, lehdessäkinhän tätä pohdittiin...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 26, 2014, 21:01:55 ip »

Minä olen sikäli yhdistysihminen, että toimin erittäin aktiivisesti harrastukseeni liittyvässä yhdistyksessä, jonka toiminta on kiinnostavaa/lähellä sydäntäni. Ja, jonka jäsenistä on tullut ihan oikeita ystäviä minulle. Mutta D-yhdistys ei ainakaan vielä ole ollut sellainen juttu. Pitäisi tietysti mennä ja yrittää muuttaa sitä toimintaa sieltä yhdistyksestä sisältäpäin. Olen yhdistyksen ja liiton jäsen, tilaan Diabetes-lehden + Diabetes ja lääkäri -lehden ja maksan vapaaehtoisen kannatusmaksunkin vuosittain eli olen kannattava passiivijäsen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #12 : Helmikuu 26, 2014, 21:34:42 ip »

Ykkösten asioiden ajaminen on se mun "ykkösjuttu".

Hmmh, nuorin olen hallituksessa ( heh joo, kalkkia vajaa kalkkis) mutta pyrin edes puremaan muita nilkoista, hyvän asian puolesta :D.
Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Helmikuu 26, 2014, 23:00:49 ip »

Se on just tuo että kuka haluaa olla se eka ykkönen joukossa.

Jos muistan oikein, niin Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistyksen puheenjohtaja on ykkönen eikä varmaan ole ainoa hallituksessa. 
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #14 : Helmikuu 27, 2014, 09:12:33 ap »

Ajattelinpa tässä hiljan tällaisia ajatuksia.

D-liiton paikallisyhdistys ei mallina oikein toimi ykkösten kannalta. Vastaavasti NDY:n valtakunnallinen konsepti toimii.

Miksei siis jätetä kakkosmummot rauhassa juomaan pullakahviaan perinteisiin paikallisyhdistyksiin ja organisoiduta ykkösten osalta valtakunnalliseksi "paikallisyhdistykseksi". Asuinpaikalla ei ole näinä digitaalisina ja langattomina aikoina juuri mitään väliä yhteydenpidon kannalta. Riittävä toimijajoukko ja jäsenmassa saataisiin näin helposti kasaan. Tapahtumia voitaisiin tietty järjestää ympäri maan.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46