Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416380 viestiä  •  19889 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miksi paikallisyhdistyksiin kuuluminen ja aktiviteetit ei kiinnosta?  (Luettu 94728 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Kyllä paikallisyhdistyksen aktiviteetit kiinnostavat!
« Vastaus #45 : Maaliskuu 02, 2014, 09:03:21 ap »

Lupauduin jälleen lipasvalvojaksi vaalitilaisuuteen. :)

Siellä saa paljon hyvää mieltä.
:) :) :)

Minä mietin ihan samaa, että voisin ilmoittautua. Mutta, kun "oma" koulu lakkautettiin homeongelmien takia, ei ole tuttua äänestyspaikkaakaan.  :(

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Vs: Kyllä paikallisyhdistyksen aktiviteetit kiinnostavat!
« Vastaus #46 : Maaliskuu 02, 2014, 14:34:50 ip »

Minä mietin ihan samaa, että voisin ilmoittautua. Mutta, kun "oma" koulu lakkautettiin homeongelmien takia, ei ole tuttua äänestyspaikkaakaan.  :(

On kai siellä joku toinen vaihtoehtoinen äänestyspaikka?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
Vs: Miksi paikallisyhdistyksiin kuuluminen ja aktiviteetit ei kiinnosta?
« Vastaus #47 : Maaliskuu 02, 2014, 23:41:00 ip »

Hohhoijaa.....piti sitten tätäkin vetää mukaan  ::)
Sori, oli huono vitsi..  :(
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #48 : Maaliskuu 03, 2014, 13:14:05 ip »

Minutkin nähtäneen lipaskerääjänä, tosin on aika riippuvainen millanen vaihde deen kanssa menossa
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Miika

• Intoilija
« Vastaus #49 : Huhtikuu 30, 2014, 00:45:03 ap »

Itse olen ollut yhdistyksemme hallituksessa jo kaaaaauan. Osin vähän vasemmalla kädellä.
Meillä hallitus koostuu lähinnä 1 tyypi diabeetikoista (tai heidän vanhemmista) ja sitten taas luonnollisesti kokoukset on suuremmin osin näitä 2-tyyppiläisiä.
Se on vaan pienen ihmisen niin pirun vaikea keksiä kansaa kiinnostavaa puuhaa. Jos jotain järjestät, ihmettelee ihmiset kallista hintaa (esim. teatteriin matka maksetaan ja lipun hinta jää jäsenelle) ja puutteellista järjestelyä, kun ei hintaan kuulukaan kuuta taivaalta.

Perhekerhossa kävi aluksi monta henkeä ja seuraavassa tapaamisessa muutama.
Yritä siinä nyt sitten vapaaehtoistyötä innolla tehdä.

Keskimäärin minulla on vahvasti se mielipide, että liitto on jäsenmäärään nähden keskittynyt vahvemmin 1-tyypin D.n asioihin kuin 2-tyypin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei ne tosiaan ne asiat etene tai pahassa paikassa kukaan sinua puolusta, ilman tätä vapaaehtois porukkaa. Sama asia joka järjestössä. Urheilu ja mikä hyvänsä harrastus ja monien sairauksien vuoksi olevat yhdistykset ja liitot. Jos kaikki pärjää paremmin vain nettipalstoilla (mikä on sekin loistava tukilinja), ei voi olla ketään, joka sen nettipalstan perustaa.

ps. Liittokokoukseen ollaan menossa. Nähdään siellä!
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Huhtikuu 30, 2014, 10:37:01 ap »

Juu, kiva Miika  :) nähdään liittokokouksessa  ;)
Minulla taasen on hieman toisenlaiset kokemukset tuossa yhdistystoiminnassa kuin sinulla: keskittymispiste on minun mielestäni vahvasti (täällä PK-seudulla) D2:ssa, ja ykköstyyppiläisten asiat jäävät vahvsti takavasemmalle  :( Tämä nyt tietysti on pelkästään minun henkilökohtainen mielipiteeni. Tietysti haluan, että minun (ja kaltaisteni ykkösten)  napaa kaivetaan  ;)
En väheksy kakkosia ja toivon että he saavat tarvitsemansa tuen. Mielestäni kyseessä  kuitenkin on periaatteessa kaksi eri sairautta  8)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Toukokuu 01, 2014, 10:01:53 ap »

Mä olen huonosti osallistunut, edelisessä kotikunnassa homma pyöri D2:ten ympärillä ja nuoria ks. toiminta ei siellä kiinnostanut, eli olin ainoa D1:nen, joka yritti osallistua vuosittain järjestettävään pikkujouluun, muutahan siellä ei tarjonnassa oikein ollut. Siirrätytin itseni sitten Seinäjoen yhdistykseen, mutta tapahtumat olivat aika Seinäjokikeskeisiä, enkä jaksanut osallistua, aikataulut oli hankala yhteensovittaa ja kaikki reissut maksoi ihan hirveästi, ei ollut varaa lähteä, nämä olivat joitakin ulkomaan reissuja. Nettisivut on kaatuneet pari vuotta sitten ja tiedotus oli 4 kertaa vuodessa ilmestyvä jäsenlehtinen. Kun muutin pois, alkoi sähköpostiin tulvia viestejä järkätyistä jutuista, mihin olisi voinut osallistuakin. Nyt vain matka on entistä pidempi, kestää siis 2 tuntia. Nykyisestä yhdistyksestä ei ole oikein tietoa, paikallislehdestä olen lukenut, että kerran kuussa on yhdellä kerhohuoneella iltajutustelujuttua, mun pitäis vaan selvittää, missä ihmeessä tää kerhohuone on. Olen ymmärtänyt kyllä nimen perusteella, että samalla mäellä asun, tässä vaan on kymmenkunta rivaria, että ehkä jossain niiden kerhohuoneessa sitten. Nettisivut toimii, se on plussaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, MiniMed 640G + Novorapid  sekä muutama muu ylimääräinen tabu

Kikka67

• Intoilija
« Vastaus #52 : Toukokuu 03, 2014, 10:19:18 ap »

Vantaalla näyttää olevan (tikkurilassa,kokoontuu vain joka kuukauden eka päivä klo; 15.30-18.00)  elikkäs teettäs aina kiirettä joutua tuonne työpäivän jälk.  Kotona työpäivän jälk. 15.30 ,sitte koiran ruokinta /ulkoilutus (avokki tekee pitkää päivää), sitte pitäs julkisilla lähtee tikkurilaan .Eli turha ees yrittää diabetes yhdistykseen mukaan .
Kirjattu
Metforem 500mg illalla 2 tablettia ,Januvia 100mg 1 tabletti päivällä.

julia

• Vanha tekijä
« Vastaus #53 : Toukokuu 03, 2014, 19:49:08 ip »

Kun olin parempikuntoinen, tein vapaaehtoistyötä ja olin mukana jos missä yhdistyksessä. Kiinnostusta siis olisi, mutta fyysisiä voimia ei.

Aikapulakin vaivaa, sillä työpäivän jälkeen on vaikea ehtiä mihinkään. Ja jos jää roikkumaan töiden jälkeen kaupungille, on sitten ihan poikki, kun ne "riennot" alkaisivat.
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #54 : Toukokuu 04, 2014, 13:46:38 ip »

Onko usein siis esteenä yhdistystoiminnalle se, että
- juuri omalla paikkakunnalla ei ole toimintaa,
- oman paikallisyhdistyksen toiminta ei sovi itselle (esim. D1 ja D2 niputettu yhteen),
- mielenkiintoiset tapahtumat ovat liian kaukana tai
- aika tai energia ei riitä osallistumiseen ainakaan työpäivinä?

Vivianv nosti helmikuussa kissan pöydälle näin:

D-liiton paikallisyhdistys ei mallina oikein toimi ykkösten kannalta. Vastaavasti NDY:n valtakunnallinen konsepti toimii.

Miksei siis jätetä kakkosmummot rauhassa juomaan pullakahviaan perinteisiin paikallisyhdistyksiin ja organisoiduta ykkösten osalta valtakunnalliseksi "paikallisyhdistykseksi". Asuinpaikalla ei ole näinä digitaalisina ja langattomina aikoina juuri mitään väliä yhteydenpidon kannalta. Riittävä toimijajoukko ja jäsenmassa saataisiin näin helposti kasaan. Tapahtumia voitaisiin tietty järjestää ympäri maan.

Lihavoin lainauksesta yhden oleellisen asian. Yhteyttä voi tosiaan pitää esimerkiksi internetin välityksellä. Toki jo nyt keskustelua käydään netitse esimerkiksi tällä palstalla ja Facebookissa, mutta muitakin vaihtoehtoja on, esimerkiksi chatit, ääni- ja videopuhelut. Reaaliaikaisuus tekisi tapaamisesta tapaamisen tuntuisen.

Sain idean tästä viestiketjusta, yhdysvaltalaisen Diabetes Hand Foundation - järjestön Youtube-videoista ja omasta työkokemuksesta: kun kaksi tai useampi osapuolta ei pääse fyysisesti saman pöydän ääreen, on ääni- ja kuvayhteys yllättävän hyvä korvike.

Mitä jos siis tehtäisiin testi ja kokeiltaisiin, miltä tuntuu tapaaminen netissä? Kokeilun pohjalta yhdistysaktiivit voisivat sitten jalostaa ajatusta ja miettiä, miten nettiteknologiaa voisi käyttää oman paikallisyhdistyksen toiminnan tueksi.

Tai kuten vivianv ehdotti, voisi tällä tavalla muodostaa myös valtakunnallista toimintaa. Tai jos ihan tarkkoja ollaan, mitään maantietellisiä rajoja ei sinänsä ole, vaan kohtaamisia voisi järjestää esimerkiksi harrastusten tai muiden mielenkiinnon kohteiden perusteella.

Tässä toisessa viestiketjussa ehdotin, että pidetään ensimmäinen nettijutustelu ensi tiistaina 6.5 klo 20 - 21. Jos perinteisiin tapahtumiin osallistuminen tuntuu hankalalta, tulkaa ihmeessä kokeilemaan tätä.
Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #55 : Kesäkuu 01, 2014, 11:54:46 ap »

Viviav:n kanssa samaa mielipuolta, ykkösille oma, valtakunnallinen yhdistys, paikallisyhdistykset huolehtikoon 2-tyypeistä. Lapsille voisi toki olla paikallista toimintaa, päiväkerho jne.

Olin x-vuotta paikallisyhdistyksen hallituksessa, erosin siitä äskettäin. Oli aivan turhaa olla "kumileimasimena", kakkosten ehdoilla mentiin. Esim.pyydettiin ehdotuksia jäseniltojen ohjelmista, kaikkien piti keksiä väh.2 ehdotusta. No, minä kyselin tutuilta ykkösiltä, että mitä he haluaisivat jäseniltojen ohjelmiksi. Sain monta hyvää ehdotusta, kiitos siitä. Minunmielestä pitää kuunnella "ääniä kentältä", jäsenten ehdoilla pitää toimia. No, ei kyselty hallituksen kokouksessa ehdotuksia, niillä oli jo "ohjelma" koossa, tämä ja tämä ja kas, ohjelma oli koossa. Yritin, että mitä ykkösille,ehkä diabeteksen päivitystapahtumassa on jotakin, ei me vielä tiedetä. Sitten ihmetellään, kun jäsenilloissa ei käy oikeastaan kukaan,minäkin liityn tähän näkymättömään enemmistöön. Ei jaksa enää lyödä päätään tiiliseinään, ennemmin kahvittelen tuttujen dippendaalien kanssa ja käyn näissä KP:n tapahtumissa jos vain pääsen. Niissä on sitä jotakin, muutakin kuin kahvia ja pullaa.

Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Kesäkuu 01, 2014, 15:46:01 ip »

Olin x-vuotta paikallisyhdistyksen hallituksessa, erosin siitä äskettäin. Oli aivan turhaa olla "kumileimasimena", kakkosten ehdoilla mentiin. Esim.pyydettiin ehdotuksia jäseniltojen ohjelmista, kaikkien piti keksiä väh.2 ehdotusta. No, minä kyselin tutuilta ykkösiltä, että mitä he haluaisivat jäseniltojen ohjelmiksi. Sain monta hyvää ehdotusta, kiitos siitä. Minunmielestä pitää kuunnella "ääniä kentältä", jäsenten ehdoilla pitää toimia. No, ei kyselty hallituksen kokouksessa ehdotuksia, niillä oli jo "ohjelma" koossa, tämä ja tämä ja kas, ohjelma oli koossa. Yritin, että mitä ykkösille,ehkä diabeteksen päivitystapahtumassa on jotakin, ei me vielä tiedetä. Sitten ihmetellään, kun jäsenilloissa ei käy oikeastaan kukaan,minäkin liityn tähän näkymättömään enemmistöön. Ei jaksa enää lyödä päätään tiiliseinään, ennemmin kahvittelen tuttujen dippendaalien kanssa ja käyn näissä KP:n tapahtumissa jos vain pääsen. Niissä on sitä jotakin, muutakin kuin kahvia ja pullaa.

Voi Taitsa ku meillä synkka ajatus (ennenki oon huomannu)  ;) Tämä sun kirjotus oli lähestulkoon samanlainen kuin mitä itse olenmeinannut tänne "julkasta", nimittäin minäkin erosin hallituksesta hiljattain ja eroan koko PKDY:sta vuodenvaihteesta kun jässenmaksu kuluu umpeen. Mulla vaan tuli mitta totaalisen täyteen (siihen liittyy kyllä myös henk.kohtainen luottamuspula ja eripura yhdistyksen pj:n kanssa - ja sanon tämän nyt julkisesti, joten minut tuntevat voivat muodostaa siitä ihan vapaasti omat johtopäätöksensä >:( ) Mulla tuli vaan Danny Gloverin tapaan fiilis: "I'm too old for this shit!"
Toivon kuitenkin, että kaikki yhdistystoiminnassa mukana olevat jaksavat olla aktiivisesti mukana. (tiedän, tää kuuostaa mun vuodatuksen jälkeen melko "lame" (en tiedä suomenkielistä vastinetta) ja hurskastelulta  :P)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #57 : Kesäkuu 01, 2014, 16:48:45 ip »

Ulkopuolelta tarkastellen tilanne on todella surullinen. Yhdistyksen vastuuhenkilönä toimiminen on jo yksinään sen verran aikaaviepää ja  rankkaa, ettei sen lisäksi oikein jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan. Jos energia palaa enimmäkseen siihen, että yrittää saada ykkösten ääntä yhtään kuuluviin siinä useimmiten onnstumatta, ei ole ihme että turhautuminen ja väsy iskee. Ja mitä olen sivusta seurannut joidenkin don Quijotien taistelua, en ihmettele a) jäsenkatoa b) eroamisia c) ykkösjäsenten epäaktiivisuutta. Sen sijaan ihmettelen, ettei D-liiton katto-organisaatio (tai mikä sen orgaanin nimi onkaan)  näytä tekevän asialle mitään. Ei vissiin kiinnosta ykkösten kaltainen marginaaliryhmä. Ja ei, en todellakaan enää usko "sisältäpäin vaikuttamiseen".  :(
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Kesäkuu 01, 2014, 17:00:19 ip »

Pitäisikö tässä tehdä "joukkokato" koko PKDY:stä, jos homma ei toimi? Olen ollut jo pitkään myös sitä mieltä, että ykköset ja kakkoset omiin yhdistyksiin.
Kirjattu

Toukka

• Jäsen
  • DM1 - 12/2005
« Vastaus #59 : Kesäkuu 01, 2014, 17:32:45 ip »

Mun ei tarvii "joukkokatoon" osallistua ;)
Miten estätte kakkosia osallistumasta, mikäli ykkösille oman yhdistyksen perustatte?
Ymmärtääkseni yhdistys tekee sitä, mitä aktiivisimmat yhdistysjäsenet haluavat sen tekevän. Mitä haluaisitte ykkösten yhdistyksen tekevän?
Kirjattu

Linkkejä