Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6719 jäsentä  •  414732 viestiä  •  19732 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marjatta, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Punttia?  (Luettu 71052 kertaa)

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Punttia?
« : Helmikuu 19, 2014, 22:21:19 ip »

Onko täällä salilla kävijöitä?
Minkä verran käytte salilla? Montako kertaa viikossa? Treenaatteko kovaa? Ootteko muskelimiehiä/muskelimimmejä? ;)
Treenaatteko pelkkää salia vai jotain muutakin?
Treenaatteko voimaa, lihaskasvua, peruskuntoa vai jotain lajia varten?

Itse treenasin muutaman vuoden pelkkää salia ja aika kovaa. 4-6krt/vko ja kovia sarjoja. Tein yleensä nelijakoisella: 1) selkä-olkapäät 2) rinta-hauis 3) vatsat-ojentajat 4) jalat
Sain ihan kivasti muotoa lihaksiin. :) Yks urpo mies sanoikin mulle silloin että "Sun pitäis lopettaa tuo treenaaminen. Sun kädet ei ole enää yhtään naiselliset." ??? Eli niissä oli lihaksia, ei läskiä. Läski on vissiin siis naisellisuutta..... ::)

Nykyään käyn salilla pyöräilyä ajatellen. Teen kolmijakoisella: 1) hauis, ojentajat, olkapäät, rinta 2) selkä ja vatsat 3) jalat. Joskus teen olkapäät selkäpäivänä.
Nyt oon tehnyt voimaa ja kuukauden-parin jälkeen alan tekeen vähän pienemmillä painoilla ja nopeita sarjoja, hyppyjä yms...

Mutta sen minä sanon että punttitreeni on kyllä ihan ykkönen painonhallinnassa!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 1991
Vs: Punttia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2014, 13:04:42 ip »

Mutta sen minä sanon että punttitreeni on kyllä ihan ykkönen painonhallinnassa!
Ja mielenhallinnassa. Sopivan salitreenin jälkeen ei kertakaikkiaan voi olla muuta kuin hyvä mieli.  :)

Yks urpo mies sanoikin mulle silloin että "Sun pitäis lopettaa tuo treenaaminen. Sun kädet ei ole enää yhtään naiselliset." ??? Eli niissä oli lihaksia, ei läskiä. Läski on vissiin siis naisellisuutta..... ::)
Samaa sanottiin aikanaan mulle, vaikka ei ollut vielä yhtään liikaa lihasta tai liian vähän läskiä.

Treenaatteko voimaa, lihaskasvua, peruskuntoa vai jotain lajia varten?
Tällä hetkellä tärkein motivaattorini on, että jaksaisin punnertaa punkassa.  ;D

Nimimerkki ex- ja tuleva himotreenaaja  ::)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2014, 13:10:45 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

JiiTee

  • Aloittelija
  • Viestejä: 33
Vs: Punttia?
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2014, 13:18:30 ip »

Punttisalia joka toinen päivä 2-jakoisella (työntävät/vetävät +vatsa joka kerta). Välipäivinä puolen tunnin aerobinen, joten jokaiselle päivälle tulee jumppailua. Ennen tuli tehtyä 3-5 jakoisilla ohjelmilla, sitten pari vuotta 1-jakoisella ja nyt on menty reilu pari vuotta 2-jakoisella. Mukavaa kun jokainen lihas saa treeniä neljän päivän välein eikä tarvitse vetää lihasta kerralla ihan muroiksi.
Kirjattu

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3123
Vs: Punttia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2014, 12:38:50 ip »

Nostan hattua kaikille tosissaan punttitreenejä harrastaville ja etenkin naispuolisille (urpot vaietkoon),

Monipuolinen lihasharjoittelu sopii diabeetikolle erityisen hyvin, se pitää aineenvaihdunnan ja lihakset kunnossa. Pistospaikatkin elpyvät paremmin.
Erityisesti keskivartalon lihasten harjoittaminen pakitsee myöhemmällä iällä, mutta myös jalat ja kädet hyötyvät voimakkuudesta.

Höystettynä aerobisella liikunnalla (juoksu, hiihto, pyöräily, uinti) se antaa sekä sisältöä elämään että terveen kropan.

Vartalon muodot ovat paljon kauniimmat, jos ne koostuvat lihaksista löysän rasvakudoksen sijaan. Kohtuus kuitenkinn tässäkin, perintötekijöihin emme voi vaikuttaa. Ne asettavat rajat, joihin enintään voimme päästä, mutta niitä kohti kannattaa pyrkiä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 12 v ja nykyisin Humalog:lla

Zuhis83

  • Jäsen
  • Viestejä: 120
Vs: Punttia?
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2014, 15:21:35 ip »

Käyn salilla säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa, ennen sairastumista useammin keskimäärin 6 kertaa viikko. Nykyään ei oo enää ihan niin paljon aikaa saleilla.
Treenaan kovaa...tai ainaki yritän.
Uinti menee salin vastapainona aerobisena liikuntana.
Voimaa ja massaa lisää pitäs saada. Massatreeniä suurimmaksi osaksi, "voimakuureja" välillä.
Pitkähkön (5kk) tauon jälkeen täytyy tässä alkaa hilaileen tuloksia ylöspäin.
Kirjattu
D1 11/2012 lähtien
Lantus & Novorapid

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Vs: Punttia?
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2014, 23:48:14 ip »

Ompa kiva kun täällä on muitakin punttaajia. :)
Miten teidän sokerit käyttäytyy salilla?
Mulla ne yleensä pysyy paikoillaan. Joskus nousee vähän, joskus laskee vähän. Kovan treenin jälkeen laitan 1-2ky lisäinskaa, niin se blokkaa mahdollisen stressihormonien aiheuttaman nousun.

Punttisalia joka toinen päivä 2-jakoisella (työntävät/vetävät +vatsa joka kerta).
Pakko kysyä: miksi teet vatsat joka kerta? Samanlaisia lihaksiahan ne on kuin muutkin. Samanlaisella treenillä ne kasvaa kuin muutkin lihakset.

Monesti näkee että joku kiskoo vaikka 50 perus vatsaliikettä putkeen. Tekeekö joku hauiskääntöjäkin 2kg painolla 50 toistoa? Mä käytän lisäpainoja kun teen vatsoja. Ja teen 3x10 sarjoja niinkuin muussakin. Sitten kun 10menee helposti, lisään painoja.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Mika Haulo

  • Intoilija
  • Viestejä: 291
    • Sokerivammaisen opas
Vs: Punttia?
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2014, 13:54:28 ip »

Minkään säännöllisen treeniohjelmaan mukaan en punttitreeniä tee, mutta koitan yleensä vääntäytyä salille pari kertaa viikossa.

Kokovartalotreeni fiiliksen mukaan. Jos salilla on ruuhkaa, joutuu välillä luovimaan laitteelta toiselle ihan sen mukaan, mikä on vapaana. Tosin enemmän yritän päästä aina vapaille painoille.

Sokerit pysyy yleensä aika tasaisena. Lähtötilanne vaikuttaa aika paljon asiaan. Jos treenin alussa ei ole sokerit mäessä ylös tai alas, ei ongelmia yleensä tule treenin aikana. Treenin jälkeen yleensä tuikkasen pari yksikköä pikaa. Se kompensoi aika hyvin adrenaliinin verensokeria kohottavan vaikutuksen.

Kirjattu

JiiTee

  • Aloittelija
  • Viestejä: 33
Vs: Punttia?
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2014, 08:41:52 ap »

Pakko kysyä: miksi teet vatsat joka kerta? Samanlaisia lihaksiahan ne on kuin muutkin. Samanlaisella treenillä ne kasvaa kuin muutkin lihakset.

Monesti näkee että joku kiskoo vaikka 50 perus vatsaliikettä putkeen. Tekeekö joku hauiskääntöjäkin 2kg painolla 50 toistoa? Mä käytän lisäpainoja kun teen vatsoja. Ja teen 3x10 sarjoja niinkuin muussakin. Sitten kun 10menee helposti, lisään painoja.

Minulla on ollut muutaman vuoden alaselässä välilevyn pullistuma (välilevytyrä), mikä on rajoittanut salitreeniä monella tapaa. Olen kaikissa liikkeissä pidentänyt reilusti toistomääriä tuonne 15 tietämille, mikä tietysti vähentää lihaksen kasvamista mutta toisaalta pienentää loukkaantumisriskiä oleellisesti. Isot lihakset ei ole minulla enää tavoitteena vaan alhainen rasvaprosentti, lihasten erottuvuus ja toiminnallinen voima/kestävyys. Olen tosi tyytyväinen nyt, kun rasvat on alle kympissä ja vatsassakin näkyy kivasti verisuonet. Vähällä läskillä verensokerit ja kolesterolit on paljon paremmassa kuosissa.

Vatsoja siis vemputtelen koneilla joka treenissä semmoiset 6-7 sarjaa, noin 20 toistoa per sarja. Se tuntuu toimivan minulla parhaiten selän kunnossa pitämiseen. Selkäpäivänä sitten koneella selän ojennuksia runsaasti aivan älyttömän pitkillä sarjoilla (50-100) toistoa.

Jos paikat olisivat paremmassa kunnossa, tekisin edelleen perustreeniä 6-12 toistoilla. Mutta nyt mennään näillä rajoitteilla. Ja toisaalta kun treeni maistuu paremmin nykyisellä rennommalla asenteella niin olen ihan tyytyväinen eikä enää niin harmita.
Kirjattu

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Vs: Punttia?
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2014, 13:07:23 ip »

Selitys hyväksytty. :D
Kerran hajonnutta selkää saa varmasti varoa lopun ikäänsä. :( Ja parempi varoakin, ettei hajota sitä kokonaan!

Mä tein eilen jalkatreenin ja nyt on takareidet ihan mielettömän kipeät ja kireät. :) Hyvää kipua.

Pohkeita en meinaa saada nykyään enää millään kipeeksi. Kävelin eilen juoksumatolla 15% ylämäkeä keskittyen siihen että tuntuu pohkeessa ja sen jälkeen vielä pohkeita 3x10 jalkaprässissä. Nyt tuntuu ihan vähän tuolla pohkeen yläosassa...
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

DamDam

  • Matkailija
  • Viestejä: 53
Vs: Punttia?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 04, 2014, 10:42:12 ap »

Onpas kiva, kun heti alkuun täältä löytyy kohtalotoveripunttaajia! :D

Mä oon aktiivisesti käyny salilla noin 3 vuotta, ja sitä ennen vähän satunnaisemmin muutaman vuoden. Nyt oon jo pitkän aikaa treenannu 4-5 kertaa viikossa, ja tällä hetkellä teen 2-jakoisella ohjelmalla, vetävät/työntävät jaolla. Niin ja ihan tosissani treenaan, vaikkei mitään kilpailutavoitteita olekaan.

Mulle on kyllä edelleen näinkin monen vuoden jälkeen melko vaikeaa hallita sokereita treenien aikana ja jälkeen. Johtuu varmaan siitä, että teen usein puntin yhteydessä myös vaihtelevan määrän aerobista. Puntti pelkästään nostaa sokereita, mutta kai tuo aerobinen sitten välillä kompensoi sitä nousua vähän liikaakin. Sokerit saattaa siis treenin jälkeen olla mitä tahansa kahden ja kahdenkymmenen välillä, enkä tässä  vuosien saatossa ole kyennyt mitään logiikkaa siihen löytämään. Eikä sokerit siis tietenkään aina noin paljoa heittele. Välillä vaan tuntuu, että elämä diabeteksen kanssa olisi niin paljon helpompaa, kun lopettaisi liikkumisen tai tekisi pelkkää aerobista, mutta kyllä se raudan kurittaminen on vaan niin kivaa :D
Kirjattu

Bebe

  • Veteraani
  • Viestejä: 1404
Vs: Punttia?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 19, 2014, 13:47:56 ip »

Olen käynyt puntilla noin 14 vuotta, niistä ekat kymmenen 3-5 krt viikossa. Nykyisin olosuhteiden pakosta liian vähän, mutta kuitenkin ylläpitoa ja kevään mittaan toivottavasti pääsen palaamaan aivan normaaliin tahtiin.

Se normaali on: kolmijakoinen ohjelma painotuksella jalat - yläselkä ja kädet - pakarat ja alaselkä.  Samaa vältän tahkoamasta pitkää aikaa, ja varioin aika paljon koko ajan. Tavoitteena hyvä ulkonäkö ja liikkuvuuden ja lihaskunnon säilyttäminen kaikesta huolimatta niin kauan kuin saatan.

Melko kovaa tykkään treenata, yläosa on heikompi ja altis kipeytymisille (supraspinatus!) mutta teen vapailla painoilla minkä voin ja olen oppinut valitsemaan liikeradat niin, ettei käy hankalaksi.  Jalkaprässissä 100-120 kg nykyisin, voi olla ettei siitä enää pysty kasvattamaan.

Sokerit laskevat lihastreenissä minulla aina, lähtötasona on hyvä olla kymppi (eli syötävä esim. banaani alle) ja tunnin jälkeen ollaan yleensä nelosen hujakoilla.  Lihastreeni ja kävely laskevat, rankka aerobinen nostaa ainakin kunnes siihen tottuu.
Kiva, että meitä on paljon!
Kirjattu
Ei ikinä periksi
***
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Matti H

  • Matkailija
  • Viestejä: 93
Vs: Punttia?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 21, 2014, 12:37:56 ip »

Miten teidän sokerit käyttäytyy salilla?

Itselläni sokerit pyrkii menemään alaspäin. Yritän ajoittaa syömiset niin etten pariin tuntiin ole pistänyt, jotta pikainsuliinia ei olisi kovin paljon vaikuttamassa. Juuri ennen treeniä syön 1-2 banaania joille en pistä insuliinia. Palautumisjuomana yleensä pelkkä heraproteiini+vesi, joten salilta lähdettyäkään ei tarvitse pistää. Illalla usein tavallista enemmän hiilihydraattia, ja päivän kokonaiskalorit muutenkin korkeammat kuin muina päivinä. Salitreenin jälkeen insuliiniherkkyys nousee ja usein vielä seuraavana aamunakin sokerit pysyvät hyvinä.


Kirjattu

Ruiskaunokki

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 558
Vs: Punttia?
« Vastaus #12 : Toukokuu 12, 2014, 15:42:18 ip »

Ideoita kyselisin... Mähän olen keskittynyt aika paljolti juoksemiseen viimeisen vuoden aikana, Pilateksessa olen käynyt jonkin verran lihaskuntoa treenatakseni, mutta nyt tuntuu että pitäis kyllä tosissaan treenata erityisesti yläkropan lihaksia kun tuo juoksu ei niille oikein mitään tee ja siinä juostessa(kin) kuitenkin olisi lihasvoima ja ryhdikkyys hyödyksi! Kuntosalilla en ole käynyt piiiiitkiin aikoihin ja olen siellä ihan hoo moilasena erityisesti niiden painolaitteiden kanssa. En koskaan tiedä mitä niillä oikein pitäisi tehdä kun ne näyttää niin monimutkaisilta laitoksilta.... Meillä on työpaikalla pieni kuntosali, jossa saa käydä ilmaiseksi, mutta miinuspuolena siellä ei tietty ole ketään ohjaamassa tai neuvomassa. Voin tietty googlaillakin ohjelmia, mutta minkätyyppinen käsivarsia, selkää ja hartioita vahvistava "perusohjelma" olis hyvä? Aattelin käydä n. 2 kertaa viikossa, aikaa 30-60 min kerralla. Mitä kaikkia kropan osia kannattaa juoksijan peruskuntoa varten treenata? Tarviiko mun treenata jalkoja paljon jos juoksen 3 kertaa viikossa?

Kiitos avusta jos joku osaapi neuvoa :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Vs: Punttia?
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2014, 20:43:31 ip »

Sali tekisi hyvää juoksijan jaloillekin.
Yritin etsiä yhtä tiettyä artikkelia, mutta en tietenkään löytänyt sitä. Sen nimi oli jotain että juoksuun vauhtia salilta tjtn. Tässä kuitenkin pari lyhyttä artikkelia. Toivottavasti näistä on apua.
http://www.fitlandia.fi/wp-content/uploads/2013/04/Juoksijan_keskivartalotreeniopas.pdf
http://www.fitlandia.fi/wp-content/uploads/2013/04/Juoksijan_lihaskunto-opas.pdf
http://www.fitlandia.fi/juoksijan-lihakset/
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Ruiskaunokki

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 558
Vs: Punttia?
« Vastaus #14 : Toukokuu 13, 2014, 13:01:55 ip »

Suurkiitos, Kivitatti! Just tommosia ohjeita kuvien kanssa kaipailin! Näistä on hyvä lähteä liikkeelle. Hauska muuten että monet noista liikkeistä on ihan samoja mitä oon tehnyt Pilateksessa... mut täällä lähin Pilates-tunti maksaa 7,50 eur / kerta ja kuussa se tekee jo 30 euroa jos käy kerran viikossa. Jos saan samat liikkeet tehtyä ilmaisella kuntosalilla töissä ja muutenkin helpompi käydä heti töiden jälkeen - huippua!  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "
 

Linkkejä