Jos tuli taloudellisesti isot menetykset, niin kotivakuutus korvaa.
Millasen mustikkapiirakan teit? Mä tykkään ehkä eniten sellaisesta missä on pullapohja, ja sitten semmoinen kunnon mustikkameri siinä keskellä. NAM! (
http://tinyurl.com/jsdv26z) Mut toisaalta äitin tekemä piimäpohjainen on kyllä kans ihana. Se 5cm paksu, missä mustikoita on siellä taikinan sisässä, ja pinta on rapea ja siinä on vähän sokeria päällä. (
http://tinyurl.com/junhqdl)
Mä oisin muuten varmaan nakannut kananpojat vaan äkkiä uuniin. Oon joissakin asioissa tosi tarkka keittiöhygieniasta ja pilaantumisesta, ja joissakin asioissa himppasen hövelimpi...
Avaudun aiheesta. Pahoittelen jo etukäteen.

Uudessa työpaikassa en koske ketsuppiin ja sinappiin, koska niitä säilytetään taukohuoneen pöydällä. Yäk. Monissa pitserioissakin ne on kaikki päivät pöydällä. Jos purkin takana lukee että avattuna säilytettävä jääkaapissa, niin silloin se tarkoittaa että se pilaantuu huoneenlämmössä! Usein näkee myös mehutiivistettä pidettävän pöydällä. Useimmat tulee säilyttää jääkaapissa.
Ja lasipurkissa olevissa säilykkeissä (esim oliivit) lukee parasta ennen päivämäärä vaikka vuoden päähän, mutta takana lukee "Säilyy avattuna jääkaapissa kaksi viikkoa". Sitten ihmetellään kun se on kuukauden päästä homeessa.

Jos juustossa tai leivässä kasvaa hometta, niin sitä hometta ei voi vaan leikata pois ja syödä sitä "hyvän näköistä osaa". Homeen myrkyt on jo imeytyneet ja levinneet koko tuotteeseen. (Anoppia oon koittanu kouluttaa tästä asiasta.)
Keitetyistä kananmunista diabeetikkokaverini sai puoli vuorokautta kestävän ruokamyrkytyksen, niin niiden kanssa oon kans aika varovainen. En säilytä niitä jääkaapissakaan vuorokautta pidempään.
Puoliksi pilaantuneet hedelmät ja kasvikset on kans sellasia mitkä heitän heti pois. Jos on joku vähän huono kohta, joka on jostain kolhusta tms mustunut, niin sen vielä leikkaa pois, mutta jos on vähänkään ällömpää, niin heitän heti menemään.
Hövelimpi oon sitten esim just pakastamisessa. Ei se ole niin justiinsa jos se vähän on sulanut... En oikeesti tiedä yhtään kuinka justiinsa se on!

Ja yleensäkin tuotteiden päivämäärät on mulle hyvin suuntaa antavia. Vaikka lihassakin lukee että "viimeinen käyttöpäivä"! niin saatan kyllä paistaa sen ruoaksi vasta sitä seuraavana päivänä. Paistan vaan kunnolla kypsäksi asti.
10: Söin aamupalaksi pastaa ja kanaa.

Kävin salilla puolen päivän aikaan.
14: Salin jälkeen ostin töistä tuoretiskiltä riisiä ja jauhelihakastiketta ja salaattia. Söin riisistä ja kastikkeesta 3/4.
17: Loput ruoasta ja salaatin söin sitten tauolla.
19: Toisella tauolla söin ruisleivän ja
hiillosmakkaran! 
Ei todellakaan kuulu mun ruokavalioon! Sitä vaan oli siellä yleisessä jaossa, niin en voinut vastustaa. Hiillosmakkara on mun ihan lempparimakkaraa, vaikka se on ravintoarvoiltaan aika heikkoa. En koskaan osta sitä, vaan jos tekee mieli jotain makkarajuttua, niin ostan niitä nakkeja, joissa on jotain 85-95% lihaa. Niitä kehtaa jo syödä.

21: Töistä lähtiessä sokerit oli 3,5 niin nappasin taukohuoneen pöydältä banaanin. Autossa söin vielä pari sokeripalaa.
22: Iltapalaksi 2 ruisleipää, 100g lihaisaa leikkelettä ja kaksi siivua Polar15 juustoa. (mun lempparijuusto)
• Ihan kohtalainen ruokapäivä. Vähän niukasti tuli syötyä, välipalat ois voinu olla tukevampia. Ja tuo makkara nyt oli ihan fail, mutta oli se niin hyvää että en kadu!

Huomenna
08: Hedelmäsmoothie ja munakas: (3 munaa joista yksi ilman keltuaista, pari siivua leikkelettä ja juustoa, kirsikkatomaatteja ja rucolaa munakkaan väliin. Banaani, appelsiini, sitruuna, lime, kiivi. Blenderiin surrur ja vettä päälle.)
Tähän väliin treeni.
11: Kanaa, riisiä ja salaattia.
14: 2 ruisleipää, 100g leikkelettä, tomaattia.
17: Lämminkuppi (tomaatti-basilika) ja 100g leipäjuustoa.
20: Tonnikala-pasta, salaatti.
23: 2 ruisleipää, 100g leikkelettä, tomaattia ja kurkkua.
• Eli töihin pitää tehä ruisleivät valmiiksi ja ottaa lämminkuppi mukaan ja ostaa leipäjuustoa. Ja töin jälkeen pitää ostaa vihreitä oliiveja tuohon tonnikala-pastaan. Pieneksi pilkottuna sopii aivan täydellisesti. Ukkokin tykkää vaikkei muuten oliiveista tykkääkään.
• On niin helppoa kun näkee tän pienen vaivan että suunnittelee mitä syö ja moneltako, niin sitten ei tartte miettiä, että mitä sitä söis, kun tietää jo valmiiksi. Eikä sorru niin helposti mihinkään halavatun makkaroihin.

(sori kun kirjoitin tämmösen romaanin, mutta oon kerrankin tietokoneella ja tällä on niin ihanan helppo ja nopea kirjoittaa, toisin kuin puhelimella)