Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6899 jäsentä  •  416925 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Ailurus fulgens, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Tänään söin....  (Luettu 201755 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Tänään söin....
« Vastaus #705 : Tammikuu 25, 2016, 14:14:20 ip »

Ostettiin ja syötiin nieriää. Oli kallista ja pahaa. Maistui härskille kalalle. mitä se taisi ollakin. Koira söi ilomielin.
Ja sitten kalaa pitäisi syödä monta kertaa viikossa.

Olisko ollut todellakin härskiä, sillä tuore nieriä on ainakin omaan suuhuni hyvää, parempaa kuin esim lohi.
koiraparka, jos sai härskiä kalaa...   :-X
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kelmi

• Intoilija
« Vastaus #706 : Tammikuu 25, 2016, 15:38:39 ip »

Noo, en minä tietysti ala koiraa enkä itseänikään myrkyttämään pilaantuneella kalalla. Syötiin koiran kanssa jokseenkin yhtä isot palat, koira innolla ja minä väkisin. Vasta jälkeen päin tuli mieleen, että jos se maku johtuikin pilaantumisesta. Olen ennenkin nieriää syönyt mutta en nyt muista mitä siitä pidin.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #707 : Tammikuu 25, 2016, 16:57:35 ip »

Meillä oli jäänyt pakastimen ovi auki yöksi. Poika sen huomasi, kun tuli kotiin viikonlopun vietosta. Kaapissa oli KAIKKI mustikat yms. Puolikohmeessa suurin osa, joten pienet kananpojat yms. roskiin suoraan. Mustikoita jakelin tutuille ja tuntemattomille. Osan siirsin vain toiseen pakastimeen.

Joten meilläpä syötiin eilen mustikkapiirakkaa ja tänään myös.  8)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #708 : Tammikuu 25, 2016, 23:17:41 ip »

Jos tuli taloudellisesti isot menetykset, niin kotivakuutus korvaa.
Millasen mustikkapiirakan teit? Mä tykkään ehkä eniten sellaisesta missä on pullapohja, ja sitten semmoinen kunnon mustikkameri siinä keskellä. NAM! (http://tinyurl.com/jsdv26z) Mut toisaalta äitin tekemä piimäpohjainen on kyllä kans ihana. Se 5cm paksu, missä mustikoita on siellä taikinan sisässä, ja pinta on rapea ja siinä on vähän sokeria päällä. (http://tinyurl.com/junhqdl)

Mä oisin muuten varmaan nakannut kananpojat vaan äkkiä uuniin. Oon joissakin asioissa tosi tarkka keittiöhygieniasta ja pilaantumisesta, ja joissakin asioissa himppasen hövelimpi... :D

Avaudun aiheesta. Pahoittelen jo etukäteen.  ::)
Uudessa työpaikassa en koske ketsuppiin ja sinappiin, koska niitä säilytetään taukohuoneen pöydällä. Yäk. Monissa pitserioissakin ne on kaikki päivät pöydällä. Jos purkin takana lukee että avattuna säilytettävä jääkaapissa, niin silloin se tarkoittaa että se pilaantuu huoneenlämmössä! Usein näkee myös mehutiivistettä pidettävän pöydällä. Useimmat tulee säilyttää jääkaapissa.
Ja lasipurkissa olevissa säilykkeissä (esim oliivit) lukee parasta ennen päivämäärä vaikka vuoden päähän, mutta takana lukee "Säilyy avattuna jääkaapissa kaksi viikkoa". Sitten ihmetellään kun se on kuukauden päästä homeessa.  :P
Jos juustossa tai leivässä kasvaa hometta, niin sitä hometta ei voi vaan leikata pois ja syödä sitä "hyvän näköistä osaa". Homeen myrkyt on jo imeytyneet ja levinneet koko tuotteeseen. (Anoppia oon koittanu kouluttaa tästä asiasta.)
Keitetyistä kananmunista diabeetikkokaverini sai puoli vuorokautta kestävän ruokamyrkytyksen, niin niiden kanssa oon kans aika varovainen. En säilytä niitä jääkaapissakaan vuorokautta pidempään.
Puoliksi pilaantuneet hedelmät ja kasvikset on kans sellasia mitkä heitän heti pois. Jos on joku vähän huono kohta, joka on jostain kolhusta tms mustunut, niin sen vielä leikkaa pois, mutta jos on vähänkään ällömpää, niin heitän heti menemään.
   Hövelimpi oon sitten esim just pakastamisessa. Ei se ole niin justiinsa jos se vähän on sulanut... En oikeesti tiedä yhtään kuinka justiinsa se on!  :-X Ja yleensäkin tuotteiden päivämäärät on mulle hyvin suuntaa antavia. Vaikka lihassakin lukee että "viimeinen käyttöpäivä"! niin saatan kyllä paistaa sen ruoaksi vasta sitä seuraavana päivänä. Paistan vaan kunnolla kypsäksi asti.

10: Söin aamupalaksi pastaa ja kanaa. ;D
Kävin salilla puolen päivän aikaan.
14: Salin jälkeen ostin töistä tuoretiskiltä riisiä ja jauhelihakastiketta ja salaattia. Söin riisistä ja kastikkeesta 3/4.
17: Loput ruoasta ja salaatin söin sitten tauolla.
19: Toisella tauolla söin ruisleivän ja hiillosmakkaran!  :-X Ei todellakaan kuulu mun ruokavalioon! Sitä vaan oli siellä yleisessä jaossa, niin en voinut vastustaa. Hiillosmakkara on mun ihan lempparimakkaraa, vaikka se on ravintoarvoiltaan aika heikkoa. En koskaan osta sitä, vaan jos tekee mieli jotain makkarajuttua, niin ostan niitä nakkeja, joissa on jotain 85-95% lihaa. Niitä kehtaa jo syödä. :)
21: Töistä lähtiessä sokerit oli 3,5 niin nappasin taukohuoneen pöydältä banaanin. Autossa söin vielä pari sokeripalaa.
22: Iltapalaksi 2 ruisleipää, 100g lihaisaa leikkelettä ja kaksi siivua Polar15 juustoa. (mun lempparijuusto)
• Ihan kohtalainen ruokapäivä. Vähän niukasti tuli syötyä, välipalat ois voinu olla tukevampia. Ja tuo makkara nyt oli ihan fail, mutta oli se niin hyvää että en kadu!  :-*

Huomenna
08: Hedelmäsmoothie ja munakas: (3 munaa joista yksi ilman keltuaista, pari siivua leikkelettä ja juustoa, kirsikkatomaatteja ja rucolaa munakkaan väliin. Banaani, appelsiini, sitruuna, lime, kiivi. Blenderiin surrur ja vettä päälle.)
Tähän väliin treeni.
11: Kanaa, riisiä ja salaattia.
14: 2 ruisleipää, 100g leikkelettä, tomaattia.
17: Lämminkuppi (tomaatti-basilika) ja 100g leipäjuustoa.
20: Tonnikala-pasta, salaatti.
23: 2 ruisleipää, 100g leikkelettä, tomaattia ja kurkkua.
• Eli töihin pitää tehä ruisleivät valmiiksi ja ottaa lämminkuppi mukaan ja ostaa leipäjuustoa. Ja töin jälkeen pitää ostaa vihreitä oliiveja tuohon tonnikala-pastaan. Pieneksi pilkottuna sopii aivan täydellisesti. Ukkokin tykkää vaikkei muuten oliiveista tykkääkään.
• On niin helppoa kun näkee tän pienen vaivan että suunnittelee mitä syö ja moneltako, niin sitten ei tartte miettiä, että mitä sitä söis, kun tietää jo valmiiksi. Eikä sorru niin helposti mihinkään halavatun makkaroihin. ;D

(sori kun kirjoitin tämmösen romaanin, mutta oon kerrankin tietokoneella ja tällä on niin ihanan helppo ja nopea kirjoittaa, toisin kuin puhelimella)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #709 : Tammikuu 26, 2016, 00:56:04 ap »

Ihan valmiiseen piirakkapohjaan tein. En todellakaan ole mikään leipuri.  :P
Ja siitä pullapohjasta en tykkää yhtään. Muutenkin kaikki sen tapaiset ovat mulle "pakkopullaa".  ;) Mutta lapsuudessa syötiin kyllä sillä pohjalla ja maistui.

Emme olleet varmoja, kuinka kauan ovi oli auki, joten heitettiin aika paljon roskiin. Mutta ei siellä niin arvokasta ollut, että viitsin vakuutukseen laittaa. Omavastuuosuus varmaan isompi.

Näiden mahdollisesti pilalle menneiden tuotteiden kanssa olen kyllä ylivarovainen. En halua joutua tippaan yrjötaudin tms. vuoksi tai pahimmassa tapauksessa menettää munuaista. Joten heitän kyllä surullisen paljon ruokaa pois, joita "normaalissa" perheessä syötäisiin huoletta. Ja joita itsekin vielä söisin, jos ei olisi noita hyljinnänestolääkkeitä.

Tänään syötiin kanakeittoa, jonka ohjekin löytyy tuolta reseptiketjusta. Paljon on tullut nyt tehtyä keittoja, kun on ollut kylmää.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2016, 00:57:48 ap kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #710 : Tammikuu 26, 2016, 08:52:19 ap »

Minulta ei roskiin mene ruokaa lainkaan, ainoastaan juuresten ja hedelmien kuoria. Tavaksi on tullut, että hyvissä ajoin ennen päiväyksen vanhenemista pakastan osan, mikäli näyttää siltä, että kaikki ei kulu päiväykseen mennessä.

Useimmat tuntemani jättävät esim. kalan nahan syömättä, kun omasta mielestä sitä maukkaampaa kalan osaa ei olekaan. Sitä paitsi ylistetyintä illanistujaisnaposteltavaa ovat olleet kalannahkasipsini.

Keittiöanarkismi - ruokatottumusten kääntäminen päälaelleen - on mielenkiintoinen ja maukas harrastus!
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #711 : Tammikuu 26, 2016, 09:47:48 ap »

Eiku niin sulla on se varaosa-munuainen. Sen kanssa saa kyllä olla tarkkana kaikesta. En aiemmin edes tajunnut kuinka tarkkana.

Kaira kerropas lisää sun kalannahkasipseistä!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #712 : Tammikuu 26, 2016, 12:07:34 ip »

Hih, meilläkin kanakeittoa , ja tein sen hunaja-chilimarinoidusta :) Jiiiihaaa :) Se ei ollut potilasversio, mieheni tuumasi, että aika tujua :) kun maustoin sen normisti ajatellessani, ettei se kuitenkaan ole kunnolla maustettua :D

Jälkkäriksi /välipalaksi mustikkasoppaa karhunvadelmilla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2016, 12:45:21 ip kirjoittanut peeve »
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #713 : Tammikuu 26, 2016, 13:26:13 ip »

Kasvispastaa, höysteenä fetaa.

Illaksi paistan tuoretta kuhaa, kiitos mieheni joka kalastaa talvellakin.  :)

Yks päivä vetelin kokonaisen Runebergin tortun. Huh. Eipä muuta ruokaa sinä päivänä tehnyt mieli. Enkä syö enää.  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #714 : Tammikuu 26, 2016, 14:49:27 ip »

Kun kaikenlaisia hälytyksiä laitetaan, esim mikro huutaa ku ruoka on valmis, vaikkei tarttis, niin miksi pakastimissa ei ole, jos ovi on jäänyt auki. Siitä olisi oikeesti hyötyä, kun sen sijaan jos laittaa mikroon teekupin minuutiksi, miksi sen pitää huutaa ku palosireeni sitte minuutin päästä? Tai vs-mittarin huudot ja piippaukset. Mutta siis oikeesti jääkaappiin ja pakastimern hälytys, jos ovi auki tms. Onkohan millään merkillä? Äläkee suuttuko off-topicista  ;)

Mää en oo vieläkään syönyt lämmintä, vaikka tossa yks gourmet-mies vähän onkin markkinoinut itseään.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

popkornilla

• Matkailija
« Vastaus #715 : Tammikuu 26, 2016, 15:06:22 ip »

Aamupalaksi 1% viili + 3 rkl vehnänalkioita + 5,5 dl kahvia.

Lounaaksi kanakatkarapusalaatti + olemattoman kokoinen patonkipala.

Klo 15sta ateriaksi:

2 palaa ruisleipää margariinilla ja 17 % oltermannilla
2 dl luonnonjugurttia kiivillä ja pienellä omenalla

Kohta kahvia ja pari kaurakeksiä ja kuudelta lenkille.

Ketjun alkupäässä mutusteltiin vähänhiilarisia pitsoja. En ihan kaikkia juttuja lukenut läpi, mutta jos jollain on hyvä ja helppo vähähiilaripitsaresepti, niin olisi kiva lainata sitä :)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #716 : Tammikuu 26, 2016, 15:07:15 ip »

Mä oon tuota mikron huutamista miettinyt myös monet kerrat. Uskomattoman kova ääni ja meillä mikro hälyttää 5 kertaa peräkkäin. Ja sillon kun ajastaa mikron tai muuttaa aikaa...

Kysyin kerran asiaa eräältä kodinkonemyyjältä, mutta ei hänkään osannut antaa vastausta mikron moniin äänimerkkeihin. Ukko oli itse tuskaillut samaa.  ;)

Laita Dini palautetta kodinkonefirmoille hyvästä pakastin-ideasta!  :) Meillä jääkaappi kyllä ilmoittaa jos ovi on jäänyt auki tai kaappi lämpenee muuten, mutta iso arkkupakastin on hiljaista sorttia.

Gourmet-mies? Bon appetit!  ;D

Muoks: Popkornilla (hauska nimi), täällä on erikseen resepti-ketju. Katsoitko sieltä?  :)
Kirjattu

popkornilla

• Matkailija
« Vastaus #717 : Tammikuu 26, 2016, 15:12:29 ip »

Kiitos Toukokuu, en huomannut reseptiketjua vielä. Suht tuore käyttäjä näillä sivuilla :)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #718 : Tammikuu 26, 2016, 15:16:24 ip »

Kiitos Toukokuu, en huomannut reseptiketjua vielä. Suht tuore käyttäjä näillä sivuilla :)

Ole hyvä.  :) En kyllä muista, löytyykö täältä etsimääsi mutta kaikkea muuta kivaa kyllä!  ;)

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1876492.0.html
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #719 : Tammikuu 26, 2016, 15:26:07 ip »

Meidän mikrosta hiljennettiin äänimerkki väkivalloin, se oli niin ärsyttävää, jos joku oli nukkumassa ja mikro huusi. Ja meillä yleensä oli, kun kaikilla oli ihan erilaiset vuorokausirytmit.

Toukkis, en oo vielä siitä gourmet'sta innostunut, kun kaurapuuroo mulle pitäis tarjota  8)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä