Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417190 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: T1D vs-hallinta + vhh  (Luettu 11476 kertaa)

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #30 : Helmikuu 12, 2014, 14:33:43 ip »

        rasvan syonti nostaa myos sokeria     syomalla pelkkaa sian rasvaa, rasvaista sianlihaa  ilman hiilareita.    sokerit pysyy riittavan korkealla. sama  juttu syomalla pelkkaa rillattua lihaa,sokerit nousee.     lihan  ja  rasvan  syonti  tarvitsee  myos  insulinia
Kirjattu

sarajevo95

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 676
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #31 : Helmikuu 12, 2014, 23:05:52 ip »

Minä olen varmaan sitten proteiiniherkkä, kun vhh ei kerta kaikkiaan sovi minun sokereilleni. Proteiinit tuntuvat imeytyvän epätasaisemmin kuin hiilarit. Parhaan tuloksen saavutan, kun hiilarit on 120-170 g päivässä. Iltapalalla en voi syödä kovin proteiinipitoista, kun sokerit nousevat (tai sitten eivät) holtittomasti yöllä. Tykkäisin syödä illalla esim. kala- tai broilerisalaatin, mutta en voi, kun sokerit nousee joskus yöllä. Pahin yhdistelmä on rasva ja proteiini, esim. rasvaiset kalat. Lohi nostaa sokereita vasta useiden tuntien kuluttua ja nousu voi olla aivan järjetön. Hiilareiden kanssa ei ongelmia ole, jos kerralla ei syö kuin max. 40-50 g.
Aika kova määrä sulla hiilareita.
Sokerin nousu ehkä johtuu tuosta rajusta hiilarien määrästä. Mitäs jos vähentäisit niitä? Silloin ei varmana illalla nautittu kala tai kana vaikuta. Itse en tarkkaan laske, inhoon laskemista, mutta syön suunnilleen 20-30g hiilareita vuorokaudessa.
Illalla syön rahkaa ja monesti 2-3 munan munakkaan. Oikeestaan illalla voin syödä melkein mitä vaan. Mitä kaikkea sun hiilarit sisältää, siis mitä ruokia syöt?
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

Kanerva*

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 469
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #32 : Helmikuu 13, 2014, 15:23:30 ip »

Ei ole mitenkään kova määrä hiilareita, älä viitsi! Kaloreita päivässä tulee noilla hiilareilla 1400-1700, jolla pitäisi painonkin tippua aktiivisen liikunnan kanssa. Siis tuo nousu EI johdu hiilareista, sillä salaatissa ei ole hiilareita kuin mitä tomaatissa ja kurkussa on. Olen siis ihan painonpudotus mielessä yrittänyt korvata iltapalan leipää/puuroa salaateilla, mutta proteiini nostaa sokereita ja mitä "rasvaisempaa" proteiinia niin arvaamattomampi nousu on. En voi bolustaa salaatille heti, kun sokerit menee hypoille, enkä voi laittaa arviolta bolusta alkamaan vaikka kuuden tunnin kuluttua tai viiden tai ehkä neljän tunnin tai jospa ei nousua tulekaan yöllä johtuen illan runsaasta liikunnasta... Syön iltapalalla siis ne normaalit hiilarit, bolustan ja pääsen nukkumaan rauhassa yöni tasaisilla sokereilla. Ja anteeksi, että provosoiduin tällä kertaa ;)
Kirjattu

Kanerva*

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 469
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #33 : Helmikuu 13, 2014, 15:30:22 ip »

Jos joku syö 20-30 g hiilareita vuorokaudessa, niin siinä ei juuri syödä edes niitä kasviksia. Jos syö puolikiloa kasviksia päivässä, niin niistä jo tulee helposti vähintään 25 g hh:ia. Porkkanassa on esim. vähän alle 5 g/hh/100g. Kaalit menee samaan luokkaan. Eikä minun mahani kestä syödä mitään munakkaita, rasvaisia ruokia yms. Minun iltapalani muodostuu täysjyväleivästä, hedelmä ja kasviksia. Kyllähän sitä vhh:lla laihtuu varmasti ja sokerit pysyy hyvällä tasolla, kun kaikki ravinto paluu p*skana pönttöön - näin ainakin minulla tapahtuisi ;D Joten ymmärtäkää, että kaikille se vhh ei vaan sovi!
Kirjattu

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13364
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #34 : Helmikuu 13, 2014, 15:39:44 ip »

Ja ne, joilla rasva&proteiinit itsessään eivät aiheuta verensokerin nousua, eivät millään voi ymmärtää sitä, että esim. meikäläinen ei voi illalla syödä kinkkumunakasta, lohta tai vastaavaa rasva-proteiinipläjäystä, vaikka ei söisi muruakaan hiilareita. Koska sensoroin, näen aivan selvästi, miten pitkällä viiveellä nousu alkaa ja kuinka jyrkkään nousee. Miksi silloin pitäisi aiheuttaa itselleen huonovointinen olo? Diabeetikoillakin on monenlaista fysiikkaa ja ruoka-aineiden sietoa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Mika Haulo

  • Intoilija
  • Viestejä: 296
    • Sokeriseuranta
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #35 : Helmikuu 13, 2014, 15:55:33 ip »

mutta proteiini nostaa sokereita ja mitä "rasvaisempaa" proteiinia niin arvaamattomampi nousu on.

Hiljattain lukemassani Gary Scheinerin kirjoittamassa Think like a pancreas -kirjassa kerrottiin parista mielenkiintoisesta ilmiöstä, jotka liittyvät proteiiniin ja rasvaan.

Jos ateria sisältää äärimmäisen vähän tai ei lainkaan hiilareita, voi proteiineista muuttua glukoosiksi parhaimmillaan puolet.

Runsasrasvainen ateria puolestaan voi aiheuttaa myös ylläreitä siten, että kun veren triglyseridipitoisuus hetkellisti nousee, alentaa se maksan insuliiniherkkyyttä. Rasva ei siis nosta verensokeria suoraan, vaan maksan vilkastuneen toiminnan kautta.

Pieni rasvamäärä ei vielä maksaan juurikaan vaikuta, vaan ilmiöön vaaditaan vähän tuhdimpi annos. Siihen ei kuitenkaan ole ihan tarkaa kaavaa, kuinka suuressa annoksessa raja menee.

Jos vain englannin kieli taittuu, suosittelen lämpimästi lukaisemaan tuon kirjan. Siinä on paljon muutakin hyödyllistä asiaa hyvin kirjoitettuna.

Omassa blogissani viittasin tuohon teokseen ja kommentoin vähän tarkemmin tuota rasva- ja proteiiniasiaa näissä kolmessa postauksessa:

Miksi raskas ateria nostaa verensokeria tavallista enemmän? - 9.1.2014
Gary Scheiner opettaa matkimaan haimaa - 27.1.2014
Proteiinikin voi nostaa verensokeria - 31.1.2014


Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3045
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #36 : Helmikuu 13, 2014, 16:14:28 ip »

Proteiinikin voi nostaa verensokeria - 31.1.2014
"Jos ruoka-annos sisältää äärimmäisen vähän (tai ei ollenkaan) hiilihydraatteja, voi proteiineista muuttua glukoosiksi jopa puolet."

Siinä on jo kaksi epämääräistä ehtoa
- missä menee se HH-raja milloinkin
- jos proteiiinit arvioi joutuvansa huomioimaan niin kuinka suuri osa

Lisäksi epäilen että 1.tyypeillä nämä asiat käyttäytyvät eri tavalla kuin 2-tyypeillä.

Olen tullut siihen johtopäätökseen että vhh:sta kannattaa pysyä erossa jos löytyy jotain muuta mielenkiintoista kokeiltavaa.

Jos lähtisin tällä leikkimään niin alle 100g/vrk en menisi. Silloin saattaisi pysyä proteiinien vastaiskut poissa. Se on minusta ehdoton edellytys että tuon kanssa voi 1-tyyppi toimia koska ei siitä tulee mitään että vaikutus alkaa tuntien päästä.

Kiitoksia Mika jämäkästä yhteenvedosta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13364
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #37 : Helmikuu 13, 2014, 16:36:39 ip »

Jatkan vielä aihetta sivuten: ennenkuin siirryin pumppuhoitoon ja erityisesti sensoroimaan, minulla ei ollut harmaata aavistusta tästä rasvan & proteiinin verensokeria nostavasta vaikutuksesta. oli vain käsittämätöntä kaaosta, jolloin välillä samalla hiilarikuormalla sokerit nousivat, välillä eivät.

Suurin yllätys on ollut sekin, että nousu tapahtuu pitkällä viiveellä ja jatkuu pitkään. Aivan samalla tavalla kuin nykyään reaktiiviset korkeat. Niissähän on samaa mekanismia, maksan ylivilkkautta? Oma d-lääkärini ei ole toistaiseksi suostunut kirjoittamaan metformiini-reseptiä ylivilkkauden torjumiseen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 7981
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #38 : Helmikuu 13, 2014, 16:46:55 ip »

Jos ateria sisältää äärimmäisen vähän tai ei lainkaan hiilareita, voi proteiineista muuttua glukoosiksi parhaimmillaan puolet.

Runsasrasvainen ateria puolestaan voi aiheuttaa myös ylläreitä siten, että kun veren triglyseridipitoisuus hetkellisti nousee, alentaa se maksan insuliiniherkkyyttä. Rasva ei siis nosta verensokeria suoraan, vaan maksan vilkastuneen toiminnan kautta.

Pieni rasvamäärä ei vielä maksaan juurikaan vaikuta, vaan ilmiöön vaaditaan vähän tuhdimpi annos. Siihen ei kuitenkaan ole ihan tarkaa kaavaa, kuinka suuressa annoksessa raja menee.

Tämä yhteenvetohan selittää hyvin VHH-intoiluun joillakin ykkösillä liittyviä pulmia  ;)

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Kanerva*

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 469
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #39 : Helmikuu 13, 2014, 18:30:15 ip »

Hyviä kommentteja ja tiivistelmiä tullut :) Äskoon huomion tuosta verensokerien kaaoksesta allekirjoitan täysin.

Jos pitkäaikainen sokeri huitelee jossain 9-10 %:n tienoilla tai jopa yli, niin vaikea siinä on saada selvyyttä mikä on rasvan ja proteiinien aiheuttamaa ja mikä ei  - kaaoksessa mennään. Esimerkiksi itselläni nykyisin sokerit pysyttelee alle 10, niin siinä huomaa selvästi, jos syön vaikka sen lämminsavulohisalaatin ilman hiilareita. Sunnuntai-iltana sellaisen söin taas pitkään, pitkään aikaan ja yöllä sokerit olivat 15 (nousu alkoi n. 6 tuntia ateriasta). Itselläni on ollut lähes jatkuva sensorointi joulusta lähtien, joten olen voinut hyvin seurata erilaisten iltapalojen vaikutusta yösokereihin.

Kohtaloa uhmaten meinaan tänä iltana tehdä broilerisalaatin iltapalaksi, kun on sopivasti tähteitä jäänyt. Katsotaan kuinka ensi yönä käy ;)
Kirjattu

Dad

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 1014
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #40 : Helmikuu 13, 2014, 18:46:30 ip »

Ihme ketju otsikkoon nähden: Vhh-vastustajat selittelevät toisilleen, miksi vähähiillihydraattinen ruokavalio ei heille sovi. Toki puhuvat lähinnä proteiineista ja rasvoista, eikä hiilihydraateista.

Mutta jatkakaa ihmeessä, poistun häiritsemästä.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Kanerva*

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 469
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #41 : Helmikuu 13, 2014, 18:51:49 ip »

Ihme ketju otsikkoon nähden: Vhh-vastustajat selittelevät toisilleen, miksi vähähiillihydraattinen ruokavalio ei heille sovi. Toki puhuvat lähinnä proteiineista ja rasvoista, eikä hiilihydraateista.

Mutta jatkakaa ihmeessä, poistun häiritsemästä.

Otsikko: T1D vs-hallinta +vhh --> Siitähän tässä juuri keskustellaan. Kun verensokerinhallinta on VHH:lla joillekin hankalaa ;)
Kirjattu

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13364
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #42 : Helmikuu 13, 2014, 20:05:42 ip »

Ihme ketju otsikkoon nähden: Vhh-vastustajat selittelevät toisilleen, miksi vähähiillihydraattinen ruokavalio ei heille sovi. Toki puhuvat lähinnä proteiineista ja rasvoista, eikä hiilihydraateista.

Riippuu VHH-määritelmästä, kuinka paljon hiilihydraatteja käsite sisältää. Kun minun arkipäivääni kuuluu hieman alle 100HHgr, on se kuitenkin alle ns. virallisterveellisen. Mutta en myöskään voi kovin paljon sitä määrää laskea, sillä siirtyminen enempiin proteiineihin aiheuttaa taas uudenlaisia, hieman vaikeammin hallittavia ongelmia. Rasvasta taas en tykkää kuin kasviöljyjen muodossa.

Olen saanut Hba1c:n vuosien taistelujen jälkeen alle 7,5:n, eikä yli 10:n arvoja ole enää päivittäin, voisin väittää, että tämä systeemi on minulle sopiva. Voi olla, että tulevaisuudessa siirryn kokonaan kala-kasvisruokaan, joka on perinteisesti ollut meidän suvun naisille sopiva linja.  :P
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Mini

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 618
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #43 : Helmikuu 13, 2014, 20:58:56 ip »

Luulen kuitenkin että se etsiminen on aika yleistä. Toisin kuin vaikka monet lääkärit ajattelevat, useimmat ottaisivat mielellään hyvät sokerit ja hoitaisivat itseään hyvin. Voi olla, että on yritetty ja kun ohjeiden noudattaminen ei tepsi, menee motivaatio ja tulee hälläväliä-meno. Itsellä ainakin, niin tässä kuin aikoinaan pumpun saamisessa lupaavien tulosten saaminen on aloittanut itseään ruokkivan hyvän kierteen: motivaatio kasvaa kun panostus näkyy. Jos ei näy, motivaatio katoaa. Ja sitten on se "huono diabeetikko joka ei edes viitsi itseään hoitaa, ja jolle ei siksi kannata antaa neuvoja, tarpeeksi liuskoja eikä ainakaan sitä pumppua, kun ei sillä ole motivaatiota". Ohjeissahan vika ei voi olla..

Kiitos ketjun irroittamisesta ylläpidolle!

Kiitos dadda, puhuit kuin omasta suusta! Olen iät onnettomat (lääkäreiden tehostamana) kokenut olevani huono diabeetikko, koska en saa sokereitani aisoihin kaikista maailman hattutempuista huolimatta!  :-\
Pumpun saatuani ja ruokailuun kiinnittämälläni huomiolla, olen huomannut kuinka paljon se ravitsemus näihin (ainakin omiin sokereihini) vaikuttaa. Minä koen itseni "semi vhh:ksi". Hiilareita menee vuorokaudessa n. 100gHh, välillä vielä vähemmän. Ihan selkeä yhteyss on ruoalla ja sokerilla, ja olen ns. insuliini- että hiilariherkkä.

Jatkan vielä aihetta sivuten: ennenkuin siirryin pumppuhoitoon ja erityisesti sensoroimaan, minulla ei ollut harmaata aavistusta tästä rasvan & proteiinin verensokeria nostavasta vaikutuksesta. oli vain käsittämätöntä kaaosta, jolloin välillä samalla hiilarikuormalla sokerit nousivat, välillä eivät.

Suurin yllätys on ollut sekin, että nousu tapahtuu pitkällä viiveellä ja jatkuu pitkään. Aivan samalla tavalla kuin nykyään reaktiiviset korkeat. Niissähän on samaa mekanismia, maksan ylivilkkautta? Oma d-lääkärini ei ole toistaiseksi suostunut kirjoittamaan metformiini-reseptiä ylivilkkauden torjumiseen.

Minäkin saan sensorin avulla sokerit todella hyvälle, kiitettävälle tasolle, juurikin siksi että, ruokailuja on helpompi hallita. Mutta sensoroivaa pumppua kun ei sitten niin vaan saakkaan..  :-\ Oon myös miettinyt vinkuvani metformiinia, edes kokeiluun, saas nähdä kuin käy!  :-X
Ruokavalio on mulla ainakin tällä hetkellä se ainut mahdollisuus hallita tuota maksan puuhailutoimintaa, sillä kun näyttää olevan ihan oma elämä!  ???
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Mika Haulo

  • Intoilija
  • Viestejä: 296
    • Sokeriseuranta
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #44 : Helmikuu 13, 2014, 23:39:12 ip »

Proteiinikin voi nostaa verensokeria - 31.1.2014
"Jos ruoka-annos sisältää äärimmäisen vähän (tai ei ollenkaan) hiilihydraatteja, voi proteiineista muuttua glukoosiksi jopa puolet."

Siinä on jo kaksi epämääräistä ehtoa
- missä menee se HH-raja milloinkin
- jos proteiiinit arvioi joutuvansa huomioimaan niin kuinka suuri osa

Garyn kirjassa ei muistaakseni tarkemmin puhuttu grammamääristä. Voihan se olla, ettei siihen mitään selkeää rajaa olekaan, ja jokaisen vain täytyy kokeilemalla se hakea.
Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018
 

Linkkejä








Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07