Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: T1D vs-hallinta + vhh  (Luettu 11489 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: T1D vs-hallinta + vhh
« Vastaus #15 : Helmikuu 11, 2014, 19:27:50 ip »

Reiska:
Lainaus
Jotain VHH:n kaltaista tarvitsee jos haluaa niin tasaiset vs käyrät ja tiukasti rajatut aterian jälkeiset vs nousut (vs < 7 .. 8 mmol/l) kuten Bernsteinilla.
Voisi onnistua joillakin myös tarkasti ajoitetulla boluksella ateriaan nähden ja mahdollisesti jakamalla useammalle aterialle mutta todella vaikeata se olisi. Epäselvää vaan on vielä onko todella tarpeelista pyrkiä noin tiukkaan vs tasoon myös D1:n kohdalla.

Oma d-lääkärini muistaa aina sensorointikäyriäni analysoidessaan sanoa, että tasaiseen käyrään ei edes kuulu pyrkiä, sillä ateria aiheuttaa aina pienen kukkulan, jonka insuliini tuo ateriaa edeltävälle tasolle ihan insuliinin vaikutuskäyrän mukaisesti. Ellei sitten pistä ateriainsuliinia huomattavasti ennen ateriaa, jolloin "hiilarikäyrä" ja insuliinikäyrä menee samaan tahtiin.  Muistaa mainita aina senkin, että terveenkin ihmisen vs-käyrä on kumpuileva. Sen mukaan diabeetikon liian tasainen vs-käyrä olisikin epänormaali? ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 11, 2014, 20:22:00 ip »

Oma d-lääkärini muistaa aina sensorointikäyriäni analysoidessaan sanoa, että tasaiseen käyrään ei edes kuulu pyrkiä, sillä ateria aiheuttaa aina pienen kukkulan, jonka insuliini tuo ateriaa edeltävälle tasolle ihan insuliinin vaikutuskäyrän mukaisesti. Ellei sitten pistä ateriainsuliinia huomattavasti ennen ateriaa, jolloin "hiilarikäyrä" ja insuliinikäyrä menee samaan tahtiin.  Muistaa mainita aina senkin, että terveenkin ihmisen vs-käyrä on kumpuileva. Sen mukaan diabeetikon liian tasainen vs-käyrä olisikin epänormaali? ;)
Kyllä mutta ne tutkimukset johonka siellä viitataan esittävät että pitäisi pyrkiä niihin terveiden max. nousuihin eli aterian jälkeen < 7,8 mmol/l.

Muuten Suomenkin Käypä-hoito suositus puhui aiemmin vs noususta < 8 mmol/l aterian jälkeen. Uusi suositus on jostain syystä lievennetty < 10 mmol/l.

Jos noihin < 7.8 mmol/l arvoihin pääse säännöllisesti niin varmaankin pääsee myös HbA1c < 6 % arvoihin joihinka Bernstein myös usuttaa. Jos tuollaisiin tosiaan pitäisi päästä niin jotain erikoista pitäisi ottaa käyttöön, joko se VHH tai jotain boluksen tarkkaa ajoitusta ateriaan nähden.

Ei se inskan lisääminen muutens auta jos syö bolukseen nähden liian aikaisin. Se aiheuttaa vain muutaman tunnin päästä liian alhaisen vs:n.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 11, 2014, 21:10:48 ip »

Kyllä mutta ne tutkimukset johonka siellä viitataan esittävät että pitäisi pyrkiä niihin terveiden max. nousuihin eli aterian jälkeen < 7,8 mmol/l.

Muuten Suomenkin Käypä-hoito suositus puhui aiemmin vs noususta < 8 mmol/l aterian jälkeen. Uusi suositus on jostain syystä lievennetty < 10 mmol/l.

Jos noihin < 7.8 mmol/l arvoihin pääse säännöllisesti niin varmaankin pääsee myös HbA1c < 6 % arvoihin joihinka Bernstein myös usuttaa. Jos tuollaisiin tosiaan pitäisi päästä niin jotain erikoista pitäisi ottaa käyttöön, joko se VHH tai jotain boluksen tarkkaa ajoitusta ateriaan nähden.

Tuo ateriainsuliinin pistä huomattavasti ennen ateriaa johtaa ainakin minulla erittäin helposti suoranaiseen katastrofiin, kuteen esimerkiksi kertomani juttu juuri ennen joulua osoitti. Silloinhan suorittamani PC:n virtalähteen vaihto venähtikin minulla yllättäen todella pitkäksi - ja hypoglykeemiseksi...

Mielestäni tuo Käypä-hoito suositukseen mahdollisesti tehty lievenys on näinollen täysin ymmärrettävä. Liian tiukkaan verensokeritasapainoon on aina liittynyt ja tulee ilmeisesti jatkossakin aina liittymään tietty riski. Erehtyväisiä ihmisiähän me vain olemme  :(
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2014, 21:15:54 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 11, 2014, 21:47:50 ip »

Tuo ateriainsuliinin pistä huomattavasti ennen ateriaa johtaa ainakin minulla erittäin helposti suoranaiseen katastrofiin, kuteen esimerkiksi kertomani juttu juuri ennen joulua osoitti. Silloinhan suorittamani PC:n virtalähteen vaihto venähtikin minulla yllättäen todella pitkäksi - ja hypoglykeemiseksi...
Niinpä, sekunttikello kaulassa siinä pitäisi olla ja vielä hälytys että varmasti havahtuu syömään eikä unohdu jonnekkin nypräilemään  :)
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 11, 2014, 21:53:52 ip »

Niinpä, sekunttikello kaulassa siinä pitäisi olla ja vielä hälytys että varmasti havahtuu syömään eikä unohdu jonnekkin nypräilemään  :)

Lapsiperheen arjessakin unohtuu, epäilemättä. Ohjetta 15-minuuttia ennen ei voi noudattaa. No joo, korjaukset voi silloin laittaa...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Helmikuu 11, 2014, 21:56:08 ip »

Se lievennys Käypähoito suositukseen (aterian jälkeinen nousu) on tehty varmaankin siksi että siihen < 8 mmol/l tulokseen ei kyennyt kovinkaan moni.
Siihen varmaankin yltää D1:stä vain ne extreeme-säätäjät joilla HbA1c on < 6 %. Olisi mielenkiintoista nähdä D1:n osalta tilastoa Suomen HbA1c arvoista. Kuinkahan monta % pääsee alle 6 % (vaikka lääkärit eivät siihen kehotakkaan).

Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 11, 2014, 22:00:14 ip »

Se Käypähoito suositus ja HbA1c yms. tavoitteet on vain aikuisille. Lapsille on varmaankin jossain oma dokumenttinsa.
Kirjattu

minnaana

• Jäsen
  • Oman tien kulkija
« Vastaus #22 : Helmikuu 11, 2014, 22:10:33 ip »

Paljonko on päivän kokonaisenergia ja miten se jakautuu hiilarit / proteiinit / rasva ?

Miten arvioit aterioiden boluksen ja mitä kikkoja pitää käyttää boluksissa (jakaa, viivästää jne.) ?

Mikä se HbA1c on nyt ja miten tyypillisesti vs nousee aterian jälkeen (1h ja 2h) ?

kokonaisenergia on noin 1800 kaloria, hiilareita menee 50-90 g, loput energiasta tulee proteiinista ja rasvasta, tuossa järjestyksessä. Käytän oliivi- ja kookosöljyä. Arvioin inskan aterialle sen sisältämien hiilareiden mukaan, perusinskaa en ole säätänyt. Aamusokerit tuppaa olla korkealla, muuten on tasaisempaa. Enpä juurikaan kikkaile ateriainskan kanssa, pistän vain, jos syön yli 10 g hiilareita. eli tosi vähän menee nykyisin. Pitkä sokeri oli nyt 10, joka on miulle hyvä luku, pudotusta aikaisemmasta yli kaksi yksikköä puolessa vuodessa ja olen tosi iloinen tästä kehityksestä! (kuten kirjoitin, aiemmin verensokereissani ei ole ollut mitään logiikkaa)  Verensokeri nousee ehkä 2 mmol ateriasta.
Kirjattu
Ykkönen vuodesta 1991. Vähät inskat ja vähät hiilarit toimii!

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Helmikuu 11, 2014, 22:47:20 ip »

Pitkä sokeri oli nyt 10, joka on miulle hyvä luku, pudotusta aikaisemmasta yli kaksi yksikköä puolessa vuodessa ja olen tosi iloinen tästä kehityksestä! (kuten kirjoitin, aiemmin verensokereissani ei ole ollut mitään logiikkaa)  Verensokeri nousee ehkä 2 mmol ateriasta.
Olisitko pääsyt vielä isompaan pudotukseen ja toppuutellut ? Tuo 10 % viittaa vielä aika korkeisiin vs arvoihin ja insuliiniresistenssiin. Sensijaan 2 mmol/l aterian jälkeinen nousu on kyllä hieno jos siihen pääsee tosiaan lähs jatkuvasti.

Käykö ne vs tasot sitten koskaan alhaalla jossain 5 .. 7 mmol/l tienoilla ?
Kirjattu

minnaana

• Jäsen
  • Oman tien kulkija
« Vastaus #24 : Helmikuu 11, 2014, 23:04:42 ip »

Pitkä sokeri oli nyt 10, joka on miulle hyvä luku, pudotusta aikaisemmasta yli kaksi yksikköä puolessa vuodessa ja olen tosi iloinen tästä kehityksestä! (kuten kirjoitin, aiemmin verensokereissani ei ole ollut mitään logiikkaa)  Verensokeri nousee ehkä 2 mmol ateriasta.
Olisitko pääsyt vielä isompaan pudotukseen ja toppuutellut ? Tuo 10 % viittaa vielä aika korkeisiin vs arvoihin ja insuliiniresistenssiin. Sensijaan 2 mmol/l aterian jälkeinen nousu on kyllä hieno jos siihen pääsee tosiaan lähs jatkuvasti.

Käykö ne vs tasot sitten koskaan alhaalla jossain 5 .. 7 mmol/l tienoilla ?

Olen noudattanut aika "tiukkaa" ruokavaliota tämän vuoden alusta, viime syksynä aloin tietoisesti katsomaan tarkemmin, mitä laitan suuhuni ja miten se vaikuttaa sokereihin. Minusta tällä hetkellä hyvää on se, että tiedän suunnilleen, mitä sokeri milloinkin on, mittaamatta. Mittailen joka päivä, varmaan jonkun 4-8 kertaa päivässä. 10% kertoo juu, että sokerit ovat vielä koholla, mutta vedän mielummin hieman hitaasti tätä tasoa alas, että ei tapahtuisi mitään kamalaa. Mielestäni tämä on hyvä suunta nyt!

Kirjattu
Ykkönen vuodesta 1991. Vähät inskat ja vähät hiilarit toimii!

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #25 : Helmikuu 11, 2014, 23:41:08 ip »

Kuulostaa hyvältä!

Reiska, minä ja moni muu on vuosikausia säätänyt ja mittaillut ja säätänyt ja mittaillut ja silti tulokset kehnoja - vaikka hoba olisikin ollut suht ok, niin koostui kauheasta vaihtelusta. Suorastaan loukkaannuin, ettenkö muka olisi aiemmin laittanut vs-arvoja ylös tai katsonut tuloksia, tai että olisin päässyt nykytilanteeseen vain panostamalla (vielä) enemmän. Mittauksia oli silloin ehkä 15 päivässä, nyt 7-8.

En noudata tai idolisoi mitään Bernsteinen oppeja, en hiilarimäärien tai tavoitesokerien suhteen, vaikka Konrad niistä paljon mielenkiintoista onkin kertonut, itse en vain pääse ihan näihin suositeltuihin alle kympin aterianjälkeisiin tai alle 5-6 pykälän aterianjälkeiseen nousuun ilman nykyistä ruokavaliotani.

Aikalailla sama 60-80hhg/pv mitä minnaanallakin. En millään suostu ottamaan takaisin sitä vuoristorataa, iltapäiväväsymystä, pöhöä oloa ja painonnousua, mitä suositushiilarit (tai edes 150hhg/pv) sai mussa aikaan. Olen ehkä poikkeuksellisen hiilari- ja inskaherkkä, eikä kaikkien diabetes vaadi tällaista syömistä kuin omani, mutta minun sattuu vaatimaan ja olen siihen oikein tyytyväinen, koska se on myös maukasta, värikästä ja mukavaa. Painonhallinta on siihen päälle plussaa, varsinkin ilman nälkää.

En silti usko, että olen joku täysin marginaalipoikkeus, ykkösten yleisesti huonosta hobatasosta päätellen. Kaikki eivät pääse deensä kanssa niin pitkälle kuin te "konkarit". Jos on pakko olla suositus, eikö se voisi olla jossain puolivälissä kaikille sopivan ääripäistä eikä siellä hiilarinsiedon ylärajoilla - harva ykkönen kun tuntuu vetävän sitä 250-300hhg päivässä ts. vaikka monelle se sopii ja moni sitä jopa tarvii, niin ei mitenkään enemmistö, sitäkään ääripäätä? On tylsää lytätä omasta hoitohorisontista muiden tarvitsemia hoitokeinoja, joita itse ei ole joutunut edes hakemaan.

Kaikki pistosaikojen yms. kanssa kikkailut kuulostaa musta paljon vaikeammalta ja monimutkaisemmalta kuin nykyinen hyvin syöminen. Itse olisin tarvinnut personal trainerin normihiilarien kanssa elämiseen. Oikeesti, ei kukaan tätä noudata jonkun muodin tai itsetarkoituksen takia, vaan siksi kun se on tuonut ratkaisun moniin hoidon ongelmiin ja kohentanut tasapainoa ja elämänlaatua huimasti. Ja HELPOTTANUT asioita. Mutta eihän vaihtoehtoa tarvitse etsiä jos nykyisellään menee hyvin. Mulla ei mennyt.

Proteiinit ja rasvat ovat ongelma monelle ei-vhh-ykköselle myös, ei se vhh:sta johdu. Se kun ei automaattisesti tarkoita proteiinien määrän lisääntymistä.

Kakkosten kohdalla kyse taas ei kertoman mukaan ole pelkästä laihtumisesta, koska sokerit paranee jo ennen laihtumista, mikä taas helpottaa laihtumista entisestään kun kehon omat systeemit pääsee toimimaan. Ja se laihtuminen ns. virallisilla ohjeilla on turkasen vaikeaa. Liiallinen inskantuotanto, joka runsashiilarisesta syömisestä resistenssiläisellä seuraa, kun tekee nälkäiseksi. Siksihän hoitotaho on nostanut kädet pystyyn kun siinä on harva onnistunut ja on alettu suoraan lykätä inskaa lisää käteen. Laihtumiseenhan vhh on jo tehokkaaksi ja turvalliseksi virallisestikin todettu.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Helmikuu 12, 2014, 10:44:00 ap »

Reiska, minä ja moni muu on vuosikausia säätänyt ja mittaillut ja säätänyt ja mittaillut ja silti tulokset kehnoja - vaikka hoba olisikin ollut suht ok, niin koostui kauheasta vaihtelusta. Suorastaan loukkaannuin, ettenkö muka olisi aiemmin laittanut vs-arvoja ylös tai katsonut tuloksia, .....
Sori jos loukkasin mutta kommentti koski tilannetta yleisesti eikä niitä jotka mittailevat ja kokeilevat ja etsivät keinoja.

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #27 : Helmikuu 12, 2014, 12:19:08 ip »

Luulen kuitenkin että se etsiminen on aika yleistä. Toisin kuin vaikka monet lääkärit ajattelevat, useimmat ottaisivat mielellään hyvät sokerit ja hoitaisivat itseään hyvin. Voi olla, että on yritetty ja kun ohjeiden noudattaminen ei tepsi, menee motivaatio ja tulee hälläväliä-meno. Itsellä ainakin, niin tässä kuin aikoinaan pumpun saamisessa lupaavien tulosten saaminen on aloittanut itseään ruokkivan hyvän kierteen: motivaatio kasvaa kun panostus näkyy. Jos ei näy, motivaatio katoaa. Ja sitten on se "huono diabeetikko joka ei edes viitsi itseään hoitaa, ja jolle ei siksi kannata antaa neuvoja, tarpeeksi liuskoja eikä ainakaan sitä pumppua, kun ei sillä ole motivaatiota". Ohjeissahan vika ei voi olla..

Kiitos ketjun irroittamisesta ylläpidolle!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Helmikuu 12, 2014, 13:41:03 ip »

Sen sijaan, että ottaisin koko aterian inskat puoli tuntia ennen mä teen usein niin, että otan 1-2 yksikköä ateriainskasta reilusti ennen ja loput sitten kun alan syömään ja osan joskus vasta syömisen jälkeen. Eli otan usein yhden aterian inskat kolmessa erässä. Pumpulla tuo on helppoa ja sopii ainakin mulle eli jos ateriaa ennen sokerit korkeat, sitä suurempi osa inskasta jo reilusti ennen ateriaa ja jos sokerit matalat, sitä suurempi osa inskasta vasta syönnin jälkeen. Koska syön vain 3 kertaa päivässä, en unohda sitä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Kanerva*

• Aktiivinen
« Vastaus #29 : Helmikuu 12, 2014, 14:14:58 ip »

Minä olen varmaan sitten proteiiniherkkä, kun vhh ei kerta kaikkiaan sovi minun sokereilleni. Proteiinit tuntuvat imeytyvän epätasaisemmin kuin hiilarit. Parhaan tuloksen saavutan, kun hiilarit on 120-170 g päivässä. Iltapalalla en voi syödä kovin proteiinipitoista, kun sokerit nousevat (tai sitten eivät) holtittomasti yöllä. Tykkäisin syödä illalla esim. kala- tai broilerisalaatin, mutta en voi, kun sokerit nousee joskus yöllä. Pahin yhdistelmä on rasva ja proteiini, esim. rasvaiset kalat. Lohi nostaa sokereita vasta useiden tuntien kuluttua ja nousu voi olla aivan järjetön. Hiilareiden kanssa ei ongelmia ole, jos kerralla ei syö kuin max. 40-50 g.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07