Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset  (Luettu 38302 kertaa)

JoBD1

• Vieras
Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset
« : Helmikuu 11, 2014, 11:40:16 ap »

Joko aloitetaan KEVÄT? :)
Tuo vanha ketju olikin aika pitkä ainakin näin uuden silmissä.. ;)

Hei kaikille! Täällä kirjoittaa 23vuotias, reilu 10 vuotta D1:stä sairastanut. Hoitotasapaino pysynyt aina hyvänä. Raskaus (joka siis ihan aluillaan ja hengittäminenkin pelottaa :D) on ollut suunniteltu ja toivottu. Eli kaikki siinä mielessä hyvin..

Nyt kaipaankin vertaisia tätä "matkaa" yhdessä kulkemaan ja kokemuksia jakamaan sekä kuulisin mielelläni kokemuksia/neuvoja teiltä "kokeneemmilta" äideiltä.

Kuten varmaan kaikilla D-äideillä, myös mulla sen suunnattoman ilon ja onnen tunteen jälkeen mieli täyttyi kysymysmerkeistä ja mahd. huolen aiheista..

Milloin minun tulee ottaa yhteyttä ja mihin?
Kuinka tiheää seuranta/paljon käyntejä tulee olemaan?
Mitä muuta minun tulee huomioida?

Aikaisemmin sokerit ovat pysyneet hyvinä - kuitenkin juuri nyt tuntuu, että lähiaikoina on tullut myös niitä 10-15 välisiä arvoja. Kuinka nämä lyhytaikaisina vaikuttavat? Tietenkin nyt jos koskaan on motivaatio jättää nekin pois..

Nyt vain toivotaan, että kaikki menee hyvin......
Kirjattu

Mappa

• Aloittelija
Vs: Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2014, 10:57:03 ap »

Aloitetaan ihmeessä kevät! Linnutkin jo laulelevat siihen malliin...

Onnea JoBD1! Kannattaa varmastikin olla ensimmäisenä yhteydessä neuvolaan. Laittavat sieltä sitten lähetteitä tarpeellisiin paikkoihin.  Minulla ensimmäinen neuvolakäynti oli viikolla 13, mutta yleensä se kai on aiemmin. (Minulla meni 8. viikolle ennenkuin tajusin olevani raskaana, vaikka suunnitellusta raskaudesta onkin kyse. Pitkä tarina...)

Nyt on menossa 17+5. Toistaiseksi takana yksi ultra yksityisesti, yksi neuvolakäynti (toinen loppuviikosta) ja monta puhelua ja sähköpostia Naistenklinikalle. Ensimmäinen aika Naikkarille on vasta viikolla 20. Olen ymmärtänyt, että yleensä n. viikolla 12 ultrataan ainakin pääkaupunkiseudulla ensimmäisen kerran verovaroin. Jos sitä ennen haluaa ultraan, ohjataan yksityiselle. Viikon 12 tienoilla otettiin pitkä lista verikokeita, esim. kilppariarvoja yms. yms. ja jos haluaa seerumiseulonnan, pitää se tehdä viimeistään viikolla 12+6.  Neuvolakäyntejä on käsittääkseni noin kuukauden välein, mutta täältä palstalta olen lukenut, että Naikkarin kontrollit tihenevät loppua kohden. Se, kuinka paljon, taitaa olla tapauskohtaista.

Ihan alussa verensokerit alkavat usein laskea, eli kannattaa varautua hypotteluun ja laskea sukkelaan ja reippaasti insuliiniannoksia. Olen ymmärtänyt, että mahdollisimman tasaiset arvot vähentävät epämuodostuma- ja keskenmenoriskiä, mutta minulla se tasaisuus ei kyllä onnistunut, vaikka siis pitkäaikaiset ovat aina olleet välillä 6-6,7. Nyt jännitän viikon 20 rakenneultraa...

Naikkarilla pyytävät täyttämään sähköistä  taulukkoa, johon merkitään mittausten tulokset (ennen ruokailua ja tunti jälkeen), sekä insuliini- ja hh-määrät. Tunti jälkeen arvot nähtävästi ennakoivat mahdollista makrosomiaa.

Ohjeet ovat jotakuinkin tällaiset (radilaisille):
Mittaa verensokeri ennen ja tunti jälkeen aamupalaa 3 x viikossa, lisäksi kerran viikossa ”sokerivuorokausikäyrä” eli juuri ennen ateriaa ja 1 tunti aterian jälkeen (aterian lopettamisesta) aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan yhteydessä = 8 mittausta  vuorokaudessa. Lisäksi D1 ja D2 pyydetään vuorokausimittauksissa myös yömittaukset kello 24 ja/tai 04.

Liuskoja kuluu, kun en osaa Novon kanssa arvioida 1h arvoista 2h tilannetta...

Iloa odotukseen ja rauhallista mieltä!
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2014, 11:57:14 ap »

Sotkeudun nyt tähän ketjuun, vaikka vasta haaveillaan..

Seurataanko siis ykkösiltäkin tunnin jälkeen arvoja? Osallahan insuliinikin rupeaa vasta siinä vaiheessa kunnolla vaikuttamaan..  :o
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Neelia

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2014, 13:12:24 ip »

Minäkin tuolta kuumeilijoista sotkeudun tänne "huutelemaan". :)
Tärkeintähän on muistaa että ykkösillä, kakkosilla ja raskausdiabeetikoilla hoito-ohjeet (ja suositukset) vaihtelevat paljonkin...

Ykkösten aterian jälkeiset kannattaa mitata aikaisintaan puolitoista tuntia syömisestä, normisuositus on kai kaksi tuntia. Itse mittaan kahden tunnin päästä syömisestä.

Alkuraskaudessa sokerit nousee ja inskan tarpeen lasku alkaa puolen välin (?) tienoilla kunnes tarve taas laskee viime metreillä.

Ja ykkösten on syytä mitata JOKA päivä niitä sokereita, sillä tavalla niihin sokereiden heittelyihin pystyy parhaiten yrittää vaikuttaa.

Eikä ne kympin (tai ylikin) sokerit pahaa tee kunhan ne eivät ole jatkuvia.

Ekana yhteys äitiysneuvolaan ja jos siltä tuntuu niin omaan hoitotahoon, sieltä ne neuvoo mitä pitää tehdä.

Onnea odotukseesi!! :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2014, 13:14:00 ip kirjoittanut Neelia »
Kirjattu

JoBD1

• Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2014, 13:56:51 ip »

Kiitos kaikille vastauksista! :) Ja mistähän sellaisen rauhallisen mielen nyt ostaisi...

Seurantavihkoa kun selasin niin tajusin, että mulla on diabeteshoitajalle varattu aika (viime käynnillä 3kk sitten lääkäri varasi puoleen väliin hoitajan ajan mahd. raskautta ajatellen) tämän viikon torstaina. Odotankin nyt tuon ajan ja kysyn sieltä vähän lisää - sattui hyvään aikaan. :) Mietin vain, että tulisikohan minun silti ottaa jo yhteys myös kaupungin tk:n neuvolaan? Nyt rv5 (vasta..).

Ja oliko nyt niin, että tarkastuksia on sekä keskussairaalan äitiyspkl:ssä että kaupungin tk:ssa? (anteeksi tietämättömyys..)

Itsellä on ollut sellainen käsitys, että täällä päin käyntejä olisi tiuhaan tahtiin ja keskussairaalassa/tkssa saisi ravata kyllästymiseen saakka! Olen yllättynyt kun Mappa kerroit sinulla olleen käyntejä nuin vähän!
Tsemppiä muuten rakenneultraan!! :)

Itse saan tehdä melkoisen ryhtiliikkeen sokereiden mittaamisen suhteen.. Miksi se tuntuukin niin työläältä..
Ja tuo seurantamäärä (naikkarin sähköinen taulukko) kuulostaa ainakin tällä hetkellä todella paljolta!

Ihanaa kun on tämä palsta!
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2014, 14:52:30 ip »

mä sain raskausaikana naikkarilta ohjeeksi mitata nimenomaan tunnin päästä syömisestä, mutta mittasin tunnin välein aina, oli ruoka-aika tai ei  ;D 8)
Kirjattu

Mappa

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2014, 15:57:08 ip »

Mini ja kumppanit, minullekin oli iso yllätys juurikin tuosta mainitsemastasi johtuen, että Naikkarilla haluavat nimenomaan niitä 1h ruokailun lopettamisen jälkeen arvoja... En aluksi uskonut, mutta totta se on. Ilmeisesti jos 1h arvot ovat kovin korkeita, se saattaa ennustaa hiukan makrosomiaa jostain syystä. Tosin en ole vielä kuullut, millaisia niiden 1h arvojen tulisi olla :/. Radilaisten ohjeessa (jonka siis Naikkarilta sain) tavoitteena on 7,8 1h ruokailun jälkeen. Olisikohan sitten se?

JoBD1, ainakin minulla on niin, että käyn pääkaupunkiseudulla oman kunnan neuvolassa, missä punnitaan ja mitataan verenpaineita ja muita, neuvotaan äitiyspäiväraha-asioista jne., mutta Naikkarilla tapaan sitten nähtävästi lääkärin, joka ultraa, sekä diabeteskätilön, joka valvoo verensokereita. Ainakin tässä käsityksessä olen - katsotaan, mitä tapahtuu ;).

Luulin myös, että väsymykseen saakka saa hypätä, mutta tosiasiassa saa olla itse aika aktiivinen, jos tarvitsee neuvoja. Johonkin sähköpostiin en saanut vastausta, eli poliklinikalle soittaminen on ollut tehokkainta. Kaikki kätilöt ovat olleet tosi ystävällisiä, mutta silti minulla on vähän sellainen olo, että osaankohan huolehtia kaikesta, mistä pitäisi...

Kirjattu

Mappa

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2014, 16:03:43 ip »

Vielä jäi JoBD1 sanomatta, että soita ihmeessä jo neuvolaan. Minulla oli vuosikontrolli diabeteshoitajalle ja hän kehotti ottamaan muutaman asian puheeksi neuvolan puolella.

Minustakin se sähköinen taulukko on vähän työläs. Ehkä ei niin työläs, jos osaisin sitä jotenkin puhelimella täyttää... Nyt siis mittailen ja raapustelen vihkoon (mitä en ole vuosikausiin tehnyt) ja kerran viikossa naputtelen sähköiseen muotoon  ja lähetän Naikkarille, mistä tulee kommentit paluupostissa. Toisaalta en ole kyllä saanut huutia, vaikken ihan jokaisen aterian hh-määriä olekaan kirjaillut näkyviin, eli sellaista sopivan kireän pipon mentaliteettia haen mittauksiin ;)

Tsemppiä meille kaikille :)!

Ja vielä ps. oletteko ottaneet influenssa-rokotteen? Tuli  mieleen sikainfluenssa-uutisia lukiessa... Minulla on ottamatta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2014, 16:08:20 ip kirjoittanut Mappa »
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2014, 16:31:01 ip »

(miks mä roikun täällä raskaana olevien ketjussa??  8) ) mutta mä tein sen taulukon kans niin että tulostin sen paperille ja täyttelin ja vein aina käynnille sen mukaan, mut sit jos oli pidempi väli ettei ollut käyntiä (esim. toisen kolmanneksen aikana) lähetin sähköisesti. en kokenut sitä työläänä :) okei nyt mä poistun takavasemmalle  ;D
Kirjattu

marika81

• Matkailija
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2014, 17:21:04 ip »

Mulle just tällä viikolla sanottiin tampereen keskussairaalan äitipolilla,että ei tarvitse vielä ottaa tunnin kuluttua ateriasta.Vasta myöhemmin ajankohtaista.Nyt viikkoja melkein 22 ja rakenneultrassa näkyi virkeä poitsu.400g ja rapiat päälle  :)
Kirjattu

kap

• Matkailija
« Vastaus #10 : Helmikuu 12, 2014, 20:47:43 ip »

Mulle myös ohjeistettu että alkuun pitkään mitataan 2h syömisestä ja sitten 1.5 h ja vasta viikolla 27, 28 alkaen 1h!
Kirjattu

Mappa

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2014, 13:33:13 ip »

Jännä, että eri hoitopaikoista saa niin erilaisia ohjeita. Täytyypä kysyä kätilöltä ihan kiinnostuksesta sitten kun sellaisen tapaan, miksi he haluavat Helsingissä tunnin arvoja jo niin varhain.

Sinppu, älä katoa, vaan kerro, kuinka usein tapasit diabeteskätilöitä? Vaikka minusta on tylsää siirrellä arvoja paperilta koneelle, on kuitenkin kiva, ettei tarvitse odottaa kahta ja puolta kuukautta sentään :).

Onko teillä muilla siis käynnit lisääntyneet rakenneultran jälkeen?

Jos olette tavanneet diabeteskätilöitä ennen rakenneultraa, niin mitä vastaanotoilla on tapahtunut? (Edelleen epävarmana mietin, pitäisikö minun tietää jotain, mitä en tiedä... Oma neuvolan terveydenhoitaja on tosi pätevä ja ihana, mutta ei ota kantaa D1-asioihin, kun ne kuuluvat sinne Naikkarille.)
Kirjattu

JoBD1

• Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2014, 13:52:50 ip »

Täällä on nyt D-hoitajalla käynti (joka kylläkin muuttui lääkärivast.otoksi) takana.
(Melkoisen) tietoähkyn ja jopa ahdistuksen siivittämänä voin kertoa Pohjois-Suomen D1äitien raskausseurannasta. Ehkäpä yhteenveto rauhoittaa myös omaa mieltä ja lopulta totean, että kyllä tästä selvitään ja eihän tämä ole mitään!

* Verensokereiden mittaaminen ennen ja jälkeen eli vähint. 10krt/pv (mieletön muutos aikaisempaan keskiverroin 2krt/pv mittaamiseen)
* viikon välein puhelinaika Dhoitajan kanssa (verensokerit, palaute, kuulumiset)
* Äitiyspklkäynnit (1krt/kk?)
* Sisätautienpklkäynnit (1krt/kk - samassa yhteydessä kun äitiyspklaika?)
* Silmäpklkäynti
* 1krt/kk ghb
* Glukoosimonitori (vapaaehtoinen, mutta suosittelivat kovasti)
* Neuvolakäynnit erikseen

Onko teille muille tarjottu glukoosimonitoria raskausajaksi? Onko kenelläkään kokemusta; puolesta/vastaan ajatuksia? Itsellä hiukan ahdisti ajatus olla kiinni "koneessa", vaihtaa sensoria usein.. mihin se edes saa kiinni?
Kiitos!
Kirjattu

neitie

• Vieras
« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2014, 16:01:43 ip »

Täällä menossa raskausviikko 11+5, ensimmäinen ultra oli maanantaina ja siellä oli kaikki hyvin! :)

Sokerit elää ihan omaa elämäänsä, vaikkakin keskiverensokeri oli laskenut 7,9:ään, joka on paras lukema sitten lapsuusvuosien (?). Pelottaa kyllä aika paljon, että miten nämä sokerit vaikuttaa vauvaan, mutta ei auta kun taistella niiden kanssa. Mittaan todella monta kertaa päivässä, onneksi siitä on tullut jo ihan rutiinijuttu. Kirjoitan myös kaiken ylös  ihan tavalliseen vihkoon; kellonajat, verensokeriarvot, mitä syön, hiilarit, liikunnat, jännittämiset (jännittäminen/stressi vaikuttaa mulla tosi paljon sokereihin), melkein KAIKEN. Ja se toimii mulla erittäin hyvin vaikka tavallaan hommaa onkin aika paljon! Mutta mä haluan nähdä ne tossa muodossa, auttaa ymmärtämään vähän paremmin mikä vaikuttaa mihinkin.

Töissäolevat, joudutteko te korvaamaan diabetekseen liittyvien lääkäri ym. -käyntien poissaolotunnit? Se tuntuu itsellä tällä hetkellä aika raskaalta, kun nyt on joutunut käymään paljon lääkärissä diabetekseen liittyen (silmäpolilla, diabetespolilla jne.) ja kaikki tunnit/minuutit pitää töissä korvata...
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2014, 16:15:45 ip »

Tervetuloa uudet odottajat!  :)

Mä en ole koskaan kuullut että pitäis mitata tunti jälkeen syömisen. On puhuttu aikaisintaan 1,5h jälkeisestä mut vihossahan lukee 2h. Mutta siis mun on turha mitata tunti jälkeen kun se on korkealla ja vähän ajan jälkeen voi sitten alkaa kolmosella. Ei noita korkeita voi välttää ellei sitten mahdollisesti niin että käyttää verensokerin kakkosessa ja sit vasta syö, en tosin ole kokeillut eikä siitäkään mitään tulis kun kakkosen arvolla olis pakko alkaa tankkaamaan ja sitten oltaisiinkin jo korkealla.  ???

Joka tapauksessa, mulla on nyt vähän retuperällä tää hoito.  :-X. Piti laittaa hoitajalle arvoja ennen seuraavaa äitipolia joka on kahden viikon päästä mutta en mä ole muistanut kirjata hh-määriä että ois mitä lähettää. Ja korkeita arvoja alkoi olemaan rakenneultran jälkeen ja olen lisännyt levemiriä iltaan 3 -> 8 ja päivisin sitten en osaa arvioida tarpeeksi hyvin kun on vähän lähtenyt herkuttelu lapasesta....  :-\ Siis ei mitään överimääriä mut näköjään pari riviä suklaatakin on katalaa verensokereille, eli pitäis olla ilman... Äh, pitäis saada niskasta kii!

Nyt siis 24+1.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2014, 16:17:34 ip kirjoittanut Eline »
Kirjattu
D1 since 2000

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59