Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset  (Luettu 38028 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset
« Vastaus #30 : Helmikuu 21, 2014, 22:58:10 ip »

Hyvä kun seuraavat, onnea loppumetreille!!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Jassuh

• Vieras
« Vastaus #31 : Helmikuu 22, 2014, 12:58:21 ip »

Heippa kaikki uudet ja vanhat!
Elikkä kirjottelin tonne syyskuulumisiin pari kertaa raskaus aikana ja oon mietiskellyt, että pitäiskö nyt sitte vielä kerran jotain tänne raapustaa.
Tässä nyt tällänen yhteenveto raskaudesta ja synnytyksestä.
Alku raskaus meni ihan loistavasti, ei mitään aamupahoinvointeja ja olo muutenkin oli ihan normaali. Ainoa miinus oli että raskaus ei ollut suunniteltu ja pitkä sokru oli yli kymppiä. Olin viikolla 8 kun sain tietää olevani raskaana ja heti seuraavalle viikolle sain neuvolaan ja naistenklinikalle ajat. Neuvolassa kaikki meni ihan kivasti, mutta naikkariltahan tuli hirveetä huutoa sokereista. Seuraavan ajan sain kuukauden päähän ja sinne sitte tallustelin diabetesvihon kanssa, johon olin koko kuukauden mittaillut ja kirjannut tiuhaa tahtia. Diabetes kätilö oli kauheen tyytyväinen ja ultrissakin kaikki oli aina normaalisti ja vauva liikkui paljon.
Suunnilleen keskiraskaudessa nilkat alko turpoamaan, mutta edelleenkin kaikki oli muuten tosi hyvin.
Joulukuun puolessa välissä lääkärit sitte haluski mut jo osastolle, koska virtsassa valkuaista 2.6 ja kolme yötä sitte omasta mielestä hyvä kuntosena makasin siellä tuloksetta.
Kotiin pääsemisen jälkeen alko sitte iha järjettömät turvotukset nilkoissa, pohkeissa, reisissä, alaselässä ja naamassa, joten liikkuminen oli tosi vaikeeta, mutta pakko oli, koska ostettiin miehen kanssa omakotitalo jossa oli remppa kesken ja pitihän se nyt joka päivän jälkeen nähdä mitä siellä oli saatu aikaseks.
24. päivä tammikuuta (perjantaina) tuli sellanen olo ku ois ollut 40 astetta kuumetta, vaikka normaalia se mittari joka kerralla näytti. En olis millään halunnut soittaa naikkarille, koska kummitytön synttäreitä olis vietetty seuraavana päivänä ja tiesin että jos soitan nii osastollehan ne mut laittaa. Illalla siinä joskus 11 aikaan tuli sitte nii järkyttävä olo että oli pakko soittaa ja naistenklinikalle lähettiin. Kätilö laitto mut käyrään ja vauvalla onneksi normaali syke, mutta silti lääkäri oli sitä mieltä että jään osastolle ja koska oli jo niin kipeä olo ei enää siinä vaiheessa haitannut yhtään. Sama huone ja sama sänkypaikka ku edelliskerrallaki, niin ja tietenki samat hoitotätösetkin.
Lauantain aamukäyrässä olin ollut jo ainakin kaks tuntia ja vauvalla niin korkea syke, että leikkaus saliin sitten lähettiin.
Tyttö otettiin ulos 17 minuutissa ja syntymä ajaksi tuli 25.1.14 klo 10:00. Sain vauvan heti syliin hetkeksi ja sitten tyttö lähti vauvaosastolle ja äiti heräämöön. Paniikki hellitti vasta siinä vaiheessa kun kätilö kertoi että mies on nyt tullut ja on katsomassa vauvaa.
Heti kun puudutus loppui ja sain liikutettua varpaita, pääsin omaan huoneeseen. Hoitaja toi vauvaa vielä illemmalla näytille ja sain sylitelläkkin hetken. Seuraavana aamuna hoitaja auttoi minut ylös ja onnistuin käymään suihkussa, siinä vaiheessa kivutkaan ei haitannut, suihku tuntui uskomattomalta!
Tyttö oli vauvaosastolla 3 päivää, koska tulehdusarvot nousi ja verensokerit laski, joten tipalla anettiin antibioottia ja sokerilientä. Kätilöt ja mieheni kärräili mua tiuhaa tahtia kattomassa neitosta. Onneksi kolmantena päivänä sain vauvan omaan huoneeseeni ja päätettiin mieheni kanssa ottaa perhehuone. Yksin en olis pärjännyt mitenkään.
Sektion jälkeen valkuaisen määrä pissassa nousi kaheksaan ja tulehdusarvotkaan ei lähtenyt laskemaan, joten päästiin sairaalasta vasta seuraavan viikon sunnuntaina.
Nyt "synnytyksestä" tasan kuukausi ja toipuminen edelleen kesken, liikkuminen haavan kanssa tosin jo helppoa, mutta iltasin huomaa jos on ollut liikaa liikkeellä kun haavan kohtaa vähän särkee. Pienillä lenkillä vauvan kanssa ollaan jo käyty ja ehkä joku päivä huomaankin että haavaan ei satu enää ollenkaan.
Tissimaito loppui jo viikko sitten ja nannilla mennään, iltaisin vähä neitosen massuun sattuu mutta muuten vauvan kanssa on helpompaa kun kuvittelin ja vauva-arki on ihanaa!
Onnea kaikille odottajille! Vaikka raskaus olisikin "syvältä" niin on tää kyllä sen arvosta! :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Helmikuu 23, 2014, 22:14:55 ip »

Onnea!! Millä viikolla vaavi lopulta syntyi? Hienoa että kaikki lopulta hyvin,
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Jassuh

• Vieras
« Vastaus #33 : Helmikuu 24, 2014, 12:24:07 ip »

Kiitos! :) Neitonen synty 37 viikolla, painoa oli 3,6 kg ja pituus 50cm.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Helmikuu 24, 2014, 19:36:54 ip »

:D
Kirjattu

miles

• Aloittelija
« Vastaus #35 : Helmikuu 27, 2014, 17:46:34 ip »

dadda, pitkään ei ehditty seuraamaan  ;)
Jassuh, onnea!

Kuulumisia täältä taas: Poika syntyi 23.2 klo 20.48  :)
Nopea synnytys käynnistyi sunnuntaina (rv 38+3) neljän aikaan päivällä ja poika (3135g ja 50cm) syntyi kahdella ponnistuksella vähän ennen iltaysiä. Lääkäri ehti juuri puhkaista kalvot ja lähteä huoneesta ennen kuin neljän minuutin päästä poika oli maailmassa. Ehdittiin olla sairaalassa vain pari tuntia. Melko touhua oli  ;D

Molemmat voidaan hyvin ja kotiuduttiin eilen. Sain pojan heti osastolle viereeni ja sokereita seurattiin pari vuorokautta, mutta pysyivät hyvin lisämaidon avulla. Maito nousee hitaasti, joten korvikkeella jatketaan. Sinnikkäästi kuitenkin yritetään saada maidontuotanto käynnistymään. Onneksi poika on varsin reipas ja motivoitunut yrittämään  :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Helmikuu 27, 2014, 18:18:28 ip »

Onnea!!
Kirjattu

Miaca

• Vieras
« Vastaus #37 : Helmikuu 28, 2014, 12:21:08 ip »

Tervehdys täältäkin suunnalta viikoilla 18+2!

Milloinhan se hehkeä ja ihana keskivaiheen odotusaika alkaa?
Tähän mennessä kärsitty huonovointisuudesta, sokeriheittelyistä , yksi poskiontelontulehdus ja jälleen karmean flunssan kourissa. Voihan tosin nämä kosteat ilmatkin olla osasyynä sairasteluun, koska en pakkastalvina ole juurikaan flunssista kärsinyt... Kauhulla odotan allergiakauden alkua kun ei ilmeisesti ainakaan nykyiset lääkkeeni ole käyttökelpoisia raskausaikana. Onko muilla ollut jotain tiettyjä lääkkeitä(koivu ja leppä allergia) vai mennäänkö pelkillä sarvikuono- huuhteluilla ja niiskutuksella?

No nyt olisi vielä viikko siihen seuraavaan ultraamiseen ja saamme ehkä tietää millanen tyttönen tai poikanen sielä vatsassa myllertää. Ensimmäisiä liikeitä olen jo bongaillut ja onhan se jännä tunne kun jokin liikkuu tuolla. Ja ilmeisesti on vauhdikas kaveri tulossa, kuten isästäänkin kun ei malttanut neuvolassa olla hetkeäkään aloillaan, että oltais kuultu sydän ääniä pitempään. No ei onneksi ole kuin se viikko enään oottelua..

Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #38 : Helmikuu 28, 2014, 23:48:35 ip »

Onnea vauvan saaneille!  :-* Mä olin tällä viikolla ultrassa ja kaikki hyvin. :) Keskikäyrällä vauveli vielä menee (954g) muttei varmaan enää kauaa. :( Kolmen viikon päästä jo seuraava ultra. Nyt siis 26+2. Ihanasti tuo kyllä päivittäin useaan kertaan myllää mahassa. :D Hobis 6,2, pitää vähentää Levemiriä kun hypoja liikaa. On tää vaikeeta...
Kirjattu
D1 since 2000

katti03

• Vieras
« Vastaus #39 : Maaliskuu 04, 2014, 14:35:11 ip »

Meille syntyi rv 39+1 20.2.2014 iso poika suunnitellulla sektiolla (4900g ja 52cm) vauva oli 3  vrk:tta keskolassa,lisähappea sai ensimmäisenä päivänä ja muutaman päivän oli sokeritipassa.
Kotielämä on alkanut ihan ok,mitä nyt imetys takkuaa ja tänään neuvolassa vauvan paino oli hiukan laskenut.
Kirjattu

Mappa

• Aloittelija
« Vastaus #40 : Maaliskuu 06, 2014, 11:49:12 ap »

Onnea vauvan saaneille! Jaksaisittekohan lisätä vauvatiedot myös tuonne lasketut ajat -puolelle? Sieltä olisi niin kätevä kurkata, miten "meikäläisten" lasketut ajat suhteutuvat niihin toteutuneisiin päiviin :).

Tsemppiä Eline!

Pääsin viimein Naikkarille rakenneultran merkeissä viime viikolla ja olihan ystävällinen ja perusteellinen meininki siellä! Rakenneultrassa kaikki vaikutti olevan kunnossa - voi sitä huojennuksen määrää! Makrosomiasta kyselin, mutta lääkäri tuumasi, että he huolehtivat siitä minun puolestani.

Täälläkin murehdin, osaanko kysyä kaiken tarpeellisen, kun ensimmäinen aika Naikkarille peruttiin aikanaan. Nähtävästi vain yksi juttu on jäänyt välistä, nimittäin silmänpohjien kuvaus. Nyt sitten jännitän, mitä kautta pääsisin kuvaukseen ajoissa...

Nyt on siis menossa 20+5 ja verensokerien kanssa on alkanut olla hankalaa. Naikkarilta en saanut kehotusta rajoittaa hiilarien määrää, mutta pika ei tunnu riittävän, vaan korkeilla mennään ruokailun jälkeen. Korjaavat eivät aina tunnu purevan, vaan yksikin yö jumppasin, kun en enää uskaltanut pistää enempää lisäinsuliinia. Jos pitkäkestoista nostaa niin että päiväsokerit kunnossa, mutta yöllä tahtoo laskea. Olen muutenkin alkanut heräillä yöllä vaistomaisesti mittailemaan ja päivällä sitten väsyttää. Hankalaa!

Kysymys: onko joku kokeillut pistää osan pikainsuliinista mahaan (tehoaa nopeammin) ja loppuannosta reiteen (kun ruoka tuntuu sulavan hitaammin, ehtisi reidestä loput insuliinit mukaan...)?

Toinen kysymys: toinen kolmannes pitäisi olla sitä energistä ja hyvinvoivaa aikaa, mutta minusta tuntuu, että huonovointisuus lisääntyy... Ehkä sokerien heittelyn takia. Onkohan se tavallista diabeetikolle, vai enkö vain osaa säätää?
Kirjattu

Handee

• Vieras
« Vastaus #41 : Maaliskuu 06, 2014, 15:21:16 ip »

Moikka!

Mä oon uusi täällä. Tai no oon kirjotellu vuosia sitten esikoisen odotusaikana, mutta en siis piiiitkään pitkään aikaan.  :) Oon lueskellu muutaman viikon juttujanne ja nyt oli pakko kaivaa tunnukset esille ja kirjautua sisään. On nimittäin pakko saada vertaistukea tän hetken tilanteeseen. Tilanne siis se et tänään on menossa pikkukakkosen odotuksessa rv 17+2 ja mulla lähtee järki! Vähän samat ongelmat kuin edellisellä kirjoittajalla..Eli ateriainsuliiniksi ei tunnu riittävän mikään valtakunnan määrä!!! Mulla käytössä pumppuhoito (aloitettu 2/2013). Basaalin määrä lienee riittävä mun mielestä, mutta aivan yhtäkkiä noin viikko sitten alkoi tää vaihe et aterianjälkeiset arvot on ihan pilvissä (12-16) ja sitten korjausboluksetkaan ei vaikuta. Siitäkään ei tunnu nyt olevan apua et oon vähentäny hiilareita ja pienentäny annoskokoja. Siltikään sama määrä bolusta ei riitä laskemaan sokereita! Argh! Oon ihan paniikissa. Esikoisen odotus päättyi raskausmyrkytykseen ja sektioon jo rv:lla 31+4. En haluis samaa kohtaloa nyt. Ja on niin maan ärsyttävää et vaikka kaikkensa yrittää niin mikään ei riitä. Yöllä herään mittaamaan sokerin 2 kertaa ja nyt on ollut sokerit nousujohteiset myös yöllä. Aamuyölle menee ihan ok, mut sitten lähtee hurjaan nousuun.  >:( Pelkään kuollakseni miten hoba lähtee tästä nousuun. Mulla se siis oli 3 kuukautta ennen raskauden alkamista 9.6% ja ekalla mittauksella rv:lla 9 se oli 8% ja nyt viimeksi 7.5%. Ei huippuhyviä nuokaan, mutta tähän saakka oon ollu tyytyväinen. Taitaa tulla ihan eri fiilikset ens viikonn käynnillä..Huoh! Oisko kellään mitään viisaita neuvoja??
Kirjattu

Satu37

• Jäsen
    • Vauvablogi
« Vastaus #42 : Maaliskuu 07, 2014, 15:55:00 ip »

Kuulostaa tutulta tuo insuliinin riittämättömyys. Itse olen rv 35 ja joudun pistämään aamupalalle 35 ky Humalogia. Määrä on vielä pieni verrattuna edelliseen raskauteen, silloin tykitin samalle hiilarimäärälle 52 ky  ;D

Kannattaa jakaa isot insuliiniannokset useampaan kohtaan, mulla esim menee Lantusta aamulla 92 ky ja pistän sen kolmeen eri kohtaan, samoin tuon aamupalan Humalogin jaan kahteen kohtaan. Sitten vielä aamulla lisäksi Protaphanea 12 ky. Se on olllut hyvä lisä, koska Lantusta en voi matalien aamuarvojen vuoksi enää lisätä. Aikamoista taiteiluahan tämä on, mutta vauva palkitsee vaivannäön <3

Muistakaa: Kun teet parhaasi, se riittää <3

Eline

• Jäsen
« Vastaus #43 : Maaliskuu 08, 2014, 22:03:57 ip »

Huh, hurjalta kuulostaa nuo insuliinimäärät!  :o Onko moninkertaiset raskautta edeltävään aikaan? Mä pistän vielä aika maltillisesti eikä edellisessäkään raskaudessa pitänyt mitään älyttömiä määriä pistää missään vaiheessa. Esim. aamupalan 35g hiilareille laitan 8 yksikköä Humalogia jos lähtövs on hyvä. Muuten jos ei ole mitään kovin hiilaripitoista riittää se 1 yksikkö per 10g. Toki en ole vielä keksinyt mikä määrä riittäisi hiilaripommeihin, en ehkä vaan uskalla laittaa tarpeeksi, siis esim. pizzaa syödessä. Pitää aina mitata tiheään jälkeen ja laittaa korjaavaa. Levemirannokset piti rakenneultran jälkeen nostaa, ennen meni 17+3, nykyään 22+8. Tsemppiä kaikille korkeiden kanssa taisteleville! Mullakin on vähän väliä ihan käsittämättömiä arvoja mutta se on ainaista tän taudin kanssa, myös ei-raskaana...  :(

Nykyään kuulemma otetaan kolmen kuukauden välein silmänpohjankuvaukset raskaana olevilta, ainakin täällä Helsingissä. Mulla on taas kuvaus parin viikon päästä vaikka just olin syksyllä niin soitin ja kysyin. Ei ollu tällaista 2 vuotta sitten. 27+3 eikä malttais odottaa että näkee tän mahassa mylläävän.  :)
Kirjattu
D1 since 2000

Satu37

• Jäsen
    • Vauvablogi
« Vastaus #44 : Maaliskuu 09, 2014, 18:13:22 ip »

Eline, kyllä joo, ilman raskautta riittää aamupalalle 12 ky, hiilareita siinä on n. 70 g eli en todellakaan ole mikään karppaaja. Nyt 35 ky riittää, pari viikkoa vielä ehkä aikaa sektioon, saa nähdä pitääkö annosta vielä nostaa.  ::)

Insuliinihan on siitä hyvä lääke, että siinä ei mitään maksimimääriä ole, vaan jokainen pistää sitä oman tarpeen mukaan. Rohkeasti vaan, raskaus voi nostaa insuliinin tarvetta reilustikin, varsinkin aamulla.

Linkkejä