Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset  (Luettu 38027 kertaa)

Eline

• Jäsen
Vs: Raskaana olevien KEVÄTkuulumiset
« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2014, 16:25:19 ip »

Mini ja kumppanit, minullekin oli iso yllätys juurikin tuosta mainitsemastasi johtuen, että Naikkarilla haluavat nimenomaan niitä 1h ruokailun lopettamisen jälkeen arvoja... En aluksi uskonut, mutta totta se on. Ilmeisesti jos 1h arvot ovat kovin korkeita, se saattaa ennustaa hiukan makrosomiaa jostain syystä. Tosin en ole vielä kuullut, millaisia niiden 1h arvojen tulisi olla :/. Radilaisten ohjeessa (jonka siis Naikkarilta sain) tavoitteena on 7,8 1h ruokailun jälkeen. Olisikohan sitten
Joo, varmaan täydellisessä maailmassa.  ::) Eihän tuo vois mitenkään onnistua ykköstyypeiltä ilman hurjaa karppausta? Eikä meille kuitenkaan karppausta suositella/ehdoteta niin sinänsä vähän ristiriitaista olis. Mä olen myös Naikkarilla hoidossa mutta mulle ei ole puhuttu mitään 1 tunnista? Mutta hei, oletkos sinä radilainen etkä D1, tajusin just?
Kirjattu
D1 since 2000

kap

• Matkailija
« Vastaus #16 : Helmikuu 13, 2014, 16:37:56 ip »

Minä soitin liittoon kun plussasin ja varmistin asian niin ei tarvi tehä takaisin mitään käyntejä jotka liittyy raskauteen, ainoastaan ajomatkat pitää tehä.  8)
Mulle sanottiin myös että vs pitää olla kork.8 mmol 1h ruuasta.
Pitää vaan pistää ateriainska ainakin 10-15min ennen ruokaa niin se ehtii vaikuttaan kun rupee syömään. Itse oon saanut hyvin pidettyä arvot kurissa. Työtähän tää vaatii kyllä!!
Kirjattu

Mappa

• Aloittelija
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2014, 19:39:13 ip »

Eline, D1 minäkin, vuodesta 2007 tosin vasta (ikää nyt 34, eli aika myöhään puhkesi). JoBD1, sinua toden totta seurataan ja tarkasti. Tsemppiä! Mutta kylläpä on isot erot seurannassa...
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #18 : Helmikuu 13, 2014, 23:43:29 ip »

Mulle sanottiin myös että vs pitää olla kork.8 mmol 1h ruuasta.
Pitää vaan pistää ateriainska ainakin 10-15min ennen ruokaa niin se ehtii vaikuttaan kun rupee syömään. Itse oon saanut hyvin pidettyä arvot kurissa. Työtähän tää vaatii kyllä!!
Mä pistän kyllä yleensä aina just 10-15min ennen syöntiä Humalogin, mutta ei ehdi vaikuttaa niin ettei nousis korkeelle ja sitten laskis äkkiä alas. Tiedä sitten mikä mättää, aika korkeaa matematiikkaa tämä hoito aina näyttää olevan...  ???
Kirjattu
D1 since 2000

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #19 : Helmikuu 14, 2014, 08:54:32 ap »

Täältä sivusta huutelen, että raskauden puolivälin jälkeen bolustin aina noin 1h ennen ruokailua. Ainoa keinoni, millä sain pidettyä sokerit kurissa oli, että tykitin inskaa hurjasti ja sitten 2h päästä ruokailusta söin "korjaavaa" ruokaa. Tällä keinolla sokerit pysyi suht ok:na koko raskauden (hoba oli 5,7%), eikä noita aterianjälkeisiä korkeita tullut kovinkaan paljoa. Toki silloin tällöin.

Tällä "dieetillä" lihoinkin sitten raskausaikana 19kg  :o, mutta en tuota yhtään ihmettele. Ihmiset kyllä kommentoi, että oonpa mä valtava, mutta minkäs mä sille tein. Koin ite että olin vähän niinkun pakkosaumassa ja että mieluummin ite kerryttää kiloja ja yrittää pitää sokerit kurissa, kuin että lapsi olisi makrosominen.

Kyllä ne kilot sitten onneksi imetyksen myötä onneksi nopeasti lähtikin ja tällä hetkellä vaaka näyttää -3kg lähtöpainosta. Ilman mitään laihdutuskuureja siis.  :)

Pointtina tässä, että tuo aterianjälkeinen sokeriarvotavoite 6-8 on aika kovan työn takana, eikä se välttämättä edes onnistu siitä kovasta työstä huolimatta. Mutta kaikki on tietenkin yksilöitä ja joillain se voi olla helpompaa.  :) Tsemit joka tapauksessa teille kaikille tuohon sokeritaisteluun!
Kirjattu

marika81

• Matkailija
« Vastaus #20 : Helmikuu 14, 2014, 19:50:10 ip »

Täältä sivusta huutelen, että raskauden puolivälin jälkeen bolustin aina noin 1h ennen ruokailua. Ainoa keinoni, millä sain pidettyä sokerit kurissa oli, että tykitin inskaa hurjasti ja sitten 2h päästä ruokailusta söin "korjaavaa" ruokaa. Tällä keinolla sokerit pysyi suht ok:na koko raskauden (hoba oli 5,7%), eikä noita aterianjälkeisiä korkeita tullut kovinkaan paljoa. Toki silloin tällöin.

Tällä "dieetillä" lihoinkin sitten raskausaikana 19kg  :o, mutta en tuota yhtään ihmettele. Ihmiset kyllä kommentoi, että oonpa mä valtava, mutta minkäs mä sille tein. Koin ite että olin vähän niinkun pakkosaumassa ja että mieluummin ite kerryttää kiloja ja yrittää pitää sokerit kurissa, kuin että lapsi olisi makrosominen.

Kyllä ne kilot sitten onneksi imetyksen myötä onneksi nopeasti lähtikin ja tällä hetkellä vaaka näyttää -3kg lähtöpainosta. Ilman mitään laihdutuskuureja siis.  :)

Pointtina tässä, että tuo aterianjälkeinen sokeriarvotavoite 6-8 on aika kovan työn takana, eikä se välttämättä edes onnistu siitä kovasta työstä huolimatta. Mutta kaikki on tietenkin yksilöitä ja joillain se voi olla helpompaa.  :) Tsemit joka tapauksessa teille kaikille tuohon sokeritaisteluun!

Tuota aterian jälkeistä korjailua minäkin olen tässä miettinyt.En oikein muutakaan keinoa keksi millä arvot sais pysymään rajojen sisällä tuolla tiukemmalla aikataululla.Painoa tullut nyt jo 10kg.Onneksi olin hoikassa kunnossa ennen raskautta.

Synnytyslääkäri sanoi viimeksi ultratessaan,että insuliini,kun on kasvuhormoni niin sekin voi kasvattaa vauvan kokoa.Onko tää todellista?!Kyllä nyt menee vaikeaksi....Mites sitä verensokeria sitten pitäis laskee?!!
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #21 : Helmikuu 15, 2014, 08:58:21 ap »

Synnytyslääkäri sanoi viimeksi ultratessaan,että insuliini,kun on kasvuhormoni niin sekin voi kasvattaa vauvan kokoa.Onko tää todellista?!Kyllä nyt menee vaikeaksi....Mites sitä verensokeria sitten pitäis laskee?!!

No sano se! Suo siellä vetelä täällä. Maalaisjärkeilin tuon asian raskausaikana niin, että kyllähän terveilläkin raskausaikana insuliinia erittyy, että ei kai meidän diabeetikkojen kroppa nyt niin eri tavalla raskausaikana käyttäydy kuin perusodottajien. Huoh. Yksi vaihtoehto on tietty matalahiilihydraattinen dieetti. Ainakin sinppu oli aikanaan sillä odotusajan. Hmm. Ja ketähän muita?

Mutta kaikesta temppuilusta ja tasapainottelusta huolimatta muksu saattaa olla makrosominen. Suoraa päätelmää lapsen koosta ei voi verensokereiden perusteella tehdä. Valitettavasti.   :(

Kirjattu

marika81

• Matkailija
« Vastaus #22 : Helmikuu 15, 2014, 11:39:17 ap »

No sano se! Suo siellä vetelä täällä. Maalaisjärkeilin tuon asian raskausaikana niin, että kyllähän terveilläkin raskausaikana insuliinia erittyy, että ei kai meidän diabeetikkojen kroppa nyt niin eri tavalla raskausaikana käyttäydy kuin perusodottajien. Huoh. Yksi vaihtoehto on tietty matalahiilihydraattinen dieetti. Ainakin sinppu oli aikanaan sillä odotusajan. Hmm. Ja ketähän muita?

Mutta kaikesta temppuilusta ja tasapainottelusta huolimatta muksu saattaa olla makrosominen. Suoraa päätelmää lapsen koosta ei voi verensokereiden perusteella tehdä. Valitettavasti.   :(

Välillä tuntuu,että joka asia johtuu mukamas diabeteksesta.Ja mitä enemmän näitä juttuja kelaa sitä enemmän ressiä pukkaa.Olen kuullut juttua,että kaikki voi jopa mennä hyvinkin kaikista riskeistä huolimatta :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2014, 11:41:20 ap kirjoittanut marika81 »
Kirjattu

kap

• Matkailija
« Vastaus #23 : Helmikuu 15, 2014, 22:13:50 ip »

Niin kaikille ei riitä se 10-15min odotus ennen syömistä insuliinin laitosta. Aamusin joudun odottaan 30min. Toki ruokavalion hiilarit kannattaa huomioida ja inska annosten suurentaminen. Mä juon useesti maitoa lasillisen jos tulee matala niin ei tarvi tankata ruokaa. Nää on niin yksilöllisiä kaikki jutut, onneksi ne neuvoo hoitopaikastakin! :)
Kirjattu

JoBD1

• Vieras
« Vastaus #24 : Helmikuu 17, 2014, 11:09:11 ap »

Vielä huhuilen täällä kokemuksia tuosta glukoosimonitorista/-sensorista tms.? :)

Kiitos!
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Helmikuu 17, 2014, 19:02:07 ip »

Onko teille muille tarjottu glukoosimonitoria raskausajaksi? Onko kenelläkään kokemusta; puolesta/vastaan ajatuksia? Itsellä hiukan ahdisti ajatus olla kiinni "koneessa", vaihtaa sensoria usein.. mihin se edes saa kiinni?
Kiitos!
Mun vauvani on jo 8kk, mutta huutelen täältä taustalta. :)

Mulla on ins.pumppu, joten oon tottunut olemaan kytkettynä koneeseen. :) Tuo glukoosimonitorihan on kooltaan ja ulkonäöltään kuin ins.pumppu, mutta siinä mielessä vapaampi, että kone ei roiku letkun päässä eli tavallaan se on jopa vapaampi kuin pumppu. Totuttelemistahan se varmasti aluksi vaatii, mutta loppujen lopuksi monitori on suht pieni ja sen saa kyllä halutessaan vaatteiden alle piiloon. Itse kuljetan pumppuani rintsikoissa rintojen välissä.

Suosittelen ainakin kokeilemaan sensorointia, sillä hyvin toimiessaan, siitä saattaa olla sinulle valtava apu ja turva. Itse kuulun niihin, joiden kudokset eivät aina suostu yhteistyöhön sensoroinnin kanssa eli ne eivät aina toimi minulla kunnolla. Harmi, sillä minulla olisi sellainen pumppu, joka toimii samalla sensorimonitorina eli en tarvitsisi kahta erllistä konetta. Raskausaikana olisin saanut hoitopaikastani jatkuvan sesoroinnin, mutta ei niistä oikein ollut minulle hyötyä, kun näyttivät mitä sattuivat. Tosin juuri tein yhden sensoroinnin ja se toimi 7 päivää kuin unelma. :)

Yksi sensori kai toimii (en tiedä onko eri sensoreissa eroja?) noin. 6 päivää, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Itselleni tuo 7 päivää oli ennätys. Sensorin vaihto on helppoa ja siihen tottuu nopeasti. Tosin joskus siihen voi tarvita toisen apua, jos haluaa sensorin johonkin haasteelliseen paikkaan eikä itse sitä sinne saa. Tosin minä kun olen "pumppulainen", olen tottunut laittamaan kanyyleita itselleni eli siksi ainakin minä koen sensorin laiton helpoksi. se ei minusta juurikaan eroa kanyylin laittamiselta. Mutta kyllä siihen tottuu ilman pumppukokemustakin. :)

Sensorin viralliset pitopaikat kai ovat vatsa ja pakaran yläosa, mutta toimiviksi ja hyviksi todettuja paikkoja ovat myös käsivarren alaosa sekä reidet.

Ja vaikka tuntuisi inhottavalta olla kytkettynä koneeseen, raskausaika on loppujen lopuksi lyhyt aika. :) Ja jos siitä saa todella paljon apua arkeen, siinä saattaa negatiiviset asiat unohtua kokonaan. Kannattaa siis ainakin kokeilla ja katsoa, mitä siitä tykkäät. Ei sitä ole pakko ottaa jatkuvaan käyttöön, jos se ei tunnu hyvältä. Hienoa kuitenkin, kun tuollaiseen on mahdollisuus. :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #26 : Helmikuu 17, 2014, 22:00:35 ip »

Pussukan tavoin olen myös pumppulainen, joten olen joka tapauksessa kiinni koneessa, enkä osaa sanoa tuohon koneessa kiinni olemiseen oikein mitään...Ainakin itse totuin tuohon pumppuun nopeasti. Ja onhan ihmisillä nykyään kännykät yms laitteet taskussa, joten en usko kenenkään monitoria sen kummemmin ihmettelevän. Pumppuani ei ainakaan ole kukaan näinä vuosina huomannut, ellen itse sitten kaiva sitä esiin julkisesti.

Sensoroin muistaakseni viikosta 20 eteenpäin raskauden loppuun asti. Mun hoitopaikassani sensoreita ei aluksi tarjottu ja jouduin ostamaan niitä sitten itse. No, lopulta sain kuin sainkin jatkuvan sensoroinnin sitten pienen väännön jälkeen hoitopaikastani. Tämä ei nyt kuulu varsinaiseen keskusteluun, mutta halusin vaan mainita sanoakseni, että sensorointimahdollisuus on etuoikeus, joka kannattaa käyttää hyödykseen.

Itse pidin sensoria lähinnä vatsassa ja selässä. Sensori toimi suht hyvin; jotkut sensorointikerrat osuivat täysin nappiin, mutta joskus harvoin sensori näytti mitä sattuu. Verensokereiden mittaamiselta en minäkään siis välttynyt.

Suurimman hyödyn sensorista sain yöaikaan kun itse keskityin nukkumiseen, enkä mittaamiseen. Itselläni matala-aistimukset hävisivät raskausaikana ja siksi sensori oli öisin enemmän kuin tarpeen. Toinen suuri etu oli, että sensorin avulla sai yhytettyä yllättävät verensokereiden nousut ja laskut nopeasti ennen kuin ehtivät kunnolla ylös/alas. Huonona puolena pidän sitä, että sensori näyttää toisinaan sitä valheellistakin lukemaa ja, että joskus kävi niinkin, että sensori näytti vs:n olevan täydellisen kunnossa, mutta todellisuudessa se olikin korkea.

JoBD1, kuten Pussukkakin sanoi, niin voithan kokeilla sensoria ja jos et pidä siitä, niin anna se sairaalalle takaisin.  ;)

Raskausaikana olisin saanut hoitopaikastani jatkuvan sesoroinnin, mutta ei niistä oikein ollut minulle hyötyä, kun näyttivät mitä sattuivat. Tosin juuri tein yhden sensoroinnin ja se toimi 7 päivää kuin unelma. :)

Sain viimeksi d-polilla käydessäni viisi sensoria ja nyt käytössä neljäs. Mulla on kanssa sama kokemus, että sensori toimii nyt paremmin. Liittyisiköhän siihen, että verensokereiden vaihtelut ovat nyt hillitympiä? Eikä tämä hillitympiä tarkoita nyt että ne olisivat kunnossa. Päinvastoin, tuntuvat olevan sekaisin.  :P

Kirjattu

JoBD1

• Vieras
« Vastaus #27 : Helmikuu 18, 2014, 12:13:27 ip »

KIITOS Pussukka-81 ja Pihlajanmarja83!!

Torstaina sen näkee kuinka lähtee menemään kun on aika varattuna aloittamiselle. :)

Mulla itselläkin pumpputausta, mutta se ei sopinut mulle yhtään juuri tuon takia, että koin vaikeana monet tilanteet; kanyylin vaihdot, letkun tarttuminen joka paikkaan, laitteen säilyttäminen/"piilottaminen", mahd. toimintahäiriöt tällaisena kontrolloijana.. eli melkeinpä kaiken ;) Mulla oli tosin pumppu yläkouluikäisenä - joten ehkä siihen voi vaikuttaa myös se, kuinka silloin ei halunnu erottua joukosta ainakaan pumpulla..

Jännä miten hoitotavat vaihtelevat niin paljon..

Kiitos vielä!
Kirjattu

tzuge

• Vieras
« Vastaus #28 : Helmikuu 20, 2014, 14:57:16 ip »

Mulla oli sensorointi alkuraskaudessa, muistaakseni jossain 10 viikon tienoilla. Mutta Tayssista sen ainakin sai vain 6 päiväksi, ei suinkaan koko raskauden ajaksi. Enkä olisi sitä kyllä halunnutkaan, laskin jo päiviä siihenkin kun tuo loppui :D toki hyötyähän siitä oli kun näki ne käyrät miten sokeri käyttäytyy.

Ajattelin ottaa vielä toisen kerran tuon sensoroinnin, nyt menossa rv 21+6. Itselläni myös melkoista taistelua sokereitten kanssa, varsinkin just aterian jälkeisten. Kai mä sitten syön liikaa ja pistän liian vähän. Nyt olen kyllä Levemiriä lisäillyt sekä aamuun että iltaan. Välillä silti tuntuu että mikään ei riitä...Ja takaraivossa tietty pelko isosta lapsesta, esikoinen oli 4370g, tosin makrosomiasta ei missään vaiheessa puhuttu, että se jäi arvoitukseksi. Sokeritasapaino mulla oli kyllä hyvä koko raskausajan. Ja hoba nytkin tullut koko ajan alaspäin, oli viimeksi 6,4. Painoa tullut jo 6 kiloa tähän mennessä, siitä Tayssissa vähän huomauttelivat. Olis varmaan pakko ruveta laihduttamaan!  ;D
Kirjattu

miles

• Aloittelija
« Vastaus #29 : Helmikuu 21, 2014, 17:05:02 ip »

Onnea raskautuneille ja synnyttäneille tähänkin pinoon! Kaikenmaailman juttuja ollut, joten ei ole ehtinyt täällä paljon kurkkia.

Omia kuulumisia tältä päivältä eli rv 38+1. Ultrassa kaikki hyvin; hyvät virtaukset, syke, vauva edelleen keskikäyrällä (vaikka peloteltiin vielä kuukausi sitten makrosomialla) eli 3200g nyt. Aikaisemmin oli puhe, että käynnistetään rv 38-39, mutta tämän päivän perustella Naikkarin lääkäri oli sitä mieltä, että antaa mennä laskettuun aikaan asti. Jooh... kaksi tuskaisen pitkää viikkoa vielä siis, jos ei käynnisty itsestään. Noh, paikat on nyt kypsät; kohdunsuu pehmeä, 4cm auki ja vauvan pää sekä kalvot tuntuu sormelle. Jospa kuitenkin käynnistyisi itsellään ennen laskettua aikaa :)

Ainut, mikä jäi vähän mielenpäälle oli käyrillä makoilu tänään. Vauvan syke oli ilmeisesti ihan hyvä, mutta vauva oli vähän turhan rauhallinen. Maanantaina täytyy mennä uudestaan käyrille. Hoitaja ei tuntunut olevan lainkaan huolissaan, mutta ei kai niitä maanantain käyriä oltaisi muuten määrätty, jos ei olisi syytä? Seuraava ultra on kuitenkin jo rv 39+0 eli torstaina. Hmmm... Aina sitä joutuu jostakin murehtimaan. Nyt sitten kuulostellaan koko viikonloppu vauvan liikkeitä oikein suurennuslasin kanssa  :-\
Kirjattu

Linkkejä