Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeetikkolapsen huone eri kerroksessa kuin vanhempien  (Luettu 4648 kertaa)

Ape79

• Vieras
Diabeetikkolapsen huone eri kerroksessa kuin vanhempien
« : Helmikuu 07, 2014, 14:24:07 ip »

Kysyisin, nukkuuko kenenkään diabeetikkolapsi kotona eri kerroksessa kuin vanhemmat? Meillä 8v diabeetikko on lapsistamme vanhin ja käytännön syistä hänen huoneensa pitäisi muuttaa alakertaan. Muut pienemmät lapset ja vanhemmat nukkuisivat yläkerrassa. Ajattelin hankkia soittokellon, jota lapsi voi yöllä soittaa jos tulee jokin hätä. Meillä on ollut yöhypoja melko vähän, joskus lapsi on huutanut vaimeana äitiä, jonka samassa kerroksessa nukkuvana olen hyvin kuullut. Tällöin olen mennyt katsomaan, lapsi on hokenut nälkää ja sokeri on ollut matala. Tällaiset tilanteet pelottavat uudenlaisessa järjestelyssä. Lapsi itse on innokas muuttamaan yksi alakertaan.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
Vs: Diabeetikkolapsen huone eri kerroksessa kuin vanhempien
« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2014, 14:51:40 ip »

Meillä diabeetikkolapsi nukkuu eri kerroksessa kuin vanhemmat. On nyt 11. On nukkunut jo pari vuotta eri kerroksessa kuin me.
Ei ole ollut ongelma. Tosin sensorin kiljunaa ei oikein kuulla yläkertaan. Lapsi ei ikinä herää yömataliin joita meillä kyllä on - ne pyydystetään mittaamalla ja me aikuiset joudutaan pomppimaan vähän kauemmas mittaamaan.
Meillä eri kerrokseen muuttaminen lisäsi tytön omaa vastuullisuutta - sai silloin vihdoin oman huoneen. Huoltaa hypoeväspurkin itse yms  :)
Nykyisin hänellä on oma herkkukaappikin ja ei syö sieltä salaa  :D
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2014, 21:22:17 ip »

Meillä on nukkunut 9-vuotiaasta asti eri kerroksessa, tunnistaa matalat yöllä hyvin (niitä on harvoin ja meillä on onneksemme tasaiset yöt) eikä ole ollut ongelmaa. Tulee herättämään tai huutelee jos on jotain ilmoitettavaa. Poika on jo yläkoululainen nyt.

Jännitin kyllä alkuvaihetta ja taisin laittaa vauvojen itkuhälyn käyttöön ensimmäisiksi öiksi, että kuulisin jos on jotain hätää. Nopeasti se sitten jäi pois käytöstä  ;)
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

DM.Ellitus

• Intoilija
  • Elä tässä ja nyt. Unelmat on tehty toteutettaviksi
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2014, 10:10:52 ap »

Kyllähän lapsen pitää saada itsenäistyä. Itselläni kokemuksia vain omasta lapsuudesta deen kanssa. 8- vuotiaana kävin jo partioleireillä ja yökylässä. Ekalla vuorokauden mittasella vaelluksella yön  yli olin 11 vuotiaana.
Mä laittasin lapselle vaikka pillimehun tms, sopivan hypoevään sillee käden ulottuville yöpöydälle, mistä on helppo tarvittaessa ottaa. Onhan se hyvä opetella. Jossain vaiheessa kuitenkin pitää itsenäistyä ja sitä varten hyvä harjoitella keinoja, miten tilanteesta selviää. Alkuunhan voisit käydä tarkistamassa lapselta sokrun josain vaiheessa yötä. Se  on ikävä tosi asia, että osalla deen kanssa elävistä on vaikeita hypoja ja niiden kans ja niiden ehkäisyksi joutuu opetteleen omat selviytymiskeinonsa. Uskon, että lapsesi oppii hyvin selviämään. :)
Ymmärrän toki, että vanhemmilla on aina huoli lapsestaan. Ja hypot varmasti huolettaa. Uslon kuitenkin, että myöhemmin lasta voi ruveta harmittaan jos tällainen asia evätään deen takia.
Kirjattu
Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa, D1 v:sta -81 Humalogii pumpussa  ja ramiprilii

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2014, 12:43:56 ip »

Tosin sensorin kiljunaa ei oikein kuulla yläkertaan.

Tätä meillä mietitty kans, jos poika siirtyis omaan huoneeseen (samassa kerroksessa kylläkin), että miten kuultais. Poika ei ite reagoi soittoon mitenkään ku on kuunnellut sitä jo puolet elämästään joka yö. Jotain itkuhälytin tyyppistä ratkaisua oon miettiny, mutta siinäkin se ongelma että jos makkaa pumpun päällä niin ääni on tosi vaimea eli itkuhälyn pitäs olla tosi herkällä ja sitten joka rykäsy ja muut pikkuäänet kuuluu kans
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Tintti08

• Jäsen
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2014, 11:40:20 ap »

Veo –pumppuun on USAssa saatavissa MySentry –niminen ns. etämonitori, josta näkee koko ajan sensorin lukemat ja pumpun hälytykset. Tarkoitettu nimenomaan kotona käytettäväksi ja jos/kun lapsi nukkuu eri huoneessa tai eri kerroksessa kuin vanhemmat. Tämä on ehkä ensi vuonna tulossa Suomeenkin, ja nyt kehittelevät kuulemma samantyylistä ohjelmaa, jonka voisi saada älykännykkään, näin kertoi edustaja. Olisi ihan huippuhyvä juttu. Netistä löytyy paljon tietoa tuosta MySentrystä, jos englantia hallitsee, tässä esim. yksi video: http://www.youtube.com/watch?v=IBnvab9O7dI  ja tässä yksi linkki: http://diatribe.us/issues/39/new-now-next/6 

Miksihän nämä ei ole jo Suomessa, jos kerran jenkeissä on? Tuntuu, että kestää aina tuhottoman kauan saada tällaiset uutuudet Suomeen  >:( . Tämä olisi varmasti monelle perheelle todella tärkeä apuväline. Pari viikkoa sitten tytön pumppu oli pysähtynyt yöllä, kun meni matalille. Kukaan ei herännyt. Aamulla ihmettelin pumpun piipitystä ja menin katsomaan, niin ko. hälytys näkyi ja sensorin käyrästä näin, että pumppu oli tehnyt automaattisen pysäytyksen (sensorin lukema ollut 2) keskellä yötä ja lähtenyt siten käyntiin parin tunnin jälkeen. Sokeri oli aamulla 10. Tyttö 6 -v nukkuu siis toisella puolella taloa, joten piipitystä ei todellakaan kuule, joskus hän siihen itse herää, mutta useimmiten ei. 
Kirjattu
* D1 vuodesta 1981, A-C Insight+Humalog 11/2012 alkaen
* Tyttö -07, D1 todettu 01/2011, 640G+Humalog 10/2013

Linkkejä