Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416760 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Öökköliikkujan motivaattorit?  (Luettu 40368 kertaa)

ergava

  • Veteraani
  • Viestejä: 1748
  • D2 Keliakia
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #45 : Toukokuu 13, 2014, 00:11:33 ap »

Tänään motivoi polkupyörä melkein. Pepita oli taas päivähoidossa ja vinkui kävelylle. Siis kypärä päästä pois ja menoksi.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2082
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #46 : Toukokuu 15, 2014, 00:40:56 ap »

Tänään iski sitten "antimotivaattori" kuntoutukseen liittyneen 1,5 tunnin liikunta-aamupäivän muodossa.  :-[ Että ihmisellä pitää olla niin voimakas ryhmään kuulumisen tarve että osallistuu sellaiseen, mistä todennäköisesti aiheutuu ikävät seuraukset.

Tämän päivän oppi:
a) aamupäivä ei missään tilanteessa ole minulle sovelias aika liikkua, aamupäivä on minulle unen - ja aamukahvin aikaa!
b) jos 20-30 minuuttia on ollut minulle sopiva aika, niin 1,5 tuntia on liikaa!
c) kun aloitelijalle tai muuten liikuntarajoitteiselle on tärkeää kuunnella omaa jaksamista ja tehdä asioita, jotka tietää itselle sopivaksi, niin silloin ei pidä tehdä ryhmän mukana itselle aivan sopimattomia temppuja!

Paluuta perusasioihin siis. Jatkan liikkumista vähän kerrallaan, mutta kurinalaisen säännöllisesti välittämättä muista ja muiden treeneistä.  :) En anna periksi yhden tyhmän oman ylilyönnin takia.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #47 : Toukokuu 15, 2014, 21:41:34 ip »

 :D oppia ikä kaikki..
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8851
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #48 : Toukokuu 17, 2014, 22:45:43 ip »

kun aloitelijalle tai muuten liikuntarajoitteiselle on tärkeää kuunnella omaa jaksamista ja tehdä asioita, jotka tietää itselle sopivaksi, niin silloin ei pidä tehdä ryhmän mukana itselle aivan sopimattomia temppuja!
Ryhmän paine on ryhmäliikuntatunneilla just se idea, millä ihmisistä saadaan irti enemmän kuin mitä ne yksin tekis.
Mutta siinä missä se kannustaa tekemään enemmän ja kovempaa, se saattaa myös johtaa siihen että tekee liikaa ja liian kovaa.
Ens kerralla oot taas viisaampi. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Friita

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13856
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #49 : Toukokuu 18, 2014, 08:39:58 ap »

sen takia mä inhoan ryhmäliikuntaa, kun aina mennään jumalatonta vauhtia, viis siitä jaksetaanko loppuun asti. Jos jaetaan porukka eri ryhmiin, niin tottakai pitää kilpailla toisia vastaan, vaikkei näin olisi tarkoitus ja tietty mä olen siinä ryhmässä, jonka on aina "voitettava" muut. Vetäydyn mahdollisuuksien mukaan näistä, mulla ei ole minkäänlaista kilpailuviettiä, tykkään liikkua, mutta omin ehdoin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2082
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #50 : Toukokuu 18, 2014, 09:40:02 ap »

Vajaa pari kuukautta olen liikkkunut lähes joka päivä 20-25 min. Kuukausi sitten tuo tavoite kirjattiin kuntoutuksessa muistiin. Tosi hyvin olen "totellut". Parempi mieli ja parempi vointi ovat parhaat motivaattorit. Jo nyt tuosta on tullut rutiini, jota suorastaan kaipaa. Aika nopeasti olen päässyt säännöllisen liikkumisen rytmiin. Suosittelen lämpimästi jokaiselle, joka luulee, että "ei minusta ole liikkumaan"!  :)

Kokeilkaa muutkin öökköliikkujat aloittaa pienestä, mutta joka päivä! Rehkimään ja liikuntasuorituksen pidentämisen ehtii myöhemminkin.  8) Hyvää oloa ja motivaatiota voi saada jo siitä, että toteuttaa pienenkin tavoitteen - säännölllisesti. "Joka päivä" on minusta ollut helpoin toteuttaa. Näin ei ole mahdollisuutta siirtää liikkumista huomiseen - ja taas huomiseen.

Eilen lisäsin lenkillä vauhtia niin, että hikoilin ja hengästyin. Oikeastaan menin lähes niin kovaa kuin pääsin, vaikkei vauhti ollut kova.  :P Tähän astihan vauhti on ollut sellaista hiipimistä, kun olen varonut takapakkia. Hipihiljaa toki olen lisännyt vauhtia, kun on tuntunut hyvältä eikä ole tullut pahoja oloja tms.

Lenkin kesto oli eilen sama eli 25 min kuin tähänkin asti, mutta vauhtia oli siis enemmän. Jännäsin, tuleeko huono olo. Ei tullut! Tämä antaa toivoa siihen, että pientä "rehkimistäkin" ehkä voin tehdä, mutta toistaiseksi pitäydyn vain lyhytkestoisiin tehon lisäämisen kokeiluihin. 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2014, 09:42:58 ap kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #51 : Toukokuu 18, 2014, 23:25:31 ip »

Vau!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dn85

  • Vieras
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #52 : Toukokuu 26, 2014, 11:01:10 ap »

Mun olis pakko saada jostain liikuntamotivaatio. Ihan sen takia koska meikä on kohta niin pulska, että... nuorempana olin kilpaurheilija, mutta nyt aika kaukana siitä. Tuntuu et kaipais kaveria jonka kanssa lähteä liikkumaan. Isäntä on sitä mieltä että yksin se on mentävä, hän ei lähe. Haaveilen siitä että olis varaa palkata personal trainer joka kunnolla potkis takapuoleen.
Kirjattu

Taitsa

  • Veteraani
  • Viestejä: 1385
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #53 : Toukokuu 26, 2014, 14:10:00 ip »

Haaveilen siitä että olis varaa palkata personal trainer joka kunnolla potkis takapuoleen.

Sitten leviää ahteri jos sitä potkitaan  :).

Käyrikseltä Paaskoskelle, sieltä Jyräänkoskelle, sieltä vt6 liittymään ja pyörätietä takaisin. Lenkin voi kävellä tai pyöräillä ( juosta, hölkätä, kontata jne.). Käyrikseltä voi lähteä myös kaupunkiin päin, pururataa myöten tai lukemattomia polkuja pitkin, kyllähän sä tiedät jos metsään uskallat mennä sä ;).
Kirjattu

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2082
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #54 : Kesäkuu 23, 2014, 19:50:14 ip »

Yksi lisämotivaattori iski tajuntaan tänään. Nyt, kun liikuntani on ollut lähes päivittäistä, triglyt olivat laskeneet paremmalle tasolle kuin koskaan. Taso ei ole ikinä ollut huono, mutta pudotukseni 0,69 -> 0,52 taitaa prosentteina mennä sille 20 - 30 % tasolle, minkä jotkut tahot lupaavat liikunnalla saavutettavan.

Esim. Tolonen viittaa Yhdysvaltain Sydänliiton (American Heart Association, AHA) "uusiin" suosituksiin ja niiden mukaan "Liikuntaa suositellaan vähintään 150 minuuttia viikossa, sillä se voi alentaa Triglyjä 20–30 %". Itse olen liikkunut 20 - 30 min päivässä 6-7 päivänä viikossa noin 3 kuukauden ajan ja siitähän tuo jo tulee. Mikä voisikaan olla motivoivampaa kuin huomata, että näinkin vaatimattomalla määrällä liikuntaa on jo vaikutusta. :)

Kulta myös hankki minulle askelmittarin ja sekin tsemppaa ihan mukavasti. Unohdan askelten määrää arvioidessani yleiset suositukset, joihin en nykyvoinnillani pääse. Vertaan vain itseeni. Esim. 2000 askeleen kävelylenkki on tasan 2000 askelta enemmän kuin ei askeleita ollenkaan.  :D
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

emonen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2995
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #55 : Kesäkuu 23, 2014, 23:33:27 ip »

Yksi lisämotivaattori iski tajuntaan tänään. Nyt, kun liikuntani on ollut lähes päivittäistä, triglyt olivat laskeneet paremmalle tasolle kuin koskaan. Taso ei ole ikinä ollut huono, mutta pudotukseni 0,69 -> 0,52 taitaa prosentteina mennä sille 20 - 30 % tasolle, minkä jotkut tahot lupaavat liikunnalla saavutettavan.

Esim. Tolonen viittaa Yhdysvaltain Sydänliiton (American Heart Association, AHA) "uusiin" suosituksiin ja niiden mukaan "Liikuntaa suositellaan vähintään 150 minuuttia viikossa, sillä se voi alentaa Triglyjä 20–30 %". Itse olen liikkunut 20 - 30 min päivässä 6-7 päivänä viikossa noin 3 kuukauden ajan ja siitähän tuo jo tulee. Mikä voisikaan olla motivoivampaa kuin huomata, että näinkin vaatimattomalla määrällä liikuntaa on jo vaikutusta. :)

Kulta myös hankki minulle askelmittarin ja sekin tsemppaa ihan mukavasti. Unohdan askelten määrää arvioidessani yleiset suositukset, joihin en nykyvoinnillani pääse. Vertaan vain itseeni. Esim. 2000 askeleen kävelylenkki on tasan 2000 askelta enemmän kuin ei askeleita ollenkaan.  :D

Aivan upeaa!
Etenkin tuo kolesteroli!

Askelmittarin hyödyllisyyden allekirjoitan itsekin! Siitä on helppo katsoa ja verrata omaan tavalliseen ja yrittää jaksaa vaikka se 500 enemmän tänään/huomenna.

Jokainen kisaa omassa sarjassaan, minä yritän päästä siihen että ainakin 5 päivänä pääsen 10 000 askelta. Joka siis työpäivinä tulee aina, töissä kun en jää alle 7000 askeleen ikinä...
Jännää on että nyt lomalla 15 000 askelta on ihan ok eikä jalkoja särje. Työpäivinä se 10 000 on joskus liikaa. Selitys varmaan erilainen alusta, metsässä kävely yms pehmeät pohjat sopivat minulle!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #56 : Kesäkuu 25, 2014, 23:04:07 ip »

Varmasti motivoi!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2082
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #57 : Heinäkuu 28, 2014, 23:51:28 ip »

Paahde on lamaannuttanut pienet lenkkini lähestulkoon kokonaan.  :-\

Tästä syystä olipa aaaahhh... tänään, kun pystyin lähtemään pitkästä aikaa normaalille kävelylle paahtumatta heti ovella. Klo 21:30 kyllä vasta läksin, mutta läksinpä kuitenkin. :) Ja heti tuli tunne, että tätä jatkan päivittäin niin pian kuin vain sää sallii.

Mahtavalta siis tuntuu, ettei kevään uurastus ole mennyt hukkaan, vaan kroppa muistaa, mikä on sille hyväksi. Ei tarvitse aloittaa ihan nollasta.  8)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

emonen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2995
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #58 : Elokuu 02, 2014, 23:30:52 ip »

Paahde on lamaannuttanut pienet lenkkini lähestulkoon kokonaan.  :-\

Tästä syystä olipa aaaahhh... tänään, kun pystyin lähtemään pitkästä aikaa normaalille kävelylle paahtumatta heti ovella. Klo 21:30 kyllä vasta läksin, mutta läksinpä kuitenkin. :) Ja heti tuli tunne, että tätä jatkan päivittäin niin pian kuin vain sää sallii.

Mahtavalta siis tuntuu, ettei kevään uurastus ole mennyt hukkaan, vaan kroppa muistaa, mikä on sille hyväksi. Ei tarvitse aloittaa ihan nollasta.  8)

Mahtavaa!

Jos - kun työ ei estä, juuri noin pitää tehdä!

Minulla takana viikko 200 % liikuntaa helteessä. Partioleiri, paljon siis ohjelmaa, unta 50-25%normaalista. Nyt väsyttää!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Friita

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13856
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #59 : Elokuu 03, 2014, 17:50:57 ip »

Tiistaina alkaa taas  ;D Systerin ja mun kuntosalilla notkumiset. Kesätauko ohi ja uimahalli avaa ovensa maanantaina. Ei tajuttu ostaa kausikorttia, eikä mennä muualle. Odotan jo kauhulla kipuja :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja
 

Linkkejä