Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Öökköliikkujan motivaattorit?  (Luettu 41669 kertaa)

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Öökköliikkujan motivaattorit?
« : Helmikuu 02, 2014, 11:54:26 ap »

Miten se eka askel onkin aina vaikein, ei-yhtään-liikkuvasta edes vähän liikkuvaksi. Varsinkin kun menee sokerit sekaisin jne.

Miten olette päässeet liikkeelle ja pysyneet liikkeellä?

Itsellä nyt 4 keinoa:

1. Lenkkikaveri, jonka kanssa viikottaiset sovitut sauvalenkit. Vuorotellen haetaan ovelta toisemme. Samalla saa tasattua tiedot kun harvemmin arjessa nähdään.

2. Työpaikalla jaettu liikuntakiekko, jossa saa pisteitä kevyestä esim. työmatkaliikunnasta, ja sitten rankemmasta. Kiekkoa käännetään pisteiden mukaan, ja mitä enemmän liikkuu, pääsee punaiselta alueelta keltaisen kautta vihreälle, ja on myös sanallista palautetta tyyliin "ylläpidät nykyistä kuntoasi", "selkeitä terveysvaikutuksia". Motivoi pitämään kiinni työmatkaliikunnasta, ja varsinkin lisäämään perheliikuntaa viikonloppuihin että saa viisarin sinne paremmalle alueelle, ja pitämään kiinni noista sauvatreffeistä. Viikottainen tulos merkitään sitten kääntöpuolelle, josta voi seurata pysyykö vihreällä alueella vai meneekö punaiselle. Auttaa arvioimaan viikottaisen liikuntaohjelman riittävyyttä ja lisäämään sitä.

3. Maksettu kausikortti joogaan ja uimahallin sarjaliput.

4. Työpaikan liikuntasetelit.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8851
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2014, 13:52:33 ip »

Mulla on tähän aika tylsä vastaus, koska mua motivoi eniten se, että tykkään liikkua. Liikunta on mun keino nollata pää. Liikkuessa ei tule mietittyä mitään muuta kuin sitä suoritusta mitä tekee. Ja liikunta on palkitsevaa. Sekin varmaan motivoi.
Jos inhoaisin liikkumista, niin sitten en varmaan liikkuisi.  ???

Opettelin uimaan, mutta en tykännytkään siitä, niin lopetin sen. Varmaan alkaisin tykkäämään siitäkin, jos oppisin siinä vielä paremmaksi. Nyt se vie vain kauheasti energiaa ja vauhti on hidas. Se turhauttaa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2107
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2014, 14:51:34 ip »

Miten se eka askel onkin aina vaikein, ei-yhtään-liikkuvasta edes vähän liikkuvaksi. Varsinkin kun menee sokerit sekaisin jne.

Kiitos dadda tästäkin hyvästä avauksesta. Olen tätä teemaa päässäni pyöritellyt, mutta en ole keksinyt sopivaa otsikkoa. Tuo on mainio.  ;D

Onko tarkoitus keskustella sellaisten ihmisten ongelmista ja motivaattoreista, joiden on vaikea saada liikunta osaksi elämäänsä? Kun ei tykkää liikkua, liikkuu minimaalisesti. Minimaalisella liikkumisella kunto huononee huononemistaan ja olo sen mukana.  :( Sille liikunnan tasolle, jossa endorfiinia erittyisi ja tulisi hyvä olo, on tällaisen ihmisen vaikea päästä. Jos liikkumisesta tulee aina vain huono olo ja sekaiset sokerit, niin kuka sellaista jaksaa viikkokausia toteuttaa?

Nollatasolta aloittaminen on tahtojen taistelua. Vaikka olisi perustervekin. Kun lisäksi insuliinihoitoinen dee vaatii inska-annoksen säätämist liikunnan aloittamisen myötä, niin on siinä jälleen yksi (teko)syy olla edes yrittämättä.

Olen muiden sairauksieni ym. takia joutunut lukuisia kertoja aloittamaan liikunnan lähes nollatasolta. Aloittamisen kauheutta helpottaa vähän se, että jotain taustaa kunto-urheilusta minulla on. Mutta totaalisen jaksamattomana on kyllä erittäin haastavaa saada suljettua ulko-ovi ulkopuolelta liikkumaan lähtemiseksi. Tuohan on se suurin voitto.  :D Ja nyt olen jälleen tuon haasteen edessä.

Mitähän jippoja tähän laittaisin... Nämä ovat todellisia omia ajatuksia viimeisimmän viikon ajalta:

1) tarpeeksi hellävaraisesti aloittaminen (10 min kävelyä on parempi, kuin ei kävelyä ollenkaan)

2) itselle kiitos pienistäkin onnistumisista (5 jalkalihasliikettä ja 10 käsilihasliikettä kotona on parempi kuin pelkkä makaaminen)

3) hyötyliikunnastakin voi itseä kiittää (jos et saa aikaiseksi pientäkään varsinaista lenkkiä, kävely kaupallakin on parempi kuin ei mitään)

4) Vaikka tuntuu, ettei jaksa, voi silti kokeilla. Kun käytössäni on fysioterapeuttitutun kuntosali, voin maksutta käydä kokeilemassa soutua. Jos tosiaan en jaksa soutaa edes kymmentä minuuttia muista liikkeistä puhumattakaan, niin sitten voin palata kotiin. Ja kiittää itseäni siitä, että yritin.  :)

5) Vertailu on pimeydestä. Varsinkaan itseä parempikuntoisiin ei kannata vertailla, mutta myös menneestä haikaileminen, että "kyllä sitä silloin nuorena jaksoin", ei vie mihinkään.

6)Jos on pakko vertailla, vertaa omaan huonompaan päivääsi: "Tänään jaksoin paremmin kuin viime viikolla".

Varmaan kaikkia näitä ennen on pitänyt miettiä itselleen riittävä syy liikkumiseen. Jos jaksamattomana lötkönä kuoleminen riittää omaksi tavoitteeksi elämässä, niin turhahan sitä silloin on itseään liikkunnalla kiusata?  :-[

Josta puheen ollen, just nyt on se hetki, kun lähden kokeilemaan pientä kävelylenkkiä. Muistaakseni ekaa kertaa tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2014, 14:54:37 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2014, 14:53:50 ip »

Miten olette päässeet liikkeelle ja pysyneet liikkeellä?
Kun löytyy se omaan kuntoon ja mieltymykseen sopiva laji. Ja sehän ei löydy kuin kokeilemalla! Minä tykästyin aikoinaan itämaiseen tanssiin. Sen jälkeen zumba goldiin, eli rauhallisempaan zumbaan.
Valitettavasti en voi enää harrastaa itämaista vatsakatetrin vuoksi ja zumba gold lopetettiin aikuisopistosta.  >:(
Mutta kyllä tuo vesijumppakin on kivaa.

Minä lähden liikkumaan, jos on kiva ryhmä, ajankohta sopiva (ei liian aikaisin, eikä kauhean myöhään), ei liian rankkaa ja se taas on niin paljon vetäjästä kiinni. Ja tietysti se, että vetäjä on motivoiva ja mukava.  :)

P.S. Mikä on ÖÖKKÖLIIKKUJA...?  ??? :o
Kirjattu

Pläski

  • Veteraani
  • Viestejä: 1940
  • ♂ D2
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2014, 15:33:51 ip »

1. Lenkkikaveri, jonka kanssa viikottaiset sovitut sauvalenkit.

Kokemuksesta sanon, että tämä (siis kaveri tai kaverit) on se paras motivaattori.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2014, 15:35:35 ip kirjoittanut Pläski »
Kirjattu

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8851
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2014, 16:40:47 ip »

1. Lenkkikaveri, jonka kanssa viikottaiset sovitut sauvalenkit.
Kokemuksesta sanon, että tämä (siis kaveri tai kaverit) on se paras motivaattori.
Mä taas tykkään liikkua nimenomaan yksin. :D
No tykkään mä jumpista ja spinningistä ja puntista, ja eihän siellä yksin olla, mutta ei ne ihmiset haittaa. Tarkoitan että jos mulla on joku kaveri mukana, niin se menee höpöttämiseksi, eikä treenistä tuu mitään. Ukko on hyvää seuraa salilla, ja muutkin punttitreenaajat, vaihdetaan aina sarjojen välissä yks tai kaks lausetta, ei sen enempää.

Muihin vertailu on kyllä ihan viiminen virhe. Siitä ei tuu ku paha mieli.
Itse teen sitä aivan liikaa ja mun pitääkin muistuttaa itseäni siitä lähes joka kerta. Anna niiden vetää täysillä, sulla on tänään kevyt päivä, Kevyt! Tai vastaavasti jossain seuran treeneissä, kun puoli porukkaa on sm, tai em -tasoa! Tiedän että en voi verrata itseäni niihin, mutta silti teen sitä, ja tunnen itseni huonoksi.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2107
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2014, 16:53:13 ip »

Sain käveltyä 20 min rauhallisesti ja nähtävästi vasta-aineiden jumittamat NovoRapidit liikkeelle. Sokeri nimittäin romahti 12:sta neljään, vaikka ei ollut aktiivista inskaa.  :o On tämä kuitenkin motivaattoriasiaa sikäli, että noinkin lyhyt liikunta voi auttaa pattitilanteessa, kun inska ei muuten tepsi.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

DM.Ellitus

  • Intoilija
  • Viestejä: 259
  • Elä tässä ja nyt. Unelmat on tehty toteutettaviksi
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2014, 18:04:04 ip »

Mä en tykkää liikunnasta. Liikun vain koska se auttaa painonhallinnssa ja saa kropan näyttään paremmalta.  Eli tuossa yksi motivaattori. Lisäks mua motivoi kännykän liikuntakaveri. Ja kyllä mä siitä nautinkin ja olen tyytyväinen, kun olen saanut itseni liikkeelle. Joten taidan mä siitä ainakin vähä tykätä. Tietysti yritän liikkua monipuolisesti ettei ala sama laji kyllästyttään.
Kirjattu
Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa, D1 v:sta -81 Humalogii pumpussa  ja ramiprilii

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2014, 00:25:58 ap »

1. Lenkkikaveri, jonka kanssa viikottaiset sovitut sauvalenkit.
Kokemuksesta sanon, että tämä (siis kaveri tai kaverit) on se paras motivaattori.
Mä taas tykkään liikkua nimenomaan yksin. :D

Jep, ehdottomasti yksin, sopii diabeteksenkin kanssa parhaiten, että liikun silloin kuin minulle sopii eikä silloin, kun on jonkun kanssa sovittu. Ja jos esim. lenkkeilis jonkun kanssa, pitäis molemmilla olla just sama kuntotaso, kummallekaan ei ole kiva mennä itselle liian nopeesti eikä liian hitaasti.

Avantouinnin motiivina se, että karaistuu eikä tuu kipeeksi. Muun liikunnan motiivina se, että tulee hyvä olo sekä se, että voi syödä epäterveellisesti lihomatta. Myös masennuksen ehkäisy on mulle tärkeä motiivi. Ja tietty se, että kuntokin vihdoin nousis, vaan tosi paljon pitää kyllä liikkua, että kunto nousis eikä liikunta olisi vain kunnon huononemisen hidastamista.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

vokaali

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 712
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2014, 07:37:19 ap »

Hah, joo! Nytkin tuli kaverin kuntosalilta viesti, että pääsisin hänen tarjouksellaan tutustumaan saliin pari kertaa ja sovitaanko aika ekoille treeneille. Piti nöyränä soittaa kaverille, että jos sovitaan että lähdetään liikkumaan silloin ja silloin, niin todennäköisesti ei juuri silloin onnistu. :) Kiitos vain..
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13364
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2014, 10:35:24 ap »

Ensi viikolla on Ystävänpäivä ja silloin on monissa paikoissa tarjouksia, jossa pääsee ilmaiseksi ystävän mukana tutustumaan tarjontaan. Kannattaa hyödyntää, vaikka myöhemmin haluaisikin liikkua yksin.

Mua kyllä auttaisi, jos joku tulisi joskus hakemaan lenkille. Mutta ihan samankuntoista (rapakuntoista) ei riittävän läheltä löydy...  :(
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2107
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2014, 18:46:05 ip »

Mua kyllä auttaisi, jos joku tulisi joskus hakemaan lenkille. Mutta ihan samankuntoista (rapakuntoista) ei riittävän läheltä löydy...  :(

Me käytiin aikoinaan ystävän kanssa "yhdessä" lenkillä eli puhuttiin puhelimessa. Matka taittui kuin itsestään ja kuntoero ei haitannut. Nyt on pakko pidättäytyä juttuseurasta, kun täytyy tarkkaan kuunnella vointiaan, ettei yhtään mene liikarasituksen puolelle. Jutellessa niin kävi helposti.

Ja mitä tulee motivaattoreihin, niin vasta olí jossain dokumentissa, että liikunta poistaa viskeraalista rasvaa yllättävän tehokkaasti. Jo se monessa paikassa ohjeistettu 3 x viikossa 30 - 60 min on merkityksellistä.  ;D En tiedä tepsiikö, jos tuo liikunta tulee osissa eli yhden päivän aikana vaikka 15 + 15 min.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2014, 18:52:39 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2014, 21:45:52 ip »

Heh taisin valita hieman epäselvän otsikon - no, se oli osittain tarkoituksellista, josko irrottaisi monenlaisia vastauksia. Mutta kysymykseen vastaus; "öökkö" on huono tai lahjaton tai aloittelija. Tyyliin "mä oon siinä ihan öökkö".

Että ei ehkä ihan himoliikkujien ketju, kun hehän eivät motivaatiota kaipaa ;D Mutta eipä tällaista kevythenkistä ketjua hekään haittaa. Ehkäpä tällaisen öökköliikkujan salaisena haaveena olisi itsekin päästä siihen "pakko liikkua" -tilanteeseen.

Mulla ei ole Kide niin suuria rajoituksia kuin sulla, mutta jotain tuollaista tosiaan hain; ihan alusta aloittaessa kestää että pääsee niihin palkitseviin tuntemuksiin, ja hypotankkauksissa menee sisään enemmän energiaa kuin kului jaja...itselläkin satunnaista ja kausittaista tiuhempaakin liikuntataustaa, mutta elämäntilanteiden vaihteluiden myötä aina säännöllisyys katoaa jne.

Lisää kokemuksia ja kikkoha, miten saada enemmän liikettä päivittäiseen elämään, vaikkei tuntisi asiaan ainakaan vielä sisäistä pakottavaa tarvetta ;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2014, 09:59:12 ap »

Me käytiin aikoinaan ystävän kanssa "yhdessä" lenkillä eli puhuttiin puhelimessa. Matka taittui kuin itsestään ja kuntoero ei haitannut.
Jep, tuo on todella tehokas tapa kävellä huomaamattaan pitkiäkin lenkkejä. Ja siinä samalla soveltaa tätä PPPP-sääntöä (pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta).  :)
Itse hoidan usein ne "rästipuhelut" niin. Eli lähinnä siskoilleni soittelen ja kyselen kuulumiset.
Kirjattu

zebra1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4638
Vs: Öökköliikkujan motivaattorit?
« Vastaus #14 : Helmikuu 04, 2014, 10:31:49 ap »

Mullahan oli silloin kolmisen vuotta sitten todella huono tilanne niiden sairaalabakteerien takia. Jos ei edes kilon maitotölkki nouse yhdellä kädellä, siinä on paha alkaa maratooneja juoksemaan...

Menin paikalliselle salille, otin jäsenyyden ja aloin maksaa sitä kuukausimaksua (joka motivoi käymään paremmin kuin 10x-kortti). Mulle tehtiin saliohjelma, jolla sain voimia pikkuisen palautettua. Kävin ensin siellä salilla, koska en olis selvinnyt ryhmäliikunnassa. Bakteerin syömä lonkka ja reisi eivät myöskään kestäneet juuri mitään ja kipeytyivät helposti - pelkäsin myös uutta sairastumista ihan järkyttävän paljon.

Ehkä puolen vuoden kuluttua aloin kokeilla varovasti kevyempiä ryhmäjuttuja. Pikkuhiljaa aloin sitten siirtyä vähän raskaampiin tunteihin, joihin lopulta jäin ihan koukkuun.

Motivaattoreina on olleet terveyden palauttaminen oman ja lasten tulevaisuuden takia ja nuukuus (pakko käydä salilla, kun siitä maksaa joka tapauksessa). Nyt on tullut mukaan ulkonäkö, ja sen kyllä nyt tän reitin kulkeneena sallin. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni
 

Linkkejä








Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07