Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ärsytystä ravintoloista!  (Luettu 11132 kertaa)

Jape

• Lentävä kynä
Vs: Ärsytystä ravintoloista!
« Vastaus #30 : Helmikuu 01, 2014, 11:12:14 ap »

Pizzoista ainakin kotipizzan sisällöt näkee sivuilta, ehkä tiettyjen pienien puljujen ;) sitten ei.....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Helmikuu 01, 2014, 11:22:43 ap »

D:n alkuaikoina minäkin kyselin hyvin tarkkaan hiilareista, kun en vielä osannut niin hyvin arvioida niitä. 20 d-vuoden jälkeen olen oppinut, että joskus menee nappiin joskus ei. Syön useimmiten ravintolassa kalan/lihan kasvisten kanssa tai tyydyn pelkkään ruokaisaan salaattiin. Suurimmat ongelmat arvioinneissa tulevat siitä, että ravintolaruuassa on enemmän rasvaa ja proteiinia kuin kotiruuissa ja arvioitavissakin olevien hiilareiden nopeus muuttuu.  Varsinkin sosekeitot on joskus killereitä, kun koostumusta on vaikea arvioida. Sushi on vaikea, kun riisi on niin tiiviissä muodossa ja "liisteröitynyttä" ja kalan proteiinitkin saattavat nostaa verensokeria.  :-\

Jos hypo uhkaa ruokaa odotellessa, marssin tiskille ja pyydän pienen lasin appelsiinitäystuoremehua, jonka hiilarimäärä on melko helppo arvioida (noin 10HHgr/dl).
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #32 : Helmikuu 01, 2014, 16:07:58 ip »

Eipä tiedä hiilareista mitään myöskään sairaalan henkilökunta

Näin on. Kerran tivasin sairaalassa mukissa tarjotusta mustikkakeitosta, onko se sokeritonta vai sokerillista, niin vastaus oli, että ei tietoa, mutta että saan kyllä juoda molempia, vaikka minulla on diabetes. No, mukillisessa sokerillista on 20g hh ja sokerittomassa ei juurikaan, joten aika tärkeä tieto ainakin mulle.

Ja joo, ei ole tullut mieleenkään ravintoloissa hiilareita kysellä. Se, mitä kaipaan, on, että riisin ja perunan sais vaihtaa vihanneksiin.

Heh, mulle on käynyt tämä sama juttu tuon mehukeiton kanssa. Ja tämä osastolla, jolla oli hoidossa diabeetikoita päivittäin.

Mutta joo, ravintolaruoka on arvoitus. Usein hiilareita on enemmän kuin uskoisikaan. Ei auta, kuin pistää arviolta jotain ja mitata ja korjata. Ravintolaruuassa on hiilareiden lisäksi yleensä enemmän myös rasvaa ja proteiineja, joten verensokerit saattavat tehdä tepposia vielä tunteja ruuan jälkeen. Ehkä äärikokemus tästä oli ulkomailla syöty kiinalainen ruoka, jonka jälkeen sain korjata nousevia sokereitä vielä 12 syömisen jälkeenkin...

Jos nyt ei ihan joka päivä ulkona syö, niin mun mielestä turha kamalasti stressata aiheesta. Pistää ja korjaa, siinä se!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Helmikuu 01, 2014, 16:19:58 ip »

Jos nyt ei ihan joka päivä ulkona syö, niin mun mielestä turha kamalasti stressata aiheesta. Pistää ja korjaa, siinä se!
Juuri näin!  8)
Ei kannata aiheuttaa sen vuoksi pahaa mieltä niin ravintolan henkilökunnalle, saati sitten itselle tai pöytäseurueelle. Nauttii vain hyvästä ruoasta!  :)
Kirjattu

vokaali

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Helmikuu 01, 2014, 17:14:29 ip »

Kompattava paria edellistä. Jos se ravintolassa käynti menee siihen että tuskaillaan vain omia hoitojuttujaan koko ilta, niin paras jäädä kokonaan pois. Meillä jokaisella on siinä todennäköisesti vaikeuksia, eikä se mene ihan putkeen käytännössä koskaan.

Ottaa mukaan pillimehun ja jos mahdollista, niin puhelimen jolla pääsee vaikka kalorilaskuri.fi katselemaan suurimmat hämmästykset. Ja sitten nieleskelee pettymyksensä, jos ja kun sellaisia tulee. :)
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Helmikuu 01, 2014, 21:29:03 ip »

Munkaan mielestä ravintoloissa ei tarvi tietää tarkkaa hh-määrää, mutta allergeenit tulee tietää!! Kaikesta täytyy olla tieto mitä se sisältää, koska ihmiset voi olla allergisia hyvinkin erikoisille mausteille tms. Tarjoilija ei voi muistaa kaikkea ulkoa, eikä tarvikaan, mutta hän voi käydä kysymässä/tarkistamassa.

Itse kysyin kerran paljonkohan creme bruleessä on sokeria. Tarjoilija kävi kysymässä kokilta, joka vastasi jotain tyyliin "5dl kolmessa litrassa" ;D Tein sitten nopean laskusuorituksen paljonko siinä mun desin annoksessa on.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

lomalle

• Vieras
« Vastaus #36 : Helmikuu 02, 2014, 11:06:35 ap »

Eräässä kohtuukokoisessa pizzeria-ketjussa ei myöskään tiedetty, paljonko hiilareita pizzassa on. Jotenkin ymmärrän, että yksittäinen pieni ravintola ei tarjoa ravintotietoja. Mutta ketjulta, joka tarjoaa vakioituja tuotteita, tämän tiedon olettaisin löytyvän.

(ja joo, joskus on kivaa syödä pizza, vaikka sokerit saattaakin sen jälkeen huidella 8) )

2 sokeritautisille joka tapauksessa liikaa

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #37 : Helmikuu 02, 2014, 11:30:14 ap »

Harva rafla edes tekee itse pitsataikinaa, niin eivät tiedä paljonko siinä on jauhoja. Sen varmaan voisi olettaa, että alan koulutuksen käynyt tietää, MIKÄ on hiilari ja missä sitä on, eri asia sitten, että paljonko. Ja tuo s-ryhmän joustamattomuus johtunee tietyissä ketjuissa valmiista pakasteannoksista, siksi ovat vakioituja eikä voi vaihtaa - on tuohon törmätty kun on pyydetty pienempää lasten annosta eikä ole onnistunut - mut aina voi jättää muusin syömättä yms. Seisovat pöydät tosiaan parhaita.

Ravintolaruoka sisältää mun kokemuksen mukaan niin paljon piilohiilareita, ainakin nuo Japen määritelmän mukaiset ei-oikeat-ravintolat, että niitä ei varmaan "kokkikaan" tiedä - kaikki valmiiden kastikepohjien yms. piilotärkkelykset.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #38 : Helmikuu 02, 2014, 11:38:20 ap »

Ai niin ja Tina tervetuloa!!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

jester

• Veteraani
« Vastaus #39 : Helmikuu 02, 2014, 14:20:43 ip »

kylla ovat pahoja paikkoja. makeaa viiniakin      tarjotan.       seuravana   paivanakaan      ei  tieteta  mita  soi   ja joi        pysyn poissa pahoista  paikoista
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Helmikuu 02, 2014, 14:48:37 ip »

kylla ovat pahoja paikkoja. makeaa viiniakin      tarjotan.       seuravana   paivanakaan      ei  tieteta  mita  soi   ja joi        pysyn poissa pahoista  paikoista
;D ;D Juu, kannattaa pysyäkin.  8)
Nimim. Ei elämästä selviä hengissä  ;)
Kirjattu

marika81

• Matkailija
« Vastaus #41 : Helmikuu 02, 2014, 21:03:03 ip »

;D ;D Juu, kannattaa pysyäkin.  8)
Nimim. Ei elämästä selviä hengissä  ;)

;D :D
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #42 : Helmikuu 03, 2014, 13:11:42 ip »

Kun tilaa aitoa pekonia ja munia ilman lisukkeita niin tietää saavansa hiilaritonta. Joka ravintolasta varmasti löytyy.

Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Helmikuu 03, 2014, 15:20:41 ip »

Kun tilaa aitoa pekonia ja munia ilman lisukkeita niin tietää saavansa hiilaritonta. Joka ravintolasta varmasti löytyy.
Siinä sitä on sitten on oikein ravintola-annos parhaimmillaan! Eikä varmasti tule muille annoskateutta! Juu, ei kiitos.  8)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Helmikuu 03, 2014, 15:46:00 ip »

No noita varten nyt ei ihan tartte ravintolaan asti mennä. Mun mielestä ravintolassa kannattaa tilata sellaista, mitä ei itse osaa tai viitsi laittaa, muutenhan se on ihan sama syödä kotona paljon halvemmalla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07