Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ärsytystä ravintoloista!  (Luettu 11134 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Vs: Ärsytystä ravintoloista!
« Vastaus #15 : Tammikuu 31, 2014, 18:28:16 ip »

Mä en oo koskaan tajunnut missään kysyä hiilareista, oon sitten onnitellut itseäni, jos arvaukseni on sattunut aikas lähelle, eikä tule ruokapöydässä hypoa :) Ravintolaruuat on ihan harakirejä mulle, olin viikon kuntoutuksessa Ikaalisessa ja sama mitä söin, niin ekat 3 päivää mentiin korkealla, kunnes tajusin laittaa inskaa tuplaten.

Työpaikkaruokapaikassa, kysyn aina, jos otan esim. sosekeiton, että mitä siinä on ja niillä mennään. Eivät ole enää olleet siellä nyreissään kysymykseen, kun kerroin diabeteksestäni, aiemmin olivat vähän, kun nää jotkut intoilijat ei voi syödä ihan mitä vain.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2014, 18:45:52 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Tammikuu 31, 2014, 18:40:34 ip »

Pointti olikin se, että Heseltä, Mäkiltä ja Kotipizzalta (ja varmaan Subiltakin) löytyy, mutta miksei löydy ns. hienojen ravintoloitten listoilta? Tai just niitten sushi-ravintoloitten?  >:(
Mä aattelisin, että noiden ylläolevien puljujen tuotteet ovat aika tarkasti aina standardikokoisia. Mm. Hesen ja Kotipizzan ruokien täytteiden määrä on todella tarkkaan määrätty. Tällöin hiilarit ja muut ravintotiedot ovat helposti ilmoitettavissa. Ns. parempien ravintoloiden annoskoot taas saattavat hieman poiketa joka kerralla. Pihvit eivät ole aina grammalleen punnittuja perunan ja kasvisten määristä puhumattakaan. Ja niiden laatukin vaihtelee usein kauden mukaan tyyliin "tarjoillaan kauden kasvisten kera". Ja hyvät sushiravintolat tuskin punnitsevat ja käyttävät viivainta annoksia luodessaan, eiköhän ne mee aika näppituntumalla. ;)

Ite odotan, että saan kaikista ravintoloista ruokien tarkat sisältötiedot, mutta en odota saavani ravintoarvolaskelmia. Minusta se pitää diabeetikon ja muiden tarvitsevien opetella tekemään itse - joko tarkasti tai sitten silmämääräisesti. Minusta hyvä ravintola menee ns. pilalle, jos ruoka-annoksista häviää käsityöläisyys. :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Tammikuu 31, 2014, 19:15:25 ip »

Pointti olikin se, että Heseltä, Mäkiltä ja Kotipizzalta (ja varmaan Subiltakin) löytyy, mutta miksei löydy ns. hienojen ravintoloitten listoilta? Tai just niitten sushi-ravintoloitten?  >:(
Mä aattelisin, että noiden ylläolevien puljujen tuotteet ovat aika tarkasti aina standardikokoisia. Mm. Hesen ja Kotipizzan ruokien täytteiden määrä on todella tarkkaan määrätty. Tällöin hiilarit ja muut ravintotiedot ovat helposti ilmoitettavissa. Ns. parempien ravintoloiden annoskoot taas saattavat hieman poiketa joka kerralla. Pihvit eivät ole aina grammalleen punnittuja perunan ja kasvisten määristä puhumattakaan. Ja niiden laatukin vaihtelee usein kauden mukaan tyyliin "tarjoillaan kauden kasvisten kera". Ja hyvät sushiravintolat tuskin punnitsevat ja käyttävät viivainta annoksia luodessaan, eiköhän ne mee aika näppituntumalla. ;)

Ite odotan, että saan kaikista ravintoloista ruokien tarkat sisältötiedot, mutta en odota saavani ravintoarvolaskelmia. Minusta se pitää diabeetikon ja muiden tarvitsevien opetella tekemään itse - joko tarkasti tai sitten silmämääräisesti. Minusta hyvä ravintola menee ns. pilalle, jos ruoka-annoksista häviää käsityöläisyys. :)

Olen niin samaa mieltä edellisen kanssa.

En edes ole ajatellut kysyväni mistään ravintolasta mitään hiilareita tms.. Kyllä ne pitää vain kyetä itse laskemaan. Syön toisinaan ravintoloissa ja koska se kuitenkin on sellainen "juhla-ateria", en jaksaisi lähteä vääntämään kyllä henkilökunnan kanssa hiilareista. Mielestäni tuntuisi lähinnä ihmeelliseltä, jos siellä ne osattaisiin. Perunat ja riisit ovat todella helppo vaihtaa vihanneksiin ja juureksiin. Ja jos menee hieman pieleen, sitten korjaillaan..  ;)

Kuten eräs maineikas kokki mainitsikin; ei mikään ole niin ärsyttävää, kuin asiakas, joka vaatii kaikkea mahdollista. Jos on esim. laktoosi-intoleranssi, siitä selviää, kun ottaa yhden pillerin ennen ateriointia. Jos taas on vaarallisen allerginen jollekin, kykenee varmasti itse arvioimaan, missä sitä olisi ja välttää sitten ottamasta ko. annosta. Aina voi tietysti varovasti kysellä tarjoilijalta, mutta en odottaisi, että kovinkaan moni osaa kaikkien annosten sisällysluettelon ja aineosat. ;)

Meidän perheessä: minä vältän fosforia, suolaa, olen allerginen kalalle ja paprikajauheelle ja olen 1-tyypin diabeetikko, mies on 2-tyypin  diabeetikko, joka välttää runsaita hiilareita ja pojalla on vaikea pähkinäallergia ja lievä laktoosi-intoleranssi. Ei ole tarvinnut erikseen koskaan mitään pyytää, paitsi juuri ehkä perunoiden tilalle vihanneksia.

Ulkomailla ollaan sitten oltu hieman varovaisempi. Mäkkärin, Hesen jne. annokset ovat tosiaan melko samalaisia. Sanoisin, että niidenkään ilmoitetut HH-luvut ovat vain  suuntaa antavia. Ainakin itse en luota niihin, vaan lasken kuitenkin itse, paljon niissä olisi hiilareita. Sushia en ole syönyt, mutta eikö niissäkin ole se hiilari vain riisissä? Joten pitää silmämääräisesti osata itse laskea se määrä.

Jos joskus menee pieleen, niin oppia ikä kaikki!  8)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2014, 19:34:24 ip kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #18 : Tammikuu 31, 2014, 19:29:56 ip »

Tuon tähän kakkosen näkökantaa. Hoidan verensokereitani pääasiassa hiilareita rajoittamalla. Tarkoittaa sitä, että perunoita, riisiä tai pastaa ei syödä kotona eikä muualla.

Seisova pöytä on tietysti paras.

Useimmissa kotimaisissa ravintoloissa tuon rajoituksen selvittäminen on onnistunut ja on saanut halpahiilareiden sijaan lisää kasviksia. Pahin paikka on ollut S-ryhmän ravintolat: Annos on vakio eikä sitä muuteta. On tullut jopa lähtö tuon takia. Rahat pöytään ja ulos! S-ryhmän ravintoloissa en käy enää. Täydellistä joustamattomuutta ja asiakkaiden toiveista piittaamattomuutta.

Ulkomailla ei ole ollut ongelmia. On saanut toiveiden mukaan muutettua lisukkeita.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2014, 20:08:11 ip kirjoittanut Konrad »
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 31, 2014, 19:58:08 ip »

En minäkään jaksa valittaa tai vaatimalla vaatia sen kerran kun ravintolaan lähden.  ;) Mutta esim. keliaakikon ollessa kyseessä ei ole leikin asia jos vetää vahingossa vehnäjauhoja tms. kun tarjoilija "luulee" ruuan olevan gluteenitonta. No, tämä nyt oli taas ääripäätä tämä.  ;)

Aloittelevalle diabeetikoille hiilareitten laskeminen/arviointi ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin meille konkareille. Ja kun meillekin sattuu niitä yli- ja alilyöntejä!

Mutta muuten kyllä samoilla linjoilla kuin Pussukka ja Keiju.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 31, 2014, 20:10:37 ip »

Aloittelevalle diabeetikoille hiilareitten laskeminen/arviointi ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin meille konkareille. Ja kun meillekin sattuu niitä yli- ja alilyöntejä!
Sattuu toki, ja kuten sanoin, oppia ikä kaikki!

Siksi hiilareiden laskimisen opettelu on ensiarvoisen tärkeää heti d-uran alusta saakka! Vaaka apuna käyttäen ja kirjanpitoa. Kyllä se jossain vaiheessa menee sitten sinne selkäytimeen.
Eikä tätä oppia, jota kuulee valitettavan usein; kyllä kaikkea saa syödä ihan vapaasti, kun pistää vain inskaa.  ::)

Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #21 : Tammikuu 31, 2014, 20:25:17 ip »

omituista   porukkaa,  kun  utelette   ali  ihmisten  ammatti  salaisuuksia
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Tammikuu 31, 2014, 21:18:35 ip »

Ei taatusti olekaan, kun ei se tosiaan oo aina helppoa tällä vajaan 30 vuoden kokemuksellakaan - ainakaan sellaisista ei-niin-selkeistä ruoka-annoksista. Mutta en mä silti siirtäisi "vastuuta" hiilarilaskennasta ravintoloille. Sen kun kuitenkin oppii jokainen diabeetikko itsekin tekemään, kun vähän ensin harjoittelee. :)

Ja aloittajalle tsemppausta laskennan opetteluun ja harjoittelemiseen! Nopeasti niitä hiilareita kuitenkin oppii arvioimaan edes suuripiirtein. :) Ravintola-annoksien avulla harjoitteleminen voi tosin olla haastavaa, mutta vastaavilla aineksilla kotikeittiössä se saattaa olla aluksi huomattavasti helpompaa. Sieltä kotikeittiöstä se hiilarilaskenta siirtyy suht kivuttomasti vähitellen sinne ulkoruokintaankin. :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Tammikuu 31, 2014, 21:33:42 ip »

"Kaikki-heti-mulle ja palvelua perkele" on kyllä muodissa, mutta jotain rajaa.

Vastuu diabeteksen tai jonkun muun vakavan taudin hoidosta on vain ja ainoastaan sairaalla itsellään ja hänen mahdollisilla tukijoukoillaan ja nimenomaan silloin kun puhutaan tällaisista pikkuasioista kuin ravintoloiden ruuista.

Kukaan näistä marmattajista ei olisi valmis maksamaan täyttä hintaa ravintolaruuasta, jonka hintaan pitäisi sisällyttää raaka-aineiden, palkkojen, tilojen, yleiskustannusten, ym. lisäksi henkilökunnan  koulutus ja erehtymätön laadunvalvonta mm. seuraavista asioista: Paljonko hiilareita, onko fosforia, entä bromia, mahtaako curryn vanilja olla Madagaskarilta, onko tiloissa käynyt kissa tai käsitelty pähkinöitä, sisältävätkö tuolit vinyyliä ja mitä materiaalia tapetit ovat. jne.

Kettiösta voi helposti kysyä: Paljoko jauhoja käytetään yhteen pizzaan. Siitä sitten vaan laskemaan, ei ole vaikeata.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 31, 2014, 22:19:48 ip »

"Kaikki-heti-mulle ja palvelua perkele" on kyllä muodissa, mutta jotain rajaa.

Vastuu diabeteksen tai jonkun muun vakavan taudin hoidosta on vain ja ainoastaan sairaalla itsellään ja hänen mahdollisilla tukijoukoillaan ja nimenomaan silloin kun puhutaan tällaisista pikkuasioista kuin ravintoloiden ruuista.

Kukaan näistä marmattajista ei olisi valmis maksamaan täyttä hintaa ravintolaruuasta, jonka hintaan pitäisi sisällyttää raaka-aineiden, palkkojen, tilojen, yleiskustannusten, ym. lisäksi henkilökunnan  koulutus ja erehtymätön laadunvalvonta mm. seuraavista asioista: Paljonko hiilareita, onko fosforia, entä bromia, mahtaako curryn vanilja olla Madagaskarilta, onko tiloissa käynyt kissa tai käsitelty pähkinöitä, sisältävätkö tuolit vinyyliä ja mitä materiaalia tapetit ovat. jne.

Ei tarvitse liioitella.  ::)

Jos olet  esim. keliaakikko ja syöt ravintolassa, niin sinulla on oikeus kysyä! Ei ole sama millä kauhalla sitä gluteenitonta soosia lautaselle mätetään.

Eikä kukaan kai ole vastuuta hiilarilaskennasta kokonaan ravintoloille siirtämässäkään, loppupelissä on kuitenkin luotettava vain itseensä. Ja kait ne kokit nyt on koulunsa käyneet ettei sentään päin naamaa väitetä asiakkaalle tuorekurkussa olevan hiilareita? Tarjoilijoista ei voi mennä takuuseen...  :(

Eikä ollut tällä kommentilla tarkoitus loukata ketään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2014, 22:22:09 ip kirjoittanut Toukokuu1965 »
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Tammikuu 31, 2014, 23:03:50 ip »

....Jos olet  esim. keliaakikko ja syöt ravintolassa, niin sinulla on oikeus kysyä!...

Juuri näin. Kuten yllä sanoin: "Keittiöstä voi helposti kysyä". Jostain syystä halusit Toukokuu1965 jättää tuon osan kommentistani pois.

Väitän, että kukaan ei haluaisi maksaa pizzasta esim. 50€, vaikka tarjoilija osaisi kertoa kaikki siinä olevat alkuaineet millimoolilleen.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Helmikuu 01, 2014, 09:38:32 ap »

....Jos olet  esim. keliaakikko ja syöt ravintolassa, niin sinulla on oikeus kysyä!...

Juuri näin. Kuten yllä sanoin: "Keittiöstä voi helposti kysyä". Jostain syystä halusit Toukokuu1965 jättää tuon osan kommentistani pois.

Väitän, että kukaan ei haluaisi maksaa pizzasta esim. 50€, vaikka tarjoilija osaisi kertoa kaikki siinä olevat alkuaineet millimoolilleen.

En kyllä tahallani jättänyt tuota kohtaa pois...  :( Se oli vahinko. Ja oikeassa olet, en maksaisi pisasta viittä kympppiä.  ;)
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Helmikuu 01, 2014, 09:59:31 ap »

Kun otan huomioon sen että mäkit, heset, abcit ja tebsukat ei ole mielestäni ravintoloita 8), niin enhän minä käy missään ravintoloissa eli ei ole mitään ongelmaakaan.  :)  Ravintolaksi lasken vain sellaiset, joissa ihan istutaan pöytään ja tilataan hienosti alkupalat, pääruuat sun muut jutskat. Not my cup of tea....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Helmikuu 01, 2014, 10:26:14 ap »

Kyllä se diabeetikolle sopivan pizzan valitseminen vaatii tietoa ja henkilökohtaista kokemusta siitä että mikä sopii ja mikä ei!

Pizza kuoren hiilihydraatti määrän arvioiminen on vaikeaa. Siirappia käyttävät ja sellaisia jauhoja joilla saavat sitä sitkoa ja venyvyyttä sopivan kokoiselle pizzalle.

Laktoosi eli maitosokeri ei sovi monillekaan ja ravintolatkin pyrkivät korvaamaan sen laktoosittomilla jauhoilla valmistetuilla kuorilla tehtyihin pizza annoksiin.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

sansu

• Intoilija
« Vastaus #29 : Helmikuu 01, 2014, 10:47:34 ap »

Kyllä mun mielestä ravintolassa (ihan missä vaan) pitäis tietää, mitä ruuassa on. Esimerkiksi pähkinä, kala tms. mistä voi tulla sairaalareissu, jos on pahasti allerginen pitäis kyllä saada tietää.

Eikä toisaalta olis mitenkään huonoo palveluu tietää suurin piirtein hiilarimääriäkään, tyyliin, että tässä annoksessa on 20-30 ghh vaikka. Ei sitä toki absoluuttisia määriä voi tietää, mutta veikkaisin, että sushi-annosessakin vois ravintoloitsija hyvin tietää hiilarimäärän vaikka 5g tarkkuudella, veikkaisin niiden olevan sen verran tasalaatuisia.

Ite tulee sen verran harvoin syötyä ravintolossa, että aina mene jollain arvauksella, ja aika usein metsään. Ruuassa oleva rasva ja protsku voi sekottaa hiilarien lisäks sokereitä vielä aika pitkään… Mutta ei se haittaa, jos ravintolaruokailuja on mun tyyliin pari  kertaa puolessa vuodessa!
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07