Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416765 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hurman hetkiä liikkuessa  (Luettu 10452 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Vs: Hurman hetkiä liikkuessa
« Vastaus #30 : Helmikuu 05, 2014, 19:48:35 ip »

Hienoja ja kovin tutun kuuloisia hurman hetkiä Mikalla. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Helmikuu 05, 2014, 22:05:13 ip »

Kuulosti hurmaavalta!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

VAK

• Matkailija
« Vastaus #32 : Helmikuu 06, 2014, 09:06:34 ap »

...Siis kun kyse ei ollut mitään sunnuntailenkistä, vaan polkea piti niin paljon kuin reisistä lähti. Jo lähtöviivalla syke taisi olla jossain 150 lyönnin hujakoilla. Maalissa sykemittari näytti neljän tunnin keskisykkeeksi noin 180 iskua minuutissa. Tankki oli tyhjä, joka paikkaa kolotti ja maaliin olin tullut viimeisten joukossa. Silti tuo saavutus tuntui hienommalta kuin mikään muu pitkään aikaan.

Pysähdytkö syömään/mittailemaan välillä? Onko sulla eväät mukana, vai pystyykö 4h suoritukseen varautumaan niin ennakolta, ettei tarvi mittailla välillä?
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #33 : Helmikuu 06, 2014, 13:16:47 ip »

...Siis kun kyse ei ollut mitään sunnuntailenkistä, vaan polkea piti niin paljon kuin reisistä lähti. Jo lähtöviivalla syke taisi olla jossain 150 lyönnin hujakoilla. Maalissa sykemittari näytti neljän tunnin keskisykkeeksi noin 180 iskua minuutissa. Tankki oli tyhjä, joka paikkaa kolotti ja maaliin olin tullut viimeisten joukossa. Silti tuo saavutus tuntui hienommalta kuin mikään muu pitkään aikaan.

Pysähdytkö syömään/mittailemaan välillä? Onko sulla eväät mukana, vai pystyykö 4h suoritukseen varautumaan niin ennakolta, ettei tarvi mittailla välillä?

Tähän kyseiseen kisaan valmistautuin aivan kuten muihinkin kuntoa koetteleviin tapahtumiin:
- Lepäsin kunnolla ennen kisaa. Rankimmat treenit saivat jäädä hetkeksi sivuun.
- Pidin huolen siitä, että olin syönyt kisaa edeltävinä päivinä riittävästi - varsinkin hiilihydraatteja.
- Koitin olla hermoilematta. En onnistunut :-P

Mittaukset ja eväiden syönnit hoidin pyörän päällä pysähtymättä. Reitin varrella oli sen verran hiekkatietäpätkiä, että tällaiset huoltotoimenpiteet onnistuivat.

Neljän tunnin suoritus vaatii kyllä eväitä. Ilman tankkausta energiavarastot tyhjenevät parissa tunnissa. Mulla oli taskut täynnä energiapatukoita ja -geelejä joita napostelin tasaiseen tahtiin.

Mittaaminen kannattaa jos vain mitenkään siihen pystyy. Maastossa se ei kuitenkin ihan helppoa ole. Ja kilpailun aikana ei tee mieli tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä.

Periaatteessa mittaamattakin pärjää, mutta se vaatii jo aika hyvän perstuntuman siitä, kuinka verensokeri suorituksen aikana käyttäytyy. Mutta koska ainakin itse tankkaan ajon aikana aika monta kymmentä hiilarigrammaa ilman bolusta, on aina se riski, että verensokeri lähtee lapasesta. Niinkin on kerran käynyt.
Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Helmikuu 18, 2014, 12:16:18 ip »

Mittaaminen kannattaa jos vain mitenkään siihen pystyy. Maastossa se ei kuitenkin ihan helppoa ole. Ja kilpailun aikana ei tee mieli tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä.
Oletko koittanut all-in-one tyyppistä verensokerimittaria? Esim. tuo suomalainen Mendor discreet http://www.mendor.com/en/Discreet.aspx Mainio laite kun pitää mitata sokeria "lennossa" (juostessa ainakin onnistuu), sormen voi aina pyyhkiä jonnekin paitaan tai housuun, tietty pitää olla tarkkana ettei sorimi ole hiestä litimärkä, varmaan saattaa laimentaa tulosta.
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #35 : Helmikuu 18, 2014, 13:30:18 ip »

Oletko koittanut all-in-one tyyppistä verensokerimittaria? Esim. tuo suomalainen Mendor discreet http://www.mendor.com/en/Discreet.aspx Mainio laite kun pitää mitata sokeria "lennossa" (juostessa ainakin onnistuu), sormen voi aina pyyhkiä jonnekin paitaan tai housuun, tietty pitää olla tarkkana ettei sorimi ole hiestä litimärkä, varmaan saattaa laimentaa tulosta.

Joo, juurikin Discreetiä käytän. Se on ollut kyllä perhanan hyvä vehje.

Oikeastaan ainoa selkeä heikkous Discreetissä on se, että se on suunniteltu vain vasemmasta kädestä mittaamista varten. Vuosi sitten innostuin visioimaan kaikenlaisia insinöörimäisiä ratkaisuja tuohon ongelmaan, mutta Mendorin toimitusjohtaja ehdotti jotain aivan muuta.

Millä idealla toimari sitten kamppasi insinöörin? Lue lisää tästä.
Kirjattu
Uusin blogipostaus:

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Helmikuu 18, 2014, 19:53:16 ip »

Juostessakin tulee silloin tällöin hurmioitunut olo, pääosin mulla kuitenkin vasta lenkin jälkeen. Mutta mun viimeisin ihastukseni on ehdottomasti Pilates!! Niin mahtavan kokonaisvaltainen liikuntamuoto, helppo tehdä oman kunnon ehdoilla, toimistotyöläisen selälle ja hartioille hunajaa - melkein leijailen aina tunnin jälkeen!!! ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Helmikuu 19, 2014, 11:24:24 ap »

Juostessakin tulee silloin tällöin hurmioitunut olo, pääosin mulla kuitenkin vasta lenkin jälkeen. Mutta mun viimeisin ihastukseni on ehdottomasti Pilates!! Niin mahtavan kokonaisvaltainen liikuntamuoto, helppo tehdä oman kunnon ehdoilla, toimistotyöläisen selälle ja hartioille hunajaa - melkein leijailen aina tunnin jälkeen!!! ;D
Osaiskohan joku muuten suositella jotain saatavilla olevaa Pilates opasta (siis ihan perinteistä kirjaa), jossa olisi aloittelevalle hyviä selkeitä ohjeita ja myös ihan jostain perinteisestä venyttelystä kertovaa tällä hetkellä opasta voisi suositella.
Alkaa olla noita kaikenlaisia jumeja vähän joka puolella kroppaa ja stressitilaa on pukannut muutenkin pahasti lähiaikoina ja kun kroppa on jumissa, niin henkinen stressikin vain pahenee ja viceversa.
Onhan sitä venyttelyä tullut toki tehtyä itsekin jo vuosikausia, mutta ehkä vähän liikaa omilla "ohjeilla" ja ei tarpeeksi asiaan paneutuen.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Helmikuu 19, 2014, 12:28:07 ip »

Ainakin MP Power Pilates- kirjasta löytyy myös DVD. Liikkuvan kuvan kanssa liikkeet hahmottaa ehkä paremmin kuin pelkästä kirjasta.

Mun mies, joka on vuosikymmeniä harrastanut hikiliikuntaa, on nyt aivan ihastunut, kun käy kerran viikossa pilates-henkisessä ukkojumpassa. Iän myötä tuntee käyneensä liian köntykseksi. Nyt saa taas tavanomaisestakin hiihto/pyöräily/soutu ym sessioistaan jotenkin enemmän irti.

Aion vielä raahata joskus joogaankin...  ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Helmikuu 19, 2014, 20:55:12 ip »

Oletko koittanut all-in-one tyyppistä verensokerimittaria? Esim. tuo suomalainen Mendor discreet http://www.mendor.com/en/Discreet.aspx Mainio laite kun pitää mitata sokeria "lennossa" (juostessa ainakin onnistuu)
Mitä mittari maksoi ja saatko siihen hoitovälinejakelusta liuskoja?

Itsehän mittaan maantiellä niin että mittari ja muut on paidan takataskussa ja kaivan sieltä ensin liuskapukin, josta otan yhden liuskan, laitan purkin takaisin ja kaivan mittarin, laitan liuskan mittariin ja työnnän sen takaisin taskuun, kaivan näytteenottolaitteen ja kikkailen reiän sormeen, kaivan mittarin, jossa liuska on paikoillaan ja tähtään veren liuskaan.
Hidasta ja työlästä, mutta ainoa keino mitata vauhdissa. Jos otan käteeni useamman kuin yhden tavaran kerrallaan, pudotan varmasti jotain, ja siitä se vasta soppa syntyy...
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #40 : Helmikuu 19, 2014, 23:42:44 ip »

Mitä mittari maksoi ja saatko siihen hoitovälinejakelusta liuskoja?

Tarkkaa hintaa en nyt muista, mutta tällä hetkellä se maksaa Diabeteskaupassa neljäkymppiä.

Hoitotarvikejakelusta ei suoraan liuskoja saa, mutta viimeksi kun kävin diabetesvastaanotolla, sain mukaani kasan Mendorin lahjoittamia liuskakasetteja (jonkinlainen käyttökokemuskokeilu, en tiedä kuinka pitkään jatkuu, tarvii kysellä taas ensi kerralla). Mutta paljon niitä olen ihan omastakin pussista maksanut. 

Lainaus
Itsehän mittaan maantiellä niin että mittari ja muut on paidan takataskussa ja kaivan sieltä ensin liuskapukin, josta otan yhden liuskan, laitan purkin takaisin ja kaivan mittarin, laitan liuskan mittariin ja työnnän sen takaisin taskuun, kaivan näytteenottolaitteen ja kikkailen reiän sormeen, kaivan mittarin, jossa liuska on paikoillaan ja tähtään veren liuskaan.
Hidasta ja työlästä, mutta ainoa keino mitata vauhdissa. Jos otan käteeni useamman kuin yhden tavaran kerrallaan, pudotan varmasti jotain, ja siitä se vasta soppa syntyy...

:-o Jessus... silloin kun vielä kuskasin perusmittaria lenkeillä, en ihan tuollaista akrobatiaa rohjennut kokeilla. Nöyränä pysähdyn tienposkeen mittailemaan.
Kirjattu
Uusin blogipostaus:

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #41 : Helmikuu 25, 2014, 14:49:19 ip »

Olen kotoisin pienestä maalaiskylästä. Siis sellaisesta, jossa pää kääntyi aina katsomaan, kun kylänraitilla sattui ajamaan auto. Vilkkainta aikaa lukuunottamatta oli yleensä aika hiljaista.

Kun aloitin opiskelut vuonna 2001, muutin Tampereelle. Nykyään on ihan normaalia, että bussi ajaa makuuhuoneen ikkunan alta ainakin neljä kertaa tunnissa. Jotenkin tuntuu, että joskus täysi hiljaisuus on ihan unohtunut käsite.

Joskus maantielenkeillä, kun tie on tyhjä, lopetan polkemisen hetkeksi ja kurkkaan oikein kunnolla olan yli. Olen ehkä ajanut reilun tunnin, ja olen jollain rauhallisella tiellä kahden taajaman välillä.

Kun päätä kääntää sopivasti, ei tuuli enää humise korvissa. Autoja ei näy. Kaupungin melu ei kuulu. Vain pyörän vapaarattaan naksutus rikkoo hiljaisuuden.

Silloin mieleen hiipii jännä ajatus. Kotiin on 30 kilometriä. Se on sama matka, jonka lukiolaisena istuin umpiväsyneenä joka aamu bussissa. Se on 20 000 pyöränmittaa. Ja 5 000 polkaisua. Alla on vain alkeellinen kaksipyöräinen voimansiirtoväline, mutta sen tuoma vapaudentunne on käsittämätön.

Keskellä kesää on lämmintä, vaikka vähän sataisikin. Pieni tihku ei haittaa pyörälenkillä pätkääkään, se vain viilentää mukavasti.

Maalaisteillä ajorata kulkee usein aivan metsänreunaa viistäen. Joskus olen pysähtynyt kesken lenkin hieman jaloittelemaan tai vetämään sadetakkia päälle.

Silloin kuulee, kun sade ropisee puihin ja saa lehdet kahisemaan vaimeasti. Myös sen erottaa, osuuko sadepisara asfalttiin vai hiekkamaahan. Vai pyörän runkoon. Vai kypärään vai ajopaidan pintaan.

Kun on tarpeeksi kauan asunut kaupungin melussa, on jo unohtanut, kuinka monta eri ääntä sateellakin voi olla.
Kirjattu
Uusin blogipostaus:

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #42 : Helmikuu 26, 2014, 00:17:41 ap »

Hieno kirjoitus. Toi mieleen omia muistoja ja tunnelmia hiljaisuudesta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #43 : Helmikuu 26, 2014, 18:55:51 ip »

Samoin!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä