Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Oma osio VHH:lle  (Luettu 31404 kertaa)

Konrad

• Vieras
Oma osio VHH:lle
« : Tammikuu 25, 2014, 09:17:09 ap »

Tullut mieleen, että pitäisikö VHH:lle olla oma osio. VHH:han kulkee myös mm. nimillä karppaus ja LCHF.

Ymmärrän, että useimmille diabeetikoille VHH on itsestään selvää, koska verensokerit ja muutkin arvot ovat paremmin hallittavissa. VHH:ta koskevat kirjoitukset ovat kuitenkin hajallaan eri osioissa, mikä hankaloittaa aikaisempien kirjoitusten löytämistä.

Osioon ei saisi tuoda mitään virallisterveellistä hömppää. Sille on tilaa muissa osioissa. Lisäksi me, ainakin melkein kaikki, tiedämme virallisterveellisten suositusten epämääräiset perusteet, mm. käytettävissä olleen tutkimusmateriaalin selektiivinen käyttö.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2014, 09:19:26 ap kirjoittanut Konrad »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Oma osio VHH:lle
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2014, 11:00:51 ap »

Hmm en tiedä onko oma osio ihan perusteltu, mutta ymmärrän halusi että voisi asiallisesti keskustella aiheesta ilman keskustelun ainaista ajautumista jankkaamiseksi ikuisuuskysymyksistä. Hienosti aloittamasi ja asiallisiksi toivomasi keskustelutkin kun ovat menneet siihen. On ikävää että jotkut haluavat käydä periaatetaistoa kun toiset haluaisivat jakaa vinkkejä ja kokemuksia itselleen välttämättömistä ruokavaliovalinnoista. Omasta mielestäni hiilihydraattirajoitus tai ainakin niiden määrän ja laadun sääteleminen on yksi keskeisiä keinoja diabeetikon hoitovalikoimassa, ja on tylsää, ellei uskomatonta että näitä valintoja joutuu diabeetikoiden omalla foorumilla puolustelemaan. Yhdistelmä vhh&diabetes on myös sellainen, jolle täällä luulisi löytyvän parempaa kokemuspohjaa kuin yleisillä karppausfoorumeilla.

Kaikenlainen ennakkosensuuri silti mietityttää, voisinko esim. minä puhua siellä siitä että vieläkin suhtaudun epäilevästi maitorasvoihin ja oivariinin lisäksi käytänkin edelleen rasvatonta maitoa...? En itse käy esim. karppaussivustoilla, ja monesti tuntuu että täällä puheenvuoroissa kuultaa läpi siellä yhteisesti jaettuja käsityksiä ja sanavalintoja eri ruokavalinnoista, joista poikkeaminen(ko?) olisi sitten virallisterveellistä hapatusta? Ja vhh:kin on hieman eri asia ykköselle ja kakkoselle.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

catharsis

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2014, 13:31:52 ip »

Miten henkilökohtaisen rasvapelon varjolla joku haluaa estää muita keskustelemasta VHH:sta omassa osiossaan?

Jos osio on selvästi osoitettu VHH-keskusteluksi, siellä ei voi törmätä vahingossa "VHH-hyökkäykseen". Jos VHH:lla on oma alueensa, se ehkä rajoittaa karppaajien ei-toivottuja kommentteja muilla alueilla. Lisäksi asiasta kiinnostuneet saisivat sieltä paremmin tietoa VHH:n vaikutuksista diabetekseen. Hyvin moni VHH-lainen on päässyt eroon lääkkeistään (D2) tai voinut vähentää niitä. Tämän ilmiön luulisi kiinnostavan kaikkia diabeetikkoja.

Tietysti alan harrastajilla on yhteinen terminologia. Mikä vikaa on yhteisesti jaetuissa käsityksissä?
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2014, 14:15:50 ip »

Mulle kyllä kelpaa, vaikka itse lipsunkin asiasta, positiivista kokemusta asiasta silti on kosolti

tuota vhh:ta on niin monenlaista kuin on puhujaakin
(itselläni esim tiukka vhh vähentää rasvojen (etenkin eläin) käyttöä koska käytän niitä lähinnä leivänpäällisenä)

VHH-terveysravinto.fi palstalla (ex hiilaritietoiset) on sokeritauti II osio joka on käytännössä kuollut kiinostuksen puutteeseen
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2014, 14:19:01 ip kirjoittanut Pete² »
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2014, 15:11:34 ip »

En kannata, menee liian pieneksi. "Diabetes ja ravinto" toimii ihan hyvin.

Ravinto on niin keskeisessä osassa diabeteksen hoidossa, että syömisistä puhutaan joka tapauksessa muissakin osioissa oli sitten kyseessä vhh, VT tai mikä ruokavalio tahansa.

Keskustelun asiallisuuteen ja mielenkiintoisuuteen tulisi pyrkiä muuten kuin lokeroimalla jo nyt pientä keskustelijaporukkaa vain pienemmäksi.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Konrad

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 25, 2014, 16:40:49 ip »

Ruotsin Diabetesliiton "Kohtauspaikalla" on ollut LCHF och GI -ketju jo pitkään.

http://diabetesforum.funkanu.se/default.asp

Sinänsä keskustelu näyttää koko foorumilla aika vähäiseltä. VHH-keskustelijat ovat enemmän muilla palstoilla, esimerkiksi Kostdoktornin. En tunne tosin Ruotsin palstoja paljonkaan. Tietoa olen hakenut enemmän englanninkielisiltä palstoilta.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2014, 20:49:53 ip »

Tullut mieleen, että pitäisikö VHH:lle olla oma osio...

...Osioon ei saisi tuoda mitään virallisterveellistä hömppää. Sille on tilaa muissa osioissa. Lisäksi me, ainakin melkein kaikki, tiedämme virallisterveellisten suositusten epämääräiset perusteet, mm. käytettävissä olleen tutkimusmateriaalin selektiivinen käyttö.

Menisikö sitten myös kääntäen? Kuinka rakentavalta kuulostaisi, jos nyt sanoisin: "muihin osioihin ei saisi tuoda vhh-"hömppää"? Lisäksi me, ainakin melkein kaikki, tiedämme vhh-suositusten epämääräiset perusteet, mm. käytettävissä olleen tutkimusmateriaalin selektiivinen käyttö" ?   ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2014, 22:49:37 ip »

En suinkaan halua estää ketään keskustelemasta mistään omassa osiossaan tai ilman, vaan päinvastoin olin huolissani, mahtuisinko vaikkapa minä mukaan keskustelemaan itselleni elintärkeästä asiasta - jossa mulle olennaisinta on sokerienhallinnan takia hiilarien määrä ja laatu, ja rasvat sivuseikka. Kakkosilla tilanne on hieman toinen, kun tärkeintä on saada keho tasapainoon resistenssi murtamalla, painoa laskemalla ja oma inskantuotanto kuriin vastaamaan normaalitarvetta.

Rasvaa en pelkää, sitä on mun ruokavaliossa reilusti, mutten ole nähnyt syytä lisätä maitorasvaa vaihtamalla maitotuotteita täysrasvaisiksi varsinkaan maidon kohdalla, kun siihen ei ole tilalle lisätty mitään täyteaineita tms. rasvankorvikkeita kuten moniin kevyttuotteisiin, poistettu vain rasva. Juustokkeita tms. kevyttuotteita en käytä. Niin kyselin rajaako tämä poikkeama mut "viralliskarppisesta" ryhmästä.

Ja tuo "rasvapelkoiseksi" kutsuminen oli tyyppiesimerkki tarkoittamastani viralliskarppisesta oman porukan kesken jaetusta sanastosta, johon viittasin. Helposti kun käy niin, että kalifin tilalle tulee se toinen kalifin paikalle halunnut, eikä suinkaan kansanvalta. Ja äskoo taisi viitata juuri tällaiseen toiseen äärilaitaan "hömpällään", ei siihen että vhh sinällään olisi hömppää...?

Pete, hyvä huomio tuo monenlaisuus, juuri tuota moniarvoisuutta ja jokaisen oman kokemuksen ja version sallimista toivoisin keskusteluun - ja pelkään oman osion poistavan sen tuolta yleisestä puheesta. Niinkuin hiilariniukkuus olisi joku poikkeavien marginaalikeino diabeetikon hoitovalikoimassa... ::)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 26, 2014, 00:28:21 ap »

Ja äskoo taisi viitata juuri tällaiseen toiseen äärilaitaan "hömpällään", ei siihen että vhh sinällään olisi hömppää...?

Just niin, että on joko tai näkökulmasta riippuen, eikä mitään siltä väliltä.  Aika moni ykkösistä on (yksilöllisestä sokerinsiedostaan riippuen) jostain siitä väliltä.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Tammikuu 26, 2014, 05:20:12 ap »

Musta on ihan hyvä että ois oma palsta vhh:sta kiinnostuneille. Niin kuin on mullekin sanottu että älä tuu sotkemaan ykkösten asioita. No sitten käy kuitenkin niin, melko varmasti, että vhh palstalle tulee niitä vhh:n vastustajia ja kohta huomaa  että missään ei saa rauhassa keskustella meille tärkeistä asioista.
Ja jos tällainen osa on meille vhh:n kannattajille, en soisi että vastustajat tulee tänne yhtään kiukuttelemaan, nimimerkkejä nyt mainitsematta.
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Tammikuu 26, 2014, 10:53:09 ap »

Niin oman palstanhan voi perustaa kuka vain. Löytääkö sitä sitten yhtä laaja joukko kuin täällä kohtauspaikalla.

Mutta inkutan edelleen että mua pelottaa juuri tämä että jako perustuisi "kannattajiin" ja "vastustajiin", kuten uskonnossa tai politiikassa, ei omiin kokemuksiin ja kiinnostukseen ja valintoihin oman taudin jokapäiväisessä hoidossa. Jääkö kysymyksille ja kenties omille epäilyille sijaa, jos pitäisi olla valmiiksi samaa mieltä joka kohdassa, ja jos ei ole, on asiaan sekaantuva vastustaja? Miten Konrad asian ehdottajana näet tämän?

Olisiko sitten paremmin kyseessä kakkosten ketju kakkososion alla. Niin jäisi nämä meikäläisten harmaan sävyt sotkemasta... ::) Dadin tavoin kuitenkin näen että aihe kuuluu - silloin KUN kuuluu - keskeisesti liki jokaiseen osioon.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2014, 13:25:38 ip »

itse olen seurannut vhh juttuja jo vuosia, nyt tosin hyvin laimeasti.

karppaus.net hiilatitietoiset (vhh terveysravinto)  jne

olen aina ohittanut rasvan kehumisen olankohautuksella, eli
 se ei ole minua häirinnyt. Oma vhh syöminen kun on innostuksen vallitessa keskitynyt kanan popsimiseen (toki graavilohi ja oliivit kyytipoikana sisältävät rasvaa mutta esim kanan nahkoja en edes rasvan saannin takia syö)

voisimme toki valita YLIPAPIN joka  moderoi osiota ettei pahansuopuuksia tai vääräoppisia juttuja pääse julki

Ehdotuksia??

voisi toki muuttua yksinpuheluksi ajan mittaan

ainiin, mutta onhan  näitä jo  8)  niitä kutsutaan tietääkseni blokeiksi
Kirjattu
D2 tod 98,

r1d1

• Jäsen
« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2014, 15:53:56 ip »

Tullut mieleen, että pitäisikö VHH:lle olla oma osio.

Ilman muuta pitäisi! Samoin kreationismille, skientologialle... niin ja joogalentämiselle.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 26, 2014, 16:32:14 ip »

Ilman muuta pitäisi! Samoin kreationismille, skientologialle... niin ja joogalentämiselle.
mä en tiennytlkään että näillävoi hoitaa diabetesta  :o  ???

kertoisitko kokemuksista
Kirjattu
D2 tod 98,

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 26, 2014, 16:44:34 ip »

Ilman muuta pitäisi!... niin ja joogalentämiselle.
mä en tiennytlkään että näillävoi hoitaa diabetesta  :o  ???

Joogalentämistä en (vielä) ole kokeillut, mutta joogaa kylläkin ja sillä VOI hoitaa diabetesta: liikunta laskee verensokeria, rentoutuminen alentaa stressihormoneita-> insuliinin vastavaikuttajahormonit eivät jyllää -> verensokeri laskee. Mun esim oli pakko siirtyä astangajoogasta helpompaan hathajoogaan, kun verensokerit laski liikaa. Diabeteksen hoito on ainakin ykkösillä paljon muutakin kuin ravinnon säätämistä.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29