Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Makrosomian kehitys/ilmeneminen  (Luettu 13928 kertaa)

marika81

• Matkailija
Vs: Makrosomian kehitys/ilmeneminen
« Vastaus #15 : Helmikuu 02, 2014, 20:59:43 ip »

Uuh jos ykkösistä puhutaan niin alle kuuden aterianjälkeiset on useimmille mahdottomuus!! Kun joskus alle kympinkin on. Ainakaan ilman vhh:ta tai hypoja.

Juuh,ei tule onnistumaan aterian jäkeiset alle kuuden arvot!Tai jos onnistuukin niin hyvin pian ollaan kyllä hypoilla.
Kirjattu

teikku

• Matkailija
« Vastaus #16 : Helmikuu 03, 2014, 06:54:00 ap »

niin :) en nyt sitä tarkoittanutkaan mikä on kenellekin mahdollista, mutta kiinnostaisi vain tietää totuus siitä mitkä ovat jo niitä riskilukemia (aterianjälkeiset korkeat) jotka lisää makrosomia riskiä... se on sitten toinen asia onnistuuko niissä :)
Kirjattu
Enemmän kiitettävää kuin kaivattavaa <3

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Helmikuu 03, 2014, 22:01:05 ip »

...kaikki terveiden arvoja korkeammat...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Eline

• Jäsen
« Vastaus #18 : Helmikuu 04, 2014, 09:43:59 ap »

Samaa epäilen. Eli sula mahdottomuus diabeetikkona saada ei-makrosomista lasta jos se taipumus löytyy / jos se on tullakseen  :'( Sitä en kyllä tajua miten jotkut diabeetikot voi saada normaalikokoisen lapsen kun niitä korkeita arvoja ihan varmasti on raskauden aikana jokaisella...mutta kuten koko sairaus (miksi sokerit joskus käyttäytyy niin kuin käyttäytyy) on tämäkin asia mun mielestä selittämättömissä.
Kirjattu
D1 since 2000

Snanna

• Vieras
« Vastaus #19 : Helmikuu 04, 2014, 14:53:58 ip »

Ihan sivusta nyt huutelen, että mulle asetettiin painnousutavoitteeksi d-lääkärin kanssa tässä nyt keskenmenneessä ensiraskaudessa 0 kg. Painonnousu on yksi makrosomian riskiä lisäävä tekijä, vaikka inska-annokset eivät olisikaan mahdottomia ja aterianjälkeisetkin arvot hyviä. Kuulemma ihan ok laihtua koko ajan sen verran, mitä lapsi yms. muut oheiselimet kasvavat ja lapsi saa monipuolisesta ravinnosta kaiken tarvitsemansa.
Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #20 : Helmikuu 04, 2014, 15:14:40 ip »

Samaa epäilen. Eli sula mahdottomuus diabeetikkona saada ei-makrosomista lasta jos se taipumus löytyy / jos se on tullakseen  :'( Sitä en kyllä tajua miten jotkut diabeetikot voi saada normaalikokoisen lapsen kun niitä korkeita arvoja ihan varmasti on raskauden aikana jokaisella...mutta kuten koko sairaus (miksi sokerit joskus käyttäytyy niin kuin käyttäytyy) on tämäkin asia mun mielestä selittämättömissä.

Täällä yksi, joka on saanut 2 ei-makrosomista lasta... Mulle on sekä äitiyspolilla että d-polilla painotettu sitä, että makrosomia ei ole yksin huonon sokeritasapainon syytä. Vieläkään ei tiedetä mikä kaikki vaikuttaa vauvan liikakasvuun. Ja saahan ns. terveet äiditkin isokokoisia lapsia.

Ihan sivusta nyt huutelen, että mulle asetettiin painnousutavoitteeksi d-lääkärin kanssa tässä nyt keskenmenneessä ensiraskaudessa 0 kg. Painonnousu on yksi makrosomian riskiä lisäävä tekijä, vaikka inska-annokset eivät olisikaan mahdottomia ja aterianjälkeisetkin arvot hyviä. Kuulemma ihan ok laihtua koko ajan sen verran, mitä lapsi yms. muut oheiselimet kasvavat ja lapsi saa monipuolisesta ravinnosta kaiken tarvitsemansa.

Mielenkiintoista! Mulle ei kukaan koskaan painosta napissut, tuli kai aika kohtuudella. Ja lopussa suurin osa oli nestettä/turvotusta. Mutta on varmaan yhteyttä näillä asioilla. Pahoittelut vielä tätä kautta keskenmenosta ja kovasti voimia.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 04, 2014, 18:33:53 ip »

Mulla makrosominen oli siis se, josta aterianjälkeiset alemmat ja painonnousu negatiivinen =paino nousi vähemmän kuin laskennallisesti lapsi, istukka, lapsivesi yms. kehon lisääntyvä verekkyys painaisi. Painoin itse raskauden jälkeen vähemmän kuin ennen. Liittyisikö tuo painonnousutavoite raskausdiabeteksen syy-yhteyksiin?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

teikku

• Matkailija
« Vastaus #22 : Helmikuu 05, 2014, 10:40:25 ap »

oliko lähtöpaino myös sama?
kummallista.. ilmeisesti myös sen lapsen geenit vaikuttaa sitten siihen..
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Helmikuu 05, 2014, 22:11:03 ip »

Mmmm jos oikein muistan niin lähtöpaino oli toisessa korkeampi, ekassa nousi raskausaikana paljon kun oli vuoristorataa ja tankkailua, siinä välillä nousi välillä jopa yli 80kg kun oli stressityö jne. Sitten ennen toista raskautta laihduin jo likemmäksi 70kg, kun ruokavalio muuttui ja sokrut tasaantui, ja sitten toisen raskauden jälkeen oli 67kg.

Tosiaan kaikkia vaikuttavia tekijöitä ei tunneta.
Kirjattu

teikku

• Matkailija
« Vastaus #24 : Helmikuu 19, 2014, 07:59:03 ap »

Niin, lieneekö niin että kaksi asiaa; äidin korkeat sokerit sekä korkeat insuliinipitoisuudet lisää sitä makrosomian riskiä..? Koska syntyyhän terveille äideillekin isoja lapsia ja käsittääkseni sitä suuremmalla riskillä mitä enemmän lihoo/ on painoa. Eli heillä normaali vs. mutta korkeat insuliinitasot kehossa.. pohdiskelen vaan :)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #25 : Toukokuu 09, 2014, 10:46:48 ap »

Geneettisesti isot lapset ja makrosomiset lapset ovat eriasia. Lapsen syntymäpainoon vaikuttaa kuulema (amerikkalaiset) äidin syntymäpaino. Sitä insuliinin ja kasvuhormonin samankaltaisuutta on joskus jossain väläytelty. Äitin insuliinitaso ei vauvaan vaikuta,koska insuliinimolekyyli ei läpäise istukkaa (luettua tietoa), mutta diabeetikkojen lapsilla on tietysti oma insuliinitaso kohonnut, koska saa liian sokerista ravintoa.
Kirjattu

tiitu

• Vieras
« Vastaus #26 : Kesäkuu 02, 2014, 11:35:40 ap »

Mulla jo synnytys takana, synnytys käynnistettiin viikolla 40+1, koska laskettu aika olisi ollut sunnuntaina. Meillä oli muutto hämeenlinnaan loppuraskaudessa, alkuun olin hoidossa naistenklinikalla. Molemmilla sairaaloilla käytäntö, että synnytys käynnistetään viimeistään laskettuna aikana ellei tarvetta käynnistykselle ilmene tarvetta ennen sitä. Mulla hba1c raskauden alussa 7 tuntumilla, laski siitä pikkuhiljaa niin että ennen synnytystä 4.9. Mulla pumppuhoito jolloin sain säännöllisillä ruoka-ajoilla ja pumpun säädöllä pidetty verensokerit alle 7 tunnin ruokaluiden jälkeen, en usko että kynien kanssa olisin tähän samaan pystynyt. Aamut olivat hankalimmat ja aamupalaa oli pakko karsia niin että söin maks 40g hh, bolusta meni 25, viimeisillä viikloilla 30yks tälle aamupalalle. Ja parin tunnin päästä aamupalasta oli kyllä välipalan aika, tai muuten tuli hypo. Mulla ei ennen käynnistystä juurikaan ollu supistuksia jonka vuoksi insuliinin tarve ei juurikaan lähtenyt laskuun.

Naistenklinikalla mulle sanottiin rv. 35 tai 36 ettei makrosomiaa enää kehitty, kun vauva kasvaa keskikäyrällä. Eli ilmeisesti makrosomia ei ehdi kehittyä enää ihan loppuraskaudessa?

Toki tärkeää on muistaa ettei makrosomia tule vain korkeiden sokereiden vuoksi, ilmeisesti suuret insuliini määrätkin voivat makrosomiaa aiheuttaa, mulla meni loppuraskadesta enimmillään 140 yksikköä vuorokaudessainsuliini, hiilareita en muutoin kuin aamusta rajoittainut.

Meillä siis synnytys käynnistettiin rv.lla 40+1, ensin ballongilla, jonka jälkeen 3 päivää cytoteccia suunkautta. Mulla meni nuo cytotecit ihan omalla annostuksella koska aiheuttivat sen verran supistuksi että kaikkia lääkkeitä ei ohjeen mukaan voitu antaa saman päivän aikana. 3 päivän jälkeen tilanne oli kumminkin sen verran kypsä, että päästiin puhkaisemaan kalvot. Kalvojen puhkaiun jälkeen seuraavana päivänä rv.lla 40+6 meille syntyi ihana tyttö 3440g ja 50cm. Tyttö ei synnytyksen jälkeen tarvinnut kuin, lisämaitoa silloin tällöin kahtena seuraavana päivänä.

Vaikka meille ei makrosomiaa kehtittynyt ja hba1c pysyi alhaalla, on toki tärkeää muistaa, että makrosomia kehitystä ei tunneta eikä sen syitä tiedä täysin, sekun voi kehittyä vaikka kaikki olisi kunnossa.
Kirjattu
DM 1, pumppuhoito (novorapid)

chaste

• Vieras
« Vastaus #27 : Marraskuu 20, 2014, 14:19:36 ip »

Halusin tänne kertoa myös omaa tarinaa, sillä minulla oli kaikki nuo vaikeudet minkä pitäisi aiheuttaa makrosomiaa mutta vauva oli kuitenkin syntyessään pieni/normaali kokoinen.

Minun oli todella vaikea pitää hyvää tasapainoa koko raskauden ajan, missään vaiheessa ei tullut insuliinimäärän vähennyksen tarvetta, päinvastoin. Loppuvaiheessa pistin esim. Levemiriä vuorokaudessa 70 yksikköä + pikainsuliinit päälle (ja sitäkin meni vähintään 10 yksikköä kerralla). HbA1c oli koko raskauden ajan 7,0-7,5%. Painoni nousi myös 20 kiloa (ja olen alle 160cm). Olin ihan varma että näillä perusteilla vauva kasvaisi todella suureksi, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Ja istukka toimi koko ajan kunnolla, eli vauva kasvoi ihan normaalisti.
Kirjattu
D1 1996

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Marraskuu 22, 2014, 11:44:03 ap »

Hyvä kun tulee tällaistakin käytännön kokemustietoa. Mulla on tällä hetkellä aika pahojakin pelkoja siitä, että mitenkähän tuo kevät menee ja millainen jättiläinen lapsesta tulee ja tuleeko kiireellinen sektio ja kaikkea muuta... Tuntuu uskomattomalta että saisin hobiksen tippumaan alle seiskaan. Huono omatunto vaivaa. Kohta alkaa raskauden puoliväli häämöttää. Toisinaan vitsailen yksittäisestä hyperistä, vaikka toisaalta samalla on pelko persiissä, että mitähän kaverille kuuluu. D-hoitaja sanoi, että loppuajasta odottavat äidit kykenee pitämään sokerinsa tosi hyvällä mallilla. Jos ei nytkään onnistu, niin mitenkä se sitten onnistuu? Samalla yritän muistuttaa itselleni, että jokainen on yksilö ja jokainen raskaus omanlaisensa.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59