Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Makrosomian kehitys/ilmeneminen  (Luettu 14011 kertaa)

miles

• Aloittelija
Makrosomian kehitys/ilmeneminen
« : Tammikuu 24, 2014, 20:21:29 ip »

Tällainen asia pohdituttaa eli millä viikoilla makrosomia alkaa näkyä sikiön kasvussa? Itsellä on menossa rv 34+1 ja tänään vauvan painoarvioksi saatiin 2300g. Vauva kasvaa siis kyllä keskikäyrällä, mutta se mikä mietityttää, on kasvupyrähdys. Edellinen painoarvio tehtiin rv 31+6 ja silloin painoa oli 1700g ja vauva siis -1-käyrällä. Kahdessa viikossa on kivuttu keskikäyrälle.

Ilmeneekö makrosomia vain esimerkiksi isona vatsanympärystänä vai voiko tuollainen kasvupyrähdys olla makrosomian alkua? Lääkärin mukaan kaikki mitat (reisi, pää, vatsa jne) ovat nyt siis keskikäyrällä aikaisempaan verrattuna.

Sitten vielä toinen kysymys; käynnistetäänkö diabetikoiden raskaudet aina ennen laskettua aikaa? Lääkäri varoitteli jo, että käynnistetään rv 38-39 ja nimenomaa diabeteksen vuoksi (hoitotasapaino on hyvä, hobbis 5,3, 2.tyypin diabetes).
Kirjattu

Musti

• Aloittelija
Vs: Makrosomian kehitys/ilmeneminen
« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2014, 23:52:28 ip »

Käsitykseni mukaan juuri noilla viikoilla aletaan tarkkailla sitä, meneekö kasvukäyrä rakettimaisesti suoraan ylöspäin eli pomppaa siltä normaalilta käyrältä, näin minulle selitettiin. Eli tarvitaan useampi mittaus jotta nähdään onko kasvu jatkuvasti kiihtyvää vai vain tuo yksi väli. Saitkohan mitään selvää :)

Ja taas käsittääkseni diabeetikoilla myöhäisten viikkojen riskit esim. vauvan hapenpuutteen suhteen ovat (makrosomiaa tai ei) korkeammat, siksi käynnistys. Korjatkaa jos olen väärässä. Löytyyhän täältä synnytyskertomuksia joissa on päästetty raskaus loppuun asti mutta itse en ainakaan haluaisi ottaa tietoisesti kohonnutta riskiä. Ja hyvilläkin hoba-arvoilla makrosomiaa esiintyy.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2014, 11:12:20 ap »

Mun synnärin ylilääkärin mukaan linja on taas tiukentunut muutamien valitettavien tapausten takia, eikä ainakaan ykköstyyppiläisiä päästetä yli rv38. Raskausdiabeetikoista en tiedä. Samainen lääkäri myös tarkkaili vatsanympäryksen ja päänympäryksen suhdetta, eli jos maha kasvaa nopeammin kuin pää niin on makrosomiaa. Mitään siihen viittavaa ei ollut rv36 asti, sitten ko. lääkäri jäi lomalle ja synnytyksessä rv38 pitivät automaattisesti lasta makrosomisena. Ja kun niitä synnytyksen jälkeisiä kuvia katselee, niin olihan tuo riepu ihan turpea ja sokeripöhössä, ja hoikistui varsinkin kasvoista silminnähden kun pääsi oman elimistön varaan.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

miles

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2014, 14:45:27 ip »

Kiitos vastauksista! Mulla on toinen raskaus menossa, mutta tilanne sikäli eri, että esikoinen käynnistettiin rv 35+3 mun kohonneen verenpaineen ja kohdun aukeamisen vuoksi. Silloin ei ehditty edes puhua mistään käynnistelemisestä eikä mitään kasvupyrähdystä tapahtunut (poika painoi 2480g syntyessään). Nyt tilanne on siis sikäli toinen (rv 34+3), että kohtu on suht kiinni ja verenpaine normaali. Eli edessä saattaa vielä olla se käynnistys, mitä toivonkin todella, jos vauva tosiaan nyt on päättänyt kasvaa vauhdilla loppua kohden. Olo on muutenkin sellainen, ettei kuukautta enempää jaksaisi tämän mahan kanssa, plaaah   :P
Kirjattu

teikku

• Matkailija
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2014, 14:11:24 ip »

hei, minua kanssa kiinnostaa lähinnä d-1 äidit, miten loppu on mennyt, millä viikolla käynnistys? ja omakohtaisia arvioita mistä tuo makrosomia hyvillä arvoilla johtuu?
Kirjattu
Enemmän kiitettävää kuin kaivattavaa <3

marika81

• Matkailija
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2014, 14:44:50 ip »

hei, minua kanssa kiinnostaa lähinnä d-1 äidit, miten loppu on mennyt, millä viikolla käynnistys? ja omakohtaisia arvioita mistä tuo makrosomia hyvillä arvoilla johtuu?

Samoja juttuja mietin minäkin!
Kirjattu

veevuska

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2014, 14:53:40 ip »

Hei vaan kaikki kanssasisaret :)
täällä d1 matkakumppanina jo 32 vuotta ja toinen raskaus nyt menossa 30+1.

Ensimmäinen lapsi kasvoi hyvin kiltisti keskikäyrällä, mutta sitten vko 36 löytyy papereista ensimmäinen maininta, että sekä sikiön painoarvio että vartalonympärys hivenen keskikäyrän yläpuolella. Synnytys oli sitten lopulta epäonnistuneen (ei kunnon säännöllisiä supistuksia, epäkypsä kohdunsuu) parin päivän Cytotec-käynnistysyrityksen (rv 39+0 - 39+2) jälkeen elektiivisellä sektiolla rv 39+3, ja lapsi painoi 3920 g syntyessään, makrosomiasta ei ollut silloin erityisemmin mitään puhetta.

Nyt itsellä tilanne se, että rv 30+1, äitipolilla sanottiin nyt, että lapsivettä hieman reilunlaisesti, ts. isoin "vesitila" oli yli rajan, mutta lapsivesi-indeksi (mitä se sitten tarkoittaneekaan) oli vielä normaalirajoissa. Myös vartalon ympärysmitta verrattuna luisiin mittoihin oli nyt jo yhtä viikkoa raskausviikkoja edellä. GHb ollut välillä 5.9-6.2 raskauden aikana, eli periaatteessa ei kai pitäisi ainakaan isosti siitä johtua (?) Myönnettäköön, että alkoi kyllä jonkin verran huolestuttaa :( Periaatteessahan makrosomia käsitykseni mukaan voi näillä viikoilla ruveta näkymään mutta pääsääntöisesti vasta muutamaa viikkoa myöhemmin ?
Mites muilla, onko tilanne vielä näin pienten viikkojen jälkeen muuttunut "parempaan suuntaan" vai onko tästä nyt mulla odotettavissa enää yksi tie eli makrosomian suuntaan ? Ja oletteko saaneet neuvoja, voiko mitään muuta itse tehdä kuin yrittää pitää edelleen sokerit kuosissa ? Eli viitaten teikun kysymykseen, kiinnostaa minuakin jos jollakin on tietoja mistä makrosomia kohtuusokereilla johtuu.
Sellainen tuli vielä mieleen, että onko mitään tietoa kellään siitä, voiko hiilareita rajoittamalla jotenkin tähän vaikuttaa eli että jos yrittäisi saada omat insuliiniannokset insuliinintarpeen noususta / insuliiniresistenssistä huolimatta mahdollisimman pieneksi, voiko se auttaa mitään ?
Anteeksi vielä tämä omanapainen ja hivenen masentunut kirjoituksen sävy, mutta fiilikset on juuri nyt hieman huonot... Kaikille kuitenkin tasapuolisesti kovasti jaksamista deen (ja raskauden) kanssa !
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2014, 15:26:25 ip kirjoittanut veevuska »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2014, 23:20:13 ip »

Hei,

Muistelen että makrosomiaa on myös hyvillä sokeriarvoilla, ja sen syntyminen osin hämärän peitossa. Kaikkemme teemme ja enempää emme voi! Ehkä suurimpia vs-piikkejä voi koittaa syömisellä välttää, mutta silti lopputulos voi olla mitä vaan. Terveiden arvoihin emme kuitenkaan pääse :(

Itsellä ekaa raskautta tiukempi hiilarimäärä toisessa raskaudessa johti hieman korkeampaan mutta huomattavasti tasaisemmista sokereista koostuvaan hobaan, n. kuuden pinnassa kun ekalla oli ollut keskimäärin 5,5 suurella vaivalla ja isommalla vuoristoradalla. Insuliiniannokset eivät nousseet toisella kerralla loppua kohti läheskään niin dramaattisesti kuin ekassa raskaudessa, eli siihen tuo hiilarimäärä n. 50-70hhg/vrk vaikutti (ekassa reilu sata-150hhg/vrk). Ja silti siis tuo kuopus oli se virallisesti makrosominen!! Esikoinenhan syntyi raskausmyrkytyksen takia jo rv36+4 tai 5, joten en tiedä kuinka iso olisi ollut pari viikkoa myöhemmin, mutta oli kyllä huomattavasti sirppanampi. Ja eihän tuota eroa syntymäajassa ollut kuin reilu viikko. Oma paino laski raskausaikana toisella kerralla, ei ollut turvotuksia tms. että sikälikin noin syöminen sopii sopi mulle.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Mappa

• Aloittelija
« Vastaus #8 : Tammikuu 28, 2014, 21:22:58 ip »

Moikka, minua kätilö pyysi mittaamaan arvot 1h ruokailusta siksi että niiden avulla voidaan ennakoita makrosomian riskiä. Eli olisiko niin, että hyvilläkin hobiksilla ne ruokailun jälkeiset korkeat vaikuttavat?

Minulla käytössä Novorapid, enkä osaa oikein 1h-arvoista päätellä, menikö hh-arviot kohdalleen, eli joudun usein mittaamaan ne 2h-arvot myös. Liuskoja kuluu...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2014, 12:09:17 ip »

Karppasin molempia lapsia odottaessani, ekalla kerralla ns. hyväkarppaamalla ja toisella aika tiukasti. Pakon edessä, koska raju insuliiniresistenssi esti pikainsuliinia toimimasta niin, että olisin pystynyt mitenkään hallitsemaan verensokereita insuliinilla.

Kumpikaan pojista ei ollut makrosominen, ja ovat nyt terveitä ja hyvinvoivia lapsia. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Tammikuu 29, 2014, 21:59:09 ip »

Joo ja niin on meidänkin lapset, tuosta toisen makrosomiasta riippumatta.

Ja tuolta toisesta ketjusta muistinkin, että mulla oli toka radkaudessa myös metformiini, joka vaikutti samansuuntaisesti kuin hiilarirajoituskin, eli siitäkin saattoi johtua tuo ettei loppuvaiheessa kauheasti annokset nousseet.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2014, 22:03:36 ip kirjoittanut dadda »
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2014, 23:31:48 ip »

Moikka, minua kätilö pyysi mittaamaan arvot 1h ruokailusta siksi että niiden avulla voidaan ennakoita makrosomian riskiä. Eli olisiko niin, että hyvilläkin hobiksilla ne ruokailun jälkeiset korkeat vaikuttavat?
Mulla oli ekassa raskaudessa hobis oikein hyvä, lähti 7,5:stä ja laski koko raskauden alaspäin, olisko 5,2 ollut viimeinen. Silti makrosominen lapsi. Olen aivan varma että just noi tunti jälkeen ruokailun tai ylipäätään kaikki korkeat vaikuttaa paljon, en keksi mitään muutakaan syytä kasvulle vaikka mittailin muuten niin hyviä arvoja ja mataliakin paljon. Tosin lääkärit sanoi mulle tän raskauden nt-ultrassa että pelkästään vs-arvot ei vaikuta vaan ylipäätään että on tämä sairaus eikä kaikkia syitä tunneta. Itseä hämää vaan nuo korkeat joita ihan varmasti on aina ruoan jälkeen...
Kirjattu
D1 since 2000

teikku

• Matkailija
« Vastaus #12 : Tammikuu 31, 2014, 08:23:16 ap »

Mikä arvo sitten on ns. korkea? kun puhutaan ruokailun jälkeisistä arvoista? Pitääkö se tosiaan saada pidettyä aina alle kuuden vai riittääkö esim. alle kahdeksan arvot?
Kirjattu
Enemmän kiitettävää kuin kaivattavaa <3

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2014, 11:56:20 ap »

Uuh jos ykkösistä puhutaan niin alle kuuden aterianjälkeiset on useimmille mahdottomuus!! Kun joskus alle kympinkin on. Ainakaan ilman vhh:ta tai hypoja.
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Helmikuu 02, 2014, 20:13:31 ip »

siinä ruotsalaisessa dokumentissahan (josta täälläkin paljon ollut puhetta, en nyt muista yhtäkkiä nimeä :D ) se lääkäri puhui et pitäis pyrkiä alle 7 arvoihin, joka oli kyllä mulle ainakin mahdottomuss raskauden aikana  :o
Kirjattu

Linkkejä