Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417189 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: IMPINGEMENT(ahdas olkapää)  (Luettu 8630 kertaa)

Mimosar

• Intoilija
IMPINGEMENT(ahdas olkapää)
« : Tammikuu 06, 2014, 21:14:33 ip »

Hei!

Olen menossa 31.1.2014 ahtaan olkapään vuoksi olkalisäkkeen avarrusleikkaukseen eli olkaniveleen tehdään lisää tilaa poistamalla luuta ja pehmytkudosta. Tällä kertaa leikataan vasen olkapää ja oikea olkapää odottaa seuraavana operaatiota.

Leikkaus tehdään todennäköisesti tähystämällä, mutta vaatii kuulemma nukutuksen operaation ajaksi.

Onko teillä omia kokemuksia leikkauksesta/operaatiosta ja ennen kaikkea toipumisesta?

Olen viimeiset 2 vuotta viettänyt aika unettomia ja kivuliaita öitä olkapäiden vuoksi. Toivon todellakin, että operaatio auttaisi vaivaan. Kuntoutus leikkauksen jälkeen on tärkeää aivan kuten napsusormivaivassakin.

Kirjattu
"Ainoa tarvittava rohkeuden laji on se, joka vie sinut tästä hetkestä seuraavaan." (Mignon McLaughlin)

D1 vuodesta 1987

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: IMPINGEMENT(ahdas olkapää)
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2014, 21:46:22 ip »

Hei!

Mulle tehtiin kyseinen toimenpide olkapään tähystyksen yhteydessä noin puolitoista vuotta sitten. Aamulla sairaalaan, nukutus ja toimenpide, iltapäivällä kotiin... Pumpun sain pitää operaation ajan ja sokereita mitattiin kiitettävästi. Tippa oli valmiina (keittosuola tippui), mutta sokeritippaa ei tarvittu.

Heti operaation jälkeen heräämössä olkapää oli kyllä aika kipeä, siihen on hyvä varautua ja tehdä itselleen selväksi se, että kipulääkettä saa pyytää! Itse pyysin sitä turhan varovasti ja kipu oli kova, olihan luuta höylätty ja tehty erinäisiä muitakin juttuja. Muuten olo oli ihan ok.

Kotona nukuin illan sairaalassa saatujen kipupiikkien sekä olkapäähän kiinnitetyn "kipupumpun" myötävaikutuksella. Kipupumppu on ison ruiskun näköinen pötkylä, josta lähtee ohuenohut katetri leikkausalueelle. Pumpun saa ottaa pois seuraavana päivänä eli vedetään vain katetri pois, ei satu.  ;)

Reseptillä sain myös vahvaa kipulääkettä, Tramalia, mutta en edes hakenut niitä apteekista koska en tuntenut tarvitsevani. Iso jääpussi oli hyvä ja senkin sain sairaalasta mukaan.

Ajan jumpparille varasin heti seuraavana päivänä operaatiosta ja kuntoutus alkoi toisena päivänä. Varsin nopea pitää siis olla!  ;D Tuo nopea aloitus on kaiken A & O toipumisen kannalta.

Ensin oli yksilöllistä ohjausta, lopuksi siirryin jumpparyhmään (ohjattuun), jossa kaikille oli tehty omat kuntoutussuunnitelmat. Ajattelin ensin että ou nou, en tykkää, mutta tuo yhteisjumppa olikin tosi kivaa! Välillä naurettiin niin ettei jumpasta tahtonut tulla yhtään mitään.

Kivut jäivät sairaalaan ja olkapäitten osalta nukun nyt erittäin hyvin.  :)

Käytännöt saattavat vaihdella sairaalasta riippuen mutta Kotkassa meni näin.

Tsemppiä sulle!  :)

Toukkis
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2014, 16:47:31 ip »

Mulle myös! Lopetti olasta tulehdus- ja kipukierteen. Mitään poikkeavaa eivät löytäneet mutta isompi tila esti tulehduksen turvottamaa kudosta pitämästä tulehdusta yllä.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Mimosar

• Intoilija
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2014, 22:20:34 ip »

Kiitos Toukkis kokemuksistasi!  :) Tärkeää tietoa kirjoittelit :) Nyt on helpompi lähteä kohti operaatiota!

Ja samoin kiitos sinulle Dadda!  :) Toivon kipinä kasvoi isommaksi kipujen helpottamisesta sekä yöllisten unien takaisin saamisesta! :)

Kirjattu
"Ainoa tarvittava rohkeuden laji on se, joka vie sinut tästä hetkestä seuraavaan." (Mignon McLaughlin)

D1 vuodesta 1987

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2014, 22:49:48 ip »

On ilo jos voi auttaa!  :)
Kirjattu

Mimosar

• Intoilija
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2014, 06:45:25 ap »

Semmonen tuli vielä mieleeni, että millaisella verensokerilla lähditte leikkaukseen aamulla? Ja muutitteko basaalia leikkauksen ajaksi mitenkään?
Kirjattu

D1 vuodesta 1987

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2014, 07:04:20 ap »

Semmonen tuli vielä mieleeni, että millaisella verensokerilla lähditte leikkaukseen aamulla? Ja muutitteko basaalia leikkauksen ajaksi mitenkään?

7-8 arvoilla pysyi koko ajan eli kotoa lähdettäessä, sairaalaan tultaessa ja just ennen leikkausta. Olin kyllä valmis korottamaan basaalia, sillä ajattelin jännityksen nostavan sokereita. En sitten kuitenkaan muuttanut mitään ja hyvä niin. Toimenpiteen aikana sokerit pysyivät samoissa lukemissa hoitajan kertoman mukaan, heti herättyä nousivat kymppiin mutta en heti jaksanut niitä säätää.

Kun sain vähän syömistä, voileipää ja kahvia, korjasin sokerien nousun samalla.

Yleensä mulla tuppaa sokerit laskemaan tämmöisissä jutuissa just nukutuksen aikana mutta nyt ei niin käynyt.

Ai niin, en tiedä vaikuttiko leikkauksessa käytetyt laitteet jotenkin pumppuun, mutta jouduin vaihtamaan pumpun paristot kaksi kertaa kahden päivän aikana kotiudutttuani. Voi olla sattumaakin mutta ota varaparistoja mukaan! Plus pumpun ohjekirja!  ;)
Kirjattu

Mimosar

• Intoilija
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2014, 17:50:01 ip »

Kiitti taasen arvokkaista vinkeistä! Jep, ptan varaparistot mukaan sekä ohjekirjan!  :)
Kirjattu

D1 vuodesta 1987

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2014, 18:27:42 ip »

Ai niin, en tiedä vaikuttiko leikkauksessa käytetyt laitteet jotenkin pumppuun, mutta jouduin vaihtamaan pumpun paristot kaksi kertaa kahden päivän aikana kotiudutttuani. Voi olla sattumaakin mutta ota varaparistoja mukaan!
Mikä mahtoi sitten olla tuossa kyseessä ? Yksi virrankulutukseen selvästi vaikuttava tekijä on Bluetooth liitäntä, näin ainakin A-C Combossa.
Ilmeisesti vielä niin että virtaa kuluu vielä enemmän jos Bluetootilla on ongelmia saada yhteyttä, johtuen esim. lähellä on muita häiritseviä Bluetooth laitteita.

Jos Bluetoothia ei tarvitse se kannattaa kääntää pois päältä.
Combossa se on välttämäton jotta voisi hyödyntää Aviva Combo vs mittaria. Teen aina niin kun mittari ottaa yhteyttä pumppuun että vien mittarin lähelle pumppua niin se näyttää saavan yhteyden nopeammin ja (toivottavasti) kuluttaa vähemmän virtaa.

Hieman aiheen vierestä: Minulle kertyy niitä mittarin AAA-paristoja hirmuiset määrät kun mittari hylkää ne jo noin 1,3 V jännitearvolla. Olen kuitenkin keksinyt niille hyvin jatkokayttöä. Portaikossa on sellaiset liiketunnistimilla varustetut yövalot joissa on 3xAAA paristot. Siellä ne kelpaavat vielä ainakin 1.0 V jännitteellä ja aika hyvin olen saanut sen paristovuoren hupenemaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2014, 20:17:50 ip »

Ai niin, en tiedä vaikuttiko leikkauksessa käytetyt laitteet jotenkin pumppuun, mutta jouduin vaihtamaan pumpun paristot kaksi kertaa kahden päivän aikana kotiudutttuani. Voi olla sattumaakin mutta ota varaparistoja mukaan!
Mikä mahtoi sitten olla tuossa kyseessä ? Yksi virrankulutukseen selvästi vaikuttava tekijä on Bluetooth liitäntä, näin ainakin A-C Combossa.

En tiedä missä oli vika. Pumpun sain kuitenkin operaatiossa pitää. En osaa sanoa erilaisten kojeitten ja sähköisten instrumenttien vaikutusta pumpun paristoihin.

Mulla oli leikkauksen aikana vielä A-C Spirit pumppuna.
Kirjattu

Mimosar

• Intoilija
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2014, 20:40:14 ip »

Minulle myös sanottiin, että pumppu saa olla koko operaation ajan.
Kirjattu

D1 vuodesta 1987

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2014, 16:53:47 ip »

Mullakin oli spirit koko operaation ajan, mutta sokereita en yhtään muista.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Mimosar

• Intoilija
« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2014, 20:47:42 ip »

No niin....

Huomenna aikaisin aamulla sitten matkani käy kohti leikkausoperaatiota  ::) Jänskättää!

Paastoaminen alkanut ja saapa nähä, miten yö ja aamu menee verensokerien suhteen.... Onneks puoleen yöhön saan vielä jotain napostella, jos "hätä" meinaa tulla...

Toivottavasti huomenna illalla olen jo takaisin kotosalla, joka tarkoittaisi kaiken menneen hyvin ja suunnitellusti.
Kirjattu

D1 vuodesta 1987

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 30, 2014, 21:09:00 ip »

Onnea matkaan Mimosar!  :) Mittaile sokereita ahkerasti niin ei tule ylläreitä!  ;)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 30, 2014, 21:34:28 ip »

Onnea matkaan!
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07