Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Arjen pelastajat!  (Luettu 12937 kertaa)

Emma86

• Vieras
Vs: Arjen pelastajat!
« Vastaus #30 : Tammikuu 06, 2014, 21:46:41 ip »

IKEAn pakastelihapullat, loimulohta tai savusiika, pakasteherneet, fetajuustoa, oliiveja, kurkku, tomaatti, porkkanaa... :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Tammikuu 06, 2014, 22:18:13 ip »

Kiitos edelleen huippuvinkeistä!

EOJ, helppoahan se keitto muuten on mutta vie aikaa! Meillä ainakin kun keitetään vaikka vasan selkäkappaleista tai kokonaisesta kaulasta, niin eipä tuo vartissa töiden jälkeen kypsy. Vaan mieluummin tuntikausia. Kuitenkaan ei voi töiden ajaksikaan kattilaan unohtaa. Perkaaminenkin vie aikaa, tosin kotona meillä oli aina pienempiä kappaleita ja jokainen perkasi itse lautasellaan niin kalat kuin lihat. Taitaa siellä teillä tosiaan mammat kotona keitellä päivät pitkät edelleen...? Arkiruokaahan nuo täälläkin oli niin kauan kun töitä tehtiin kotona ja sopat kiehui siinä sivussa. Ja suurkeittiöissä on edelleen. Meidän ajassa ei luksusta ole enää raaka-aineen kalleus vaan AIKA, ja niinpä meillä on sunnuntairuokaa juurikin nuo pitkä keittämistä tai hauduttamista vaativat ruuat joita itsekin ylistit. Kuitenkin haluan pitää kiinni noista perinteisistä hyvistä ruuista ja siirtää perinnettä eteenpäin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Tammikuu 06, 2014, 22:36:20 ip »

Muistatko sen mun sitruunapossun? Valmistuu pilkkomisineen ja nuijimisineen vartissa, samalla kuin lapsille keittää ohrat/makaroonit.

Aikuisille tehtiin koko syksy miljoonia erilaisia kasviswokkeja lisukkeeksi. Miehelle uppos ihan mikä tahansa, kun vaan laitoin tarpeeksi tuoretta chiliä.

Nyt ollaan tehty isolla uunipellillä tällaista muutamalla eri versiolla: Viipaloidaan toiselle puolelle perunoita, toiselle mulle sopivia juureksia (palsternakka, selleri ym.). Kaiken päälle sipulia. Siis näitä ohut kerros, että kypsyy nopeasti! Öljyä, suolaa ja pippuria päälle ja uuniin vartiksi. Sitten päälle hyvää kinkkua/raakaa pekonia/kalaa/mitä nyt mieleen tulee ja uuniin kymmeneksi minuutiksi.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Tammikuu 06, 2014, 22:43:50 ip »

Ehkä kaikkien aikojen parhaan arjen pelastajan opin hyvältä ystävältäni, joka pörssiyhtiön talousjohtajana on oppinut hyvin systemaattiseksi:

"Tee aina vähintää kahta ruokaa kerrallaan. Samalla, kun pilkot aineksia pataruokaan, keitto kiehuu jo takalevyllä ja uunissa hautuu laatikkoruoka. Samalla hellan äärellä seisomisella voi käyttää ajan tehokkaasti!"

"Tee ruokaa niin paljon, että puolet menee pakkaseen. Ja muista ottaa ruoka pakkasesta aamulla sulamaan jääkaappiin. Se lämpenee mikrossa/uunissa syöntivalmiiksi, kun katat pöydän ja teet salaatin"

Kata aina kauniisti, niin vaatimattomampikin ruoka näyttää ja maistuu paremmalta!"
 :)

Tuo hyvä ystäväsi toimi samalla tavoin kuin moni keskieurooppalainen nainen tai miksei mieskin toimii tänä pivänä. Mutta jotenkin minusta tuntuu, että moni suomalainen ei kerta kaikkiaan kykene uskomaan tätä todeksi...  ;) Minun on kuitenkin ollut pakko uskoa se, kun kerran olen nähnyt tämän lähes päivittäin jo reippaasti yli kymmenen vuoden ajan... Väittäisin melkein, että siinä missä Suomessa kuvitellaan taloustöiden olevan jollakin tavoin otsa hiessä väntämistä, tekee melko moni keski- ja eteleurooppalainen nämä hommat melkein kuin tanssien - kaikkien muiden hommien lisäksi ;D

P.S.
Noihin "muihin hommiin" lukeutuu helposti vaikka liikeyrityksen tai tieteellisen projektin johtaminen...

Eikä se AIKA ole ihan halpaa keskeisemmässäkän Euroopassa...

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2014, 22:46:40 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #34 : Tammikuu 06, 2014, 23:57:06 ip »

Minä teen useinkin niin, että paria kolmea ruokaa samaan aikaan. Samalla hoituu salaatin teko ja vielä tiskit saan tiskattua. Kun vähän järjellä ajattelee niin lyhyen ajankin voi käyttää tehokkaasti.
Nytkin sain pakkaseen valmista ruokaa ja jääkaapissa sellasta jota vaan lämmitän huomenna. Aikaa jää muihin hommiin.
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Tammikuu 07, 2014, 07:42:55 ap »

Moni kertoo tekevänsä kattilallisen keittoa tai pataruokaa ja syövänsä siitä koko viikon. Ehkä sopii kovin pieniruokaisille. Jos teen meille kolmelle huushollin isoimmalla kattilalla keittoa, niin siitä jää seuraavaksi päiväksi muutama desi tai ei ollenkaan. Sama pätee laatikkoruokaan eli pitäis kyllä olla tosi isot uunivuoat, että niistä jotain jäisi pakastettavaksi.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Tammikuu 07, 2014, 10:11:34 ap »

Moni kertoo tekevänsä kattilallisen keittoa tai pataruokaa ja syövänsä siitä koko viikon. Ehkä sopii kovin pieniruokaisille. Jos teen meille kolmelle huushollin isoimmalla kattilalla keittoa, niin siitä jää seuraavaksi päiväksi muutama desi tai ei ollenkaan. Sama pätee laatikkoruokaan eli pitäis kyllä olla tosi isot uunivuoat, että niistä jotain jäisi pakastettavaksi.
Niin, toi pätee yksin asuviin. Jos minä teen kattilallisen keittoa niin siitä jää pilaantumaankin. Yksin siis asun. Sama laatikko ruokien kanssa. Moni sanoo että onhan sulla koira, anna sille. Koiralla erikois ruokavalio joten ei sille. Mulla on välillä vaikee tehdä pientä määrää, aina teen liikaa.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #37 : Tammikuu 07, 2014, 10:52:14 ap »

Jep, silti en usko että kukaan keskieuroopassakaan saa lihakeiton kypsymään vartissa-puolessa tunnissa. Jos saa niin jaa ihmeessä vinkki, miten - otsikkoon sopivasti. Päivällisaika on kai myös käsittääkseni monessa maassa ratkaisevasti Suomea myöhäisempi?

Olen harrastanut paljonkin suunnittelua, ennakointia, valmiiksi tekoa, pakastamista, samasta raaka-aineesta useamman ruuan tekoa, tähteiden jatkamista, kaiken sortin marttailua. Hyvän ruuan laitto arkisinkin on mulle paitsi tärkeää, myös mieluisaa. Kotitöistä ehdottomasti mieluisin, jopa odotettua omaa aikaa. Mielelläni en myöskään mene tietyn oman laatu- tai terveellisyyskriteerin alle. Ja kun työmatka on lyhyt, ei aina tarvitse edes olla ihan "vartissa valmista". Monesti ne parhaat, ja jopa terveellisimmät, ruuat on nopeita, kuten se sitruunapossu tai paistettu kala. Jos vain on muistanut käydä ostamassa tai ottaa sulamaan sen kalan ajoissa.

Arvelen nimittäin, että nyt uudessa tilanteessa, kahden lapsen äitinä töihin palatessa ja isän tilannettakin murehtiessa juuri tuo ajatustyö ja ennakointi on se, johon ei ehkä aivovirtaa aina riitä. Saatan jopa unohtaa päättää mitä ruokaa illalla laitan. Ja silti pitäisi se ruoka joka päivä pöytään saada, joskus nopeastikin. En käy myöskään kyselemään, mikä tarve muilla palstalaisilla milloinkin on nopealle ja helpolle ruualle. Tuskin kukaan joka päivä niitä nuudeleita syö. Joskus niitä tarpeita on ja on kiva saada niihin vinkkejä, kiitos niistä.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #38 : Tammikuu 07, 2014, 10:58:19 ap »

Välillä tykkään kokata ja pyörii keittiössä. Joskus kun ei oo aikaa ja halua, pitää saada sitä nopeeta.
Ennen saatoinkin ostaa varalle mm valmis laatikkoo yms mutta en enää suostu syömään valmis sapuskoita.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Tammikuu 07, 2014, 11:24:55 ap »

Jos ei ole ollut ruuhkavuosissa, ei voi ihan oikeasti tietää mitä se on. Jostain on pakko tinkiä, koska kaikkeen ei mitenkään pysty parhaalla mahdollisella tavalla. Armoa siis, sekä itseä että toisia kohtaan!

Meidän perheen aikataulussa ruoka on oikeasti saatava pöytää puolessa tunnissa siitä, kun kurikset on riisuttu eteisessä. Ja ensin on halailtava kymmenen minuuttia yhdessä kasassa, koska lapsilla on niin kova ikävä täyspituisen päiväkotipäivän jälkeen. Ei siinä haudutella yhtään mitään lihakeittoja.

Lisää pikaruokia: mantelijauhoilla leivitetyt yksinkertaiset silakkapihvit (nopeampi paistaa kuin täytetyt), kasvissosekeitto, tacot, lihamureke (jos tekee litteän valmistuu 20 minuutissa), kukkakaali- tai juuresmuussi lisukkeeksi, etikka-tillikurkut, pikaohrasta tehty "risotto"... Laitan lisää, kunhan muistan.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Tammikuu 07, 2014, 11:37:33 ap »

Muun ruuhkavuodet on virallisesti jo takana, mutta kauheeta kiirettä pitää edelleen harrastusten ym. takia, mutta kunnon ruokaa pitää saada pöytään arkenakin ja usein 15 minuutissa. Erilaiset pakastekasvikset on ihan terveellisiä, joten ei kannata/tarvitse esim. keskellä talvea kuoria ja pilkkoa itse niitä kaupan nuutuneita kasviksia. Käytän monenlaisia papuseoksia- ja salsoja maustamaan liha- ja kasvisruokia. Eräistä pahvipurkissa myytävistä papuseoksista löytyy hyviä uusia makuja ja myös luomuversioita.

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Tammikuu 07, 2014, 11:48:08 ap »

Meidän perheen aikataulussa ruoka on oikeasti saatava pöytää puolessa tunnissa siitä, kun kurikset on riisuttu eteisessä. Ja ensin on halailtava kymmenen minuuttia yhdessä kasassa, koska lapsilla on niin kova ikävä täyspituisen päiväkotipäivän jälkeen. Ei siinä haudutella yhtään mitään lihakeittoja.

Tää liikutti mua kovasti!  :) :) :)

Valmiit papu- ja kasvisseokset, sekä säilyke että pakasteversiot) on suosiossa meilläkin arkena. Ja mä kyllä harrastan sitäkin kun inspis iskee, että teen useita ruokia kerralla ja pakastan kiirepäiviä varten. Vaikka ollaan tällä hetkellä kahdestaan miehen kanssa, niin haluan silti että molemmat syö hyvin ja terveellisesti.  ;)

Ja kun itse en ole kotona, niin mies syö silti hyvin, kiitos pakastimen. En halua sitäkään että ukkokulta elää pelkillä voileivillä tai valmisruuilla. Koska tykkään tehdä ruokaa niin miksen tekisi? Mies osaa paremmin siivota ja korjata autoa.  ;D ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Tammikuu 07, 2014, 12:08:30 ip »

Eteläisemmän Euroopan ruokailuajat on kyllä paljon järkevämmät kuin meillä, ei ole niin kiire saada sitä ruokaa pöytään, kun syödään vasta illalla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Tammikuu 07, 2014, 12:13:07 ip »

Eteläisemmän Euroopan ruokailuajat on kyllä paljon järkevämmät kuin meillä, ei ole niin kiire saada sitä ruokaa pöytään, kun syödään vasta illalla.

Onko järkevät päiväkoti-ikäisille lapsille myös? Onko niin, ettei siellä lasten päiväkotipäivä venykään väh. 8-tuntiseksi vai saavatko ne siellä useamman aterian kuin Suomessa?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Tammikuu 07, 2014, 12:28:01 ip »

Jos teen meille kolmelle huushollin isoimmalla kattilalla keittoa, niin siitä jää seuraavaksi päiväksi muutama desi tai ei ollenkaan.

Onpas sinulle pienet kattilat. Meillä päin viisilitrainen on melkeinpä pienin käytetty...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Linkkejä