Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Langaton insuliinipumppu voidaan hakkeroida tappavaksi  (Luettu 10058 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Langaton insuliinipumppu voidaan hakkeroida tappavaksi
« Vastaus #45 : Tammikuu 26, 2014, 21:36:27 ip »

Mulla on kerran nukkuessa katetri mennyt niin tiukkaan solmuun, että inska ei päässyt kulkemaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Tammikuu 26, 2014, 21:50:25 ip »

Niinpä, kateri/kanyyli ja sen kiinnitys kudokseen on selvästi heikoin lenkki systeemissä. Mutta ei sen avulla saa itseään pois päiviltä.

Kaikki operaatiot joilla voi inskaa menne yliannos on ne jotka pitää eliminoida.
Siksi olenkin aina hirveän varovainen kun käytän toimintoa "katerin täyttö". Sen käyttö niin että katetri on kanyylissä/kudoksessa on oikeastaan kielletty mutta Combon tietyistä puutteista johtuen monet täyttävät sillä kanyylin (0,7 U). Niin teen nykyisin minäkin mutta kyllä se hiukan aina arveluttaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Tammikuu 26, 2014, 21:52:41 ip »

Mutta on se selvä riski pikainskan yliannokselle myös pistoshoidossa kun käyttää pitkävaikutteista ja pikaa. D1:n elämässä on kaikenlaista riskiä.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Tammikuu 27, 2014, 12:51:23 ip »

...tosin TBA: ta käytän monta kertaa päivässä.
Miksi? Siis kiinnostaisi tietää, miten sinä sitä käytät? Ja usein? Itse käytän sitä äärimmäisen harvoin, enkä oikein tiedä, miten sitä kuuluisi edes käyttää.  ::)
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Tammikuu 27, 2014, 13:29:36 ip »

...tosin TBA: ta käytän monta kertaa päivässä.
Miksi? Siis kiinnostaisi tietää, miten sinä sitä käytät? Ja usein? Itse käytän sitä äärimmäisen harvoin, enkä oikein tiedä, miten sitä kuuluisi edes käyttää.  ::)
Basaalin pitäisi olla profiililtaan sellainen että se sopii tyypilliseen päivärytmiin.

TBA on tarkoitettu hoitamaan tilapäiset poikkeamat, muutaman tunnin jaksot kuten liikunta jne.

Edit: TBA:lla voi myös kokeilla basaalin muutoksia (nopea kokeilla) mutta kun muutos tuntuu selviävän niin on parempi editoida muutos uudeksi basaali profiiliksi.

Combossa ainakin TBA askeleet on niin karkeita että eivät sovi kovin hyvin minun pysyvien basaali muutosten kokeiluihin. Editoin niihin aina uuden profiilin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2014, 13:37:24 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #50 : Tammikuu 27, 2014, 23:35:37 ip »

Jep innostun kokeilemaan mittarin kautta pumpun toimintoja seuraavassa mallissa, jossa mittarin pumppukäyttis on rakennettu alusta lähtien pumpun kanssa yhteen pelaavaksi eikä päälleliimatuksi sotkuksi, jossa näppäimet on käsiin nöhden väärässä asennossa ;)

Aa Reiska innostuit kuitenkin siitä katetrin täytöllä kanyylin täytöstä. Jep se on hyvä muistaa että siinä pitää olla ajatus mukana ja sormet näppäimillä valmiina.

Tällä hetkellä käytän TBA:ta hiljattain aloitetun runsaamman työmatkaliikunnan tuoman suuren inskaherkkyyden vaihtelun takia. Päivä ja ilta menee ihan erilailla, jos olen sauvakävellyt töistä kuin jos vaikka pakkasen takia mies hakee töistä. Samoin paluu vielä niukempihiilariseen ruokavalioon töihinpaluun myötä laskee suhteessa enemmän yön kuin päivän inskantarvetta. Eli tavallaan tämä monta kertaa päivässä - malli on mulla tavallaan väliaikainen, mutta aika kätevä, kun haluan hakea mitä uusi päivärytmi tuo tullessaan. Ja kai sitä on pessimistinen että perustila on kuitenkin se liikkumattomuus ja basaalin pitäisi vastata sitä ;D . Arki ja viikonloppu on kuitenkin sitten erikseen.

Mutta en minä pitemmänkään päälle ymmärrä miksei sitä voisi jatkuvasti käyttää, jos päivärytmi vaikkapa liikunnan suhteen on hyvin vaihteleva. En enää muista miksi mutta jo syksyllä aloin tuota käyttää, taisi olla siksi että yöllä oli matalia ja päivät ok, sensoroinnin jälkeen aioin tehdä muutoksia pysyvään basaaliin mutten jaksanut, ja nyt tällä mennään kun toimii..helmikuussa uusi sensorointi, ehkäpä sen jälkeen laitan pysyvämpiä muutoksia. Sen verran silloin tarkistin että jos vaikka ysiltä oli yhtä matala perusinska kuin kasilta mutta silloin aloitettu korotus toimi, niin tein korotusta itse basaaliinkin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Tammikuu 27, 2014, 23:48:39 ip »

Jep innostun kokeilemaan mittarin kautta pumpun toimintoja seuraavassa mallissa, jossa mittarin pumppukäyttis on rakennettu alusta lähtien pumpun kanssa yhteen pelaavaksi eikä päälleliimatuksi sotkuksi, jossa näppäimet on käsiin nöhden väärässä asennossa ;)
Kun olen sitä pumppua operoinut nyt jonkin aikaa kaken kautta niin en halua sitä pumppua enää esiin kaivella  :)
Ainoastaan kun ampullia/kanyyliä vaihdan ja pumppu on muutenkin otettava pois kotelosta niin silloin tartun pumpun nappuloihin.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Tammikuu 28, 2014, 07:31:53 ap »

Mun mielestä tba on paras liikunnan lisäksi just hypojen ennaltaehkäisyyn eli kun sokerit on laskusuunnassa, laitan tba:n päälle, niin lasku hidastuu ja hypoa ei tule eikä mun tarvi syödä ylimääräistä ja hommata sitä reaktiivista 20:n sokereineen. Esim jos sokerit on 12, tunnin päästä 6, niin tba päälle (10%) ja siitä tunnin päästä onkin 5 eikä esim. 2, mitä muuten ehkä olisi. Eli mulle ihan ykköskeino olla ilman hypoja. Oikeeestaan tuo tba on jopa pumpun tärkein ominaisuus mulle.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Tammikuu 28, 2014, 09:38:38 ap »

Kun tuolla tavalla säätelee vs tasoja TBA:n avulla (jarruttaa nopeaa laskua) niin pitää olla hyvin selvillä missä ajassa insuliini ja basaalin vähentäminen vaikuttaa merkittävästi. Myös aiemman ateriaboluksen ja basaalin suhde on syytä pitää mielessä.

5..10 gHH:ta on paljon varmempi ja vikkelämpi tapa hillitä nopeaa laskua.

TBA on oikea tapa kun sen laittaa ennakoivasti päälle ennen liikuntaa eli vaatii jonkin verran kokeilua.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Tammikuu 28, 2014, 13:06:43 ip »

5-10 g ylimääräistä hh mulla saa aikaan reaktiivisen ja sokrut päälle 20, vaan kun pelaan tba:lla, ei tule tuota huimaa nousua ja sen jälkeistä korjaustarvetta.
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #55 : Tammikuu 28, 2014, 14:45:51 ip »

5-10 g ylimääräistä hh mulla saa aikaan reaktiivisen ja sokrut päälle 20, vaan kun pelaan tba:lla, ei tule tuota huimaa nousua ja sen jälkeistä korjaustarvetta.

Mä teen usein myös samaa! Selkeässä laskusuunnassa olleet sokerit ja ennen kuin hypo alkaa, toimii parhaiten just annostelun melkein katkasu!
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Maaliskuu 19, 2014, 23:55:00 ip »

Nyt väitetään, että kokonainen lentokone olisi kaapattu kännykän avulla, niin lienee tosi helppo temppu käyttää pumppua etänä kännykän avulla  :-X Paitsi, että ketä se kiinnostais? Ehkä en uskaltaisi käyttää insuliinipumppua, jos olisin hra Isoherra  :-X
Kirjattu

majhuotari

• Vieras
« Vastaus #57 : Maaliskuu 20, 2014, 17:48:15 ip »

Jutussahan sanotaan Could -sanoin monta kertaa: siis:

Could the pamp's communication methods be reverse engineered? Could a device be created to perform injection attacks? Manipulation of a diabetic's insulin, directly or indirectly, could result in significant health risks and even death.

Sensori "kestää" siis paikalla noin 3 vrk ja pumpun kateri saman ajan ja 3:na vrk:na glukoosilla on taipumus kohota enemmän kuin sallittu (6-8 mmol/l)!!
terv majhuotari
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Toukokuu 31, 2014, 14:53:29 ip »

Tässä aika selkeä yhteenveto mistä tuossa hakkeroinnin mahdollisuuden paljastuksessa on kyse
http://www.diabetesmine.com/2011/08/backlash-on-insulin-pump-hacking-safety-issues.html

- "paljastajalla" (Jay Radcliffe) on käsittääkseni kyseinen pumppu (Medtronics) itsellään käytössä
- hakkeroinnin pystyy tekemään suhteellisen kaukaa
- Medtronicsin protokollassa ei ole juurikaan suojausta (yli 12 vuotta vanhaa tekniikkaa)
- tempussa tarvitaan pumpun sarjanumero mutta se saadaan myös etäältä urkittua
- pumpun piippaus ja värinä saadaan estettyä joten pumppailija ei huomaa kun ....
- ... vihamielinen hakkeri tyhjentää pumpun ampullin
Kirjattu

Linkkejä